Shell had tientallen miljoenen euro’s over om in een tankstation te pompen.
Hey, psst. Tankstation kopen? Zo ging het er deze week aan toe. Waarschijnlijk wat minder schimmig, want de veiling van 27 tankstations werd georganiseerd namens de Rijksoverheid. Voor toplocaties worden topbedragen betaald. En een heet object was het tankstation op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Een absolute hotspot aan verkeer en dus mogelijke klanten.
Shell moest en zou deze locatie in handen krijgen. En dat is ze gelukt. Door een enorm bod uit te brengen heeft de oliemaatschappij de pomp gekocht. De Nederlandse overheid kreeg een bod van 41 miljoen euro voor de locatie. Weet je ook meteen waarom de peut langs de snelweg zo duur is. Men investeert flink in zo’n tankstation en dat moet ook weer terugverdiend worden.
Het is niet zo dat Shell dit tankstation heeft gekocht. De oliemaatschappij zou voor 41 miljoen euro de rechten in handen krijgen voor de komende 15 jaar. Een pittig dure aankoop dus. Maar Shell denkt die investering van tientallen miljoenen euro’s in die 15 jaar terug te kunnen verdienen, anders zouden ze er ook niet aan beginnen.
Shell hoeft niet daadwerkelijk 40 miljoen te betalen
Op dit moment is het al een tankstation van Shell. De oliegigant moest en zou blijkbaar de locatie behouden, want het is echt een astronomisch bedrag. Om aan te geven hoeveel geld dit is: het tweede hoogste bod van een andere partij kwam uit op 12 miljoen euro. Toch hoeft Shell niet het volle pond te betalen.
Dat heeft te maken met de veilingregels. De zittende huurder had in dit geval het hoogste bod. Omdat het hoogste bod van de zittende huurder kwam, hoeft deze partij (in dit geval Shell) enkel het verschil te betalen tussen het hoogste bod en het op één na hoogste bod. Daar zit weer een max aan van 30 procent. Kortom, Shell hoeft geen 40 miljoen euro maar ‘slechts’ 12,3 miljoen euro te betalen voor het tankstation.
Het bod van 40 miljoen was dus hoog inzetten van Shell om zeker te weten de pomp te behouden voor de aankomende 15 jaar. Desalniettemin is het tankstation op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht nu de duurste pomp van Nederland. Denk nog maar eens terug aan dit artikel als je over het stuk snelweg rijdt.
Veilingbedrijf Troostwijk Auctions was verantwoordelijk voor deze veiling afgelopen woensdag. Tegenover het AD zegt Richard Dieteren van het veilingbedrijf dat ze die 40 miljoen ook niet zagen aankomen. De veilingmeester en de aanwezige notaris waren enigszins verbaasd toen ze het getal op het papiertje in een envelop zagen.
Locatie
Over welke pomp hebben we het nu precies? Het gaat hier om Shell Station Haarrijn in Breukelen. Naast 30 pompen is er een Starbucks, een supermarkt, een Shell Recharge oplaadpunt, een Fastned en een parkeerplaats.
Totale opbrengst
De totale opbrengst van de veiling was 118 miljoen euro. Dat geld gaat naar de Staat. Het hoogste bod dat ook daadwerkelijk betaald dient te worden is voor tankstation De Kroon langs de A27 bij Nieuwegein. Kosten: 12,8 miljoen euro. Het goedkoopste tankstation op deze veiling is tankstation Smokkelpad langs de N36 in het Overijsselse Vriezenveen. Deze niet al te gewilde pomp, welke natuurlijk dicht bij de Duitse grens ligt, leverde slechts 837.000 euro op.
Foto: Mercedes bij Shell Recharge
berlinetta zegt
Als XR nou eens de komende 15 jaar dit tankstation gaat bezetten ipv de A12. Dan maken ze pas echt een statement.
pomoek zegt
Op de peage snelwegen kan je vrijwel overal gratiz naar het toilet. Niet in Nederland. Kost 80ct inmiddels bij Shell. Kan daar niet eens iets over worden opgenomen in een wet/apv/regel? Vindt het nogal bizar dat je als klant moet betalen om te pissen als je net meer dan 100 euro voor een tankje benzine hebt mogen betalen.
mashell zegt
“Omdat het hoogste bod van de zittende huurder kwam, hoeft deze partij (in dit geval Shell) enkel het verschil te betalen tussen het hoogste bod en het op één na hoogste bod.”
Dus hoogste bod 41 miljoen, één na hoogste bod is 1 miljoen shell zou 40 miljoen moeten betalen getopt op 30% van 41 miljoen = 12 miljoen en wat wisselgeld dat ze in Oss onder het bed verstoppen.
Maar als hoogste bod 41 miljoen is, één na hoogste bod is 40 miljoen dan zou Shell maar 1 miljoen moeten betalen?
Als het hoogste bod 42 miljoen is van een niet zittende huurder zou deze 42 miljoen moeten betalen?
Wie verzint er zulke regels?
Johanneke zegt
Hueh tanken langs de snelweg. Heb nu 11 jaar mijn rijbewijs. Exact 0 keer langs de snelweg getankt. Wat een idiote prijzen hebben ze daar.
lekkaah zegt
Geen tankpas van de baas? (heb je gelijk je antwoord :))
karhengst zegt
Dan nog snap ik het niet.
Het begin van je reis voert vrijwel altijd langs een tankstation voordat je op de snelweg gelandt. En er is geen mogelijkheid om die tank leeg te rijden binnen de Nederlandse landsgrenzen tenzij je er op staat consequent 110 in z’n 2 te rijden.
Richmond zegt
Ook dan niet..de motor of bak is eerder kapot dan dat jij de tank leeg hebt
potver7 zegt
Ik heb nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar mensen met een tankpas/leasewagen NIET werden verzocht om niet langs de snelweg te tanken, of daar zelfs een keiharde limiet aan gesteld werd. Maar ja, ik heb dus ook nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar het geld tegen de plinten klotst.
Boeman zegt
Ik denk eerder dat ze het een na hoogste bod EN 30% van het verschil moeten betalen, maar dat het ergens krom is opgeschreven in het persbericht.
potver7 zegt
Als je dat bedrag gaat terugrekenen naar een bedrag per liter, kopje koffie, rol pepermunt en sandwich, dan ga je het heus niet terugvinden in de prijs hoor. Dit hoge bedrag is mogelijk omdat de prijzen langs de snelweg hoger liggen, niet andersom.
mashell zegt
Als je ziet wat de rollen pepermunt, flesjes cola of sandwiches bij zo’n tankstation kosten dan bekruipt je wel degelijk het gevoel dat jij voor die veiling moet opdraaien.
waterisnat zegt
Ik lees toch echt dat dit een subsidie is voor de fossiele industrie. Deze tax had €200 miljoen moeten zijn en nu hebben ze voor veel minder tax deze plek gekregen. Dus alweer €175 miljoen subsidie! Geven deze mensen niet om de toekomst of zo???
V8Vantage zegt
Slim bekeken van Shell. Die regel geld, zoals ik het begrijp alleen voor de zittende huurder. Dus dat is dan een eenvoudig rekensommetje voor Shell geweest en ze hebben hiermee verder opbieden voorkomen want wie biedt er nu meer dan 40 miljoen? Shell wist intussen dat het niet meer dan 12,3 miljoen ging kosten. Dus dat de veilingmeester enigszins verbaasd was kan ook aantonen dat hij niet helemaal op de hoogte is van de uitwerking van de veilingregels.
mashell zegt
Als de veilingmeester de veilingregels niet begrijpt dan is die veilingmeester is de verkeerde persoon of zijn de regels onnavolgbaar. Hier lijkt de tweede variant te gelden.
kniesoor zegt
Hoog tijd, dat Penthouse Pechtold hier eens naar kijkt. Die is tenslotte veilingmeester geweest.
Friez zegt
Kunnen ze dan ook meteen een lus aanleggen voor EV rijders zodat, als Fastned bezet is, je nog wel terug kunt rijden naar de Shell superchargers? Ik kwam vorige maand op de laatste accusappen aan bij Shell Breukelen… reed eerst naar Fastned, maar die palen waren bezet en kwam er toen achter dat je met geen mogelijkheid meer bij de superchargers van de Shell kunt komen. Alvast bedankt.
iphonistvongates zegt
Weten we meteen waar de komende 20 jaar de duurste snacks, koffie enz. op het noordelijk halfrond worden verkocht na het afrekenen van wat gallons hoogwaardig dieselbrandstof. Ik zet ‘m meteen in mijn navi-apps als geldverslinder locatie.
werf76 zegt
Lekker makkelijk wanneer het lekker gesubsidieerd vanuit NL B.v.
ghost zegt
Ik ga altijd het liefst even de snelweg af voor Shell de Wetering bij Utrecht-Maarssen. Hebben een luxe wasstraat, broodjescorner en goede prijzen.
shizzle zegt
€ 2.246 per dag moet er terugverdiend worden om alleen al de concessie kosten te dekken.
En wie gaat dat betalen?