De charismatische Italiaan/Canadees Sergio Marchionne heeft bekend gemaakt in 2018 zijn trui als CEO van Fiat Chrysler aan de wilgen te hangen. Aangezien hij dan 66 jaar is, zit het er dik in dat het tevens tijd voor (een welverdiend?) pensioen is.
Mixed feelings
Over Marchionnes leiderschap zijn de meningen verdeeld. De een vindt hem een stoffige accountant met te weinig autohart, de ander een zakelijk genie. De waarheid ligt ergens in het midden, en de komende 4 jaren moeten uitwijzen welke kant het oordeel van ondergetekende op valt.
De overname van Chrysler pakte ontzettend goed uit; terwijl de Europese automarkt bleef kwakkelen, werd de Amerikaanse verkoop de kurk waarop het concern dreef. Daarnaast is Marchionne altijd een uitgesproken en kleurrijk figuur geweest, die zijn mannetje staat tegen de machtige Duitse autoindustrie. Daarnaast willen we niet graag met hem ruilen qua uren die de werkweek telt.
Aan de andere kant is er de verwaarlozing van vele merken in zijn groep, en het constante uitstellen van merk-revivals. Van enige merkintegratie zoals bij de VW-groep hebben we de laatste 5 jaren bar weinig gezien: elk merk modderde wat aan op zijn eigen eilandje, en van de grote baas hebben we vooral veel woorden gehoord, maar weinig daden gezien.
De laatste stand van zaken is dat Fiat bijna lleen nog maar 500’s maakt, in alle soorten en maten. Lancia is morsdood, maar Alfa Romeo gaat dan toch eindelijk zijn glorieuze wedergeboorte beleven, in 2015. Maserati groeit als kool, en over Ferrari’s toekomst kunnen we nog geen oordeel vellen.
Laten we hieronder nog even de targets voor 2018 aanhalen. In dat jaar zullen we weten of Marchionne zijn grootse plannen waar heeft kunnen maken, of dat de lat toch te hoog is gelegd, en zijn opvolger het beter mag gaan doen.
Alfa Romeo – 2018 target: 400,000; 2013 sales: 74,000
Chrysler – 2018 target: 800,000; 2013 sales: 350,000
Dodge – 2018 target: 700,000; 2013 sales: 800,000
Ferrari – 2018 target: 7,000 – 10,000 ; 2013 sales: 7,000
Fiat – 2018 target: 1,900,000; 2013 sales: 1,500,000
Maserati – 2018 target: 75,000: 2013 sales: 15,400
Jeep – 2018 target: 1,900,000: 2013 sales: 732,000
Ram – 2018 target: 620,000; 2013 sales: 463,000
560pkferrari zegt
De meeste van die voorspellingen slaan nergens op, Ferrari en Dodge zie ik die doelstellingen wel halen. Alfa zal de verkoop nooit vervijfvoudigen, moeten ze eerst maar eens met nieuwe modellen komen, de MiTo en Guilietta lopen al een tijdje mee en de 4c is maar een kleine markt voor.
Maserati komt wel met nieuwe modellen maar 75k lijkt me wat veel, zou eerder doelen op 45-50k.
StijnB zegt
@560pkferrari:
Inderdaad!
En Jeep naar 1,9 miljoen wagens…
Dat Alfa vandaag de dag maar aan 74.000 wagens geraakt is eigenlijk om bij te huilen…
potver7 zegt
@StijnB: Ik denk dat ze de status van Alfa en Ferrari gaan omwisselen: ongelimiteerde productiegetallen voor Ferrari, en gelimiteerde aantallen voor Alfa. Met de 4c zijn ze daar overigens al mee begonnen… ;)
heidekonijn zegt
@StijnB: Het aantal effectieve inschrijvingen is zelfs maar 62000
alfablog zegt
@560pkferrari: huidige target is 50.000/2015 voor Maserati. Dat gaat worden gehaald begrijp ik. Die 75.000 lijkt mij juist heel haalbaar. Let wel, paar jaar geleden lag de productie nog rond de 3.000.
Rob zegt
Ze willen dus minder Dodges gaan verkopen….?
clarkson zegt
@Rob: Dat zal de minst moeilijke opgave zijn denk je niet?
str8six zegt
Ok, doei!
gtwillem zegt
Er zijn op het moment ook maar 3 Chryslers: de 200, 300 en Town & Country. That’s it. Ik denk dat Marchionne enkele briljante dingen heeft gedaan (Fiat 500 ‘merk’ opzetten, Dodge weer ‘herboren’ en Jeep klaar gemaakt voor de 21e eeuw (sort of), maar hij heeft Lancia laten sterven, Alfa gaat er hard achter aan, het merk 500 is sterk, maar FIat is bijna dood op de 500 na, Chrysler heeft het zwaar en sorry, maar de huidige Maserati’s zijn een stuk minder speciaal.
Ik denk dat er een VW topman op moet komen. Je kunt zeggen wat je wilt van de Volkswagen Group, maar de merkidentiteit per merk is sterker dan bij Fiat (Seat niet meegerekend, uiteraard).
jerry zegt
@gtwillem: Volkswagen heeft helemaal niets te zoeken bij Fiat groep. Laat ze eerst maar inderdaad Seat en Skoda winstgevend maken. Ze hebben genoeg automerken. Rupsjenooitgenoeg wil alleen maar meer. De winstgevendheid van VW neemt af en hebben te kampen met verliesgevende automerken. Ze kunnen beter daar op richten. Maak van een Seat bijv. een Alfa, ipv Seat opdoeken en Alfa overnemen.
gtwillem zegt
@jerry: Ik denk dat je het verkeerd geInteppreteerd hebt. Ik bedoel een nieuwe topman die bij VW 15-20 jaar geleden actief was in de tijd dat ze de merken iets meer eigen identiteit mee gingen geven terwijl de auto’s met (deels) dezelfde onderdelen gebouwd zouden worden.
mashell zegt
@jerry: Skoda is toch netjes winstgevend? Alleen budgetmerk Seat is dat niet. De ellende bij Seat werd vooral erg toen het het Spaanse Alfa moest worden. Ik denk dat de huidige positionering als budgetmerk het beste is.
heidekonijn zegt
@mashell: Ellende bij Seat? Voor elke Alfa werden er DRIE Seats verkocht in 2013 en Seat doet het slecht?!
Esprit_de_Flandre zegt
Voor Maserati heel ambitieus, maar niet onmogelijk met kleinere modellen en een SUV. Maar Jeep, Chrysler en Alfa zo hard opvoeren zie ik niet lukken…
potver7 zegt
@Esprit_de_Flandre: Maseratie kon nog wel eens het makkelijkst worden van allemaal (nou ja, uitgezonderd Ferrari dan, en Dodge moet maar eens zien op niveau te blijven)
jaapiyo zegt
De overname van Chrysler heeft hij inderdaad lekker geregeld voor FIAT, dat hebben ze voor een appel en ei overgenomen van de Amerikaanse staat en zonder zou FIAT nu dood zijn, of toch in ieder geval aan de beademing moeten zoals PSA. Die numbers heeft hij goed gecrunched.
Op het vlak van de producten echter heeft hij grotendeels gefaald IMO. Niet autoliefhebbers snappen vaak toch niet dat de enige weg vooruit betekent flink blijven investeren in echt goede producten. Het pappen en nathouden met wat faceliftjes en ‘nieuwe’ modellen creëren voor je merken op basis van techniek die bij een ander merk uit je portfolio ligt werkt alleen voor Volkswagen en dan met name in Europa. On the cheap wat liflafjes van gisteren opwarmen en er wat amerikaanse bbq saus overheen gooien is geen strategie waar je de liefhebber die FIAT met haar merken moet proberen aan te spreken enthousiast voor krijgt.
mashell zegt
@jaapiyo: dat modellen creeren op basis van anderen is waar de Amerikaanse auto industrie op draait. Tig nagenoeg identieke modellen met een andere naam en ander prijskaartje. De verschillen zijn in Europa veel groter. Dat de Mito en Punto zusjes zijn net als de Brava en Delta is geen probleem voor de markt. Ik denk dat er bij Fiat en Alfa teveel voor de liefhebber gemakt wordt en te weinig voor de markt. De liefhebber wil een guitige 500, de markt een Polo. De liefhebber wil een 4C de markt een 159 opvolger.
jaapiyo zegt
@mashell: Dat was vooral in het verleden zo, badge clones werd dat schamperend genoemd. Probleem was ook nog eens dat de auto’s vaak matige kwaliteit hadden en zodoende niet alleen de brand value van 1 merk maar van alle merken onder de paraplu van een concern kapot maakten.
Het gebeurd nog maar niet zo vaak en niet zo cynisch meer als voorheen, ze hanteren nu vaak de VAG manier; zelfde motoren/onderstellen/etc, maar een koets die toch wat anders is voor de verschillende merken.
Overigens heeft een van de cheap fixes die Marchionne heeft doorgevoerd wel gewerkt maar dan niet voor ons hier maar wel voor Chrysler; voor de overname waren Chrysler interieurs veelal van een bedroevend niveau waar KIA zich al een jaar of 10 voor zou schamen, nu zijn ze in veelal op hetzelfde niveau als GM en Ford.
Maar andersom zitten wij hier niet te wachten op Chrysler tech. Ja de 300C/Challenger/Charger zijn leuk maar passen niet in ons straatbeeld en vooral belastingklimaat. Zelfde geldt voor de Durango/RAM 1500. Het LX platform had misschien gebruikt kunnen worden voor een dikke Lancia of Alfa maar dan wel met een nieuwe koets, niet die cynische rebadge die Lancia kreeg…dat gaat hé-le-maal nergens over. Uiteindelijk hebben we dan de Ghibli gekregen maar die is eigenlijk te hoog geprijsd voor de techniek die je krijgt en dat blijkt als je ‘m zonder de emotie factor vergelijkt met een 5 of een E.
Dus zitten we te wachten op een nieuwe 159? Absoluut, maar dan wel een echte, liefst met RWD en niet een om maar wat te noemen Chrysler 200 met een Italiaans pak aan, zoals de vorige een Opel was met een mooi pak en daardoor ook door de mand viel tov een 3 serie o.i.d.. Ik denk dat de enige manier om een deel van de verwachtingen waar te kunnen maken flink investeren is in een echte topper in het D segment. Als die dan vervolgens een beetje uitgemolken wordt met een Chrysler variant of een C segment afgeleide is dat niet zo erg, als het dan maar een echt goed product is dat meekan met de best rijdende mobielen van nu in die klasses. Hoe graag Marchionne ook wil dat dat product al ergens in een magazijn ligt binnen ‘zijn’ toko; het ligt er niet, dus hij zal de knip moeten trekken. De vlucht voorwaards dus.
alfablog zegt
@jaapiyo: eens, die Dsegmenter, daar is toch laatst een versie van gesignaleerd (met een Ghibli koets er omheen). Een M light als grote rwd Alfa geloof ik wel in.
heidekonijn zegt
@jaapiyo: Ja mooi. Nu zijn ze trotse eigenaar van een miljardenput. Die bovendien volledig afhangt van de US markt. Geniaal. Kan niet foutgaan.
jaapiyo zegt
@heidekonijn:
1) de andere optie is langzaam doodbloeden.
2) FCA (oftewel effectief Chrysler/Dodge/RAM en een handjevol 4Cs en 500s) had afgelopen maand 13.6% van de amerikaanse markt, 3de achter GM (17.9%) en Ford (14.4%) en voor Toyota, Honda, Nissan, Hyundai/KIA en dan pas VAG om maar eens wat perspectief te bieden dat in totaal maar 3.6% van de markt heeft en al 18 maanden op rij maand op maand minder VWs verkoopt. Ze zijn daar dus nu echt een grote speler en maken winst, dus 1 miljard uittrekken om een hele goede opvolger van de 159 te maken is best mogelijk, als je de ballen hebt en het geloof dat je dat bedrag terug kunt verdienen. Ik denk zelf dat dat absoluut kan met het Alfa Romeo merk…maar ome Sergio heeft er kennelijk te weinig fiducie in. Prima, maar houdt dan op met die luchtfietserij en verkoop Alfa maar gelijk…aan VAG bijvoorbeeld, die kunnen nog wel een volumemerk gebruiken dat internationale faam heeft.
martingtv zegt
Ik was vorige week in noord Italie en daar reden ook relatief weining italiaanse autos rond. Vooral in vergelijking met vroeger. Misschien dat het in zuid italie anders is. Politie reed vaak nog rond in alfa romeo 156.
damrakker zegt
Hi Sergio Hier, ja Sergio mascarpone.. Of u in de komende jaren even tenminste uw verkoopaantallen wil verdubbelen. zou top zijn. Thanks ciao
heidekonijn zegt
Waarom die euforie over Maserati? BMW verkoopt meer 7 series in een half jaar dan alle Maserati modellen over een heel jaar…?