Laten we eerlijk zijn, de Singer 911 Big Sur is de droomuitvoering, toch?
Als het gaat om restomods, staat Singer op eenzame hoogte. De Californische autobouwer heeft het restomodden – zoals dat anno 2022 populair is – zo ongeveer uitgevonden. Er zijn veel andere bedrijven die het tegenwoordig ook doen, maar geen van hen lijkt in de buurt te komen van Singer. Alleen de Eagle E-Types staan misschien op een nog hoger niveau.
Het mooie van een Singer is dat ze niet de maximale prestaties najagen of extreem opvallend zijn. Nee, het is de perfecte combinatie tussen prestaties, fun, retro en modern. De Singer 911 Big Sur is hun allernieuwste project. In principe is het niets meer dan een configuratie-mogelijkheid, maar man wat is ‘ie mooi!
Basis
De basis van de Singer 911 Big Sur is ook in dit geval een Porsche 911 van de 964-generatie. We zijn benieuwd hoeveel originele 964’s er nog overblijven, want veel restomodders nemen dit type onder handen.
Om even terug te komen op de titel, ja, het is een beetje fantasieloos. Er is gekozen voor de combinatie van lichtblauw (Horizon Blue) en oranje (Racing Orange). Iedereen weet dat dat correspondeert met de Gulf-kleuren van de Le Mans-racers van Porsche.
De stance van de Singer 911 Big Sur is perfect. De auto staat laag, maar niet te laag. De Fuchs-velgen zijn precies groot genoeg (met daaromheen moderne Michelin-banden) en staan perfect in de wielkasten. Ook gaaf is het spoilertje. Niet een grote ducktail, maar een kleintje aan de onderkant van de grille.
Interieur Singer 911 Big Sur
Het interieur is ook een specialiteit van Singer. Er zijn twee retro-tastische Recaro-sportkuipen met gewoven leder. Het is niet zozeer heel erg luxe, maar de kaalheid is erg mooi.
De blauwe kleur komt ook terug in het interieur, bijvoorbeeld. Het is bijzonder mooi in al zijn eenvoud, mede dankzij de fantastische afwerking. Zo is het achterbankje ook bekleed met leer en is er ‘Albaster’-afwerking voor het bagagecompartiment.
Qua techniek is er gekozen voor een door Ed Pink Racing opgevoerde 4.0 liter zescilinder boxermotor. Deze levert 396 pk en 427 Nm. Zoals de kenners weten is dat precies de juiste hoeveelheid vermogen en koppel. Minder is te weinig, meer is overkill.
De motor is gekoppeld aan een Getrag-transmissie met vijf voorwaartse verzetten. Volgens Singer is de transmissie op sprinten afgesteld, niet zozeer op topsnelheid. Van 0-96 km/u accelereren duurt slechts 3,3 seconden, van 0-161 km/u 8,2 seconden. Serieus snel dus. De prijs van de Singer 911 Big Sur is niet bekend gemaakt, maar een half miljoen voor belastingen ben je zo kwijt.
Meer lezen? Dit zijn 11 zeer geslaagde restomods!
pa045 zegt
Over 10 jaar had het een mooie 964 kunnen zijn. Nu een simpel tuning hok.
Robert zegt
@pa045: ik snap je zorg over het verdwijnen van de originele 964’s in de wereld, maar dit wegzetten als tuning hok gaat toch wat kort door de bocht.
Ik kan nog steeds geen genoeg krijgen van de creaties van Singer, terwijl er de laatste jaren toch een hoop variaties voorbij zijn gekomen. Wat ik wel hoop is dat ze in de toekomst zich misschien ook nog gaan toeleggen op bijv. de 993, want ooit zijn ze gewoon ‘op’, die 964’s.
pa045 zegt
Tja. Ze vragen er goud voor. Dat zal het wel speciaal maken. Maar is gewoon een compleet uit verhouding getrokken 964. Voor mij niet meer dan een tuning hok.
Stienn zegt
Huilen
917 Porsche + Audi zegt
Zet deze fantasieloze 911 maar voor mijn deurtje af. Je zal me de komende jaren niet meer horen klagen.
ukbob zegt
Mooi ding! De kleuren combi is lekker fris en dat spoilertje maakt ‘m mooi af.
Zet hier maar neer hoor!
harrie zegt
Een onversleutelde 964 is zeldzamer dan de restomods.
rollingstoned zegt
De designers van Singer zijn blijkbaar fan van Apple, gezien de naam Big Sur ;-)
Brol zegt
Enige tijd geleden kwam ik in Knokke een gerestoreerde 964 tegen. Een eenvoudige witte met zwart leder.
De auto was in nieuwstaat. Geen rubber, geen stukje leder, dashboard of wat onderdeel ook zag er verweerd uit.
Ik geraakte toen even opgewonden als voor een veeeeeeel duurdere Singer en wist dat deze wagen ooit te koop zou staan. Ik zoek er al jaren naar, maar kwam ‘m nooit meer tegen. Snif.
Singers zijn bijzonder mooie auto’s, maar het interieur is veel te ver gezocht. Het hoort eenvoudiger.
atrak zegt
Die wielen zijn gewoon veel te groot voor de koets.
Stienn zegt
Toch wel jammer dat veel mensen hier over aan het janken zijn 20 jaar geleden kon werkelijk elke oelewapper een 911 kopen en deed niemand het, veel smaakloos getuned, en dan is een singer ineens een probleem. Wees blij dat dit wordt gemaakt en wordt verkocht.
Brol zegt
Niemand ? De oude 911 werden juist massaal aangekocht in tweedehands, want toen zeer redelijk in prijs en nog zeer stabiel in inruilwaarde nadien.
Dankzij het succes van de laatste jaren (en net na het ontstaan van de Singer en andere backdating) zijn de oude 911 onbetaalbaar geworden. Snif.
Eduardo Cuvelier zegt
Singer 911 Big Sur – Score :
– Sorcery : ‘DayDream’
– https://www.youtube.com/watch?v=sFETBqbBIHw