Het wordt makkelijker en makkelijker voor Verstappen om kampioen te worden. Perez kan namelijk voorlopig geen risico’s meer nemen.
In de Formule 1 heb je net als zaterdag bij de voebel ook scheidsrechters. Alleen, het is vaak allemaal wat ingewikkelder en ook schimmiger in deze sport op hoog niveau. Om voor de hand liggende redenen, staat de scheids bijvoorbeeld niet op veld. Dat zou namelijk tot ongelukkige situaties kunnen leiden als een van de coureurs zich onheus bejegend zou voelen. Wat natuurlijk logischerwijs, regelmatig gebeurt.
Een ietwat optimistische inhaalactie, te hard rijden in de pit, brokken maken, inhalen onder geel of onder safetycar situaties, je gordel losmaken terwijl je nog in de auto zit, er is een enorme waslijst aan zaken die je niet mag doen als coureur. Velen daarvan, op meerdere manieren interpretabel en dus grond voor ergernis. Elke race zijn er een paar stewards aangewezen om een en ander te beoordelen. En daarboven zitten dan nog verschillende lagen en mogelijkheden om beslissingen aan te vechten.
Het wordt dan al snel, een nogal ambtelijke mallemolen. Voor dit jaar zijn de protestmogelijkheden overigens ietsje aangescherpt. Teams moeten een protest nu binnen een kortere termijn aangeven dan voorheen. Dit nadat Haas F1 vorig jaar een keer weken na dato nog een raceresultaat wilde betwisten. Het is uiteindelijk immers -gelukkig meestal niet meer- geen leven en dood en voor de fans is het wel prettig als een raceresultaat op een gegeven moment ook ‘staat’.
Afgelopen race waren er toch weer een aantal interessante dingen op te merken. Velen waren verrast dat Norris geen straf kreeg voor wat toch overduidelijk een ‘valse start’ leek te zijn. Daarentegen werd Magnussen wel érg zwaar gestraft voor twee incidentjes die in andere gevallen niet of in ieder geval minder hard veroordeeld werden. Het consequent zijn is wat dat betreft tot ergernis van velen nog altijd niet helemaal op orde.
Na de race is het overigens niet altijd klaar met de straf. Coureurs krijgen immers ook ‘strafpunten’ op hun licentie als ze over de schreef gaan. Wat automatisch impliceert dat het eigenlijk een beetje ‘normaal’ is dat zij dat af en toe zullen doen. Dit puntensysteem is ingevoerd nadat Romain Grosjean voor een race geschorst werd na een startcrash in Spa, nu ruim tien jaar geleden.
Dat was weliswaar een kablabber van jewelste en niet Grosjeans eerste. Maar aan de andere kant; de schorsing kwam een beetje uit het niks. De keurige David Coulthard maaide in 1998 ook in Spa praktisch het hele veld neer. En startte daarna doodleuk in de reserveauto waarna hij raceleider Schumacher een race-beëindigende braketest gaf, toen deze hem een ronde inhaalde. Schumacher was ziedend en wilde met zijn vuisten verhaal halen op de fors bemeten kaak van ‘DC’. Maar de Schot kwam er verder zonder kleerscheuren vanaf. Betere tijden.
Het moest dus anders, een beetje gelijker en duidelijker voor iedereen. En dus; het puntensysteem. Als je binnen een jaar tijd, 12 strafpunten vergaart als hedendaags F1 coureur, moet je een race uitzitten om je zonden te overdenken. Na een jaar vervallen strafpunten, dus je moet zorgen dat je rollend gemiddelde niet te hoog is.
Aan het begin van dit seizoen waren Leclerc, Norris, Alonso, Piastri, Gasly, Ocon, Albon, Ricciardo en verrassend genoeg Magnussen, brandschoon. Lijstaanvoerder onder de bad boys was Perez met 7 puntjes, voor hoogvliegers Sargeant en Stroll. Waarbij Perez ook nog het nadeel heeft dat de eerste daarvan pas 17 september vervallen.
De Mexicaan kende een behoorlijk roerige staart van het seizoen, waarbij hij vooral in Japan helemaal de kluts kwijt was. Daar vergaarde hij vier strafpunten na een startcrash, het inhalen van Alonso achter de safetycar en vervolgens een wilde touché met Magnussen. Een echec van jewelste, vooral omdat teamgenoot Max de race onbedreigd won. Ook in Singapore pakte Perez twee strafpunten door een touché met Albon en in Abu Dhabi nog een keer een puntje na een touché met Norris.
In Saoedie-Arabië heeft Perez nu nog een puntje verzameld. Ditmaal voor het onveilig verlaten van de pit. De Mexicaan gaf opvallend genoeg na de race ruiterlijk toe dat zijn team hem maande te wachten, maar dat hij zelf besloot toch weg te spuiten. Dit omdat hij ‘niks zag in zijn spiegels’. De eerlijkheid is bewonderenswaardig, maar de FIA was minder onder de indruk van de actie zelf. Perez heeft nu acht strafpuntjes. En is dus twee doldrieste inhaalmanoeuvres verwijderd van een schorsing.
In de komende vijftien(!) races voor 17 september 2024, zal PER dus af en toe wat minder risico kunnen nemen. Een beetje als met een gele kaart en een waarschuwing op zak op het voetbalveld staan, of met vier persoonlijke fouten op een basketbalveld. Het is nooit echt lekker vrijuit spelen in die positie.
Max wordt dus nog iets makkelijker kampioen dan hij toch al zou worden. Misschien maar gewoon voor de zomerstop formeel afdoen. Kan hij midden in het seizoen overstappen naar Ferrari en daar de eerste titel binnenhalen sinds Kimi Raikkonen in 2007. Strak plan?
driver79 zegt
Wat een lange intro om tot het verhaal van Perez te komen…
JJ zegt
Echt niet best
bietje zegt
Agree with the above, kom iets eerder terzake @jaapiyo want ik kreeg op 1/3 van het verhaal al dusdanige uitvalsverschijnselen dat ik het er verder bij heb gelaten, maar ik vond het wel nog even een opmerking waard.
jaapiyo zegt
Oké, wellicht net wat te veel context in deze.
drtim zegt
Ik vind het prachtig :)
mashell zegt
Nee joh, elke alinea gaat over F1 en het woord woke komt niet één keer voor, je hebt je dus keurig ingehouden. Alleen de laatste alinea bevat voldoende totale nonsens om het een echte @Jaapiyo blogposting te maken.
rollingstoned zegt
“Kan hij midden in het seizoen overstappen naar Ferrari en daar de eerste titel binnenhalen sinds Kimi Raikkonen in 2007. Strak plan?”
Als Ferrari fan zijnde zou ik dat niet erg vinden, but that’s not gonna happen, aangezien ze Leclerc en Hamilton al hebben vastgelegd.
jaapiyo zegt
Max naar Fezza, Sainz naar Bulli. Titel halen zoals Fangio dat ooit deed in verschillende auto’s. Volgend jaar Max voor twee jaar naar Merrie, Ham naar Ferrari. En twee jaar daarna Max naar Fezza als de verlosser om nog 5 titels te scoren en de boeken in te gaan als de GOAT.