En dat doen ze met succes, want de verkopen zijn vorig jaar met 90% omlaag gegaan!
De overheid van Singapore heeft niet perse een hekel aan supercars of dure auto’s, maar ze willen wel graag voorkomen dat er een te grote kloof ontstaat tussen arm en rijk. Ze zitten er dus niet op te wachten dat er steeds meer extreem dure auto’s in het straatbeeld verschijnen.
Er zijn vorig jaar twee maatregelen ingevoerd om dure auto’s minder aantrekkelijk te maken. Zo is de belasting op dure auto’s fors omhoog gegaan en moeten mensen die een lening afsluiten voor een dure auto een grotere aanbetaling doen.
Zo zit er op een McLaren 12C bijvoorbeeld 80.000 euro extra belasting wat de totaalprijs op 580.000 brengt. Ter vergelijking, in Nederland kost een McLaren 12C net iets minder dan 270.000 euro. Dat er in Singapore veel dikke auto’s rondrijden is ook te zien aan de spots die we op Autojunk hebben staan. (via: ft.com)
Foto credit: yannic_wiendels @ Autojunk
VeniVidiVici zegt
Goh, heeft Singapore contact gehad met de NL overheid hoe ze dat hier nou doen…
magnumsing zegt
@VeniVidiVici: Nou, in Singapore is het nog een beetje erger….
Voordat je überhaupt een auto “mag” kopen moet je eerst een certificaat aftikken, kost ongeveer SGD 90,000.00. Is afhankelijk van de motor inhoud.
Als je dat certificaat afgetikt hebt mag je een autootje uitzoeken, een Passat 1.4 kost SGD 150.000.00
240,000 sing dollar ( ca. Euro 145 k ) voor een doorsnee passat… zou het wel weten als ik zou mogen kiezen tussen NL en Singapore kwa autoprijzen.
En tja, je wilt niet weten wat voor moois er rond rijdt in Singapore qua Italiaans spul… en 4 S300 benzen achter elkaar op de snelweg is ook de gewoonste zaak van de wereld.
sir_smokalot zegt
@magnumsing: Ik zou er geen bvezwaar tegen hebben eens een keer in Singapore te werken, maar in dat geval zou ik dus nooit een auto aanschaffen. Het OV levert daar alles wat je nodig hebt, en taxi’s zijn prima te betalen.
Simpson zegt
@magnumsing: een taxi chauffeur daar heeft me ook eens uitgelegd dat je ook nog eens extra mag betalen voor sommige weggedeelten (financial district en sommige stukken snelweg)
Toch rijdt het verkeer er best redelijk door, zeker als je bedenkt hoe veel mensen er per m2 wonen.
magnumsing zegt
@Simpson: klopt, het rijdt lekker door, zolang je de piekuren maar een beetje vermijdt en niet om half 7 de stad in wilt rijden. Die kilometer heffing is trouwens tijdafhankelijk, prima systeem, werkt echt goed, … behalve dan op vrijdag avond, dan is de drang naar drank iets groter dan geld uitsparen voor de ERS ( tol ) poorten
@sir_smokalot: openbaar vervoer is prima, van 10 tot 3… daarvoor of daarna is het sardientjes werk hoor :-)
Simpson zegt
@magnumsing: och, ik vond het OV best te doen. De sardientjes zwemmen tenminste allemaal dezelfde kant op, al kijkend op hun tablet/telefoon :)
In een Nederlandse trein is er meer lawaai en rommel.
Eten in een Singaporese metro hoef je bijvoorbeeld niet te proberen, tenzij je er 300SGD (€175,-) voor over hebt :)
azenomei zegt
Singapore is ook voor 50% miljonairsvolk. Dit mogen ze hier trouwens ook wel invoeren. Geen bpm op auto’s tot €150.000 en daarboven super mega 3x bpm.
stanny zegt
@azenomei: de inkomsten voor de staat zouden nogal dalen. Denk dat er meer 150K wagens…
Enig gevolg van deze maatregel is dat de kloof minder zichtbaar is… (maar dus niet weg)
roppp zegt
@azenomei: tuurlijk. Dan zetten we ze toch gewoon op Belgisch of Duits kenteken.
burninrubber zegt
@azenomei: Waarom niet gewoon met schalen? 0 bpm op alles tot 15.000 ofzo en vanaf daar steeds een paar procent erbij.
lambo4all zegt
@azenomei: want..?? Begrijp me niet verkeerd, het zou lekker zijn. een S63 amg kost zonder belasting namelijk wel minder dan 150 ruggen. Maar dan verdient de staat toch helemaal niks meer? Behalve die ene veyron en P1 dan
azenomei zegt
@lambo4all: Inderdaad. Laat ze maar eens zuinig aan doen met de doekoes. Ik betaal me verdikke al blauw aan de wegenbelasting op mijn zuinige diesel. en @roppp: Dat zou de overheid nou eens als een economisch delict moeten zien. Wat inhoud dat: 1. het niet mag, jij belasting ontduikende boef. En 2. de boete dus een veelvoud van het verkregen voordeel is. Waarna je de auto, of op NL kenteken moet zetten met bijbehorend BPM afdracht. Of de auto in beslag wordt genomen in het kader van “pluk ze (de boef) kaal”.
berlinetta zegt
Maar door het ontmoedigen van het kopen van dure auto’s besparen de rijken dus geld uit en wordt de kloof tussen arm en rijk echt niet kleiner.
mclarenf1lm zegt
Jezus, je kan het als regering ook wel overdrijven..
Als ze nou al die belastingen gebruiken als uitkeringen, dan zou ik juist het kopen van supercars aanmoedigen..
poes zegt
Ik geloof dat jullie niet echt snappen wat het probleem is…
Bij een te grote (zichtbare en/of voelbare) kloof tussen arm en rijk is de kans op grootschalige ongeregeldheden te groot. We hebben recent allemaal gezien waar dat toe kan leiden. Niet dat die kans in Singapore persé groot is (men is daar op zich niet zo van het in opstand komen), maar door dit soort maatregelen voorkomen ze wel erger.
berlinetta zegt
@poes: Je rijkdom showen kan ook op een andere manier dan in een dure auto rondrijden.
faalhaas zegt
Singapore, het enige land waar je een vergunning moet hebben op een ei te bakken. (Ja, echt meegemaakt)
Nederlands natte droom :D
faalhaas zegt
@faalhaas: om*
siemi zegt
200% invoerbelasting is dus nog niet genoeg….
ferrari250gto zegt
Het verbaast me elke keer weer wat voor linkse rakkers er hier op AB rondstruinen! Iedereen die meer dan 2x modaal verdient moet en zal driekwart van z’n inkomen inleveren. Doe me een lol man.
KEV9 zegt
@ferrari250gto: ben ik blij dat ik geen inkomen heb :)
645ci zegt
@ferrari250gto; als je meer dan 2 keer modaal verdient en je betaalt 75% belasting dan moet je misschien een accountant inhuren. Er zijn meer dan voldoende manieren voor het rijkere deel der natie om belasting te ontwijken.
Als je zelf ook tot het rijkere deel behoort wil ik je aanraden van het geld te genieten ipv er over te klagen. En neem de tijd om uit te zoeken hoe je je vermogen kunt beschermen, dat loont de moeite.
Zolang het grootste deel der armere landgenoten rechts (VVD/PVV) stemt heb je weinig te klagen.
Den zegt
Nou ik was er twee weken geleden en ondanks die astronomische prijzen een hele karavaan lambo’s gezien, ladingen ferrari’s, dropheads, phantoms en amg spul.
Singapore heeft begreep ik drie maatregelen om autobezit te ontmoedigen:
– een certificaat om een auto te mogen bezitten: S$ 60.000
– systeem vergelijkbaar met bpm waardoor een a4 al S$160k kost
– een soort van rekeningrijden
O ja en een sociale huurwoning kost tussen de 300.000 en 800.000 S$
gregorius zegt
@Den: Rekeningrijden inderdaad: meer een moderne idee van een tol-systeem. Je hebt een kastje achter ruit en daarin stop je een chipkaart. Die kan je opladen. Je kan er ook andere dingen mee kopen en alle parkeergarages werken er ook op.
En all het leuks in Singapore (vanaf 1.4 of 1.6 inhoud) wordt als een malle getast.
O ja, en je mag het land NIET uitrijden (naar Maleisie dus) zonder dat je tank van je auto meer dan 75% vol is (over de grens is de brandstof een (groot) stukkie goedkoper).
magnumsing zegt
@gregorius: vergeet de wegenbelasting niet… SGD 271.00 / half jaar.. wat neer komt op iets meer dan 100 euro
dus als je de stad vermijdt tijdens piekuren ben je minder kwijt dan in NL op jaarbasis
china zegt
@Den: maar hun inkomsten belasting is niet hoger dan 15% en dividendbelasting kennen ze daar niet. Dus na je vpb belasting (ook niet meer dan 15%) hoef je geen dividend belasting meer te betalen.
FB_1186336725 zegt
Singapore is heel apart, inderdaad die kastjes daar wordt denk ik veel geld mee geïnd en ik begreep van een taxi chauffeur dat het hem omgerekend €30 perdag kost. volgens mij was dat ook sprake in NL om dit in te voeren als je een stad/centrum wil in rijden. Maar zo gek veel super cars zie je daar niet. je ziet daar net zoveel porsche’s rijden als hier in NL tegenwoordig. zag een paar keer Maserati,ferrari en lambo’s voor bij komen maar dat was het dan ook echt.
magnumsing zegt
@Yannic Wiendels: het spijt me Yannic, maar je hebt geen gelijk… in Singapore rijden wel degelijk veel meer super cars rond dan in Nederland. Niet qua aantallen wellicht, maar wel per aantal auto’s.
FB_1186336725 zegt
en thanks autoblog dat jullie een foto van mij gebruiken!
sir_smokalot zegt
@Yannic Wiendels: Graag gedaan hoor :) Jij bedankt voor het posten!
FB_1186336725 zegt
@sir_smokalot: ja klopt, maar ik had meer over de hoeveelheid Porsches die je daar ziet, zoveel zie je er hier ook rijden, maar wat ik zag rijden toen de tijd, viel me
Best tegen! Er zal ongetwijfeld wel meer aanwezig zijn..
casey zegt
Jaja…en dat organiseert elk jaar een F1 race…