De gaafste zeven klassieke auto’s met bekende eigenaar is de Silver Surfer collection, en het staat allemaal te koop!
Vraag jezelf eens af: wat is de mooiste auto ter wereld? Dat is natuurlijk uiterst subjectief, maar er zijn auto’s die elke generatie petrolhead voor de afgelopen 50 jaar altijd hebben kunnen bekoren.
Silver Surfer Collection
De kans is aanwezig dat het antwoord op bovenstaande vraag in dit zevental auto’s te vinden is. We hebben het over de Silver Surfer Collection. Dit is de naam die de ex-eigenaar van de auto’s aan de collectie gaf. Die ex-eigenaar is Neil Peart, de drummer van de band Rush. De drummer overleed op 7 januari 2020 en dus gaan zijn auto’s nu naar een veiling van Gooding & Company. Een ietwat bitterzoete veiling, dus.
Ultiem
Je kunt zeggen wat je wil van Peart, maar smaak had hij zeker. We kijken met de Silver Surfer Collection misschien wel naar de zeven mooiste auto’s ooit gemaakt. We nemen ze even met je door, gesorteerd op wat ze moeten opbrengen.
Jaguar E-Type Series I
We beginnen met wat velen al dé mooiste auto ter wereld vinden. De E-Type was één van de mooiste en meest spraakmakende auto’s uit zijn tijd. Dit exemplaar uit 1964 is een pareltje. Zilver met rood interieur en een paar upgrades die de auto net even wat meer bijdetijds maken. Een vijfbak van Tremec, een lichtgewicht vliegwiel en nieuwe remmen van Wilwood. Wel dus het goedkoopst van de Silver Surfer Collection, hij moet tussen de 140.000 en 160.000 dollar opleveren.
Chevrolet Corvette Split Window (C2)
De Corvette uit de jaren dat het de Amerikaanse Ferrari was. De tweede generatie (C2) is de mooiste Corvette die er is. Dit is eentje uit het jaar 1963, gekenmerkt door de ‘split window’, een gebolde achterruit met een dwarsbalk door het midden. Ook hier zilver met een rood interieur en verder een totaal originele ‘Vette. Ietsje duurder dan de E-Type, maar niet veel: tussen de 150.000 en 170.000 dollar.
Maserati Ghibli 4.9 SS
De Maserati Ghibli is nu een vierdeurs sedan, maar het was in 1973 deze fantastische Italiaanse coupé. Het wordt gezien als één van de beste designs van Giorgetto Giugiaro. De Ghibli SS is vrij zeldzaam: dit is één van de 425 stuks. In het zilver maar dit keer met een beige interieur. De Ghibli moet tussen de 250.000 en 300.000 dollar opleveren.
Maserati Mistral Spider
Nog een Maserati, een iets oudere. De Mistral deelt techniek met de 3500 GT, maar kreeg een compleet nieuw koetswerk aangemeten door Frua. Ook dit is een zeldzame auto, want van de 953 Mistrals waren er maar 125 Spiders. We beginnen te begrijpen waar de Silver Surfer Collection zijn naam vandaan haalt, want ook de Mistral is zilver én met een rood interieur. Hij komt uit 1965 en is ook vrij recent nog gerestaureerd. Een topstuk in topstaat wat tussen de 575.000 en 650.000 dollar moet opleveren.
Aston Martin DB5
Voor heren die hun Martini het liefst geschud en niet geroerd hebben, is er de Aston Martin DB5. Dé sportauto voor de gentleman. Uiteraard door zijn Bond-status, maar ook omdat het gewoon een keurige en prachtige coupe uit de jaren ’60 is. Die uit de Silver Surfer Collection komt uit 1964 en is… nou ja, je ziet het. Het roodleren interieur is hier niet aanwezig ten faveure van donkerblauw leer. De DB5 begint een aardige waarde op te bouwen en dit perfecte exemplaar moet alles rond 650.000 en 725.000 dollar opleveren.
Shelby Cobra 289
Je zou zeggen dat dit het zwarte schaap uit de Silver Surfer Collection is. Ten eerste omdat ‘ie letterlijk zwart is, en dus een beetje het thema doorbreekt. Ten tweede omdat het niet de Shelby Cobra is die iedereen zich herinnert. Dat is de Shelby Cobra 427 met de zeven liter grote V8. De 289 (voor het aantal cubic inches dat de motor groot is) heeft een kleinere Ford V8 aan boord, maar misschien maakt dat de auto beter. Iets milder, iets tammer, iets meer het klassieke roadstergevoel. Geholpen door de meerspaaks chromen wielen, kleinere wielkasten en chromen grille: deze auto doet bijna Italiaans aan. Peart kocht hem niet als het zwarte schaap, maar juist als het huzarenstukje van deze collectie. Ook deze is grondig gerestaureerd en mag daarom tussen de 900.000 en 1.000.000 dollar opleveren.
Lamborghini Miura P400 S
Het daadwerkelijke huzarenstukje van de Silver Surfer Collection, als het gaat om waarde dan, is de Lamborghini Miura P400 S. De Miura is de auto die Lamborghini op de kaart zette als een serieuze speler. Dit exemplaar uit 1970 is een P400 S en uiteraard is ‘ie zilver. Het interieur is zwart en als wielen zijn de enige juiste Campagnolo-velgen gekozen. Een pareltje, vandaar dat ‘ie 1.200.000 tot 1.500.000 dollar mag opleveren.
Roep maar, welke zou jij mee naar huis willen nemen?
ericc zegt
De Maserati Ghibli!
PunicaOase zegt
Voor mij de Corvette :-)
elemento zegt
@punicaoase: lucifer
erce zegt
De Miura, misschien wel de mooiste auto ooit ontworpen.
eaudi zegt
De E-type was juist niet een van de duurste auto’s van zijn tijd. Dát maakte hem zo bijzonder: prachtig design, motor die zo uit een racewagen kwam en een top die erg hoog lag. En toch minder duur dan zijn concurrenten. Er zijn er niet voor niets zoveel gemaakt. Terecht!
Mijn keuze van deze collectie zou trouwens de Ghibli zijn. Wat een prachtige GT is dat.
spidermann zegt
De Lambo natuurlijk
O plaat zegt
een 289 HI-PO (of K code) V8 zou ik niet snel een mak of tamme motor noemen. Het is de V8 uit de mustang met een andere nokkenas, stoters, cilinderkoppen, intake, carburator en uitlaat en haalde 270 pk en 425 nm koppel. Wat zeker niet tam of mak was in de jaren 60. Oke de 427 had 100pk meer maar met de 289 heeft jouw Cobra een 50/50 gewichtsverdeling, waardoor je op een gemiddeld circuit de loodzware 427 big block er van rijd. Die zelfde 289 HI-PO motor lag in 1968 zelfs in de Ford GT40 die de overwinning boekte op Lemans, je noemde dus net een Lemans motor tam.
Loek zegt
@shiva: het is een tammere motor dan de heftige 427 cu in de Cobra 427, de motor die iedereen zich herinnert. Natuurlijk is een 4.7 liter V8 geen tamme motor an sich, maar niet de topmotorisering van de auto. Een AMG GT R heeft ook geen tamme motor, maar wel in vergelijking met een Black Series.
Overigens heeft de winnende LM motor van Audi min of meer in een Touareg gelegen, dus betrekkelijk tamme Le Mans motoren bestaan zeker ;)
O plaat zegt
Ik ben het met je eens dat de 427 side oiler een legendarisch blok is met fenomenale performance voor zijn tijd. Maar je bekijkt het begrip “top motorisatie” met te moderne ogen. Een smallblock zo als de 289 (en zeker in de K code spec) was een motor voor circuit fanaten, een big block was vooral voor de rechte lijn, net door zijn gewicht het maakt elke auto extreem zwaar op de voorwielen, een nadeel als je aan hoge snelheid een bocht door wil. De circuit versies van Mustangs waren de GT350Rs net om die reden op de GT350 met K code motor gebaseerd en niet op de GT500s met 428 V8. Ook voor de Trans AM competitie kwam Ford met een Boss 302 met 5L voor NASCAR gebruikten ze de Boss 429 met de hemi 429
tinnemans zegt
Dan neem ik de Mistral wel. Doe ik niet moeilijk over.
Wel een vreselijk mooie verzameling.
adyton zegt
Zo mooi dat de Mistral het lelijke eendje tussen de rest is. Zegt al veel. Mist juist nog een zilveren 300 SL en het was de ultieme collectie.
tinnemans zegt
@adyton: De 300SL had het rijtje inderdaad afgemaakt. Ik snap wat je bedoelt met de Mistral, maar het is nog steeds een van de mooiste eenden die ik ooit heb gezien. Stel je voor om daarmee door zuid Europa te toeren. Als ik het geld had om deze auto’s te betalen zou ik de rest van m’n leven bezig gaan om ze allemaal 3 ton op de teller te geven.
scrmeagle zegt
Allemaal
Rob zegt
Wow, die E-type, nooit gedacht dat zilver zo mooi zou staan op een E-type….
Altijd gedacht dat lichtblauw of rood een E-type het beste staat, maar tis dus zilver
adyton zegt
@Rob: sinds eagle de low drag gt toonde in aluminium is dat ook mn favoriete tint geworden op de e-type.
Rob zegt
@adyton; ja ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met de Eagle E-types.
Prachtige auto’s om te zien, maar het mist alle elegantie, haast liefelijke, wat de originele E-type wel heeft.
Desalniettemin zijn de Eagle Etypes waanzinnig knappe hotrods/customs hoor. Maar zo heeft “god” het niet bedoelt ;)
wceend zegt
Klopt helemaal, je kon er een Ferrari of Aston mee bijhouden voor de helft van de prijs. Dat was trouwens sowieso Jaguars business model, de sedans hadden jaren hiervoor ook de uitstraling en prestaties van een Rolls of Bentley voor veel minder. Grace, space & pace
p993 zegt
Natuurlijk de Miura … en maar hopen dat ie lang heel blijft 😃
AstonMartinDriver zegt
DB5
tjorque zegt
Goh, mooie auto’s maar ik ben te nieuwerwets…
Doe me de duurste maar… die kan ik inruilen voor zoveel mogelijk nieuw spul…
vacano zegt
De DB5 en Miura graag. De mooiste bolides uit de geschiedenis