Deze Toyota Corolla Levin en Sprinter Trueno AE86 Concepts hebben allebei een verrassing onder de kap én tussen de stoelen!
Om te bewijzen hoe iconisch sommige Japanse auto’s zijn: in de meeste fankringen hoef je maar ‘zwart/wit’ en ‘Initial D’ te zeggen en iedereen weet over welke auto je het hebt: de Toyota Sprinter Trueno (AE86). Deze sportwagen uit de jaren ’80 is inderdaad iconisch geworden door de manga Initial D en het zorgt ervoor dat de redelijk basale sportieve Corolla zo in de Toyota Hall of Fame eindigt. En je snapt ineens dat de naam ’86’ of ‘GT86’ niet uit de lucht kwam vallen toen Toyota weer een doodsimpele RWD sportwagen onthulde in de jaren ’10.
Toyota AE86
Overigens is de Sprinter Trueno zeker niet de enige variatie in de generatie AE86. Je had bijvoorbeeld ook nog de Corolla Levin. De simpele manier om deze uit elkaar te houden is dat de Sprinter Trueno klapkoplampen heeft en de Corolla Levin niet. Allemaal bijzaak trouwens, maar er is een reden dat we de Corolla Levin en Sprinter Trueno even willen behandelen. Toyota heeft namelijk twee versies van dit tweetal onthuld en ook al klinkt het allemaal saai, we zitten misschien wel naar de toekomst van de liefhebbersauto te kijken.
Toyota AE86 BEV Concept
Laten we eens beginnen met de Corolla Levin, de ‘minder iconische’ AE86. Toyota heeft een oud exemplaar van de Levin gerestaureerd en vervolgens gemodificeerd, een soort restomod zo je wil. Maar dan met een blik op de toekomst. Deze AE86 is volledig elektrisch. Het gaat om de hybridemotor van een Toyota Tundra HEV (Full Hybrid) gekoppeld aan de batterij van een Prius Prime (Plug-in). Waarom niet de aandrijflijn van een volledige EV? Omdat Toyota dit ding graag lichtgewicht wilde maken. Het doel was om deze auto qua balans en gewicht zo dicht mogelijk bij het origineel te krijgen.
Handbak!
Kijk je goed tussen de rolkooi, Bride-kuipstoelen met harnassen en het gestripte interieur, dan vind je in het interieur van de Toyota AE86 BEV een… handbak! Toyota is al een tijdje bezig met het gevoel van een handbak naar een EV vertalen. Natuurlijk gaat het je niet lukken om een versnellingsbak aan een e-motor te koppelen, maar in Jip- en Janneketaal moet je denken aan een koppelbeperking voor elke ‘versnelling’. Zo probeert Toyota je het gevoel van een versnellingsbak te geven terwijl er geen versnellingsbak is. Slim, want het is het gevoel dat telt. Een lichtvoetige AE86 met handbak waar je elke milieuzone mee in mag, wie wil dat nou niet?
Toyota AE86 H2 Concept
Even terug naar de Sprinter Trueno. Op basis van de iconische Initial D-auto heeft Toyota ook een uitstootvrije concept gemaakt. De Toyota AE86 H2 Concept gebruikt geen BEV-technologie, maar waterstof. Deze auto is wederom een probeersel om waterstof te combineren met een reguliere ICE-motor.
Standaard motor
De 4A-GE 1.6 viercilinder voorin ligt er namelijk nog steeds. Deze trekt echter geen benzine uit een benzinetank, maar waterstof uit twee tanks geleend uit een Mirai. Dat kost je wel wat kofferruimte, maar Toyota heeft de tanks eruit laten zien als de NOS-tanks die je veel ziet in de betere Fast and Furious-films. Even terug naar die motor, Toyota heeft dus een standaard 1.6 TwinCam aangepast zodat deze loopt op waterstof. Volgens Toyota was daar een ‘minimale’ aanpassing voor nodig aan de bougies, benzineleidingen en verstuivers. De technologie is met dank aan Gazoo Racing, die de 1.6 liter G16E-GTS uit de GR Yaris en GR Corolla van een dergelijke ombouw voorziet voor race-doeleinden.
Om die reden hoeft er bij de Toyota AE86 H2 Concept ook niet zo veel veranderd te worden aan de aandrijving, en dus is ook hier sprake van uitstootvrij rijden met een handbak. Daarnaast heeft een waterstofmotor dus gewoon mechanische componenten, dus krijg je motorgeluid.
Toekomst
En wat staat er op de prijskaart van dit tweetal Toyota AE86 concepts? ‘Niet te koop’. Het zijn allebei probeerseltjes die in de iconische koets van een AE86 gestopt zijn. Het gaat dan ook om het statement. Beide ombouwen proberen namelijk zo goed mogelijk de essentie van een oude AE86 te hebben, maar dan op een milieuvriendelijke manier. De EV-handbak zou een uitkomst kunnen zijn nu de BEV zijn opmars maakt en je normale brandstofmotor kunnen ombouwen naar waterstof (met motorgeluid) klinkt natuurlijk ook erg fijn. We willen niet lukraak roepen dat Toyota hier het ei van Columbus in handen heeft, maar interessant is het zeker.
steephh zegt
Grappig dat ze het gevoel proberen na te maken van een handbak. Doet me een beetje denken aan Horsey Horseless, bedacht in 1899. Gebaseerd op een koets en met een paardenhoofd (hol van binnen waarin de benzine kon), om paarden niet af te schrikken en ongetwijfeld de “berijder” zo veel mogelijk het gevoel van herkenbaarheid en traditie te geven.
Straks bouwt Toyota nog een reservoir met water in dat je elke week kan vullen om het gevoel van tanken niet te missen. Of actuatoren die het gevoel van trillen nabootsen. Speaker erin die het motorgeluid nabootst et voilà: je hebt een auto gebouwd waarin petrolheads niet willen rijden (dûh) en mensen die het allemaal niet zoveel boeit ook geen logica in zien.
Ga voor “the real deal” (een mooie ICE handbak) of voor mijn part een leuke handgeschakelde H2-ICE, maar ga niet net alsof doen.
fanboy zegt
@steephh: of je koppelt wel gewoon een elektrische motor aan een handbak, dat kan prima. Meestal niet zo zinnig, maar het kan ook. En je kan hem ook horen, zeker in zo’n oude auto met de matten eruit :P
wessel94 zegt
Goed nieuws, graag doorontwikkelen. Waar de ICE op loopt interesseert me niet, als hij maar kan blijven!
fanboy zegt
@wessel94: Ja alleen blijf je dan dus altijd 2/3e van de energie weggooien, wat je er ook in stopt.
Gulli zegt
Hebb0n!!
flyerbunch zegt
Die manuele handbak voor EV is toch iets waar ze al regelmatig mee in het nieuws zijn gekomen?