They took our V8’s!!!
Milieubewuste techniek is een beetje een ambivalent onderwerp in de sport. In principe is het namelijk niet relevant hoeveel uitstoot een raceauto produceert. Neem de Formule 1. Daar rijden 20 auto’s zo’n 300 km, als ze het halen tenminste, sommige Formule 1 teams rijden met Renault motoren. Die 20 auto’s mogen per stuk 100 liter brandstof verbruiken, dus 2.000 liter in totaal.
Het is natuurlijk wel wat aan uitstoot, maar als je bedenkt dat er tijdens een F1 weekend al gauw 200.000 toeschouwers aanwezig zijn, dan zet het geen zoden aan de dijk. Toch zie je dat de Formule 1 telkens schoner moet worden en dat ook de DTM eraan moet geloven, in die raceklasse doet men het nu met vier cilinders. Net als in de jaren ’80, maar dat terzijde. Voor fabrikanten is het echter wel belangrijk dat er moderne technieken gebruikt worden. Het is immers voor hen een uithangbord, juist vóór die techniek. Daarom staan autofabrikanten in de rij om mee te doen met de Formule E en telt de Formule 1 slechts een handjevol fabrieksteams.
Dat brengt ons op het nieuws van vandaag, want als er één sport is waar ouderwetse techniek altijd werd toegepast, is het wel NASCAR. De simpele techniek van de auto was juist één van de USP’s. Enorm krachtige en lawaaiige V8’s, handgeschakelde versnellingsbakken met vier overbrengingen, nauwelijks elektronica en vier banden die voor net te weinig grip zorgen. Om naar te kijken is het absoluut spektakel. In een interview met TechCrunch laat John Prost echter weten dat ook de dagen voor de ouderwetse NASCARs zijn geteld.
Het komt ook nog eens heel erg snel: 2022 volgens de Senior Vice President van de NASCAR-organisatie. Aanvankelijk is het de bedoeling om de hybride aandrijflijnen te gebruiken bij deze zogenaamde ‘Road Courses’. Een gedeelte van de NASCAR-races vindt plaats op ovals, maar er worden ook races verreden op Sanoma, Watkins Glen, Road America en Road Atlanta. Gewone circuits, dus. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de hybride NASCARS óók op de ovals gaan racen.
De implementatie van de hybridetechniek zal wel iets anders zijn. Bij veel autosporten wordt de hybride techniek gebruikt om de auto’s zuiniger te maken. Dat is niet het plan voor Probst. Hij wil graag dat de hybridetechniek zorgt voor kortstondige powerboost, om de race zo een extra dimensie te geven. Zo zijn de fabrikanten blij, want ze racen met hybrides. Nog belangrijker is dat het publiek blij is, want die krijgen nog meer spektakel.
Van onder naar boven:
Hoofdfoto: Ricky Bobby en Jean Girard, twee beroemde NASCAR-coureurs
Tucker Sedan NASCAR ’50
Ford Taurus NASCAR (Dale Jarett) ’97
Hutcherson-Pagan Oldsmobile Cutlass Supreme NASCAR Racecar ’87
Toyota Xfinity Supra NASCAR ’19
scuf1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
iannuzi zegt
Foute topfilm!
rob5nismo zegt
I just wanna go fast. Second place is first loser
cabriohater zegt
Hybride in Nascar is een ding, maar doe dan niet zo’n gaar powerboost systeem.
metalmike zegt
@cabriohater: Nu maar hopen dat ze niet naar Formula E kijken en iets gelijk aan fanboost gaan toepassen.
Breinstein zegt
Ik maar hopen dat die NASCAR Supra een shop van Jaapiyo was, wat een lelijk ding.
Davidov zegt
@breinstein: Oh, ik vind ‘m juist retegaaf.
racerx zegt
“Hoofdfoto: Ricky Bobby en Jean Girard, twee beroemde NASCAR-coureurs”
???
yajouri zegt
If you ain’t first, you’re last!
acakoning zegt
Echt een ongelovelijk mooi verhaal van de comeback van Ricky Bobby. Nadat hij eerst als monteur werkte in het team, kreeg hij een unieke kans om te mogen rijden tijdens een race. Dit ging heel goed en hij werd zelfs wereld kampioen. Maar na een groot ongeluk dacht hij steeds dat ie in brand stond. En durfde hij niet meer hard te rijden. Langzaam maar zeker, ook door toedoen van zn moeder EN vader, ging het weer beter en wist hij Jean Girard te verslaan. Is allemaal gedocumenteerd in de “talladega nights” serie. Aanrader.
JanJansen zegt
Die dingen sinds 2012 ook al niet meer met carburateurs, waar gaat het heen met de wereld.
basjaski zegt
F1 gebruikt 105KG benzine, wat ongeveer 140 liter is