Of een Mercedes, of een Peugeot of een Fiat. Hoe beviel Share Now in Denemarken.
Ondergetekende was recent op een weekendtrip naar Kopenhagen, Denemarken. Tijdens een citytrip ben je aangewezen op het openbaar vervoer als je niet je eigen auto bij je hebt. Vandaag de dag zijn er veel meer mogelijkheden in vergelijking met 10 jaar geleden. Je hoeft je echt niet te beperken tot de tram of metro om een stad te verkennen.
Deelvervoer
E-scooters, fietsen en ook auto’s. Deelvervoer komt in allerlei steden over heel de wereld op gang. In het ene land wat sneller dan het andere. Het heeft vaak met regelgeving te maken. Ook verschilt de ervaring per land. In Nederland vinden we het blijkbaar normaal om dingen te slopen. In bijvoorbeeld Rotterdam vliegen de beschadigde deelscooters je om de oren: afgetrapte spiegels, afgebroken kappen.
Wat dat betreft was mijn bezoek aan Denemarken best verfrissend. Schoon, netjes, nauwelijks vandalisme tegengekomen. Het is niet de eerste keer dat ik het land bezocht, maar wel de eerste keer dat ik op verkenningstocht ging in Kopenhagen. Naast de metro maakte ik ook gebruik van Share Now, een veelgebruikt deelautoconcept in de Deense hoofdstad.
Share Now is een van oorsprong Duits deelautobedrijf. Voorheen was het bekend als Car 2 Go. Dat komt je allicht bekend voor. De Smart Fortwo van Car 2 Go was jaren geleden voornamelijk in Amsterdam een veel geziene gast. Grappig vervoer voor in de binnenstad, maar een echte volwaardige auto is het niet. En sorry als ik Smart-fans nu een schop heb gegeven.
Share Now review
Het deelautobedrijf Share Now is ontstaan uit een fusie tussen Car 2 Go en DriveNow. Sinds 2022 valt het bedrijf onder de Free2Move divisie van Stellantis. De startup fase is achter de rug en vandaag de dag is de dienst volwassen in gebruik. Share Now is actief in meerdere steden en voor deze review testte ik de dienst in Kopenhagen.
Het principe werkt lekker makkelijk, precies zoals je wil. In de App Store of Google Play Store kun je een app downloaden. Vul je gegevens in, deel je rijbewijs en koppel je account aan een betaalmethode. Als je account is goedgekeurd (dit gaat vrij rap) kun je aan de slag. Aan de hand van een kaart op de app kun je auto’s vinden. Loop vervolgens naar de betreffende auto. Via een Bluetooth verbinding met je smartphone is het mogelijk om te auto te ontgrendelen of te vergrendelen.
In Kopenhagen bestaat de vloot van Share Now op het moment van proberen uit de Fiat 500e, Peugeot e-208, BMW i3, BMW 118i, BMW X1 en de Mercedes-Benz A-klasse. Stuk voor stuk volwassen auto’s met verschillende aandrijflijnen. Een i3 huur je vanaf 0,54 eurocent per minuut, een A-klasse voor 0,60 eurocent per minuut en een 208-e kost je 0,34 eurocent per minuut.
Gedurende mijn verblijf heb ik gebruik gemaakt van de X1, 1 Serie en de meeste kilometers werden gemaakt met de i3. Dit laatste voor een trip naar het Louisiana Museum of Modern Art, ongeveer 40 minuten rijden vanuit het centrum van Kopenhagen.
BMW i3 huren
Kom je meteen bij het punt: rijden. Want waar mag je heen met de auto? Share Now is actief in Kopenhagen. Dat betekent dat als je de stad verlaat, je de sessie niet kunt stoppen. Pas als je weer met de auto binnen de ring komt is het mogelijk om de sessie te stoppen. In het geval van mijn rit naar het museum had ik de i3 voor 4 uur gereserveerd. Zo kon ik de auto parkeren en liep de sessie gewoon door. Vlak voor het einde van de 4 uur was ik weer terug in Kopenhagen om de auto te parkeren. Dat maakt een deelauto ook makkelijker in gebruik in vergelijking met een huurauto. De deelauto kun je gewoon parkeren in het centrum op je gewenste locatie. Een huurauto moet uiteindelijk weer retour bij het verhuurbedrijf.
Omdat ik de meeste kilometers heb gemaakt met de i3 zal ik deze rit als voorbeeld nemen. Het huren van de BMW i3 voor 4 uur heeft omgerekend 53 euro gekost. Is dat duur? Tja, als Nederlander ben je gauw van mening dat het niet goedkoop is. Kijk je echter naar het complete plaatje dan vind ik het wel meevallen. Ten eerste heb je een premium auto met vier zitplaatsen, stoelverwarming, cruise control, airco. Met vier losse treinkaartjes ben je duurder uit. Bovendien zijn alle randkosten zoals parkeren en in dit geval elektriciteit inbegrepen. Voor die vijf tientjes mocht ik 150 kilometer rijden met de i3. Extra kilometers kosten 0,34 eurocent per km.
Ik heb niet hoeven laden onderweg, maar bij terugkomst heb ik de i3 wel bij een laadpaal geparkeerd, zodat de volgende huurder weer met een volle batterij kan rijden. Je hebt geen losse laadpas, deze zit als het ware verwerkt in de laadkabel. Je raakt met de laadkabel de laadpaal aan en plugt ‘m in. De laadsessie wordt vervolgens gestart. Het feit dat je overal kunt parkeren in Kopenhagen en je geen zorgen hoeft te maken over parkeerkosten is ook wel relaxed. Pal voor de deur van een restaurant parkeren bijvoorbeeld, ideaal.
Voor wie?
Mijn ervaring met Share Now voor deze review is eigenlijk heel positief. De app werkte goed, de auto’s waren schoon en overal in Kopenhagen was op een paar minuten afstand wel een auto te vinden.
Is de deelautodienst een vervanger voor een échte auto als je in de stad woont? Die vraag heb ik gesteld aan een kennis die ik bezocht in de stad. Deze persoon heeft geen eigen auto en maakt veel gebruik van de dienst. Het grootste nadeel is, volgens hem, dat de auto die je wil soms ver weg is. In zijn geval moet er wel eens een kinderwagen mee en dat past makkelijker in een X1 dan in een e-208. Het komt dan wel eens voor dat hij eerst een stukje fietst om in zo’n geval de X1 op te halen en dan weer naar huis om de rest van het gezin op te halen. Dan is een eigen auto voor de deur toch een stuk makkelijker.
Voor een citytrip vind ik het in elk geval geweldig werken. Zeker met een gezelschap van drie of vier personen is een ritje goedkoper of qua kosten vergelijkbaar met openbaar vervoer. Een aanrader dus als je, zoals in mijn geval, naar Kopenhagen reist en ook nog wat wil verkennen buiten de stad op je eigen tempo.
Nederland
Hier in Nederland heb je vast je eigen auto. Mocht dat nu niet zo zijn, Share Now is ook in ons land actief maar nog steeds enkel en alleen in Amsterdam. Dat betekent dat als je een auto gebruikt deze ook weer in Amsterdam moet parkeren na afloop. Irritant. Alternatieven zijn er gelukkig wel. Greenwheels bijvoorbeeld en wellicht op de lange termijn ook Check. Laatstgenoemde is dit jaar gestart met een pilot van deelauto’s in Amsterdam. Dus hup, uitbreiden dat spul zodat je van stad naar stad kunt rijden met zo’n deelauto. Dan gaat het concept pas écht werken.
gekkehenk zegt
Ik denk dat dit pas gaat/kan/blijft werken, als we het hier idd heel kunnen houden – in tegenstelling tot alle deelscooters e.d. die idd compleet gesloopt worden, om onbegrijpelijke redenen.
timdawg zegt
Als ik kijk wat voor volk er bijvoorbeeld in Eindhoven op die deelscooters zit, dan verbaast mij dat niks
martinus.tussengas zegt
Dat zijn vast geen Denen nee…
Johanneke zegt
Je hebt zo’n 10 tot 15% van de mensen die een complete idioot is en alles verpest voor de rest. Zonder die mensen had je vrijwek geen politie nodig, vrijwel geen afval op straat, etc etc etc.
Aon zegt
Ik ga liever te voet. Paar tientjes voor een uurtje; je hebt meestal langer nodig. En lopen is gezond. Ik loop dagelijks en kan evenveel genieten als iemand met vervoersmiddel. Je ziet ook nog eens wat. in de stad zou je graag de pad willen nemen.
dree16v zegt
Ik zie het voordeel er niet van. Zo’n deelauto is toch een auto die door Jan en allemaal wordt gebruikt. Wie maakt zo’n ding van tijd tot tijd schoon? Als ik in een grote stad ben zonder eigen auto, binnen of buitenland, dan pak ik voor een korte rit het OV of een taxi, volstaat prima. Voor een hele dag of meerdere dagen een huurauto waarvan ik weet dat ie bij uitgifte en/of inname wordt gecontroleerd en schoon is (anders neem ik hem niet mee) Ik vind een deelauto te duur voor wat het biedt.
berrychello zegt
Dus hij kost 54 eurocent of 0,54 euro per minuut? 0,54 eurocent leek me al erg goedkoop.
Steven zegt
0,54 eurocent per minuut. €53 betaalt voor 4uur. Dat klopt toch niet? Of je betaalt puur voor de gespendeerde minuten ín de auto?
RubenPriest zegt
Het is ook niet en en maar of of. Of 0,54 eurocent per uur of je neemt een pakket, waarbij je een vast bedrag betaald (omgerekend 53 euro, 4 uur) voor een tijdslot.
giulia64 zegt
Sixt in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam heeft ook prima share dienst. Auto’s worden nog schoongehouden ook. En het kost gemiddeld €0,30 per minuut. En: gratis parkeren! Dus daarmee verdien je in deze steden de kosten al snel terug.
Rob zegt
Volgens mij zullen deelauto’s altijd een niche blijven: voor kleine groep mensen is dit wellicht (voor een keer) handig, maar voor 99% van de mensen is het of veel te duur (dus met de fiets of het OV) of is een eigen auto veel praktischer. Ik kan mij in ieder geval niet voorstellen dat er een grote groep mensen structureel gebruik gaat maken van een deelauto.
Misschien dat alleen taxibedrijven iets te vrezen hebben van deelauto’s. Maar wat zal dat zijn? Iets van 1% van al het personenvervoer in Nederland?
Roskampies zegt
Ik heb dit share now ook in Italie – Milaan gezien dit jaar. Vroeg me toen af hoe het werkte. Dat is nu duidelijk. Maar of een auto lang goed blijft. Wellicht weer gewenning duurt even en is het normaal.
b00st zegt
In aantal Belgische steden heb je al geruime tijd gelijkaardige initiatieven, zoals Poppy. Echt niks slechts over te vertellen. Kost 0.39 € per minuut en gaat t/m de randgemeenten van de stad (of naar de luchthaven).
Ritje naar de stad (+/- 15min) kost je net geen 6 €. Je betaalt geen parkeerkosten, ik vind er altijd eentje op een paar minuutjes wandelen (of soms voor de deur) en de auto’s zijn altijd heel schoon binnenin en vrij nieuw : https://poppy.be/vehicles
Maak je het te bont dan kan je nooit meer klant zijn (en je bent verplicht om een CC te koppelen dus kosten worden veronderstel ik zowiezo verrekend). De eerste jaren hadden ze last van joy riders, ongevallen enz, maar gelukkig hebben ze doorgezet en al die rotte appels zijn nu verbannen.
Met OV ben je bijna evenveel geld kwijt, moet je wachten op de bus, om er dan uiteindelijk dubbel zo lang over te doen en nog niet eens op je bestemming te zijn.
Met je eigen auto betaal je dan weer parkeerkosten die een veelvoud zijn en kans op schade enz.
Voor mij persoonlijk niet als vervanger van de eigen auto, maar wel als toevoeging. Top!
Johanneke zegt
Ik gebruik via mijn werk Amber, al heet het nu anders, greenwheels dacht ik. Werkt perfect. Je reserveert de auto en unlocked via de telefoon. Het is ook prive te gebruiken, nog niet gedaan, maar zou het zo doen als het uitkomt. We hebben op het uni terrein een hub waar de auto’s weer heen gebracht dienen te worden, dus altijd dichtbij instappen vanaf werk.
arta zegt
Een auto bezitten is kostbaar en deze staat bij de meeste mensen vooral stil.
Omslagpunt bij Greenwheels zat bij 11 ritten per maand ongeveer.
Als je dan nog iets moet met parkeervergunning of aankoop van parkeerplaats kan het best voordelig zijn.
ukbob zegt
Heeft een van die concepten eigenlijk ooit wel eens een cent winst gemaakt..?
Johanneke zegt
Geen idee, maar waarom denk je van niet?
Ik heb hetzelfde idee bij taxi’s hier in arnhem. Staan dan een uur te wachten bij de korenmarkt om uiteindelijk een ritje van 5 tientjes te doen. Hoe kan daar een salaris af, verzekering, brandstof, auto.
martinus.tussengas zegt
Witwassen en in de nacht lange ritten?
siemi zegt
Ik heb toevallig vorige week voor het eerst van een deelauto gebruik gemaakt, aangezien mijn auto nog steeds bij de garage staat. Kwartiertje fietsen om bij de deelauto te komen. Even wachten tot het tijd is, te snel gefietst denk ik, en met de app de auto open gemaakt. Prima auto, Corsa e (al zat er weinig Opel dna in). In totaal iets van 130 km gereden. Op de plaats van bestemming aan de laadpaal gezet, wat met de meegeleverde pas gratis is. Bij terugkomst de auto weer op een parkeerplaats gezet, helaas leeg en niet aan de laadpaal, dus de volgende kan maar 30 km rijden zonder laden. Sorry.
Het concept is leuk. Het is voordelig, ik was 25 euro kwijt voor 3 uur en 130 km. De auto is nieuw, slechts 3 jaar oud en 5400km gereden. Maar het is erg onpraktisch. Ik heb dus een dag later maar even een tijdelijke auto gekocht, in afwachting van de garage.