We weten allemaal wel dat het soms héél close kan zijn in de F1 tegenwoordig. Het draait om tienden, honderden en soms zelfs duizenden van seconden. Maar hoe ontstaan die verschillen nou? Wie pakt waar welk voordeel? Is er 1 perfecte racelijn? Of zijn er meerdere? Laten we een een kwalificatieronde van Sebatian Vettel vergelijken met een ronde van Jenson Button.
Mensen van de BBC zijn zo vriendelijk geweest om de kwalificatierondes van Vettel en Button naast elkaar te zetten zodat we prachtig in beeld krijgen hoe deze coureurs andere lijnen rijden en dat het uiteindelijke verschil over een rondje slechts 0,009 seconden is. Dat is zo’n miniem tijdsverschil dat je het je bijna niet voor kan stellen.
Bekijk de kwalificatierondes op het circuit van Suzuka hieronder:
dustie94 zegt
vind dat button dit rondje zoooo strak rijdt!
bloempot zegt
Jeetje, als je zoiets ziet heb je toch wat meer respect voor die coureurs. Prachtig, hoe zo’n kleine fout zoveel kan uitmaken, perfectie!
dawwg zegt
@bloempot: Zo zie je dat zo’n vloeiende lijn en stijl in de praktijk toch niet (altijd) de snelste ronde oplevert …
bloempot zegt
@dawwg: wij bekijken dit van bovenaf ipv ‘in de stoel’ dus dan hebben zij inprincipe nog minder zicht of niet?
vale46 zegt
@bloempot: inderdaad.
Laatst (vorige week) is hier nog een artikel verschenen over een on-board filmpje vanuit de helm van lucas di grassi.
Zoek maar even.
Je ziet daarop niks van je neus/spoiler en het dieptezich word plots veel beperkter, en da’s bij 300+km/h toch nie zo gewensd.
Sowizo respect voor die jongens
Seroo zegt
@vale46: http://www.woorden.org/woord/sowieso
vale46 zegt
@Seroo: Verspil je daar nu echt je tijd aan?
Dubbelcheck de artikels zelf dan nog maar eens, want die staan meestal ook vol fouten.
Of ga bij AB werken, dan kan je via de editor alles mooi verbeteren.
BTW: Er zijn hier mensen die licht typen ipv ligt. Ga daar maar eens op jammeren!
bloempot zegt
@vale46: goedzo!
Maar ik ga hem wel even opzoeken nu, nog even een vraagje, kan ik ervan uitgaan dat de 2 auto’s identiek aan elkaar zijn, motorisch gesproken?
72bug zegt
@Seroo:
http://www.mierenneuker.nl
stefstuntpiloot zegt
Daarom is F1 ook zo’n fantastisch mooie sport! Met zo’n enorme snelheid zo constant kunnen blijven rijden, ongelooflijk!
McGti zegt
Beetje laat aangezien dit alweer 2 grand prix geleden is. Dit is echter wel precies de reden waarom ik al jaren F1 op BBC kijk en niet bij de amateurs van RTL!
svdl zegt
@McGti: +1 Helemaal mee eens. Was vroeger altijd fan van Olaf maar de laatste jaren is hij niet zo alert meer. Hij mist van alles en heeft ook veel dingen verkeerd. En de BBC heeft elke race interviews met de grote spelers (teambazen, rijders, pirelli experts etc) RTL heeft 1 lapzwans interview per race.
SHFT zegt
@McGti:
En daarom is het zo extreem jammer dat het seizoen 2012 slechts voor 50% door BBC wordt uitgezonden. Een klap voor de sport al begrijpt Bernie dat precies niet.
svdl zegt
@SHFT: Volgens mij is dat pas in het 2014 seizoen. Het huidige contract loopt volgens mij tot en met 2013. Maar kan het verkeerd hebben!
martijnnn zegt
Weet nog dat er een jaar of 7 geleden, in de laatste kwalificatie van het seizoen, 3 keer exact dezelfde tijd werd gereden. Plaats 1, 2 en 3. Volgens mij coulthart, villeneuve en nog iemand. Wie weet dit nog?
norge zegt
Lang geleden was er een kwalificatie in de F1 met Hill Schumacher en nog 1 met maar 1 duizendste verschil in de top drie .(of zoiets) ;)
norge zegt
@norge: Sorry nou weet ik het weer (lang geleden) het was deze http://www.youtube.com/watch?v=-v1M6EO9RnU&feature=player_detailpage#t=20s
560pkferrari zegt
@norge: lol :p hoe wordt in dit geval dan de startpositie bepaald, stand in het kampioenschap?
norge zegt
@560pkferrari: Degene die het eerst de tijd reed 1 en de tweede 2 en de derde ….:D
560pkferrari zegt
@norge: oke thanks
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@norge: Ja, moest ik ook direct aan denken! Toen volgde ik het nog
gerard1710 zegt
Ik vraag me alleen af hoe je een verschil van 1 duizendste wilt meten, aangezien meetapparatuur niet accurater dan 1 duizendste kan meten, wat doe je dan met de afronding van de tienduizendsten?
Griffin zegt
@gerard1710: die meetapparatuur kan makkelijk in microseconden meten (in miljoensten van secondes oftewel tot 6 cijfers achter de komma).
Toch weer mooi om te zien dit!
walter zegt
Stel dat men met 250km/h over de finish lijn rijdt, omgerekend is dit 70m/s. Zo betekend 0,01seconde 70cm verschil. Dit lijkt me goed vast te leggen.
alexjuh zegt
@Walter 0.01 sec is 1 honderdste..
Citrofiel zegt
@alexjuh: En dat is niet toevallig, 0,009 seconde is ook pakweg een honderdste…
bloempot zegt
@Citrofiel: sorry, 0,009 is toch 9 duizendste?
speedlimit zegt
@bloempot:
Vandaar ook dat @Citrofiel “pakweg” schrijft want afgerond zou 0.009 uitkomen op 0.01 ;)
Citrofiel zegt
@bloempot: Klopt. En 9 duizendsten is bijna een honderdste, en daarmee is walters berekening een goede benadering en alesjuhs opmerking niet relevant. Laat het 63 cm zijn, boeiend.
bloempot zegt
@Citrofiel: thnx boys, dacht al, wat lult hij. Maar in dit soort gevallen maakt een duizendste een wereld van verschil toch?
Kvgorp zegt
Dit is echt niet normaal hoe close. Maar toch zijn de verschillen best groot als je de beelden stil zet.
dennisr zegt
zag hem gister al! :) mooi filmpje, ik kon ook voor het eerst pas goed zien hoe snel het eigenlijk gaat, bepaalde stukjes vlogen ze over de baan :)
bozewolf zegt
Cool filmpje!
Suzuka ook prachtig circuit vindik.