Het progressieve Nederland moet wel hoog op het lijstje staan van Chinese fabrikanten die serieuze EV’s in Europa willen slijten.
Er zijn een paar dingen zeker. Er komen meer elektrische auto’s bij, dan dat er weggaan en er zullen veel meer Chinese auto’s bij komen. Nu roepen we dat laatste echt al jaren.
Chinese auto’s
De eerste Chinese auto’s die we in Europa mochten verwelkomen waren zeldzaam slecht, maar de stappen die ze gemaakt hebben zijn best indrukwekkend. Ga maar eens in een MG ZS EV zitten. Het is geen Mercedes GLS, maar voor zijn klasse is het gewoon keurig, helemaal als je bedenkt dat de prijs erg laag is en het niveau qua prijs heel erg meevalt.
Betaalbare EV’s
En hoe voordelig elektrische auto’s ook zijn in de lease, niemand gaat 60 tot 100 mille van zijn spaargeld stukslaan op een Amerikaanse auto. Daar zit altijd een zakelijke constructie achter. Gelukkig zijn er meer betaalbare EV’s op komst, dat meldt Autocar.
Tang EV600
Voor nu kijken we naar het merk BYD, wat staat voor ‘Build Your Dreams’. Op dit moment is het merk in Europa al leverbaar, zij het enkel hun bussen en vrachtwagens. Maar er komen nu ook auto’s. Ze beginnen meteen met een veelbelovende auto, de BYD Tang EV600. Dat moet na de MG ZS EV een echte serieuze Chinese EV worden voor de Europese markt. De Tang EV600 is een grote SUV die plaats biedt aan vijf of zeven personen. De Tang wordt naar Europa gebracht op hetzelfde moment als de reeds aangekondigde bussen arriveren.
Twee motoren
De elektrische Tang EV600 heeft twee elektrische motoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk leveren deze motoren maar liefst 490 pk, waardoor het mogelijk is om in 4,4 tellen naar de 100 km /u te snellen. Ha, dat rijmt. Qua laadtijden is de serieuze Chinese EV ook erg vlot: in 30 minuten zit je ’tank’ weer bijna vol.
Noorwegen
De Tang EV600 zal eerst naar Noorwegen komen. De adoptie van de EV aldaar is een dermate vergevorderd stadium qua infrastructuur, acceptatie en aantallen, dat het voor BYD logisch is om daar te beginnen. Dat elektrische auto’s zwaar gesubsidieerd worden, wordt niet gemeld, maar het kan ze niet ontgaan zijn. Vandaar dat we er voorzichtig van uit kunnen gaan dat BYD ons land relatief snel zal gaan verblijden met de Tang EV600.
SvenskaAeroplanAB zegt
Tja, met de opkomst van elektrische auto’s is het veel makkelijker een auto op de markt te brengen. We moeten er maar aan wennen…
flutterby zegt
@svenskaaeroplanab: toch hebben de traditionele fabrikanten er erg veel moeite mee. China loopt gewoon mijlen ver voor op dit gebied.
flik2punt0 zegt
Pas als die goedkoper en beter is dan de concurrentie dan gaat die een beetje verkopen denk ik. Als hij ook een normaal trekgewicht krijgt word het nog interessant ook.
lekkerlinksrijden zegt
Over 10 jaar is het een ouweTang. Ja, vreselijk slecht, ik weet het
arias zegt
Lekker daarhouden
Jorrit zegt
En weer een elektroSUF erbij. Het zoveelste onbekende (ja ik ken BYD wel een beetje) Chinese merk dat zo’n hok hier gaat lanceren.
Ik vind dit soort auto’s een brok van tegenstrijdigheden.
Het rijdt niet spannend, maakt geen tof geluid. Ja, hij kan hard optrekken bij het stoplicht. En toen?
Rijdt zichzelf vast op de eerste beste kiezelsteen. Ziet er generiek uit. En de hoogte helpt ook niet mee voor de zuinigheid/aërodynamica.
Verbeter me als ik het helemaal verkeerd zie?
meetsysteem zegt
Ik verbeter je niet
SpiderIV zegt
@jorrit: helemaal eens maar kennelijk wil een belangrijk deel van de autokopers een dergelijk brok vol tegenstrijdigheden. Of er nu een VAG, Franse of Japanse badge op zit (die badges worden waarschijnlijk allemaal in China gemaakt en zo is de cirkel weer rond)
Edge zegt
@Jorrit: Je ziet het echt helemaal verkeerd. Generiek is juist goed. Weet je waarom? Mensen zijn kuddedieren, met “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” als levensmotto. Zaken als restwaarde en doorverkoopbaarheid zijn dermate belangrijk, dat er vaak ook geen ruimte is voor iets spannends. Waarom zou je het risico lopen een dieprode nieuwe Mazda3 niet verkocht te krijgen als je over een aantal jaar iets nieuws zoekt, terwijl je ook voor de veilige keuze kunt gaan met een grijze VW Golf of V40 die iedereen wel wilt kopen?
Het is alsof je een playlist moet maken voor een feestje waarvan je het publiek niet kent. Ga je voor een mix van happy hardcore, death metal en gangsta rap, of speel je het op safe met SkyRadio’s greatest hits zodat eigenlijk iedereen het wel acceptabel vindt? Dat laatste is wat Tang hier doet. Ze zien: SUV’s zijn populair, elektrisch is hot, en saaie, generiek uitziende merken verkopen als een tiet. En dus komt Tang naar Europa met, je raadt het al, een generiek uitziende, elektrische SUV.
En dat het niet spannend rijdt en zichzelf vastrijdt op de eerste beste kiezelsteen boeit echt helemaal niemand. 90% van de autokopers koopt een auto om van A naar B te komen, en heeft totaal geen interesse in rijdynamiek, of dat een SUV-achtige zich enigszins staande houdt op het onverharde. De gemiddelde koper koopt SUV’s omdat ze ruim zijn, je met de hoge zit gevoelsmatig meer overzicht hebt en dat “king of the road” gevoel krijgt, en omdat een grote auto nou eenmaal veiliger oogt dan een kleinere, lagere auto.
tge2 zegt
@Edge: Ik zou je playlist luisteren! Ik rijd dan ook een rode Mazda 3.
Jorrit zegt
@Edge: Wat tge2 ook al zegt, ik zal jouw eerstgenoemde mix meer waarderen dan de ‘veilige’.
Ben na het lezen van de commentaren hier weer wat beter gemutst, wetende dat ik gelukkig niet de enige ben die er zo naar kijkt.
Ik gun iedereen die veilige saaie automobiel als hen dat verder niets interesseert. Als ze mij dan ook maar ‘mijn’ gekke/bijzondere/karaktervolle vierwieler gunnen.
flutterby zegt
@jorrit: dat zijn de wensen van 9 van de 10 autokopers. Ik zou graag een leuke auto willen rijden, maar liever iets betaalbaars én twee keer per jaar op vakantie. Belasting betaal ik al genoeg over mijn inkomen.
riel zegt
Als men in Europa vergeet boeiende EVs op de markt te zetten krijg je dit. Polestar laat zien dat het niet per definitie meuk hoeft te zijn. Ik kan me voorstellen dat het voldoende mensen moet kunnen aanspreken.
vondick zegt
DIe is ook Chinees
Edge zegt
@vondick: Polestar is in mijn ogen gewoon Europees. Ja, het is een dochteronderneming van Volvo (wat weer een dochteronderneming is van het Chinese Geely) maar het design en de ontwikkeling vindt “gewoon” plaats in Zweden, met voornamelijk Zweedse kennis en kunde. Waar je de auto’s vervolgens van de band laat rollen is niet zo heel interessant, want het idee is dat ze allemaal volgens de Europese Polestar specificaties en normen worden gebouwd. Polestar is in dat opzicht net zo Chinees als dat Opel onder leiding van GM Amerikaans was.
flutterby zegt
@Edge: iedereen die TV kijkt weet toch dat Opel een en al Duitse degelijkheid is?!
vondick zegt
@Edge: Idd, Zweedse kennis en kunde, die zo in de handen van de Chinezen vloeit. Ik steun liever onze eigen gehavende Europese economie.
mashell zegt
Alles staat of valt met prijs en range. Als die goed zijn gaat het het design prima verkopen.
cossiekiller zegt
Sorry, ben niet van plan om de Chinese economie nog wat te gaan steunen nu. Manmanman…
SpiderIV zegt
moet je erg oppassen met wat je koopt! Kans dat wat je in je hand hebt Chinese invloeden heeft is erg erg groot ;-)
vondick zegt
Goede houding, ik hoop dat de meeste mensen zo’n houding zullen aannemen. Onze eigen economie en welvaart staat inmiddels stevig onder druk.
Edge zegt
@vondick: Ik heb begrip voor die houding, maar ik acht hem op dit moment behoorlijk kansloos. Deze houding heeft pas nut op het moment dat er ook goede, betaalbare in Europa of (liever nog) Nederland geproduceerde alternatieven beschikbaar zijn. Tot die tijd naai je de Nederlandse economie net zo goed door geen Chinese producten te willen kopen, want dat Chinese spul koop je doorgaans gewoon via een Nederlandse ondernemer die daar zijn marge op pakt. En dat geldt niet alleen nu voor deze auto en het gebrek aan elektrische zevenzits SUVs van de Europese merken, maar eigenlijk voor vrijwel alle producten. Nieuwe laptop nodig? Komt uit China. Koelkast kapot? Grote kans dat ‘ie made in China is, of op z’n minst de onderdelen in China gemaakt zijn voordat ‘ie hier in elkaar wordt geschroefd. Smartphone-abonnement verlengen? Ook die Amerikaanse iPhone of Koreaanse Samsung komt gewoon uit een Chinese fabriek.
En gezien de arbeidskosten hier in Europa, acht ik de kans zéér klein dat er op korte termijn goede Europese alternatieven voor zijn.
alloallo zegt
Precies! Ik werk voor een Nederlandse fabrikant van consumentengoederen en concurreer dagelijks met Chinese fabrikanten. Dit is een moeilijke strijd en ik moet dagelijks horen dat wij ‘duur’’ zijn. Paradoxaal genoeg kiest de welvarende Chinees voor Made in Europe
vondick zegt
@Edge: ik heb het niet alleen over consumenten. Ik heb het over iedereen. Ook die ondernemers moeten daar in mee. Ik verwacht visie en beleid om dit in banen te leiden. Zoiets is er nu niet, en ik hoop dat deze pandemie ons genorg heeft wakker geschud dat dit snel zal ontstaan. Fatsoenlijk centraal Europees geleid. Een krachtig machtsblok als tegenwicht
vondick zegt
@Edge: ik heb het overigens helemaal niet over productie maar over management en daarmee invloed. Je mag best elders produceren als dat echt veel te moeilijk lokaal kan.
mashell zegt
Je zou ook stellen dat onze economie en welvaart voor een groot deel afhankelijk is van de handel en transport, die voor een niet onbelangrijk deel bestaat aan het doorverkopen en transporteren van Chinese spullen aan de rest van Europa. Ik denk ook dat de meeste mensen meer welvaart beleven bij de Action (ook wel Chinese ambassade genaamd) dan bij de Bijenkorf want bij de Action kun je lekker veel voor weinig kopen
vondick zegt
@mashell: Handel drijven moeten we blijven doen. Maar dan wel fatsoenlijk in banen geleid. Nu is er scheefgroei met ongelijk speelveld. We dienen meer voor ons eigen belang op te komen. De laatste 500 jaar was dat vrijwel onbedreigd. Europa was lang oppermachtig. Nu moeten we oppassen dat we niet in de verdrukking komen.
mashell zegt
@vondick: precies, dus nu doorpakken en de Verenigde Staten van Europa vormen. Geen gezeur meer met al die presidentjes en parlementjes met hun eigen kleine belangetjes. Van de machtsblokken in de wereld (Europa, VS, China, Rusland) heeft Europa de beste kaarten maar dan moet ze wel met één mond gaan praten.
leonlampe zegt
Groot, luxe en snel. Design ziet er ook goed uit! Mankeert niet veel aan, tenzij je een China hater bent. Blijkt wel het geval te zijn dat in het daarmee vol zit hier…
cls350sb zegt
@leonlampe: Klopt. Dus weghouden dit lelijke hok.
Jammer genoeg is niet iedereen een China hater. Maar de invloed van dat land is heel erg eng. Iets met nieuwe zijden route. Ga voor de lol eens een paar maanden door Azië reizen, daar zijn de omringende landen doodsbang voor China maar zijn al in de val gelopen. Gelukkig ontvangt Nederland, en dus Europa ook (iets met Griekse haven) China met open armen!
meetsysteem zegt
Het is verder dan je denkt, China investeert enorm in Afrika vanwege de aanwezige bodemschatten. Wij geven al een eeuw ‘ontwikkelingshulp’ aan dat continent uit schuldgevoel voor onze rijkdom.
Kopen de krijgsheren weer wapens van…
O plaat zegt
Europa krijgt nog steeds 6x de waarde van ons ontwikkelingings hulp terug in grondstoffen. Heel weinig van de grondstoffen zijn nog in Afrikaanse handen hoor.
leonlampe zegt
@cls350sb: Indirect komt zo ontzettend veel van een auto al uit China, wij steunen hun economie hoe dan ook, omdat we vroeger dachten dat we even gebruik konden maken van armoedige mensen… Nu moeten we samenwerken om hen bij te blijven
vondick zegt
@leonlampe: kortzichtigheid ten top was dat. Korte termijndenken, de valkuil van democratie en de beurs. Daar kun je de Chinese overheid niet ban betichten, die zetten een plan uit voor de komende 50 jaar. Dat soort visie hebben wij ook nodig. Die stip op de horizon waar we allemaal heen willen.
9000cse zegt
@vondick Uit je reacties hierboven kan ik me je bezorgdheid best wel goed voorstellen. Alleen vraag ik me af of je daarbij ook rekening houdt met de ontwikkelingen uit het verleden. Of met de vraag wie het China mogelijk heeft gemaakt om uit te groeien tot een serieuze economische grootmacht.
Ik kan mij namelijk nog goed herinneren hoe het allemaal begonnen is. Zo’n 60 jaar geleden verbaasde zich, voor wat de autowereld betrof, iedereen over het verschijnen van de eerste Japanse auto’s in ons land. Zoals bijvoorbeeld de Isuzu Bellel en de Isuzu Bellett. Dat waren geen verkooptoppers, maar je kon zien dat Japan aan zijn mondiale acceptatie begon. Door de jaren heen kregen we steeds meer Japanse merken in ons land en West-Europa te zien. En het bleef niet bij auto’s alleen. Steeds meer Aziatische landen deden pogingen om mondiaal te gaan handelen. Neem bijv. India, Thailand, Zuid-Korea en ook China.
Wat er ging gebeuren werd toen gezien als “the best opportunity” voor de grote en grootste bedrijven uit Europa en de VS: Globalisering! Al die Aziatische landen werden beoordeeld vanwege de lage lonen en hun ijver. En toen het IJzeren Gordijn viel kwamen er nog meer landen bij. Als je kijkt naar wat die grote bedrijven toen deden, dan kom je er niet omheen dat ze allemaal gedreven werden door maar één streven: Sharehoulder value!
Productie en zelfs dienstverlening (internetbedrijven naar India) werden verplaatst naar de landen met de beste mogelijkheden en de laagste lonen. En al die mensen, die toen aan de top van zo’n bedrijf stonden, werden vanwege die bijzondere en winstverhogende maatregelen de hemel in geprezen! Maar zo hebben dus de Westerse bedrijven ervoor gezorgd dat de globalisering kon plaatsvinden.
Je kunt het die Aziatische landen dus niet verwijten dat zij er lering uit getrokken hebben en ook zelf aan de slag zijn gegaan. Zouden wij dat zelf niet ook gedaan hebben als wij nog een ontwikkelingsland geweest zouden zijn? Dat China ook nog een andere agenda heeft doet er niet aan af, want wij zijn er zelf schuld aan dat ze zich zo konden ontwikkelen. Alleen jammer dat we zoiets als deze ellendige coronacrisis nodig hebben om tot inzicht te komen. Maar mijn mening is: Niet alleen liefde maakt blind, maar ook –en waarschijnlijk vooral- geldzucht!
vondick zegt
@9000cse: Ik verwijt deze landen ook niets, ze doen het juist uitstekend. Ik verwijt onszelf dat we onze eigen glazen in gooien. Globalisering is leuk, maar is mijns inziens veel te ver doorgeslagen. We waanden ons superieur en werden veel te arrogant. Daar door hebben we veel prijs gegeven en zijn we nu veel te afhankelijk geworden van China.
dutchneon zegt
ach we zijn hier in europa een soort speeltuin geworden… disneyland. En iedereen over de hele wereld wil langskomen om wat steden te bezoeken. Verder vinden we ons zelf nog belangrijk maar doen er eigenlijk amper toe.
Wat voor bestaansrecht hebben we voor de toekomst?
dunhozzie zegt
Jaap, is de front en read overhang niet wat groot? Vind het side view niet bepaald overtuigend…
O plaat zegt
Een auto kopen van een merk dat eigendom is van de meest afschuwelijkste dictatuur ter wereld lijkt mij geen strak plan tenzij privacy of mensen rechten jou niets zeggen. Een Volvo of Huawei komt er voor de zelfde reden ook nooit.
Edge zegt
@Shiva: Moeten we dan maar niet allemaal gewoon de auto inruilen voor een Batavus, want veel van de olie die gebruikt wordt om onze brandstoffen van de maken komen ook gewoon uit het Midden-Oosten en we weten allemaal hoe progressief men daar is.
mashell zegt
Een zekere hoeveelheid hypocrisie is noodzakelijk om te kunnen leven. Want ook die Batavus bevat Chinese onderdelen.
vondick zegt
@mashell: idd. En als er 1 land hypocriet is, dan is het China. Die gasten knikken vriendelijk ja en doen nee. Als iemand daar kennis steelt word niemand boos op diegene, hadden ze hem het stelen van die kennis maar niet mogelijk moeten maken.
flutterby zegt
@shiva: is Geely Noord Koreaans?
haroldv zegt
Eerste chinees? En al die Volvo’s hier dan? Beetje naïef, dan toch? Elke Volvo is een Chinese auto.
Of denken we hier, dat die uit Zweden komen? Alles uit Zweden gaat naar de USA..ivm handelsoorlog met …China.
Aldus mijn onbetrouwbare bronnen, maar klinkt erg aannemelijk.
mashell zegt
@haroldv: een merk wordt niet gedefinieerd door waar de producten geproduceerd worden of uit welk land de financiering komt maar door waar ze ontwikkeld worden. Daarom is Volvo gewoon Zweeds, MINI gewoon Duits en ook Ford Duits (onze modellen komen uit Keulse keuken).
frank2b zegt
Zojuist heerlijke Babi Pangang gegeten.
Heerlijk!
Maar zonder dollen. Al het goede komt uit China. Volvo’s, Tang, jouw iPad, Covid-19. All made in China.
What’s not to like?
Loek zegt
Volvo’s? Liggen Goteborg en Gent tegenwoordig ook al in China…?
9000cse zegt
Ja! Babi Pangang vind ik ook heerlijk. Alleen is het niet Chinees!
9000cse zegt
SUV of niet. Ik vind hem zeer geslaagd en ben er erg benieuwd naar. Vooral naar de prijs.
alfabeta zegt
34K euro in china. (260K renminbi) Doe ik er 10K aan toeslag bij voor een europees premium kletsverhaal en voor steun aan onze industrie. Dan hoor ik wel welke Europese fabrikant een grote EV Suv met vergelijkbare specs voor mijn deur komt zetten. Tot die tijd vind ik dit hok mooi genoeg en wil ik hem wel.
joseph zegt
Aandeelhouder nio hier :)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLNBF3q-BwTHEvJx2Ati9NeYk0DtGwkSN_