Shooting Breek. Heel volwassen. Maar deze dikste station maakt de meest infantiele woordgrappen los.
Vorige week verbaasde Genesis ons met een teaser. Het ging namelijk om de G70 Shooting Brake. Wij noemden het de blubberdikke stationwagon en verrek, we hebben gelijk gekregen. De meningen op de redactie variëren overigens nogal van ‘wansmaak’ tot ‘erg dik’ en ‘achterwielaandrijving dus heel erg premium’’.
De G70 Shooting Brake is de stationwagon-versie van de G70 sportsedan. Deze auto kwam in 2017 op de markt en werd vorig jaar gefacelift. De G70 staat op hetzelfde platform als de Kia Stinger. Sterker nog, de auto is ontwerpen door een en dezelfde man: Peter Schreyer. Nu is er een G70 Shooting Brake aan het gamma toegevoegd.
Afmetingen G70 Shooting Brake
De Genesis G70 Shooting Brake is 4,686 meter lang, 1,85 meter breed en 1,40 meter hoog. Die wielbasis bedraagt 2,835 meter. ter vergelijking, een BMW 3 Serie Touring is 4,71 meter lang, 1,83 meter breed en 1,44 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,85 meter. Dus dat scheelt niet heel erg veel qua afmetingen.
De reden voor een Shooting Brake is Europa. In de VS is de stationwagon slechts een coole niche, maar in Europa is het een populaire carrosserievariant. Genesis wil uitbreiden en heeft nu zijn zinnen gezet op Europa. Moedig, want als iets premium en niet Duits is, wordt het bij voorbaat lastig. Een Zweed, Italiaan en Brit kan nog, maar premium Koreaans kan nog weleens een lastig verhaal worden. Genesis doet het overigens rustig aan. Eerst zal de verkoop starten in Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk, aldus het Koreaanse luxemerk.
Vijfde telg
In eerste instantie kan men dan de G80 en de GV80 bestellen. De G80 is een enorm grote en luxe sedan, de GV80 is een flink uit de kluiten gewassen SUV. Later komen de compactere G70 sedan en de GV70 SUV. De vijfde telg moet dan deze G70 Shooting Brake worden. Welke motoren geleverd gaan worden, is nog maar de vraag. Op dit moment is er keuze uit de 2.0T (290 pk), 3.3T (365 pk) en 2.2 CRDI (200 pk).
Of Genesis ook geleverd gaat worden in Nederland, is niet bekend.
monsieurleloure zegt
Gaaf apparaat, heeft iets Mercedesachtig
tortuga zegt
@monsieurleloure: en Mazda en Kia en Volvo
fendercd60 zegt
@tortuga: en ik zie er ook een beetje een Peugot in, vooral op de achterkant.
MarcoM zegt
@monsieurleloure: was mijn eerste indruk ook
florisje zegt
Wowawiewa, very nice!
Henkie zegt
Oef bij de kont krijg ik een beetje een Subaru Impreza plus gevoel. Geen compliment.
Denk dat je zoals bij veel auto’s je het in het echt moet zien.
kapitein zegt
@Henkie: Ik moest er ook aan denken door die c-stijl en de achterlichten. Maar ik vind het in dit geval toch wel heel goed gelukt.
flatsix010 zegt
Erg dik, ben alleen bang dat met die motoren de prijs niet mals gaat zijn en je toch weer uitwijkt naar een instapper van de Duitse drie.
ruffie zegt
De onderkant van de laadruimte (kofferbak) lijkt smal af te lopen. Kan ik bij de IKEA de dozen er dus niet lekker in schuiven…
scalvaro zegt
Rood leer met ruitjes! Yummy. Beter dan de saaie standaard avants, tourings etc. 따뜻한 환영을 기원합니다
knapzuur zegt
Knap sterke Mazda/Mercedes/Volvo mix, maar gaat hem toch niet worden in Europa.
karhengst zegt
Het uiterlijk zou ik mee kunnen leven, het is in ieder geval uniek. Het interieur oogt alsof ze met een overdaad aan leder in ruitjes motief een standaard Hyundai interieur pogen te maskeren. Zo met die luchtroosters is dat niet echt gelukt.
Maar als het goed rijdt en significant goedkoper is dan de Duitse concurrentie mag hij zo op de stoep. Maar dan zou het wel op het niveau Mazda 6 moeten landen en ik vrees dat die prijsstelling Genesis niet premium genoeg is.
misterds5 zegt
Deze lust ik wel. Graag als 4WD met de 200 pk diesel graag. Ik moet zelf niets hebben van de Duitse 3, dus dit soort fratsen kan ik wel waarderen.
GershJJ zegt
Erg mooi, prima verhoudingen!
baardmijt zegt
Of ie in Nederland geleverd gaat worden of niet, hij zal toch niet verkocht worden waarschijnlijk. Maar ik vind het voorlopig een heel vette verschijning. Niet dat iemand daar iets aan heeft overigens.
c4seum zegt
Doet me een beetje denken aan een uitgetrokken Saab 9-2x, maar verder een super mooie bak. Kom maar door!
jvthof zegt
Erg gaaf maar hij is kleiner dan de Kia Optima sw die ik nu heb… 4.855 x 1.860 x 1.460 mm
Scheelt bijna 20 cm in de lengte.. dat ga je wel merken op de achterbank en de bagageruimte.. en dat met 2 kids en een Duitse Dog 😂
Edge zegt
Het is een hele mooie station, maar het zal verdomd lastig worden voor Genesis om hier marktaandeel te verwerven. De Duitse drie zijn heer en meester in dat steeds kleiner wordende segment (want SUV) en het relatief kleine groepje potentiële klanten dat geen Duits koopt, heeft al sinds mensenheugenis zo’n Zweedse station met een Marssymbool in de grille in de garage staan. De auto mist de elektrische of hybride aandrijflijn om hem commercieel aantrekkelijk te maken en mist de coolfactor die een Tesla bijvoorbeeld wel heeft. En dan heb je ook nog het ‘probleem’ dat je voor een Genesis naar de Hyundai-dealer moet, waar ‘ie tussen eenvoudige i10’s en i20’s met wieldoppen en stoffen bekleding staat. Dat zou mij persoonlijk niks uitmaken, maar er zijn helaas ook genoeg kopers die wel van voor tot achter dat premium-gevoel willen en daarop afknappen.
vacano zegt
Genesis krijgt aparte showrooms. Voor onderhoud word je auto opgehaald en terug gebracht. Is topkwaliteit zoals Lexus maar dat zal voor de Europeanen niet belangrijk zijn op enkelingen na.
wceend zegt
Marktaandeel veroveren is allemaal geen probleem zo lang ze hem significant goedkoper kunnen neerzetten dan vergelijkbare auto’s. Zo zijn ze groot geworden. Als je naar t succes van de bijtellingrsknallers kijkt zie je wel dat het mensen weinig uitmaakt in welk merk ze rijden, zolang de prijs maar goed is.
Niet jebroer zegt
Geen enkel woord van kritiek op de naamgeving? Ik zie helemaal geen station, alle zijruiten zitten in de deuren. Met deze marketinglogica zijn de vijfdeurs Golf en Megane ook ‘shooting brakes’. Het is een geslaagde hatchback.
potver7 zegt
En het mocht niet te veel kosten, was er geen geld over om nieuwe achterportieren te ontwerpen en moeten we het dus doen met een achter-opbouw die er uit ziet alsof die op de sedan is ‘geplakt’. Sinds de Renault Laguna (1e serie) en Saab 9-5 hebben we volgens mij geen stations meer gezien die zo overduidelijk een bijproduct zijn.
Robert zegt
Knappe wagen hoor, maar in dit land op z’n best een concurrent voor de Mazda 6 of de Toyota Avensis SW, maar eerder nog voor de Hyundai i40 SW of de (inmiddels hier niet meer leverbare) Kia Optima Sportswagon.
De overgrote meerderheid van de Duitse premium rijders zal hem negeren ‘want Koreaans’ en die enkeling die nog kiest voor bijvoorbeeld de Peugeot 508 SW zal hem niet, eh… ‘Frans’ genoeg vinden.
En het belangrijkste argument waarom we deze auto waarschijnlijk bijna nooit gaan zien is dat de leasemaatschappijen hier ook een maandbedrag moeten hangen. En da’s best lastig zonder vergelijkbaar referentiekader voor zaken als afschrijving en onderhoudskosten.
potver7 zegt
Dat laatste probleem zie ik niet zo. Genesis is niet van gisteren, dus het referentiekader qua onderhoudsbehoefte is gewoon beschikbaar. En anders zal dat niet heel erg afwijken van dat van een Hyundai of Kia.
Qua afschrijving weten ze ook wel wat ze moeten doen; dit wordt typisch zo’n auto die liefhebberswaarde gaat houden; ook voor gebruikte wagens zijn er redelijk wat mensen die iets bijzonders zoeken en daar is een model als dit aantrekkelijk voor.
Natuurlijk zullen leasemaatschappijen bij een Genesis iets meer onzekerheidsmarge rekenen dan bij de eerste de beste Audi. Aan de andere kant, als Genesis serieus een voet tussen de deur wil krijgen met dit model, dan is er voor leasemaatschappijen best wat meer onderhandelingsruimte als daardoor het leasetarief concurrerend wordt.
allesmetturbo zegt
Knap ding! Mooier dan het bevertandendesign van bmw van tegenwoordig
MaartenD zegt
Prachtig! Vond de Lexus Sportsbrake toentertijd ook wel een geslaagd ontwerp
rumour zegt
Prachtig, niks meer aan doen lichtjaar mooier en sympathieker dan Duitse aan grootheidswaanzijn lijdende marketing nichehokken. Hyundai/Kia zijn Duitsers op alle fronten de baas, wen er maar aan.
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijkheid!
joppe zegt
Beetje laatste generatie Saab 9-5 estate. Ook een vet ding
thjvanvlerken zegt
Doe mij er maar eentje, zou mooi zijn als deze naar EU komt, ik vraag me af welke prijs deze gaat krijgen.
hakvo054 zegt
euh sorry, maar een shooting brake heeft 2 deuren minder hoor
frank2b zegt
Over het algemeen vind ik de interieurs van de Duitse drie veel weg hebben van de bridge van een Klingon Bird of Prey. Veel te veel van alles en vooral veel te veel zwart.
Of dit interieur me nou vreselijk blij gaat maken weet ik eigenlijk niet….