Het ‘nieuwe leven’ van Alfa-Romeo heeft Fiat Crysler Automobiles aardig wat knaken gekost, zo’n 2,7 miljard aldus Marchionne. Gelukkig kan FCA deze kosten verdelen over Maserati, Jeep en Dodge. Ook zij zullen gebruik maken van het Giorgio-platform van Alfa.
Ondanks dat de Giulia inmiddels rond rijdt en de Stelvio staat te trappelen in de pijplijn, zal het nog een tijd duren voordat het merk weer zwarte cijfers op de balans kan toveren. Om de investeringen in een rapper tempo terug te verdienen worden de innovaties van het Alfa-platform gebruikt voor modellen van Maserati, Jeep en Dodge. Marchionne stelt zelfs dat het Giorgio-platform terug te zien zal zijn in de gehele lijn van Maserati’s na 2018. Ja inclusief de Alfieri dus.
Marchionne is niet specifiek over implementatie van het platform bij modellen van andere merken binnen FCA. Volgens bronnen bij AutoNews zal het platform bij Dodge en Jeep geïmplementeerd worden in middelgrote SUV’s zoals de Durango en Journey, groter dan de Grand-Cherokkee zullen ze waarschijnlijk niet gaan.
FCA claimde in 2014 dat het 5 miljard euro zou investeren in Alfa-Romeo, met als doel een skyrocketing 400.000 auto’s van de fabrieksband te laten rollen in 2018. We weten allemaal dat de intrede van Alfa niet zo soepel ging als gehoopt en Alfa heeft deze deadline inmiddels uitgesteld tot 2020…
Laten we hopen dat FCA haar investeringen snel terugverdient dankzij het uitwisselen van het platform. Zo kunnen we zo snel mogelijk genieten van de al het lekkers dat FCA te bieden heeft, toch Wouter?
rynnus zegt
Een nieuwe blogger! Welkom! :-)
dyllie zegt
@rynnus: thanks!
roppp zegt
Crysler…. Jaja.
misterdrogba zegt
Al 2,7 miljard Euro doorgejaagd voor 2 modellen waarvan er nog maar 1 effectief rondtuft. Damn.. Hadden ze die geldverslindende Alfa dan toch beter aan VAG overgelaten.
trustmeiamanengineer zegt
@misterdrogba: Een heel platform ontwikkelen en een aantal fonkelnieuwe motoren kost wat ja. Meer dan de ontwikkeling van een enkele auto. Komende modellen maken gebruik van de al ontwikkelde techniek en zijn dus goedkoper te maken.
giulio zegt
@misterdrogba: als je een mooie merknaam omzeep wil helpen met een eeuwig echoënde eenheidsworst dan moet je het inderdaad aan VAG verkopen. Hoe blind en koppig lunchen zijn om dat soort onzin te blijven verkopen. Tien op de schaal van tien?
giulio zegt
@giulio: lunchen is kun je
misterdrogba zegt
@giulio:
jaja zo zie je maar dat Alfa toch heel wat “emotie” losmaakt bij die Alfisten hé.
Calma..Calma..
lekkaah zegt
@giulio: het ironische is dat sergio de alfa juist eenheidsworst probeert te maken.. dummy
nord zegt
@lekkaah: Dummy? Wat een zwaktebod tssss, als je niet kan zien dat van seat naar skoda en van volkswagen tot audi de auto’s onderhuids nagenoeg gelijk zijn en qua design allemaal dezelfde hoekige taal communiceren. De badges zijn onderling uitwisselbaar.
lekkaah zegt
@nord: precies… bedrijfsvoering noemen we dat.. iets wat Sergio dus ook graag voor elkaar wil krijgen aangezien Alfa al decennia lang bakken met geld kost (waar zogenoemde ‘alfisti’ een soort van fetish voor schijnen te hebben)
giulio zegt
@lekkaah: bedrijfsvoering! Omdat VAG de grootste is en het beste verkoopt maakt het ook de meest plausibele product? Ik ben blij dat ik het woord diversiteit in mijn vocabulaire heb. Iets wat Duitsers (vernederlandste Duitser incluis) niet willen horen want het is niet getalmatig, die houden liever iets levensloos. Want dat is zo een Audi A4 Seat Ibiza Skoda Octavia Volkswagen golf/Passat.
Zet die dingen eens naast elkaar, perfecte voorbehoedsmiddel.
john4545 zegt
Gat-verdamme. Echt iiiieeeeeeeeeewwww dit is nog lelijker dan die hedendaagse Audi/BMW/Mercedes meuk. En, laat me raden, met downsize turbopiffleprut 2cylindermotortjes?
rolov zegt
@john4545: smaken verschillen maar jij hebt het totaal niet .
john4545 zegt
@rolov: Tja, sommige mensen zien de balk niet in hun ogen. Ik vind die downsize fundamentalisten met stockholm-syndroom een gevaar voor onze samenleving. Maar afgezien daarvan, het zijn dit soort gedrochten die mij doen inzien dat of we moeten alle autos verbeiden a la GroenLinks en PvdA per 2025, of we moeten nog net niet de oorlog verklaren aan die co2-maffia, alle turbomotoren verbieden, en 5000 procent invoertaks of dit soort achterlijke schepsels zetten.
romeoalfa zegt
@john4545: Je gaat sneller met minder verbruik. Wat is het probleem?
john4545 zegt
@romeoalfa: *zet Jacobse-accent aan: GE-LUUD!
romeoalfa zegt
@john4545: Daar heb je wel een punt…
2wheeler zegt
@john4545: ben je nou weer bezig, John?
mashell zegt
@john4545: en daarom moet de motor minder geluid maken zodat het de audio installatie niet overstemt, eigenlijk wil je diep in je hart dus gewoon elektrisch rijden.
hans75 zegt
@john4545: ik zou zeggen.. rijd een keer mee met mijn 1750Turbo in de 4C… heerlijke klereherrie komt er uit die 4 pitten! (heb de busso die ik er voor reed nog niet gemist)
rhellema zegt
@john4545: ik denk eerder dat jij met je bijna psychotische houding naar dit soort auto’s een gevaar voor de samenleving kan worden. Of wil je gewoon een beetje aandacht hebben en ga je daarom lopen trollen?
rhellema zegt
@rolov: hij pocht hier altijd met het feit dat hij een Audi A8 heeft gereden…wil je nog meer feiten over zijn smaak? :))
Edge zegt
Dat was toch al bekend, of niet? De volgende generatie Challenger (2018/2019 ergens) zou de eerste Dodge op het platform moeten zijn, en later zouden dan ook de opvolgers van de Charger en 300 daarvan gebruik moeten gaan maken.
mrrallycross zegt
Hoop dat ze ook de stijl van de alfa’s krijgen
E34M5Touring zegt
Giorgio Platform :-) Klinkt toch leuker dan MQB. De Spider komt straks op het Vincenzo platform zeker.
87sandyd zegt
@e34m5touring: Omg, zelfs in platform-namen kunnen mensen nog een sneer uitdelen aan VAG, chapeau!
Wat maakt het uit wat de naam van een platform is…
E34M5Touring zegt
@87sandyd: Is helemaal geen sneer naar VAG joh, viel me gewoon op. Doe toch niet zo aangevallen man
pieterpoes zegt
Die alfieri. Benieuwd of hij ooit nog echt komt..
jorden zegt
Als het platform goed is kan je er prima maserati’s mee de weg op sturen toch? Laat de motoren maar aan de tak in Maranello over.