







Het leek gewoon een mooie donderdag, maar op de valreep wordt ’t een prachtige donderdag.
Om te vieren dat het 50 jaar geleden is dat Shelby met de legendarische Cobra Daytona Coupé het FIA GT-kampioenschap op z’n naam zette, gaat de fabrikant de pièce de résistance van Carroll Shelby weer in beperkte oplage bouwen. De productie is in elk geval gelimiteerd tot 50 stuks, klanten krijgen de keuze uit een body van aluminium of fiberglass.
Van de originele racer bestaan slechts zes exemplaren. Het zal je dan ook niet verbazen dat de Shelby’s tegenwoordig voor miljoenen worden geveild/verkocht/gecrasht, áls ze al worden verhandeld/mishandeld.
Het type dat van aluminium wordt vervaardigd benaderd het origineel tot in detail. De variant uit fiberglass is meer een moderne interpretatie. Een veel goedkopere interpretatie ook, want de ‘nepperd’ mag voor 179.995 USD mee naar huis. Veel geld? Klopt, maar de aluminium variant kost je een gortige 349.995 dollar. Ka-ching! Als ’t wat goedkoper mag, bestaat Superformance gelukkig ook nog.
Alle oude maten en blueprints worden gebruikt voor de vervaardiging van de nieuwe Daytona Coupés, al is hier en daar wel wat bijgeschaafd om de veiligheid te waarborgen. Denk aan schijfremmen, een steviger chassis etc. Verder kun je er holy-freakin’-guacamole op zeggen dat de nieuwtjes het origineel tot in detail benaderen.
De auto’s worden geleverd als rollend chassis. Klanten kunnen qua motorisering dus volledig losgaan, al is het ook mogelijk om een 289 small block met serienummer van Shelby te krijgen. Stoute ideetjes aangaande het te kiezen blok dropt u in de comments, geweldige foto’s van enkele details checkt u in de gallery.
Overigens bouwde Shelby al eerder een schreeuwend dure remake zonder motor, namelijk de welbekende Cobra 427.
Gaaf, zolang ze maar niet de originelen zo dicht mogelijk proberen te benaderen. Die hoeven toch geen “concurrentie” meer te dulden op hun oude dag?
De alu body met een 6.3 AMG blok graag omdat het dan twee legendes in een creatie worden.?
@zeevink: 6.2 toch?
@boenket97: maar AMG noemt het een 6.3 blok. Vanwege historie enzo.
Schandalig om zo’n blok in een originele Shelby te hangen, overigens…
Gewoon Big block erin aub
Doet u mij em maar met t Shelby Super Snake torretje…
Een van de weinige Amerikanen die ik echt heeel gaaf vind. Doe mij er maar eentje. Zwart, rode striping en dan een Corvette Z06 blok er in.
Doet me denken aan https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Shelby_GR-1
@DCG:
Dat kan kloppen, dat is immers een moderne interpretatie van/ode aan de Daytona coupé.
@dcg: Voor de meesten zal het andersom zijn denk ik… (hoop ik…)
C6 ZR1-blok
Bmw s70/3 erin bitte
@undifined1: [IMG]http://i58.tinypic.com/3u1hk.jpg[/IMG]
Gewoon het Shelby 289 blok uit de CSX7000 Cobra 289 FIA. Kun je hem ook daadwerkelijk mee bestellen. Gaat meer dan hard zat en klinkt fantastisch!
@ iedereen die hier iets anders dan een Ford V8 in wil hangen: ga je schamen voor je totale gebrek aan historisch besef…
@Original_Arnoud: hallo dat bepaal ik zelf wel je denk dat je de baas hier ben of zo??? sommige mensen willen er gewoon een dikke motor in en geen ouwe ford meuk dus gewoon beempie of benz of zo. als je archeoloog wil zijn dan koop je maar een ouwe voor een paar mili of zo maar wij willen gewoon vroem zoef en niet plof plof krak.
@e36thuglife: doe ’s normaal joh. Arnoud geeft alleen z’n mening hier.
@e36thuglife:
Pssst. Ford verkoopt ook nu nog crate V8 motoren.
@e36thuglife: met behulp van de bullshit translatie module heb ik volgens mij begrepen wat je probeerde te vertellen
@e36thuglife:
Ik zou ook nog wel wat kunnen zeggen over Amerikaanse V8’s maar die eer laat ik graag aan @lincoln. Kom er maar in!
@e36thuglife: beempie??? OK.
Kleine uitleg: de Cobra is de meest nagemaakte auto. Ooit. Er zijn talloze (kitcar) fabrikanten die een Cobra replica aanbieden. Dit kan op basis zijn van vele verschillende auto’s, zoals een goedkoop kitje op basis van een Ford Sierra, of een duurdere Dax Cobra tot de peperdure Weineck Cobra’s met meer dan 1.000pk. Welk blok je in zo’n replica gooit maakt niet zo veel uit. De Ford Cammer V8 is populair, maar een Chevy LS6 zie je ook veel. Als jij er een veel duurder en gecompliceerder MB of BMW met minder vermogen in wilt doen, moet je dag zelf weten.
Echter, dit is een Shelby. Een echt originele Shelby. En daar hoort de 4.7 liter V8 in. En dat gaat ook gebeuren, misschien dat iemand ook de 427 van Shelby kiest, maar historisch gezien is de 289 de enige goede keuze. Past ook het beste bij de auto. Je legt ook geen Lexus V8 in een Enzo.
@Original_Arnoud: ergens heb je wel een.punt maar vergeet niet dat het hier hebben over een remake misschien wel door de originele bouwer maar toch het blijft een copy en waar je totaal te recht wordt dood geknuppeld dient te worden als een zeehondje als je bij een originele iets anders dan een Ford blok in het vooronder hebt vind ik dat hier toch minder een probleem om een bijv een mooie v12 onder de kap te vinden omdat dit een copy is en blijft waar die ook gemaakt wordt
@dewitt: Je moeder belde net: ze merkte dat je je punten en komma’s thuis had laten liggen. Of ik je er een paar wilde geven. Alsjeblieft: ….,,,,…….,.,,,,……
On topic: ik zou bij een reïncarnatie, die toch geupdate is naar de huidige standaarden, een 427 small-block met injectie hangen van Ford Performance Racing. Zo’n blok levert 535hp en is voor zo’n Amerikaanse V8 vrij licht en compact. Lijkt me perfect voor deze klassieker met geupdate techniek.
@MrHyde: nogal groot blok lijkt me. Zal een 347 niet genoeg zijn?
@clarkson: Waarschijnlijk wel. Maar de 427 is in Shelby kringen een heilig getal. De MKIII Cobra, de laatste doorontwikkeling van de Shelby Cobra beschikte ook over een blok met deze inhoud. Originele Shelby Cobra’s (de open versie dus, niet de Daytona Coupe) met een 427 blok gaan tegenwoordig over de toonbank voor enkele miljoenen. Deze hadden vermogens van zo’n 425pk, en zelfs nog meer in Racetrim. De hierboven genoemde 427 past daarom mooi in het plaatje, zeker omdat deze is voorzien van Injectie, en daarmee net als andere onderdelen van deze re-make geupdate is naar de huidige tijd (chassis, remmen), zonder in te boeten op historische relevantie.
@dewitt: grappig, je eerste zin geeft aan dat je weet wat een punt is ;-).
Maar het klopt niet echt wat je zegt. Het is een Shelby, gemaakt door Shelby, met Shelby chassisnummer. Daar hoort een matchende motor bij. Een Shelby motor.
@dewitt: wat een zin ?
@Original_Arnoud:
Precies NUL van alle reageerders hier gaat zo’n ding kopen. Dus maak je niet druk over wat ze er in theorie in zouden schroeven.
Reken er maar op dat de gene die daadwerkelijk zo’n ding kopen EXACT het juiste blok erin gaan hangen.
Echte gezien in le mans dit jaar
Gaaf. Maar 50 ‘replicas’ bouwen van een auto waar er eigenlijk maar 6 van bestaan is wel een beetje vreemd. Overigens wel goedkoop. Een Eagle Speedster kost bijvoorbeeld ruim 500.000 pond.
Schijnt dat alle 50 al uitverkocht zijn
@wildbeest: dat zat erin ja. Ik zou wel voor de aluminium gaan.
Na 50 jaar nog immer een pareltje om te zien.
Als ik het me zou kunnen veroorloven zou ik er gewoon de 289 in laten monteren.
Gewoon zoals het heurt.
Een van de weinige Amerikanen die me écht aanspreekt. Alleen een replica blijft een replica..
@deladude: is iets een replica als ie door de oorspronkelijke fabrikant wordt geproduceerd???
Doe er overigens maar één! Met de twee cilinder uit de Panda voor de bijtelling.
@roppp:
Als de oorspronkelijke fabrikant zelf over een replica spreekt dan is het een replica.
@noodles: waar lees jij dat?
@roppp: de panda is 20% op dit moment
@roppp: Als Rembrandt De Nachtwacht 20x overschildert zijn dat ook replica’s..
Nieuwe 3 cilinder 1.5 bmw turbo blokkie erin.. prima toch?
Fantastisch dat sommige automerken zoiets doen. Een beetje wat Jaguar met de E-Type Lightweight deed dus.
Gewoon een kevermotor erin hangen.
Holy macaroni, zoveel voor een auto zonder motor?
Maar wel gaaf natuurlijk…..Met motor dan…
Dit soort dingen mogen wel vaker gebeuren. Retromodellen uitbrengen uiteraard aangepast aan de veiligheid van deze tijd. Ze vallen in iedergeval op tussen de eenheidsworsten.
V8 blok uit de vorige ford gt!
Echt zo’n auto waar je (ik iig) eeuwig naar kan kijken.
Ik zou zo’n driecilinder blokje uit een Polo o.i.d. erin laten zetten. Dan heb je tenminste nog genoeg ruimte onder de kap voor een ENORME olietank.
Mooi hoor, maar moeten hier dan niet van die lelijke reflectoren en rubberen bumpers op zoals altijd bij USA auto’s?
@escort77: Volgens mij zijn die regels onlangs versoepeld voor fabrikanten die in zeer kleine oplage bouwen.
Doe maar met met V8 van de ford GT. Heerlijk!
Het fiberglas exemplaar graag. Zonder motor. Ff een fietsconstructie inbouwen en je hebt de perfecte trapauto…
In werkelijkheid zou ik hem natuurlijk alleen met de bijbehorende small block bestellen, maar het lijkt mij stiekem ook wel grappig om er een muesliblokje in te leggen. Die 100pk sterke 1.0 Ecoboost ofzo.
Een roush v8 ofzo
Prachtig zo’n auto zonder lak. Zal ik de fiesta van mn vriendin is een flinke schuurbeurt geven?
Das mooi! Vallen die oudere meer in hun waarde?
2jz-gte erin met big single turbo
Prachtige auto!!! Mooi in alu laten leveren met bijpassend blok van Shelby… Ontging beats OEM in dit geval…
De elecktrische aandrijving uit die auto die leek op een cobra daytona
@sralracer: .
Belachelijk zo’n remake. Net zoiets als dat Ferrari nog 50 250 GTO’s gaat bouwen zonder blok. Zou ook raar zijn toch