• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Shake ’n Bake! Ook NASCAR gaat elektrificeren

Auteur: willeme, gepost 12 oktober 2019 om 21:01 – 12 Reacties

I Wanna Go Fast


They took our V8’s!!!

Milieubewuste techniek is een beetje een ambivalent onderwerp in de sport. In principe is het namelijk niet relevant hoeveel uitstoot een raceauto produceert. Neem de Formule 1. Daar rijden 20 auto’s zo’n 300 km, als ze het halen tenminste, sommige Formule 1 teams rijden met Renault motoren. Die 20 auto’s mogen per stuk 100 liter brandstof verbruiken, dus 2.000 liter in totaal.

Het is natuurlijk wel wat aan uitstoot, maar als je bedenkt dat er tijdens een F1 weekend al gauw 200.000 toeschouwers aanwezig zijn, dan zet het geen zoden aan de dijk. Toch zie je dat de Formule 1 telkens schoner moet worden en dat ook de DTM eraan moet geloven, in die raceklasse doet men het nu met vier cilinders. Net als in de jaren ’80, maar dat terzijde. Voor fabrikanten is het echter wel belangrijk dat er moderne technieken gebruikt worden. Het is immers voor hen een uithangbord, juist vóór die techniek. Daarom staan autofabrikanten in de rij om mee te doen met de Formule E en telt de Formule 1 slechts een handjevol fabrieksteams.

Tucker Sedan NASCAR '50

Dat brengt ons op het nieuws van vandaag, want als er één sport is waar ouderwetse techniek altijd werd toegepast, is het wel NASCAR. De simpele techniek van de auto was juist één van de USP’s. Enorm krachtige en lawaaiige V8’s, handgeschakelde versnellingsbakken met vier overbrengingen, nauwelijks elektronica en vier banden die voor net te weinig grip zorgen. Om naar te kijken is het absoluut spektakel. In een interview met TechCrunch laat John Prost echter weten dat ook de dagen voor de ouderwetse NASCARs zijn geteld.

Oldsmobile Cutlass

Het komt ook nog eens heel erg snel: 2022 volgens de Senior Vice President van de NASCAR-organisatie. Aanvankelijk is het de bedoeling om de hybride aandrijflijnen te gebruiken bij deze zogenaamde ‘Road Courses’. Een gedeelte van de NASCAR-races vindt plaats op ovals, maar er worden ook races verreden op Sanoma, Watkins Glen, Road America en Road Atlanta. Gewone circuits, dus. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de hybride NASCARS óók op de ovals gaan racen.

Ford Taurus Dale Jarett

De implementatie van de hybridetechniek zal wel iets anders zijn. Bij veel autosporten wordt de hybride techniek gebruikt om de auto’s zuiniger te maken. Dat is niet het plan voor Probst. Hij wil graag dat de hybridetechniek zorgt voor kortstondige powerboost, om de race zo een extra dimensie te geven. Zo zijn de fabrikanten blij, want ze racen met hybrides. Nog belangrijker is dat het publiek blij is, want die krijgen nog meer spektakel.

Toyota Xfinity Supra NASCAR '19

Van onder naar boven:
Hoofdfoto: Ricky Bobby en Jean Girard, twee beroemde NASCAR-coureurs
Tucker Sedan NASCAR ’50
Ford Taurus NASCAR (Dale Jarett) ’97
Hutcherson-Pagan Oldsmobile Cutlass Supreme NASCAR Racecar ’87
Toyota Xfinity Supra NASCAR ’19

Ook interessant!

  • Hybride BMW X5
    Hybride BMW X5 gaat kopje onder in Schoonebeek
  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
  • BREEK: Mazda gaat JOUW favoriete hybride maken!
  • Diesel levert keihard in, gaat nek aan nek met hybride
    Diesel levert keihard in, gaat nek aan nek met hybride

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, nascar, Racing

Vorig bericht: « Dit zijn 11 bizarre en recente elektrische concepts
Volgend bericht: Lepel een bijzondere V8 in je oude Land Cruiser »

Lees Interacties

Reacties

  1. scuf1 zegt

    12 oktober 2019 om 21:17

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. iannuzi zegt

    12 oktober 2019 om 21:23

    Foute topfilm!

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    12 oktober 2019 om 21:43

    I just wanna go fast. Second place is first loser

    Login om te reageren
  4. cabriohater zegt

    12 oktober 2019 om 21:43

    Hybride in Nascar is een ding, maar doe dan niet zo’n gaar powerboost systeem.

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      13 oktober 2019 om 22:04

      @cabriohater: Nu maar hopen dat ze niet naar Formula E kijken en iets gelijk aan fanboost gaan toepassen.

      Login om te reageren
  5. Breinstein zegt

    12 oktober 2019 om 22:14

    Ik maar hopen dat die NASCAR Supra een shop van Jaapiyo was, wat een lelijk ding.

    Login om te reageren
    • Davidov zegt

      13 oktober 2019 om 09:20

      @breinstein: Oh, ik vind ‘m juist retegaaf.

      Login om te reageren
  6. racerx zegt

    12 oktober 2019 om 23:37

    “Hoofdfoto: Ricky Bobby en Jean Girard, twee beroemde NASCAR-coureurs”

    ???

    Login om te reageren
  7. yajouri zegt

    12 oktober 2019 om 23:43

    If you ain’t first, you’re last!

    Login om te reageren
  8. acakoning zegt

    13 oktober 2019 om 00:26

    Echt een ongelovelijk mooi verhaal van de comeback van Ricky Bobby. Nadat hij eerst als monteur werkte in het team, kreeg hij een unieke kans om te mogen rijden tijdens een race. Dit ging heel goed en hij werd zelfs wereld kampioen. Maar na een groot ongeluk dacht hij steeds dat ie in brand stond. En durfde hij niet meer hard te rijden. Langzaam maar zeker, ook door toedoen van zn moeder EN vader, ging het weer beter en wist hij Jean Girard te verslaan. Is allemaal gedocumenteerd in de “talladega nights” serie. Aanrader.

    Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    13 oktober 2019 om 09:46

    Die dingen sinds 2012 ook al niet meer met carburateurs, waar gaat het heen met de wereld.

    Login om te reageren
  10. basjaski zegt

    13 oktober 2019 om 17:11

    F1 gebruikt 105KG benzine, wat ongeveer 140 liter is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North