Vijf dagen na de heftige crash in Japan van de 25-jarige F1-coureur zijn er nog ‘geen grote veranderingen’ in zijn gezondheidstoestand waar te nemen.
Dat liet de vader van Jules Bianchi donderdag aan het Franse Nice-Matin weten. Hij voegt daar aan toe dat zijn situatie nog steeds kritiek is. Bianchi ligt na zijn aanvaring met een takelwagen met zwaar hersenletsel ziekenhuis en wordt bijgestaan door twee extra specialisten die op verzoek van Ferrari zijn opgetrommeld.
Ondertussen heeft Formule 1-renstal Marussia vandaag bekend gemaakt dat ze de startplaats van Jules Bianchi tijdens de GP van Rusland zondag niet zullen opvullen met een andere coureur. Ze hebben een nieuwe auto geprepareerd die klaar is om dit weekend ingezet te worden, maar laten deze in de pit staan ‘als eerbetoon aan zijn familie’. Eerder leek het er nog op dat Alexander Rossi de plek van Bianchi zou innemen. Hij was al ingeschreven door Marussia, maar vanochtend werd toch besloten om de plek van Bianchi leeg te laten.
Hierdoor is de 23-jarige Brit Max Chilton zondag de enige Marussia-coureur op het gloednieuwe Sochi Autodrom-circuit in het Sochi Olympic Park aan de Zwarte Zee.
gregorius zegt
..en laten we allemaal maar gaan speculeren over hoe het met m is en wat ie in de toekomst nog allemaal kan doen.
Feit is dat ie gruwelijke pech heeft gehad.
Moet ook echt vreselijk voor zn familie zijn: aan de ene kant is ie een sportman en heeft ie de beste zorg die je je voor kan stellen, maar aan de andere kant ziet t r ook niet goed uit.
clarkson zegt
Mooi eerbetoon om zijn auto te laten staan! De arts van Schumacher, Gerard Saillant helpt ook mee. Wat eigenlijk slecht nieuws is. helaas
pomoek zegt
@clarkson: Goed, knuppel in het hoenderhok dan. Het is heel erg wat er met deze jongen is gebeurd en ik hoop dat hij zonder klachten en snel weer volledig hersteld. Maar deze reactie van Marussia vind ik overdreven.
Nog niet zo vreselijk lang geleden haalde 3 a 4 coureurs het einde van het seizoen niet. Die tijd ligt gelukkig achter ons. Terecht dat er veel meer aandacht wordt besteed aan veiligheid. Autoracen gaat nu eenmaal gepaard met risico en gevaar. Dat hoort bij de sport, en daar hoort iedereen zich ook bewust van te zijn.
2 jaar gelden overleed Allan Simonsen na 3 ronden in de 24 uur van Le Mans. “De Franse autosportklassieker werd een uur lang geneutraliseerd om de schade aan het wegdek en de vangrails te herstellen, maar is niet afgebroken. Ook het team van Aston Martin heeft laten weten dat het de strijd niet staakt. Mede op verzoek van de familie van de verongelukte Simonsen blijft de ploeg met 4 wagens verder rijden in Le Mans”.
Hoewel ik er niet 100% zeker van ben kan ik mij niet herinneren dat er in de afgelopen editie aandacht is besteed aan zijn ongeluk.
rickieev zegt
@pomoek: Simonsen overleed niet twee jaar terug maar vorig jaar. Maar je hebt enigszins een punt, vind het aan de andere kant wel mooi dat ze er even bij stil staan.
alfablog zegt
Richard Hammond had ook herseletsel dat zo wordt genoemd. Die is er bovenop gekomen. Zegt niets, maar is wel het bewijs dat je de hoop niet moet verliezen.
VeniVidiVici zegt
@alfablog: De hoop niet verliezen nee, maar als Bianchi vooruit gaat denk ik wel dat het HEEL lang gaat duren voordat hij weer mag racen zo niet, gewoon einde F1. Kijk maar hoe lang het duurde voor Massa weer meedeed na die veer op z’n helm en bij Bianchi waren het heel wat heftigere natuurkrachten dan een veer!
norge zegt
Maar 1 auto die meerijdt? Zal de sponsor blij zijn.
jrk68 zegt
@norge:
Welke sponsor?
bastiaangt zegt
@jrk68: Whaha! Bovendien: de 2e auto staat raceklaar in de pitbox als eerbetoon. Reken maar dat die auto de komende race vaker in beeld komt dan tijdens een gemiddelde GP.
tupperware zegt
@bastiaangt:
I know, vanmiddag FP2 op de BBC gekeken.
Zelf denk ik dat ze het nu uit eerbetoon doen en dat over 2 weken Alexander Rossi er in rijdt.
bastiaangt zegt
@tupperware: Ja dat denk ik ook.
awesome zegt
FF eerlijk… Mooi gebaar, maar voor een team dat zijn stoeltjes bij opbod verkoopt is het een leuke bijkomstigheid dat er niemand mee rijd. Dit scheelt voor een dergelijk team een flinke slok op een borrel.
Hupke zegt
Achja, hoe ze het ook verkopen… Je kan ervan op aan dat de mensen in het team z’n kinesisten, ingenieurs,… dit niet echt leuk vinden maar de molen moet draaien dus natuurlijk wil men er zoveel mogelijk uithalen. En als je zelf die coureur zou zijn zou je niets liever willen dan dat het team er toch nog iets uit kan halen.