Kan Max na zijn zege in Oostenrijk alsnog ’tabee’ zeggen tegen Red Bull Racing?
Aan de vooravond van de Grand Prix van Oostenrijk gonsde het van de geruchten rondom Verstappens toekomst in de sport. Niet zoals dat bij Pierre Gasly het geval is, want die lijkt opeens überhaupt weinig toekomst te hebben in de F1. Maar bij Max ging het vooral om de vraag of de Nederlander misschien al volgend jaar naar een ander team zou kunnen gaan. Vanuit kamp Red Bull en kamp Verstappen kwam uiteindelijk het hoge woord eruit: Max heeft inderdaad een ‘ontsnappingsclausule’ in zijn contract staan.
Dan was alleen de vraag, wat zijn de exacte stipulaties die opgenomen zijn in Max’ deal met Red Bull? Eerlijk is eerlijk: uiteindelijk blijft dat gewoon gissen voor ons buitenstaanders, tenzij iemand de computers van Max’ management hackt en het document zelf tevoorschijn tovert. We willen echter niemand aanmoedigen om zo diep te zinken, uiteraard.
Het gebrek aan harde feiten houdt de fans, echte kenners en journo’s niet tegen om te speculeren over de details. Sterker nog, de onzekerheid wakkert zoiets alleen maar aan. Net als Schrödingers kat op hetzelfde moment zowel levend als dood kan zijn, kan je Max tegelijkertijd in een blauw, rood of én zilver pak hijsen. Hoeveel titels gaat hij halen bij Ferrari? Is Mercedes volgend jaar ook nog dominant? Kan Red Bull zelf het tij keren? Speculeren over deze mogelijke versies van de toekomst is voor velen een deel van het vermaak dat topsport te bieden heeft. Zelfs voor velen die dat liever niet willen toegeven.
Zo wordt de geruchtenmolen al snel gevoed en ontstond er op een gegeven moment de consensus dat Max onder andere kon vertrekken bij Red Bull Racing als hij voor de zomerstop geen race gewonnen zou hebben. Waar of niet kon deze mogelijkheid na de race meteen weer in de prullenbak gegooid worden. Max won immers de race. Einde discussie, toch?
Niet per se. De toonaangevende Italiaanse sportkrant Gazetta dello Sport denkt namelijk te weten dat Max potentieel nog steeds weg kan bij Red Bull Racing, mits hij in september niet bij de top-3 in het wereldkampioenschap staat. Het klinkt min of meer geloofwaardig. Vettel peerde ‘m bij Red Bull Racing via ongeveer dezelfde clausule in zijn contract. Aan de andere kant heeft Helmut Marko al gezegd dat hij ‘daarvan geleerd heeft’.
Max zelf houdt zich vandaag tegenover Telesport als vanouds op de vlakte over zijn toekomst. Hij huldigt de laissez faire laissez passer aanpak van de zaken en zegt ‘er niet wakker van te liggen’. Begrijpelijk, want de Nederlander is nog jong en weet dat hij de teams uiteindelijk voor het uitkiezen heeft. Aan de andere kant laat hij de geruchtenmolen wel bestaan door zich niet keihard uit te spreken over zijn toekomstplannen. Maar goed, dat vinden wij dus stiekem ook wel weer prettig. Het levert immers goede speculaas op.
cossiekiller zegt
Ik vrees dat Lewis hem toch nooit als teammaat wil. Want ik denk dat Max met gelijke wapens sneller is…
Moest hij Mercedes en Mercedes hém overwegen natuurlijk.
rollingstoned zegt
@cossiekiller: Lewis denkt daar anders over…
https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/233860/lewis-hamilton-ik-wil-max-verstappen-graag-als-teamgenoot
pa045 zegt
@rollingstoned: nou nou. Lekker positief rapt die daar over Max.
Design_Driven zegt
@rollingstoned: In 2017 ja, of hij daar nog steeds zo overdenk is de vraag. Bovendien wat hij publiek zegt en wat hij echt wil zijn 2 verschillende dingen.
gertjan2012 zegt
Hoelang zou zijn opzegtermijn zijn?
Gulli zegt
@gertjan2012: na een jaar mag je elke maand opzeggen. Althans als je abonnement automatisch verlengd is. EU regels.
jaspervdwinden zegt
@gulli: wet Van Dam. Nekslag voor de sportscholen destijds… ?
drdre1 zegt
@gulli: correct. En je mag je racepunten niet meenemen naar de volgende maand ook. ?
yipikaye zegt
@drdre1: wel de vakantiedagen
FB_100001036415374 zegt
Ach yo, stop nou eens met dat exit gezeik. RBR rijdt hun eerste seizoen met de Honda motor en ze hebben nu in de 9e race hun eerste overwinning gepakt. Dat is toch al een mooie en veelbelovende basis om op verder te bouwen. Max voelt zich goed bij RBR en het hele team is naar hem gericht, dus wat hij nu moet doen is zo goed mogelijk het lange termijn spel spelen.
Bij Ferrari hebben ze Leclerc al, en ze hebben zelf gezegd dat ze Verstappen op dit moment niet willen.
Bij Mercedes komt die dan waarschijnlijk langs Hamilton te zitten en wat dan? Denk je dat die daar de voorkeuren geniet die die bij RBR krijgt? Hamilton heeft daar 4 WK’s gewonnen dus Max mag daar nog altijd de veters strikken hoor. Alle andere teams zijn minder waardig aan RBR.
Nee, ik blijf erbij, RBR is op dit moment het beste team voor Max.
flutterby zegt
@FB_100001036415374: Ze kunnen natuurlijk ook Vettel plaats laten maken voor Verstappen. Ferrari kan Mercedes niet aan en misschien is Max precies wat ze nodig hebben.
Al twijfel ik wel of Ferrari een prettig team is. Er lopen grote ego’s rond, past die van Max daar nog wel bij..?
skinny058 zegt
@flutterby: Ferrari wil altijd minimaal 1 wereldkampioen/ervaren rot in de auto hebben, volgens mij. Ik vraag me af of Ferrari Max ervaren genoeg vindt. Leclerc was al een hele zeldzame set van Ferrari. Al wordt dat nu wel moeilijk met maar 3 wereldkampioenen in het veld.
flutterby zegt
@skinny058: en kijk waar dat ze brengt..
skinny058 zegt
@flutterby: Schumacher-tijdperk vergeten? Maar met Alonso en Vettel (en later weer Kimi) had/heb je niet de slechtste coureurs in de gelederen…dus daar lag het echt niet aan, mocht je dat bedoelen…
flutterby zegt
@skinny058: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dit jaar is Ferrari kansloos tegenover Mercedes.
skinny058 zegt
@flutterby: en dat komt volgens jou door de coureurs? Het is al jaren een top-2/3 team, net als RB en Mercedes. Mercedes is inderdaad de nummer 1 (dit jaar meermaals veruit) maar Ferrari moet je nooit uitvlakken, die doen 9 vd 10 keer mee voor de overwinning/podium.
flutterby zegt
@skinny058: Vettel weg bij Ferrari zorgt ervoor dat LeClerc vrij is om zelf zijn prestatie neer te zetten. In hetzelfde team met Max levert waarschijnlijk ook goede televisie op.
Maakt dat Vettel een slechte coureur? Nee, maar hij heeft wel een bepaalde hiërarchische macht wat volgens mij nooit goed is om te presteren.
skinny058 zegt
@flutterby: En dat heeft toch ook niks met vervanging Seb te maken maar meer met Ferrari en hun keuze om voor een 1ste en 2de rijder te kiezen? Mijns inziens is de oplossing meer een strategie-wijiging dan een coureurs-wijziging
want qua pace kan Seb Leclerc nog prima hebben en andersom ook. Persoonlijk denk ik dat Seb nog steeds bij de top 3 snelste coureurs hoort (en ik ben al vanaf ‘t begin een Kimi-fan).
skinny058 zegt
@flutterby: Oh, niet te vergeten is Ferrari veruit het meest succesvolle F1-team allertijden. En nee, ben geen Ferrari-liefhebber (F1-wise that is) at all.
VeniVidiVici zegt
Ach, schei ff lekker uit met deze sensatie onzin stukjes. Max gaat niet weg bij RBR dit seizoen. Pas als de auto (RB16) in het seizoen 2020 wederom ruk is dan gaat Max pas weg!
jaapiyo zegt
@venividivici: bwoahhh…Ik weet niet, als Oostenrijk over vijf races een uitzondering blijkt te zijn geweest zie ik ‘m wel zijn geduld verliezen.
reactief zegt
@jaapiyo: Maar het blijft eindeloos speculeren… Niemand gaat er voor het daadwerkelijk zover is / komt iets over loslaten. En nu beweert Max dat hij het sowieso niet wilt.
Dus het voelt en beetje als ‘nieuws’ creëren wat niets nieuws is.
Misschien interessanter F1 nieuws: Silverstone blijft de aankomende 5 jaar op de kalender!
jaapiyo zegt
@reactief: ik begrijp je punt enigszins. Maar zie het als ‘gaat de Ligt naar Barca, of naar Juve…’. Diehard fans vinden het toch leuk om alle laatste ontwikkelingen daarover op de voet te volgen, ook al is het allemaal speculatief.
okdoei zegt
@jaapiyo: denk het niet. Volgens mij is iedereen erbij RBR ervan bewust dat dit jaar vooral een opstartjaar was met de Honda. Ze hoopte dat ze goed mee konden maar dat is dus niet het geval.
Ik denk zelfs dat de overwinning eerder als verrassing kwam voor RBR dan iets waar men nog op gerekend had voor dit jaar.
En daarbij, stel mijn verhaal is complete onzin, wat wel vaker is maar dat is een andere discussie, waar moet ie naartoe?
jaapiyo zegt
@okdoei: Zowel Mercedes en Ferrari hebben toch gewoon wat meer budget. Red Bull heeft Newey, maar hoeveel respect ik ook heb voor die held, je moet inmiddels concluderen dat het ook hem al een aantal jaar niet met zijn team lukt om de volgende titelwinnaar te creëren. Dit jaar in het bijzonder laat zien dat Merc ook qua aero verder is. Ik denk dat die blijven winnen tenzij de FIA/Liberty actief gaat klooien aan de regels om hun tegen te houden.
harrie zegt
Waar moet ie heen dan volgend jaar, Mercedes is geen optie zolang Hamilton daar bezig is Schumi te evenaren, en Ferrari is van de regen in de drup.
hondar zegt
Ik ben voor een Maxit.
w0o0dy zegt
@hondar: of een Maxzit?
unknown234 zegt
Denkt te weten…toch nog mogelijk…wat een shocker!
Robert zegt
Ik denk dat er geen grote verschuivingen zullen plaatsvinden vóór seizoen 2021, want dat zal het eerste jaar zijn waar de kaarten opnieuw worden geschud.
Het kan zijn dat er dan maar zo in eens een andere bovenliggende partij zal opstaan. Zoals Mercedes dat deed in 2014, Red Bull tussen 2010 en 2013, Brawn F1 in het jaar ervoor, enz.
boriske zegt
@rrrobert: Mercedes zijn de besten, ze mogen de regels zo veel mogelijk aanpassen: Mercedes zal altijd bovenaan eindigen. Enkel door de regels niet steeds te wijzigen kunnen andere teams dichter sluipen door de wet van de remmende voorsprong.
maferick74 zegt
Max gaat zijjn eigen team beginnen, samen met valentino rossi, gaan gebruik maken van een v14 motor gesponsord door t oranjehuis en kim Kardesian (cardesign)
rollingstoned zegt
@maferick74: Beter van niet, dan wordt alles nep. Opgevulde bumpers voor en achter, opgespoten lippen, etc…
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat hij er nog wel even blijft hangen. Dit jaar leren Redbull en Honda elkaar goed kennen, volgend jaar winnen ze races. Als volgend jaar minder is dan dit jaar heb je goed kans dat Max gaat wisselen van team.