De Bovag is niet boos, maar wel verdrietig. En teleurgesteld. Branchevereniging Bovag maakt zich grote zorgen over de klimaatdoelen.
Het is nooit goed of het deugt niet. Kondigt het kabinet een verplichting aan om vanaf 2025 je leasebak volledig elektrisch te kiezen, is het kot te klein. Iedereen en zijn moeder ziet het ene probleem na het andere opdoemen, we worden gedwongen, het is te duur etc. Nu kopt de krant van wakker Nederland vanmorgen dat het niet doorgaat, weer niet goed!
Wat is er aan de hand?
Het ene na het andere klimaatplan komt uit de koker van onze dappere klimaat-roerganger in Den Haag. Collega @nicolasr zette de hele lijst laatst al eens sympathiek onder elkaar voor u, onze trouwe lezers.
Eén plan van de lijst is nu de das om gedaan. Namelijk het verplicht kiezen voor een elektrische auto bij het uitzoeken van een zakelijke leasebak. Per 2025 zou het wagenpark verplicht vergroend moeten worden, maar daar gaat nu een streep doorheen.
Waarom vraagt u? Omdat de plannen onhaalbaar zijn in verband met het aanbod van auto’s? Wellicht is de laadinfrastructuur er nog niet klaar voor? Levert het toch geen klimaatvoordeel op? Nee, nee en nee. Het is te duur.
Accijns en btw
Vriendje Jetten mag 24 miljard euri uitgeven aan klimaatplannetjes. Dat is 24 duizend miljoen ekkermannen! Maar dit plan kost de schatkist zo’n 5 miljard euro en dat is teveel.
Het Ministerie van Financiën heeft de zakjapanner erbij gepakt en als die zakelijke markt volledig elektrisch gaat mist de overheid dus 5.000 miljoen euro aan inkomsten wat betreft accijns en btw. En het klimaat mag best wat kosten, maar we moeten natuurlijk niet overdrijven.
U betaalt
Niet dat het niet mag van Mevrouw Kaag en haar ambtenaren, maar dan moet het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat miljardengat dichten en dat komt dan dus niet uit het spaarpotje van Jetten.
Oplossing: aanschafbelasting auto’s particulieren fors omhoog. Wat schetst onze verbazing? Dat gaat de coalitie te ver (voor het eerst). Nieuwe auto’s worden dan wel heel erg prijzig. Aangezien we vanaf volgend jaar al bijna 20 mille moeten gaan betalen voor een simpele Mitsubishi Space Star lijkt het ons de juiste call om die niet nóg duurder te maken.
Bovag maakt zich zorgen
Goed nieuws dus, dat we niet verplicht worden tot de stekker. Toch? Nou volgens branchevereniging Bovag is niets minder waar. Buiten dat de werkgevers alvast de verplichting hadden ingevoerd voor hun werknemers en niet weten dat dat dus helemaal niet nodig is, maken ze zich in het Bovag hoofdkwartier grote zorgen.
Tegenover Automotive-online geeft Bovag woordvoerder Paul de Waal aan dat de branchevereniging zich zorgen maakt of de klimaatdoelen zo wel gehaald kunnen worden. Nu blijft namelijk alleen een subsidiepot van 600 miljoen euro over voor de aanschaf van een gebruikte EV.
Maar ja, geen verplichting op de zakelijke markt betekent in ons land al gauw minder tweedehands aanbod. Dus heeft zo’n subsidiepot voor een tweedehands stekkerbak niet het gewenste effect.
Daar hebben ze wel een punt natuurlijk. Want particulier een splinternieuwe EV kopen is natuurlijk erg aan de prijs. Wat vinden jullie? Moet een zakelijke leaseauto wel of niet verplicht volledig elektrisch zijn? We horen het graag!
Richmond zegt
Ja aangezien de zakelijke Markt de tweede hands markt sponsort
potjak zegt
Ik vind dat wanneer er in het leasebudget een redelijke keuze in elektrisch is verplichten. Iemand met bijvoorbeeld een VW Polo kun je niet in een kleine Smart of Dacia te zetten. Daar zullen sommigen genoodzaakt zijn privé een auto aan te schaffen voor een beetje ruimte voor bijv de kids en spullen. Dat gaat het milieu alleen maar meer belasten en nog meer auto’s op de straat.
berlinetta zegt
Het is dan toch veel beter om je leasebudget te laten uitkeren en gewoon een goede privéauto te kopen? Dan hoeven er niet meer auto’s op straat te komen.
dawwg zegt
Behalve dat je daar dan nog belasting over moet betalen en dus netto minder krijgt dan met lease-auto zonder bijtelling regeling. En dat laatste is waar de meeste loonslaven voor gaan …
mashell zegt
Die loonslaven zijn inderdaad niet dom en kiezen de constructie die hen het meeste netto inkomen oplevert, daar betaal je toch de boodschappen en de hypotheek van.
potjak zegt
Niet elke werkgever geeft deze optie helaas. Maar eens dat zou voor het aantal auto’s beter zijn en men kan tweedehands kopen.
petroldrinker zegt
Niks shocking aan ofzo, goedzo zelfs! Wij hebben ook net een nieuwe ice leaseauto gekregen konden meer dan dubbel het maandbedrag voor een EV gebruiken, no way in hell dat we dat doen, mooi dat we straks de volgende waarsschijnlijk dus nog steeds een ICE wettelijk kunnen kiezen
MarcoM zegt
Ongelooflijk wat een beleid, wederom zakt het vertrouwen nog verder in het huidige kabinet.
dawwg zegt
Knaap Jetten is overduidelijk niet eens geschikt om 24K te beheren of uit te geven, laat staan 24G !!!
Robert zegt
*kuch*
Jetten smijt, als het hem zo uit komt, anders lustig met ons belastinggeld. 74 miljoen
heeft die man heeft vorig jaar nog over de balk gegooid. Met z’n betutteling en betweterigheid. En wederom blijft een falend politicus weer gewoon zitten…
mashell zegt
Hoho. Je trapt toch niet in de rechtste populistische onzin? Wat er gebeurd is dat de regering als collectief heeft gemeend dat Rusland te moeten veroordelen en in de boycot te doen. De gemeenten die dit bevel hebben opgevolgd zijn een duurder gascontract aangegaan. Daar hebben die gemeenten geld voor gekregen zodat de burgers niet zwaarder belast werden. Van die 74 miljoen is dus geen euro over de balk gegaan.
Wat er wel misgegaan is dat de regering veel te gretig was met verbieden en niet aan slimme oplossingen dacht voor haar zelf verzonnen boycot. Dat deden de Duitsers veel beter.
ukbob zegt
Ongeacht of we dat nu gaan verplichten of niet…
Misschien iets regelen dat de relatief zwaar ‘gesponsorde’ e-auto’s die nu zakelijk op de weg zijn ook ín Nederland blijven na hun Lease termijn??
ggj1987 zegt
Wordt lastig. Zodra elektrische auto’s worden gesubsidieerd worden ze weer duurder gemaakt.
mashell zegt
Maar dat ligt toch aan de particulier? Die wil niet vanwege de actieradius of de caravan, of geen oprit of ander verzinsel en dus is Wojtek de autohandelaar hem voor.
rwdftw zegt
Er hoeft niks verplicht te worden. De leaserijder is sowieso altijd op jacht naar het koopje. Dus zolang een EV in de bijtelling goedkoper is dan een vergelijkbare ICE, dan zal de EV de voorkeur genieten. Als de werkgever dan ook nog berekent dat die EV onderaan de streep ook voor hem goedkoper is, dan komt het enkel aan op details als range vs reisafstand en laadmogelijkheden.
De overheid zal ook slimmer met haar budget om moeten gaan en vooruit kijken naar wat de resultaten van hun doen en laten gaan worden. Dat gebeurt nu helaas niet en dat zorgt ervoor dat een “groene oplossing” ergens “grijze problemen” gaat geven. Een overvol stroomnet is daar een onderdeel van.
dalmore zegt
Wat een rommeltje..
Voor de niet zakelijke rijders:
Is er al bekend wat de MRB gaat doen vanaf 2025?
BEV’s gaan belast worden maar zover ik weet is er nog geen zekerheid welk tarief er gehanteerd gaat worden.
Dit kan ook een grote impact hebben op de tweedehands markt, aangezien menig oudere BEH behoorlijk aan het gewicht is.
rwdftw zegt
De nieuwere worden er ook niet lichter op. Range is een belangrijk gegeven dus er wordt zoveel mogelijk accu in gepropt. 100kWh is al geen uitzondering meer, zie de EX90 van Volvo. Kerb weight van dat ding is ook 2800 kilo. Nog net iets lichter dan de enige Rivian in Nederland, die dik 3200 kilo weegt.
Dan zou je denken dat het zo groot niet hoeft, maar als ik op de weg kijk dan heeft men het liefste een SUV van ongeveer 5 meter. Als je in Nederland een BEV versie van de Cadillac Escalade zou kunnen krijgen dan ging die ook als zoete broodjes.
dawwg zegt
2800kg … mag die wel 100% wegenbelasting toeslag gaan betalen; als vrijwel alle nieuwe auto’s straks bijna 2x zo zwaar zijn als een gemiddelde ICE middenklasser is dat een flinke aanslag op de infrastructuur …
petroldrinker zegt
Logisch toch? Een grote auto rijdt oneindig veel beter dan die kleine trutteschudders zoals een polo of golf ofzo
O plaat zegt
Hangt er vanaf hoe groot, liever een full size sedan die goed op het baanvak plakt dan een opgehoogde SUV.
SanderB zegt
volgens autoweek:
“In 2025 krijg je 75% korting op het tarief van de motorrijtuigenbelasting. In 2026 wordt het normale tarief berekend op basis van een auto van dat gewicht en een benzinemotor.”
Dat betekend vanaf 2026 elektrischrijden vrij duur wordt als je weinig km’s maakt
dalmore zegt
@sanderb:
Die had ik ook gelezen, ze zijn echter de enige die specifiek het benzine tarief noemen en geven geen bron waar ze die informatie vandaan hebben.
Ik hoop dat de overheid met een iets andere regeling gaat komen anders zal vrijwel elke oude BEV voor de export gaan want de waarde in NL zal gigantisch kelderen.
Met de km heffing die een aantal jaar later gaat komen verwacht ik ook dat ze geen grote veranderingen zullen doorvoeren en daar op focussen
audirs3 zegt
Echt belachelijk dit, er is echt geen enkele use case waarbij je na 2026 geen electrische auto zou kunnen lessen. Alle segmenten is er dan wel iets beschikbaar wat electrisch is. Het is maar weer duidelijk, ze melkkoe automobilisten zijn waardevoller dan het milieu.
dawwg zegt
Uhhh … tekort aan laad-infra, de prijs, de levertijd, internationale ritten …
audirs3 zegt
@dawwg We hebben de beste laad-infra van de hele wereld, in alleen al mijn straat staan 10 laadplekken (en geen enkele benzinepomp). De prijs is voor lease minder belangrijk. Levertijd is vervelend, maar met lessen toch vaak een wagenpark. En internationale ritten zijn met de huidige EV’s ook geen probleem. Kies eens op ABRP (a better route planner) een route naar Dubrovnik ofzo, met een EV6 of IONIQ5. Is echt goed te doen.
ericc zegt
Afschaffen die EV. Terug ICE op het voorplan. Enkel groen links ongelukkig maar dan gaan ze maar protesteren in China die verantwoordelijk is voor 42% van de CO2 uitstoot!
petroldrinker zegt
Kijk, iemand die wel met een gezond verstand nadenkt, waarom zouden wij ploeteren en krom liggen voor iets wat anderen meteen teniet doen. Laat de echt grote vervuilers maar beginnen ipv de kleinste zoals wij
audirs3 zegt
@ericc Die CO2 uitstoot van China valt best mee als je het bekijkt naar hoofd van de bevolking. Ze hebben daar een miljard mensen, in een vrij welvarend land en in het land waar verreweg de meeste producten worden gemaakt.
Met dit soort redeneringen zouden landen als Luxemburg dus helemaal niks aan hun uitstoot hoeven te doen, want is toch maar 0,01% wereldbevolking ofzo… Iedereen moet gewoon zijn steentje bijdragen.
mashell zegt
Maar als je die welvaart verdeeld over hoofd van de bevolking dan valt dat ook wel weer mee.
CYBRTRK zegt
China is verantwoordelijk voor ongeveer 31%, maar dan nog stoten wij in Nederland meer uit per inwoner dan China 8.4 ton pp vs 7.6 ton pp
pomoek zegt
Ongelooflijk niet verrassend dit. Die subsidiepot wordt ongetwijfeld ook nog wel grotendeels weg bezuinigd. We mogen het waarschijnlijk gaan doen met een kekke postbus 51 reclame. Of hoe heet dat tegenswoordigs. Bewusjtwording. Naboearschap. Partischiperen. Vooral niet keihard kneten tegen een probleem aangooien en het oplossen. Want nee. De korte termijn.
bimmerpost zegt
Verplichting is nooit een goed idee. In het hogere segment is het een no-brainer om EV te kiezen. Goedkoper, praktischer (nooit tanken) en rijdt beter.
Na vier jaar Tesla model S volgende maand nieuwe Audi e-tron GT.
O plaat zegt
Ik heb met beide wagens gereden en kan er niet aan doen mocht ik een wagen van boven de 100K kopen kocht ik de V-series van mijn huidige Cadillac met de Corvette V8, de rest zou niet in mij opkomen.
wimbers zegt
Er moet zo min mogelijk verplicht of verboden zijn in een maatschappij, en ondertussen moet er zoveel mogelijk werk worden gemaakt van een “common sense” alleen als je dat voor elkaar krijgt is er een harmonie, dat is in NL nu ver te zoeken.
mashell zegt
Precies, zakelijke rijders beperken in hun keuzemogelijkheid t.o.v. particuliere rijders is niet democratisch en mogelijk zelfs ongrondwettelijk. Wil je dat zakelijke rijders elektrisch gaan rijden maak dat dan aantrekkelijk. De regering heeft uit het verleden al lang kunnen leren dat als je gehate bijtelling voor een auto verlaagt naar bijvoorbeeld 14% de mensen zich overal naar toe laten dirigeren (zelfs naar een Renault Clio).
spidermann zegt
Ik denk idd ook dat de verplichting EV te leasen terwijl ICE gewoon gekocht mag worden juridisch haaks op elkaar staat. Men krijgt het dus ook wettelijk niet rond.
berlinetta zegt
Dat is onzin. Iedereen heeft een keuze. Leaserijders moeten nou niet doen alsof er een pistool tegen hun hoofd wordt gehouden als ze geen EV willen rijden.
berlinetta zegt
Ongrondwettelijk? Welk artikel uit de grondwet zou geschonden worden als leaserijders beperkt worden in hun keuzemogelijkheid?
Bert M3 zegt
Ja, verplichten kan helpen.
Maar dan wel: Bijtelling voor EV’s naar beneden, max. 10%, en dat tot ca. 60.0000 euro.
Doe je dat laatste niet, dan gaat iedere leaserijder die (terrecht) een wat grotere auto wil, in een privé auto op diesel rijden.