Misschien wil hij wat ruimte vrij maken voor zijn Aston Martin-collectie?
Sebastian Vettel gaat proberen zijn carrière op een positieve noot te eindigen bij Aston Martin. Bij Ferrari zat dat er duidelijk niet meer in. Sebastian Vettel zal daarom waarschijnlijk geen bijster positieve herinneringen overhouden aan zijn stint bij Ferrari. In ieder geval niet aan het rampzalige laatste seizoen.
Vorige werkgever
In zijn garage stonden nog wel een paar auto’s die hem herinnerden aan zijn vorige werkgever. Vettel had namelijk een Ferrari-collectie ter waarde van enkele miljoenen in zijn bezit. Nu Vettel is overgestapt naar Aston Martin doet hij de auto’s plotseling allemaal van de hand. Daardoor zou je bijna denken dat hij niets meer met Ferrari te maken wil hebben. Of zou Seb de auto’s weg doen omdat zijn salaris dit jaar een stuk lager uitvalt? Feit is in ieder geval dat de auto’s nu te koop worden aangeboden.
Big Five
Het gaat om vijf Ferrari’s. Dat is nog een redelijk bescheiden aantal, maar het zijn niet de eerste de beste Ferrari’s. Vettel heeft om te beginnen drie auto’s uit de Big Five in zijn bezit: een F50, een Enzo en een LaFerrari. Alle drie de exemplaren zijn uitgevoerd in Rosso Corsa. Alleen deze drie auto’s naast elkaar zien staan moet al heel gaaf zijn.
Logo
Naast dit indrukwekkende trio bevat de Ferrari-collectie van Vettel nog twee andere recente modellen en dat zijn ook niet de minste. Het betreft namelijk een 458 Speciale en een F12tdf. Voor de afwisseling zijn deze niet uitgevoerd in rood. De Speciale is gehuld in zwart (Nero Stellato Livrea om precies te zijn), terwijl de F12tdf is uitgevoerd in een drielaagse gele lak (Giallo Triplo Strato). De auto’s hebben ook nog een persoonlijke touch gekregen: op de hoofdsteun prijkt een Vettel-logo. Dit is ook in de LaFerrari te vinden.
Kilometerstand
Vettel is weinig op pad geweest met de auto’s, want ze hebben stuk voor stuk een bijzonder lage kilometerstand. De F50 heeft nog de hoogste kilometerstand (6.939 km), maar die is eerst nog van een Deen geweest. De LaFerrari heeft maar een schamele 450 km op de teller staan. Voor zijn werk in een Ferrari rijden vond Vettel blijkbaar al genoeg. Een LaFerrari voelt misschien ook niet meer zo snel aan als je wekelijks in een F1-auto rijdt. Of schatten we de SF1000 nu te hoog in?
Duitse auto’s
Naast zijn Ferrari-collectie doet Vettel ook nog drie Duitse auto’s weg. Het gaat om een BMW Z8, een SLS AMG en een SL 65 AMG Black Series. Die laatste was een cadeautje. Deze auto kreeg hij namelijk na zijn zege tijdens de eerste Grand Prix van Abu Dhabi in 2009. Dit was destijds zijn vijfde overwinning.
Prijzen
We weten niet wat Vettel nog overhoudt na deze uitverkoop, maar hij had in ieder geval een goedgevulde garage. De auto’s worden nu allemaal aangeboden via de Britse dealer Tom Hartley Jnr. De Z8 en de SLS zijn de goedkoopste van het stel: deze auto’s worden allebei aangeboden voor omgerekend €200.100. De Black Series is al een stuk prijziger: daar wordt €316.000 voor gevraagd. Daarna volgen de Speciale en de F12tdf, die respectievelijk €402.000 en €833.000 kosten. De prijzen van de F50, Enzo en LaFerrari zijn op aanvraag, dus dan weet je genoeg. Die kosten waarschijnlijk alle drie ergens tussen de €2 en €3 miljoen.
Foto’s: Tom Hartley Jnr.
Met dank aan Willem voor de tip!
posthumus zegt
Die F50’s schieten de laatste jaren omhoog. Tien jaar terug moest geen investeerder er wat van hebben.
Robert zegt
@posthumus: ik zat laatst nog eens een Top Gear special te kijken, waar die F50 echt werd áfgebrand. Te lomp, te lawaaierig, een beroerde zit en de beruchte ‘flappy pedals’ om te schakelen. Als concept moest dit de ‘Formule 1 auto voor de openbare weg’ worden, maar als uitwerking een totale miskleun.
Het klinkt misschien gek, maar uit dit rijtje zou ik waarschijnlijk voor de goedkoopste gaan: zo’n Z8 vond ik al fraai bij z’n introductie, en hij is nog eens heel mooi oud geworden.
basman147 zegt
F50 heeft geen flappy pedal, dat is nog een een old school gated shifter. Hadden ze het misschien over de Enzo?
Chris Harris was anders behoorlijk te spreken over de F50. Er zwerft een filmpje op YouTube waarin hij losgaat met een F40 en een F50, zeer vermakelijk!
racerx zegt
Heb ik ooit ook gezien, ik vertrouw het oordeel van Harris heel wat meer dan dat van Clarkson…
davelepeef zegt
@basman147: heerlijk filmpje. Gaat nooit vervelen. Zijn enthousiasme, het filmwerk en de Ferrari’s maken een hele mooie combinatie!
basman147 zegt
Die van de F12 is ook top om te zien, vraag me af hoeveel banden er doorheen zijn gejaagd!
Dieseltor zegt
@posthumus: Iedereen is aan het ‘investeren’ geslagen. Zo ook bij horloges, daar waar je vroeger iedere AD binnen kon lopen om vervolgens een datejust te kopen, moet je nu maanden wachten of een K of 2 extra betalen om er meteen een te krijgen bij een grijze dealer. Zolang iedereen zogenaamd blijft investeren, blijven de prijzen stijgen.
Wanneer klapt die bubbel?
basman147 zegt
Zodra centrale banken ophouden om geld in de economie te pompen onder het mom van “inflatie aanjagen”.
Tot die tijd is er gewoon een heleboel geld in omloop dat zoekt naar een manier om winst te maken, maakt niet uit of het auto’s, horloges, vastgoed, bitcoins of aandelen zijn.
appeltaartislekker zegt
@basman147: dit dus.
pindakoning zegt
@basman147: precies, alleen denk ik dat het niet zal ophouden als de banken nu stoppen met geld pompen in de economie. Er is al teveel geld rondgepompt om schade aan te richten
jelmer zegt
Het past ook bij vergrijzing. Een groot deel van de bevolking spaart al lange tijd voor pensioen. En investeren, met of zonder aanhalingstekens, is ook in de mode.
alcantara zegt
Wat een belachelijke prijzen voor een paar 2dehandjes.
Als je zoveel geld hebt koop je toch gewoon een gloednieuwe met zelfgekozen afwerking en opties.
nord zegt
Volgens mij heb je niet helemaal door dat deze auto’s niet meer fabrieksnieuw te krijgen zijn, of is het de designer drugs?
alcantara zegt
Waarom zou je deze gedateerde wagens willen ipv het nieuwste en snelste renpaard uit de Ferrari stal?
nord zegt
Vraag en aanbod. Heb je wel eens iets gekocht en duurder verkocht? Laat die hersentjes werken..
vaakbenjetebang zegt
@alcantara: Omdat je deze auto’s misschien gaver vindt? Zo’n F8 (of hoe heet-ie tegenwoordig?) mag dan sneller zijn dan een 458 (Speciale), maar ik zou geen seconde twijfelen en dan de 458 nemen. En zo’n LaFerrari: o ja hoor, doe mij die maar – laat ik met liefde en plezier zonder een seconde spijt de hele huidige Ferrari-range links voor liggen. Voor een F40 geldt hetzelfde: no ducking contest. En nog gedateerder: holy hell yes! Een Daytona of een 275GTB/4? Een heel stuk liever dan zo’n Superfast-dinges. Smaken verschillen nu eenmaal.
toniominestrone zegt
@alcantara: nieuwer is niet per definitie sneller en nieuw is morgen alweer oud.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@nord: Fabrieksnieuw? Serieus!
revstars-net zegt
Is het niet omdat Seb ook wat aandelen heeft gekocht van AM? En wat geld nodig heeft nu? ;)
raceface zegt
Die f12 tdf graag!! Wat een auto, en vettel heeft hem ook nog eens zo samen gesteld zoals ik hem zou willen hebben..🤤
vaakbenjetebang zegt
458 Speciale voor mij graag. Meer heeft een mens niet nodig.
erikhj zegt
@vaakbenjetebang: inderdaad. Heb er een middag in gereden. En de naam “Speciale” draagt ie met verve.
ttr6 zegt
@vaakbenjetebang: kan niet meer, heb ik net al ingepikt ;)
vaakbenjetebang zegt
@ttr6: Vooruit dan. Wel beloven dat je er veel mee zult rijden.
racerx zegt
De F50 aub! *opent Youtube om nostalgische wijze NFSII filmpjes te kijken…*
vacano zegt
enkel de Z8 en de F12tdf. Heb je een Ferrari van 2-3 miljoen en uiteindelijkslechts 450km mee gereden. Waarom? Zijn ze niet geschikt om er vaker mee te rijden of wou je er niet in gezien worden?
Heb ooit met een Testarossa en een Diablo gereden en dat was hard labeur.
Met geen van beiden zou ik dagelijks naar het werk gaan
roberto zegt
En dan heeft hij geen Ferrari California T Vettel Edition?
Die F50🤤
theblazerunner zegt
Geen verkeerde prijs voor een SL65 Black
Tonnie Kijzers te Apeldoorn moest er 5 jaar geleden 400k voor hebben
rrfm zegt
Dat dacht ik ook. Had verwacht dat de prijs tenminste hoger zou zijn dan de nieuw prijs
negennegenzest zegt
Datzelfde valt te zeggen voor de Z8, die is met 200K ook niet aan de bovenkant van de markt geprijsd.
Bender zegt
@theblazerunner: bij tonnie keizers moet je oppassen dat je niet 2 voor 1 krijgt.
MaartenD zegt
Oefff…die F50!!!
jaapiyo zegt
Zonde om alles weg te doen. Krijgt ‘ie vast ooit spijt van.
papa zegt
Denk niet dat hij “alles” wegdoet
Edge zegt
We weten helaas maar weinig van de collectie van Vettel. Van de meeste auto’s die nu te koop staan was officieel niet eens bekend dat Vettel ze in bezit had. De enige twee auto’s waarvan we nog met zekerheid weten dat Vettel ze heeft, zijn een F40 en de ex-Mansell Williams FW14B die hij onlangs kocht.
Hupke zegt
Waatom zou je ooit een Z8 wegdoen?
Gulli zegt
Ik ken iemand bij wie hij doormidden werd gezaagd toen hij kaviaar ging kopen. Die hoefde hem daarna niet meer.
cossiekiller zegt
Hij heeft misschien zijn oog laten vallen op een Alpina Z8.
henko zegt
Leuk die rode Barbie auto’s maar straks mag je er niet meer mee rijden en kan je ze alleen maar in een garage of in de woonkamer neerzetten #milieu#elektrischrijden
wildbeest zegt
Stilstaand staal, en hoge OPEX drijven je helemaal waanzin. Autos moeten elk jaar naar de garage bla bla. Bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Uiteindelijk net zo happy in een oude SL280 met 200.000 op de klok
mark997gt3 zegt
@wildbeest: denk het ook. Bezit is het einde van het vermaak. Hij zal er waarschijnlijk nooit mee rijden. Hij zal privé vast een dikke SUV rijden. Lekker comfortabel.
supertjeduc zegt
Volgens mij heeft hij gewoon voor dagelijks een abarth 500 ( net zo ik 😁)