Hoe interessant is dit concept nu eigenlijk? Geen eigen auto hebben, maar een deelauto gebruiken en parkeren in de stad als jij er mee klaar bent.
Een deelauto hoeft echt niet een saaie A-segmenter te zijn. Bij autoverhuurbedrijf Sixt kun je nu ook terecht voor een Aiways U5. Ze brengen een concept dat wel al kennen grootschalig in de praktijk. Dat wil zeggen, je kunt de Aiways rijden en parkeren in het centrum van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam als je er klaar mee bent. Ook Rotterdam The Hague Airport en Schiphol vallen binnen het parkeergebied. De parkeerkosten zijn overigens voor Sixt..
Deelvervoer in Nederland slaat nog niet echt aan. Tenminste, onder auto’s. Met elektrische scooters is dat een ander verhaal. Je ziet ze overal in de steden rijden en geparkeerd staan. De vraag is of Sixt met een ruime SUV als de Aiways U5 het tij weet te keren. Ondergetekende ziet wel een praktisch voorbeeld. Stel, je gaat op vliegreis en moet van Rotterdam naar Schiphol. In de U5 kun je voldoende koffers kwijt en de auto kun je achterlaten op de parking van de luchthaven. Het is comfortabeler dan de trein en je hebt niet te maken met dure parkeerkosten. Het is dan wel weer zo dat je dan maar moet hopen dat er een U5 beschikbaar is voor de terugreis. Anders moet je alsnog met de trein.
De vloot van Aiways U5 deelauto’s bij Sixt bestaat in eerste instantie uit 20 exemplaren. De verwachting van het autoverhuurbedrijf is dat dit er voor het einde van het jaar 50 zijn.
Wat kost dat?
Klinkt allemaal leuk, maar wat kost dat dan? Helaas rept het bedrijf er in het persbericht niets over. Als we vervolgens ons huiswerk willen doen op de website van Sixt worden we ook niet veel wijzer op. De Aiways U5 is nog niet opgenomen in het lijstje met tarieven. Wel staan er prijzen van andere auto’s, zoals bijvoorbeeld de BMW i3 en de VW e-Golf. Deze EV’s kosten 39 euro voor 3 uur of 80 kilometer. Een dag deze deelauto claimen kost 65 euro en dan mag je 200 kilometer rijden. Nu afwachten wat de veel grotere en luxere Aiways U5 moet gaan kosten. Want als het niet aantrekkelijk in de markt wordt gezet is en blijft zo’n deelauto een moeilijk concept in Nederland.
Tegenover Autoblog.nl geeft Sixt wat meer duiding over de tarieven. “De Aiways heeft niet standaard een hoger tarief dan de andere deelauto’s die we aanbieden op ons platform. Prijzen zijn over het algemeen gelijk voor alle voertuigen. Wel hanteren we lagere prijzen voor auto’s die langer stilstaan (aan een lader) of binnenkort opgeladen moeten worden.”
Een voorbeeld tref je hieronder van een Aiways geparkeerd in Den Haag. De kosten zijn 0,28 eurocent per minuut voor deze deelauto.
pomoek zegt
Ik las even dat je met Sint je een Aiways U5 kon delen. Is dus een totale tegenvaller.
FredT zegt
Sixt is een bedrijf dat je erop legt terwijl je erbij staat. Een paar jaar geleden huurden mijn vriendin en ik een wagen in Portugal van Sixt. Aan de receptie werd (iedereen) gevraagd het contract digitaal te tekenen op een leeg scherm waar het contract niet werd weergegeven. Wij hebben verschillende malen uitdrukkelijk gezegd geen extra verzekering te willen.
Achteraf bleek dat we “getekend” hadden voor een extra verzekering (kostprijs ongeveer €300). In die trip werden we ook door iemand anders bestolen. Die sloeg de ruit van de wagen in en ging aan de haal met 3 volle Samsonite koffers met daarin een tablet en nog andere waardevolle zaken.
Toen we zagen dat we ongewenst een extra verzekering hadden bleek ook nog eens dat die dit voorval niet dekte! De kostprijs van de ingeslagen ruit moesten we dus ook nog ophoesten.
Toen ik Sixt contacteerde hierover kreeg ik gewoon geen antwoord!
Wij hebben al bij meerdere maatschappijen een wagen gehuurd in het buitenland maar deze bedriegerij hadden wij nog nooit gezien.
Mijn advies, laat Sixt links liggen als je een wagen wil huren!
tinnemans zegt
@fredt; Ik heb een keer in Bieleveld, voor zover dat bestaat, een BMW 3 serie gehuurd en dat ging prima. Gloednieuwe auto, schappelijke prijs en prima geregeld.
Ik heb ook een keer in Groningen een auto bij Sixt proberen te huren en toen ze doorkregen dat mijn daily een 6 serie cabriolet was, was er spontaan alleen nog maar een knotsdure full options Audi A6 beschikbaar terwijl ik vooraf te horen had gekregen dat ik een 3-serie kon krijgen. Ik heb ze vriendelijk bedankt en ben weer weggegaan.
stekkerkoning zegt
@fredt lijkt me een typisch gevalletje anekdotisch bewijs. Ik huur vaak bij Sixt en dat gaat eigenlijk altijd goed. Op de milde dwang die wordt uitgeoefend om aanvullend te verzekeren of het eigen risico volledig af te kopen ga ik niet aan.
Wel wil ik graag klagen over Hertz, gewoon omdat het kan. Voor de Tesla Model 3 die ik daar huurde – ze hebben er al een paar in de vloot – heb ik nooit een officiële eindrekening ontvangen, terwijl er wel een naheffing van ca. 190 EUR was voor twee extra bestuurders, gebruik in het buitenland (verdienmodel!) en laden bij de Supercharger. Het bedrag zal wel kloppen, maar een kostenspecificatie zou niettemin fijn zijn geweest. Bellen is niet of haast niet mogelijk (telefoonnummers verstoppen is hip) en op email wordt niet gereageerd. Verder was de auto bepaald niet vol bij vertrek en ontbrak aanvankelijk een betaalmiddel zodat ik de eerste paar dagen niet bij de Supercharger terecht kon. Gelukkig bleef het de eerste paar dagen bij rondjes om de kerk en was snelladen daardoor niet gelijk nodig. Allemaal klein leed dat bewijst dat er overal wel iets is.
daaf242 zegt
@FredT: bij mij waren ze juist heel klantvriendelijk. Een paspoort of ID was verplicht in Duitsland maar die waren we vergeten (alleen rijbewijs mee, ik een ID maar niet op mijn naam gehuurd) en toen vonden ze een scan na wat praten ook goed. Auto was niet aanwezig dus kregen we een auto uit een hoger segment. Officieel 17:00 inleveren maar 23:00 vonden ze ook goed zonder extra kosten
meneerdemeneer zegt
Lijkt me een best pittig verdien model.
Die deel scooters zie ik in de steden overal staan of liggen. Niet iedereen gaat even zuinig met zo’n ding om.
Bij een auto kan er nog veel meer kapot en vies worden. Ben benieuwd hoe zo’n deel auto er uit ziet na een half jaar.
stekkerkoning zegt
@meneerdemeneer laatst sprak ik even met een schoonmaker van de Sixt-vloot, of eigenlijk werd ik aangesproken. Er wordt vrij behoorlijk met de auto’s omgegaan, waarbij het helpt dat de auto’s voldoende vaak van binnen en buiten worden gereinigd. Uit mijn hoofd is het eens in de 14 dagen. Als een auto aan de binnenkant of buitenkant smerig is, valt dat in de app aan te geven.
Het voordeel van elektrische auto’s is verder dat ze aardig hufterproof zijn. Een aandrijflijn sloop je niet zomaar. Of je de tweede eigenaar van een stadscrosser wil worden is natuurlijk een tweede.
daaf242 zegt
@meneerdemeneer: dont be gentle its a rental
bernoulli zegt
Wel ff volgooien voor inleveren natuurlijk.
mashell zegt
Dat is nog wel een dingetje. Wat als iemand, heel goed bedoeld, de wagen aan de laadpaal zet voor hij/zij/whatever deze inlevert en deze blijft daar een week staan voor de wagen opnieuw gedeeld wordt? Dan is de laadpaal een hele week niet voor anderen bruikbaar.
stekkerkoning zegt
@mashell dat valt erg mee. Althans in mijn deel van Amsterdam worden de deelwagens van Sixt Share goed vaak gebruikt, door de anderen en mijzelf. Tijdens het opladen is de auto niet vrijgegeven voor gebruik en is reserveren dus niet mogelijk, om ervoor te zorgen dat de accu vrijwel geheel wordt opgeladen. Als er weer voldoende prik in de accu zit, dan krijgen de wagens die bij een laadpaal staan het laagst mogelijke tarief, zodat ze als eerste worden opgepikt.
Het systeem is weldoordacht en de prijzen zijn erg concurrerend en dat zeg ik gewoon als gebruiker, zonder eigen auto, met per maand meer dan een paar tientjes aan deelautokosten voor gebruik binnen en buiten Amsterdam.
Computer Freak zegt
Hoe MyWheels het doet: Verplicht aan de laadpaal als de auto bij het inleveren onder de 80% accu zit. Anders niet. Na enkele uren kunnen buurtbewoners de auto verplaatsen in ruil voor €2,50 aan tegoed.
stekkerkoning zegt
@bernoulli eurootje per 20 % bij het beëindigen van de rit bij een laadpunt en uiteraard het aankoppelen van de auto. Is de accu bij vertrek voor minder dan 80 % vol, dan levert dat voor € 1 aan rijtegoed op, minder dan 60 % is € 2 rijtegoed, minder dan 40 % is een voucher van € 3 en, je raadt het nooit, maar minder dan 20 % is betekent een voucher van € 4. Rijbereik van minder dan 15 kilometer betekent verplicht opladen, hoewel ik zo mijn twijfels heb of daarop gecontroleerd wordt.
En iedere gewone elektrische huurauto mag je gelukkig leger dan leeg inleveren.
Computer Freak zegt
Van Rotterdam naar Schiphol pak ik juist de trein. In 25 minuten ben je er en je stapt uit bij de vertrekhallen.
stekkerkoning zegt
@computerfreak de gemiddelde autoblogger leidt vanzelfsprekend aan een extreme vorm van treinintolerantie en doorgaans ook aan milde ev-haat, dat tezamen maakt dat het eigenlijk vrij opmerkelijk is dat in neutrale bewoordingen over zoiets als een deelauto wordt gesproken.