Na een toch wel rampzalig seizoen voor Sergio Perez weet een bron te melden dat de Mexicaan na de Mexicaanse GP ermee kapt. Met de hele sport.
We hoeven iedereen die de races volgt niet te informeren over de huidige staat van zaken wat betreft Sergio Perez. Kijk, Max Verstappen heeft een absoluut perfect jaar en je zal dus als teamgenoot altijd in de schaduw staan van de Nederlander. Maar Perez maakt het wel heel bont. De GP’s van Japan en Qatar bevestigen dat.
Wat moet Sergio Perez?
Red Bull, vooral Helmut Marko, is altijd vrij direct in dit soort dingen. Presteren of je ligt eruit. Op zich wist Perez nog aardig te presteren in afgelopen jaren, maar dit jaar hoop je toch eigenlijk Verstappen bij te kunnen houden. Dus is de vraag wat Red Bull met Perez aan moet en met Daniel Ricciardo, Liam Lawson en wellicht nog wel meer om wellicht wel een impact te kunnen maken als tweede rijder is het ook niet zo dat het Oostenrijkse team geen keuze heeft.
Perez stopt ermee
Via Reddit vinden we interessante juice. Om te beginnen kunnen we niet genoeg benadrukken dat dit absoluut niks bevestigt of ontkracht, we gooien alleen het balletje op van wat de persoon in kwestie heeft ontvangen. Die heeft namelijk ontvangen dat Sergio Perez na 2023 ermee stopt. De Redditor heeft een dinertje gehad met een aantal figuren en eentje daarvan is gelinkt aan Escuderia Telmex. Dat is een Latijns-Amerikaans autosportteam dat zich richt op het opleiden dan wel ondersteunen van Latijns-Amerikaanse coureurs in vele autosporten. Waaronder dus Sergio Perez.
Ontbonden
Lekker informele praat dus, maar wel iemand die dicht bij het vuur zit. En die zei het volgende. Daar Sergio officieel een contract heeft tot en met 2024, wil Red Bull dit contract nu al ontbinden. Kan dat? Vraag Nyck de Vries maar. Deze beslissing ligt al op tafel sinds de Japanse GP en sindsdien weten zowel Perez als zijn managers, Telmex en iedereen die erbij hoort ervan.
Opgeven?
Toch leek het initiële plan van Sergio Perez en co. niet te zijn om gelijk de handdoek in de ring te gooien. Het probleem is dat je nu in de F1 nergens terecht kan. De enige niet-bevestigde plek is die van Sargeant bij Williams en wellicht dat Stroll zijn plekje nu op ietwat losse schroeven staat. Maar je kan dus eigenlijk vrijwel nergens heen en al helemaal nergens waar je nog kans maakt op iets van goede resultaten. Plus, wat Sergio eigenlijk zo gewild maakte is dat hij met 11 jaar ervaring alsnog enorme resultaten kon boeken, denk maar aan zijn laatste periode bij Racing Point. Zijn debuut bij Red Bull zag er ook hoopvol uit. Maar nu denk je alleen maar aan hoe ondermaats hij presteert – geen best visitekaartje.
Afscheid
Volgens de bron zal het afscheid van Sergio Perez aangekondigd worden na de Mexicaanse GP. Het zou zelfs al zo kunnen zijn dat Telmex dit al heeft gecommuniceerd met de organisatie achter de Mexicaanse GP en dat er een groot afscheidsfeestje klaarstaat. Goed, dat is allemaal wachten tot Red Bull het zelf aan de grote klok hangt, tot die tijd is het een sappig verhaal, al dan niet waargebeurd.
We houden het dus in de gaten of Sergio Perez al met al bezwijkt onder de druk van Red Bull. (via Reddit)
harrie zegt
Mooi toch, stoppen op je hoogtepunt, beter dan P2 in eindstand van het WK gaat het voor hem echt nooit meer worden.
Maar dan moet ie nog wel even aan de bak.
anthwan zegt
Eerst maar eens zien of hij die P2 weet vast te houden.
Robert zegt
Ik kan me voorstellen dat Red Bull Perez nog kan afdwingen ook de laatste drie races te rijden die na Mexico nog op de kalender staan, als hij die tweede plaats nog niet heeft veilig gesteld.
Anyway, we gaan het zien en beleven, in hoeverre dit nieuws waar is of niet.
mclovin zegt
Natuurlijk rijdt hij het seizoen gewoon uit. Dat ie na Mexico aankondigt te gaan stoppen, betekent niet dat hij dan ook direct zijn spullen inlevert.
Oopelkadet zegt
12 miljoen afkoop? Voor jaartje niksdoen? Aan de andere kant: ik denk dat RB Perez gewoon kan ontslaan wegens enorm onderpresteren.
HZW zegt
Ja en de enorme kosten die zijn crashes kosten, wat weer ten kosten gaat van de budget Cap.
Alle kosten die hij maakt met het kapot rijden van zijn auto, kunnen niet gebruikt worden voor het verder ontwikkelen van de huidige auto, of de auto voor volgend seizoen.
mashell zegt
Die crashes zijn allang ingecalculeerd in de budget cap. Alles wat hij niet kapot rijdt blijft gewoon liggen tot het eind van het seizoen want die vervangende onderdelen liggen immers al klaar.
supertjeduc zegt
Echt niet zijn regelmatig teams die aan de laatst beschikbare voor vleugel er op schroeven
Richmond zegt
Omdat er een verschil is tussen het budget van red bull en Williams.
rwdftw zegt
Sergio staat wat schadebedrag betreft ook op de 2e plaats met een dikke 2.7 miljoen dollar. De eerste is Sargeant met 3.9 miljoen dollar schade.
Max sluit aan als laatste met 220.000 dollar aan schade.
Richmond zegt
Ontslaan kan altijd. Ze kunnen ook Verstappen ontslaan als ze willen. Kost alleen veel geld en in het geval van perez gaan de sponsors ook weg en dat schijnt best veel geld te zijn.
berlinetta zegt
Alsof er geen nieuwe sponsors in de rij staan voor Red Bull.
sportevo zegt
Aan de ene kant een vreemd verhaal. Waarom zou hij na Mexico stoppen terwijl de 2de plek nog niet zeker is? Dan ben je er wel heel erg klaar mee. Maar ik wil best geloven dat Red Bull hem al de wacht heeft aangezegd voor een stoeltje in 2024.
kle500 zegt
Na Mexico bekend maken aan het eind van het seizoen te stoppen..
mclovin zegt
Hoe kan je nou spreken van een rampzalig jaar als je tweede in het algemeen klassement staat. Ja, hij heeft hier en daar punten laten liggen, maar over het hele seizoen bekeken heeft ie het helemaal niet slecht gedaan.
ouwedibbes83 zegt
Je bent zo goed als je laatste race, zeggen ze dan. Je hebt gelijk dat 2e worden best een prestatie is. Maar kijk even waarom hij nog 2e staat; de uitdagers zijn zo divers dat de punten erg verdeeld zijn geraakt.
Alonso zn opleving is wat stil komen te staan, Lewis zakt weg, Ferrari scoort wisselvallig en Norris gooit opeens hoge ogen. Het zijn niet alleen de punten waar je naar moet kijken, ook de indruk die hij maakt. De auto is goed, betrouwbaar, maar hij haalt het er niet meer allemaal uit. Een heel 2024 seizoen zoals de laatste 5 races en t is maar de vraag of RB weer t constructeurskampioenschap kan pakken.
Richmond zegt
Omdat hij in de snelste auto van het veld dichterbij is om 4e te worden dan de tweede plek vast te houden.. zijn geluk is dat Aston Martin de goede vorm niet heeft vastgehouden en dat McLaren pas sinds de zomer de auto heeft goed gekregen. Plus Ferrari en Mercedes die ook wisselvallig zijn. Dat is zijn enige redding. Hij hoort consequent tweede of max derde te zijn als max alle races wint. En natuurlijk is dat het verschil in talent en kan max wel omgaan met hoe de auto is. Maar met context alleen ben je er niet. Hii heeft zelf gezegd dat hij dit jaar het wk kon winnen..hij begreep de auto. En de feiten zeggen dat dit het slechtste jaar van hem is geweest. Qua talent wordt hij hoger ingeschaald dan een bottas.
rollingstoned zegt
Dit. Wat Bottas betreft, hij is qua racecraft minder dan Perez, maar qua kwalificeren is hij dan weer de betere/consistentere.
schuimbekje3 zegt
1x dnf, 1x 16, 1x 10, 1x 8, 2x 6, 1x 5, 2x 4, 2x 3, 4x 2, 2x 1, dat is 11 van de 17 races te slecht voor de snelste auto van de grid waarbij je alleen maar hoeft te rijden achter verstappen aan….
mashell zegt
En daar sta je gewoon tweede mee in het kampioenschap. Als Perez naar huis moet vanwege slechte prestaties geldt dat dus ook voor alle andere coureurs behalve Verstappen.
verplicht zegt
Je wilt het gewoon niet begrijpen hè?
pomoek zegt
Logisch gezien zijn prestaties de afgelopen maanden. Dat riekt naar een coureur die er geen zin meer in heeft. Omdat ie toch al weet dat hij eruit moet. Aan de andere kant: Ik vermoed dat RB nog ff de prestaties van Ricciardo wil aankijken de komende races. Als die het goed doet dan zal het echt exit Perez zijn. Valt het tegen dan zou het nog wel eens kunnen dat Perez er nog een jaartje aan vast mag plakken.
flow82 zegt
Heb de betreffende post op Reddit ook gelezen. Inmiddels ontkennen de PR-mensen uit kamp Perez deze geruchten. Nog geen zes uur nadat er een ongefundeerd bericht op Reddit verscheen al officieel gaan ontkennen dat ditzelfde bericht niet waar is. Waarom zou je in godsnaam reageren op een vaag gerucht? Ik denk dat het vooral waar is.
Richmond zegt
Tuurlijk gaan ze dit ontkennen. Als je er niet op reageert gaat het ook niet weg
fedal zegt
Natuurlijk is dit wel het beste maar hij zou ook nog ff kunnen wachten. Wachten tot de eerste 3 races van ’24 gereden zijn. Misschien heeft verstappen de eerste race wel migraine, de tweede race zwaar de griep en de derde race een gebroken dikke teen. Deze drie races zou de Mexicaan dus best kunnen winnen, waardoor hij minstens 75 minuten en misschien wel 78 punten voorsprong op de heer verstappen. Dat verschil is normaal gezien dan toch niet meer dicht te rijden…wel?
willemveenstra zegt
Bij Redbull zijn ze keihard. Zelfs sporters die een zwaar ongeluk hebben gehad laten ze vallen als een baksteen. Dat zijn mensen die hun leven in de waagschaal hebben gelegd en die altijd de naam RB goed gepromoot hebben. De mentaliteit van Redbull is voor onze ondernemingen ook altijd de reden geweest om hun merk niet te voeren.
Als Max even wat slechte prestaties heeft is dat ook zo klaar. Er zit totaal geen ziel in dat hele bedrijf.
Edge zegt
Heb je daar voorbeelden van? Want ik moet eerlijk bekennen dat mijn Red Bull kennis zich vooral beperkt tot de autosport, en daar vind ik dat ze juist heel goed voor hun atleten zorgen. Ze bieden meer jonge coureurs een kans op succes dan welk ander team dan ook en blijven vaak verbonden aan coureurs die het niet gered hebben. Zo heeft Antonio Felix da Costa de Formule 1 nooit gehaald, maar heeft Red Bull hem wel een vangnet geboden door een DTM zitje voor hem te bekostigen. Alex Albon werd behouden als testcoureur, en er werd speciaal voor Albon en Lawson bij Ferrari en AF Corse aangeklopt om een DTM team op te zetten. Brendon Hartley en Mark Webber zijn na hun F1 avonturen nog jaren persoonlijk gesponsord door Red Bull. Vettel is nog steeds een graag geziene gast in Red Bull kringen.
Gulli zegt
Mooi toch? Stroll eruit (de hele familie dan) en Perez weer terug naar Aston Ma… ehh Racing Po… nee, Force India!
Edge zegt
Force China of Force Saudi Arabia als we de laatste geruchten mogen geloven.
flyerbunch zegt
Perez heeft een clausule in z’n contract staan dat als hij meer an X aantal punten achter Max eindigt dat hij alsnog kan worden ontslagen. Als hij 2e eindigt dit jaar krijgt hij alsnog de kans voor 2024, indien niet dan kan het tij idd snel keren. In principe is hij de ideale teammate voor Max. Beetje zoals Bottas dat was voor Hamilton. 2 rijders die kans maken op de overwinning zorgt voor motivatie, maar ook irritatie vraag maar aan Mercedes.
sizedoesmatter zegt
Misschien dat Russel dat stoetje wel wil vullen, kan hij helpen Hammie op achterstand te zetten…