![de Shell-crew is dolblij met u! HAP, HAP, HAP](https://static.autoblog.nl/images/wp2011/shell_fokko_meijer.jpg)
Mueslihoofden, thanks for nothing. Hoewel jullie voor een toefje tegengas zorgen in deze olieverslaafde tijden, zijn het toch de benzinejunkies die het grootste bedrijf ter wereld maken. Op de nieuwste Fortune 500-lijst staat Royal Dutch Shell stijf bovenaan. Nummer 2? ExxonMobil.
Het kost je de Niger-delta, maar dan heb je ook wat. Hoewel, fossiele energie is gewoon big business: bij de bovenste tien in de jaarlijkse top500 van grote bedrijven (gemeten naar omzet) komen niet minder dan acht (!) olie-gerelateerde bedrijven voor. Alleen Walmart (winkelketen, #3) en State Grid (energie, #7) zijn niet direct naar olie of gas te herleiden.
De grootste autobedrijven in de lijst? (positie in 2011)
#10 Toyota(8)
#12 Volkswagen (13)
#19 General Motors (20)
#21 Daimler (24)
#27 Ford (25)
#42 Nissan (48)
#64 Honda (45)
#69 BMW (79)
#85 Peugeot (90)
#115 Mitsubishi (125)
De Fortune 500 (volledige lijst HIERRR) is een soort van Quote 500, maar dan gratis, en gericht op multinationals in plaats van personen. Lijstaanvoerder Shell boekte in 2011 een omzet van bijna honderd miljoen 486 miljard USD, en trok hier een winst van 30 miljard USD uit. Voldoende om eens een Ecomarathon (of Wouters vakantiehuis in Mozambique) van te sponsoren lijkt ons.
Combineren we alle oliemaatschappijen uit de top 10, dan zien we een omzet van bijna 2,3 biljoen dollar (USD 2.297.000.000.000), en een winst van 150 miljard USD. Met dank aan u, de autorijder. Sturen ze wel elk jaar een kaartje? Of een vaatje olie? Dat doet tegenwoordig slechts 86 dollar, dus dat moet er wel af kunnen, toch?
Staan wij Nederlanders tenminste ergens.op nummer 1! Alhoewel ik er amper tank, toch erg trots op!
@alassad: Engels Nederlands is het.
@porsche928: Nederlands-Brits eigenlijk, namelijk 60% Nederlands en 40% Brits ;-)
@timmy: Ja, nie dus.
Je komt tot 55% als je de marktwaarde van de NL aandelen tov de UK aandelen bekijkt. Maar dat betekent nog niet dat deze NL aandelen in handen zijn van NLs of NL bedrijven!
Als je alle eigenaren die >2% hebben netjes over landen verdeeld (rond de 1, 2 % ligt de grens dat je het openbaan moet maken), zie je dat ‘eigenaren’ uit UK 35% hebben, US 32.5%, Luxemburg (!!) 4.25% en NL maar 2.6%. (DAT is de NL listing) –> dus de 55%. De 45% van de UK listing is voor 54% in handen van UK bedrijven, 25% in de USA en 1.75% voor NL. De grootste groepen aandelen zijn in handen van belegginsfondsen. Wie vervolgens daar weer aandelen in heeft, is lastig te zeggen. Zo heeft BlackRock bijna 5% van alle aandelen in handen. Deze geven ze vervolgens weer uit in andere fondsen (bijvoorbeeld ETFs, waar Blackrock bekend van is); Deze ETF etc zijn dan weer door bij ABP (NLs grootste pensioenfonds met ong. 260 miljard Eur) in eigendom.
(overigens staat 99.95% van de aandelen uit; dus het is niet zo dat de staat ergens nog 20% van Shell achter de hand heeft)
Dus: jouw 60% is 55%, wat de waarde uitstaand in NL aandelen; maar het eigendom is zeer lastig te achterhalen.
@gregorius: Wie het in handen heeft bepaald de nationaliteit niet. Waar het vandaag komt en de geschiedenis wel..
@raphael: van Chelsea zeggen we toch ook gewoon dat het Russisch is. ManC is Arabisch.
Ja, Shell is van origine afkomstig uit een Nederlandse onderneming die daardoor na tig fusies en overnames een Nederlandse stempel er op mogen drukken.
De olie wordt in het buitenland gevonden. In het buiteland behandeld en in het buitenland verkocht (voor het grootste gedeelte). En het zijn vervolgens mensen in het buitenland die er het meest aan verdienen.
Het enige waar we trots op kunnen zijn, is het hoge gemiddelde Nederlanders die daar in het management werkt!
@gregorius: Haha wat een onzin. Ik denk dat jij de enige bent die Chelsea russisch noemt. Of Manchester United Amerikaans…
@gregorius: Je ‘gegevens’ kloppen van geen kant… Het spijt me, maar dit is echt onzin/kroegpraat. Meldingsplicht bv heb je als aandeelhouder boven een belang van meer dan 5% in het bedrijf waarin je investeert. En dus niet 1,2 procent… Verder schaar ik me volledig achter de reactie van @raphael.
-edit: nutteloze bijdrage-
@flipper: En met terugwerkende kracht wegenbelasting en bpm betalen!! Niet betalen? Dan heb je je recht om de wegen te gebruiken, verspeeld!
Heeeuuuj fokko Meijer !! Hier om de hoek haha ik tank daar altijd
@gerritdriessen: uut durkum? ;)
@autogedrocht: haha ja zekers kerel
@gerritdriessen: Pff daar moet je blij mee zijn….
@petermb: ga jij maar fijn met de benenwagen, vriendelijke vriend
State Grid niet te herleiden naar olie? Mis ik iets?
Chinese energie is doorgaans steenkool e.d., vandaar dat ik m niet in t lijstje heb gezet.
@sir_smokalot: bp op 4, is toch ook wel groot?
Ot; Apple op 55, wat een lachertje ;)
@killioq: BP heeft 3x zoveel omzet nodig om de zelfde winst te halen als Apple. Apple’s rendament is erg hoog.
Geinige producten waardeloos OS… /me is geen fanboy…
@BrutaalAapje: Waardeloos OS (wat dus eigenlijk hetzelfde als het hele product an sich is..) maar toch hoog rend’a’ment?? Die snap ik niet.. Dat is idd geen ‘fanboy’ gedrag maar anti-gedrag, nog erger.
@kaasboerin: Yeah, I’m horrible…
@dotternetta: niet direct te herleiden. Voor die 8 in de top10 is olie dus corebussines
Is Shell hiermee dan ook meteen de grootste criminele organisatie ter wereld?
@raul88: Dus grote bedrijven zijn direct crimineel… Beetje socialistisch vind je niet…?
@xilver: Dat zeg ik zeker niet, heb het hier alleen over Shell;)
Aan dit lijstje te zien draait de wereld om energie en geld. ohja en een beetje medische hulp (mckesson en siemens)
Ik had VAG wel verwacht op 1, aangezien zij toch bijna alles kopen wat los en vast zit
@bonkers: Moet je kijken hoeveel winst zij maken ten opzichte van bv toyota, daimler of general motors! stelletje afzetters zijn het!
@lambo4all: En daar zit je lambo ook bij hehe
Grappig dat die autofabrikanten lekker druk maken over aantallen aan het eind van het jaar om zo de grootste te zijn, maar ik vind dit veel relevanter. Grappig ook dat Daimler gewoon de 4e(!) autofabrikant ter wereld is. En ja, ik weet dat Daimler meer doet dan alleen auto’s bouwen, toch vind ik het knap!
Nog ff een vraagje: Zit bij Nissan Motors Renault ook bij in?
@mercs: Die vraag zie ik ook graag beantwoord!
Stuur de makers van de lijst een mailtje zou ik zeggen, en dump uw antwoord in de comments :)
@sir_smokalot: Ik zal het mercs ff vragen :-)
@mercs: Daimler zit ook groot in vrachtwagen en busjes!
Nissan is ook Renault ja, maar het is Forbes = USA: die kennene Renault nauwelijk!
Mij valt op dat Peugeot zo hoog zit: helemaal niet vertegenwoordigd in de USA.
@gregorius:
Daimler is de grootste in Noord-Amerika met Freightliner. In Europa zijn de vrachtwagens van MB ook een van de grootste(in verkoopaantallen). De bedrijfswagens behoren in Europa tot de meest verkochte.
Dat de lijst uit de US komt snap ik ook wel. Maar er staan ook Chinese bedrijven op die ook amper bekend zijn in de US. En net wat je zegt, Peugeot staat er ook op vermeld…. Volgens mij zijn die gewoon harde cijfers, die verder niks met herkomst hebben te maken.
“2,3 biljoen dollar (USD 2.297.000.000.000.000″… ik weet niet waar jij, sir (s)mo(n)key, wiskunde/algebra hebt geleerd, maar 2.297.000.000.000.000 is echt geen 2,3 biljoen dollar. Word eens wakker man, een bedrag van 2.297.000.000.000.000 is 2,3 BILJARD USD. Dus wat is nou waar: is totale omzet nou 2,3 biljoen of 2,3 biljard met een magere omzet van 150 miljard USD???
Ja, had in mijn enthousiasme 3 nullen te veel aangeslagen. Iets dat jij ook wel weet, maar het is natuurlijk lekkerder om even te hakken, dat begrijp ik wel. Heb het hersteld!
Yay! Toyota :’)
*winst van 150 miljard USD
Ik tank wel bij statoil …
@norge:
Jij blij dat ze gestopt zijn met staken.
@jrk68: Oef , heb gelukkig een zuinige diesel.
Ing staat ook verrassend of niet verrassend hoog.
@pikes83: Van banken/(her)verzekeraars kan je ‘omzet’figures moeilijk vertrouwen. Wanneer is geld schuiven een omzet? Bij banken kan je beter naar winst en reserves kijken.
Met een dividenduitkering van 5% en een payout ratio van 34% is het voor aandeelhouders ook een klein goudmijntje
@raphael: ja, voor mij niet. Ik wil 0% dividend payout: doe wat zinnigs met het geld en laat t terugkomen in de waarde van het aandeel! Op die manier hoef ik er geen belasting over te betalen!!
@gregorius: Leuk voor je, voor mij werkt het wel. Je moet het dividend ook niet cash laten uitkeren. Gewoon in stock terug krijgen. Dan gaat het opeens heel hard. Lang leve dividend investment.
Prima prestatie voor een Nederlands bedrijf! En ze leveren werkgelegenheid voor velen, in tegenstelling tot bedrijven als Apple waar het geld naar een zeer beperkte groep mensen gaat.
Overigens heeft al dat tanken maar heel weinig invloed op de inkomsten van oliebedrijven, daar wordt (zeker in Europa) al jaren nauwelijks meer aan verdiend (de staatskas uitgezonderd natuurlijk).
Jullie zien naast RDSA een ander stukje Nederlandsch trots oer het hoofd. Als ik die lijst goed bekijk, zie ik dat ING Group ’s werelds grootste bankverzekeraar is. Weliswaar geen automotive nieuws, maar lijkt me toch zeker het vermelden waard.
@camber24: *over
@camber24: Banken meet je meestal naar activa en niet naar omzet. HSBC, JP Morgan, Bank of Amerika, Barclays, BNP Paribas, Banco Santander, RBS zijn dan allemaal groter, overigens ook meer winstgevend. Dus zo een lijstje zegt altijd heel weinig. Leuk voor de komkommertijd inderdaad.
Dus dan kan de benzine prijs als tegenprestatie 1 euro omlaaga.
@meneersander: Daarvoor moet je spijtig genoeg niet bij Shell gaan aankloppen. Het is eerder de overheid die de schuld is van de hoge brandstofprijzen. Ik heb me ooit is laten vertellen dat de verkoopprijs van benzine tussen de 0.3 en 0.4€/l schommelt, de rest zijn accijnzen, geheven door vadertje staat.
@xilver: Huidige stand is inderdaad 0,36 €/l, de rest geven we aan de overheid zodat zij dat ergens over een balk kunnen gooien.
@xilver: Volgens mij heeft (onder andere) shell pas geleden besloten dat ze wat meer winst moesten gaan maken op benzine, daar doelde ik op.
Ben ht helemaal met je eens dat de overheid veel te veel vraagt.
Lang niet alles heeft de optie om te herinvesteren. Was t maar zo’n feest.
En het aller leukste is nog dat al deze bedrijven bezuinigen door de crisis, aan de omzet en de winst is ook tezien hoe hard ze die bezuinigingen nodig hebben..
Ik zie dit niet terug in goedkopere olie