Volgens het goed geïnformeerde, maar soms o zo beknopte Automotive News zal de huidige generatie Seat Toledo volgend jaar vervangen worden door een ander model. De nieuwe middenklasser zal volgens bronnen bij Seat naar de naam ‘Bolero’ luisteren.
Zoals we 2 maanden geleden schreven heeft Seat groen licht gekregen voor nieuwe modellen, en de Toledo verkoopt slecht, dus dit nieuws is eigenlijk geen grote verrassing.
Over hoe deze auto er uit komt te zien tasten we nog enigszins in het duister, maar ik denk dat de eerder getoonde impressie wel een aardig beeld geeft. Het euthanaseren van de Toledo en het einde van de Fiat Multipla betekent dat de wereld in 2008 twee *kuch* onconventionele auto’s armer zal zijn. Overigens heeft Seat de naam Bolero al eens eerder gebruikt, namelijk in een conceptmodel dat hieronder staat afgebeeld. Deze Bolero 330 bt (komen die uitlaten iemand bekend voor?) was te zien op de 68ste editie van de Autosalon van Genève in 1998.
UPDATE: voor alle duidelijkheid (en omdat lezen ook een kunst is) hier nog een impressie van het 2008-model:
Joris zegt
Omg… Je kunt zien dat het niet van deze tijd is..
En de uitlaten, lexus ls460? ;)
Aldert zegt
beetje raar wagentje maar heeft wel iets..
ippon zegt
Het front oogt verschrikkelijk met die koplampen de achterzijde is op zich prima.
De koplampen mogen wat ingetogener en de uitlaten achter mogen minder extreem…
Kan een mooie wagen worden t.o.v. de Toledo…
Aston Martin Rapide zegt
Volledig mee eens…de achterkant is op zich prima. Maar de concept car uit 1998 is eigenlijk al oud nieuws, dus ze mogen van mij wel met iets nieuws op de proppen komen.
rick buijsman zegt
peugeot 407 achterlichten hahha
Thomaz zegt
Er wordt ook in het bericht gelinkt naar een foto van een andere impressie, dáár gaat de nieuwe Toledo op lijken en dat lijkt mij inderdaad vrij waarschijnlijk. Niet op de foto in het bericht, die lijkt vooral van voren nogal op de vorige Leon.
Sander zegt
Hmm, nja lijkt me logisch dat we van een vooruitgang spreken :)
Thomaz zegt
Dus: leer nou allemaal eerst eens goed lezen voordat je iets zegt, ookal is het misschien een beetje onduidelijk.
Henkie Timmer zegt
Over de concept Bolero
uitlaten Honda Civic
Achterlichten Peugot 407
beetje bij elkaar geraapt zooitje… van seat had ik meer verwacht…
smoke zegt
@Henkie
Dat komt waarschijnlijk omdat de afgebeelde concept al bijna 10 jaar oud is. Wat betreft die achterlichten moest ik idd meteen aan de nieuwe civic denken.
bambi zegt
die toledo, wa een achterruit à la VelSatis is da?! oerlelijk!
Rick dos zegt
No more Bolero uh Toledo?
Ik heb een beetje een zwak voor SEAT. Ik vind hun modellen apart en in sommige gevallen ook wel leuk. Maar de Toledo is niet 1 van de leuke modellen.
Superkoerier! zegt
@Bambi, in welk diep en donker bos ben jij geweest de afgelopen jaren? :-)
Het Bolero studiemodel: achterkant mooi. Voorkant: koplampen zijn niet proportioneel.
Nieuwe Toledo: voorkant mag toch net iets langer zijn, maar achterkant helemaal top (Alfa 166). Maar als family man ben ik toch vooral benieuwd naar de stationwagon. ;-)
Mathias zegt
De ‘Bolero’ hier in Brugge is een homocafé… :D:):p
Snoepie zegt
Hoe snel heb je zo een auto ontworpen.. 2 uurtjes ?
MurcieBoy zegt
WOW!! niet dat ze die nou eerder hadden ontworpen dan hadden ze meteen succes gehad ;)
thijs zegt
is dat de opvolger van de TOLEDO?
cl600 zegt
zo we gaan weer een stukkie de tijd in zeg haha.
offtopic : sir smokalot je bent druk in de weer zeg, schade in te halen ofzo ? ;)
Xemurai zegt
Mwah… :P
Mr. R zegt
Nou, die impressie beloofd ook niet veel goeds. Ze zijn bij Seat ook wel hééél erg overtuigd van die neus. Straks kan je bij Seat nog maar één model krijgen in verschillende vormen: een originele Altea, een Altea XL, een platgeslagen Altea met de naam Leon, een platgeslagen Altea met kofferbak als Toledo, what’s next?!
stefan zegt
Seat is echt niet goed bezig.
Greg zegt
Er was een Alfa in de jaren ’90 de SZ als ik me niet vergis… De neus van het Seat prototype is daarop gebaseerd lijkt t wel.
BM zegt
@ Mr. R.
Dan ben ik benieuwd wat jou mening over Audi is…………..
Nick zegt
@stefan: Gezien de plotselinge stijging van hun verkoop sinds begin dit jaar best wel juist. :P
@Mr. R: Volgens mij is dat juist de bedoeling, zowiezo gebruiken ze allemaal het A-platform volgens mij. Op de Ibiza en Córdoba na die een speciaal Polo/Fabia-platform gebruiken.
En de Alhambra natuurlijk, maar is al vervangen door de Altea XL.
Je moet het zo zien:
Ibiza (Supermini Hatchback) – Córdoba (Supermini Sedan)
Altea XL (grote MPV) – Altea (MPV) – León (Hatchback versie) – Toledo (Sedan versie)
En dan nog de Altea Freetrack die een SUV is.
Opzich wel net maar ik vind dat Volkswagen zich meer moet onderscheiden.
Volkswagen als Premium merk met als betrouwbaarheid als oogmerk.
Audi als Premium merk met sportiviteit én betrouwbaarheid als oogmerk.
SEAT als Cheapo merk met sportiviteit als oogmerk.
Skóda als Cheapo merk met betrouwbaarheid als oogmerk.
En dan:
Bugatti als extreme betrouwbare performance supercar fabrikant.
Bentley als betrouwbare G(L)T-only (no SUVs plz) fabrikant.
Lamborghini als sportieve supercar fabrikant.
Als ze het letterlijk zo doen, dan kan het niet misgaan.
Behalve dat ze Audi’s achterwielaandrijving met Haldex standaard zouden moeten maken en quattro als een duurdere uitvoering.
phantom zegt
Op die onderste foto’s moet hij gaan lijken, dan ziet hij er tenminste een heel stuk beter uit. Het huidige model vind ik echt de lelijkste seat van hert moment
phantom zegt
Hert=het
Thelis zegt
Bij de naam moet ik eerder denken aan een auto met ruimte voor een paar matrassen achterin een CD-tje van Ravel in de CD-speler en de schokdempers testen. Dus misschien eerder een naam voor een MPV met flink wat ruimte achterin.
Dus bijv. zoiets als de ………………. huidige Toledo.
autoblogger zegt
Nog wat plaatjes:
trevor zegt
Ziet er dik uit… Als ze daar nou is mee opschieten dan zouden ze best weer eens wat verliezen van het huidige model toledo kunnen compenseren….
Cupracer zegt
Die Bolero zal het onderstel krijgen van de huidige generatie Audi A4.
Jurrian zegt
die voorkant is exact de voorkant die die huidige leon zou moeten hebben, dan hadden ze er net zoveel verkocht als van het vorige model, met het huidige lelijke ding krijgt seat zijn oude status weer terug
Toledo R300T zegt
Van mij mogen ze de Bolero op de markt brengen naar het prototype zoals hierboven getoond. Graag met dikke motoren (3.2 V6) en vierwielandrijving.
Ook hoop dat ze vooral de neus ongemoeid laten en niet teveel naar de Leon en Altea neus “toekneden”. Ik zie heel veel terug van de Audi TT en A4/A5 lijn zij het iets compacter. Niets mis mee.
robbie zegt
UPDATE:
Seat: No More Boleroes
Klare taal van Seat Nederland naar aanleiding van het bericht dat de Spanjaarden met een sedan zullen komen die de Toledo moet vervangen. Die sedan komt er, maar de Toledo blijft. En het nieuwe model zal geenszins naar de naam Bolero luisteren.
Seat Nederland kent ook een paar hooggeplaatste lieden. Naar aanleiding van een vraag van Autovisie pleegde de importeur een paar belletjes en meldt nu andere bevindingen. Ja, die sedan gaat er komen. Maar de Toledo blijft en de naam Bolero is onjuist. Bovendien weigert Seat vooralsnog een tijdspad aan de komst van het nieuwe model te hangen. We zullen zien.
http://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/archief/2007/05/seat_no_more_boleroes/index.xml
Toledo R300T zegt
Vandaag de nieuwsbrieven van Autoweek en Autovisie ontvangen met de tekeningen van de nieuwe Seat Sport sedan. Had al vernomen dat deze zou worden ontwikkeld samen met de nieuwe Audi A4. Familietrekjes zijn te bespeuren. Als dit de nieuwe koers voor Seat wordt kan ik alleen zeggen: Petje af!. We zullen de misbaksels uit het recente verleden snel zijn vergeten.
IK hoop dat Seat bij deze modellen ook vierwielaandrijving gaat monteren en de motorenreeks ook naar boven toe bijstelt. (3.2 V6 FSI of een 2.5 V5 Turbo)
Ik laat me graag verrassen maar met deze schetsen heeft Seat net als met de Toledo II mijn hart alweer gestolen.
J.Bos zegt
Als 21 jaar Seat rijder waarvan 14 jaar met 2 Toledo’s is dit weer een model met uitstraling. Ze moeten natuurlijk niet op het laatste moment het model weer een beetje opzoeten.
Gewoon een beetje scherp houden.
andre zegt
De auto zou beter ogen met smallere angel-eyes koplampen.
Aan de achterzijde de lampen van de Audi A4.
Ook de kofferbak mag wel iets forser, het is toch een sedan?
Maar eerlijk is eerlijk het is al beter als het laatste model wat er boven staat !
Runemare zegt
Het wordt de hoogste tijd dat Seat wat in het midden segment doet. De Toledo
spreekt niemand aan. De Leon en Ibiza tonen aardig. Kom dus z.s.m. met een moderne in het oogspringende Bolero en Exeo. Zorg voor schone en zuinige motoren; veel mensen zitten ook op een goede trekauto te wachten voor caravan of aanhanger, want de “kleintjes” zijn te licht. Dus op naar 140 pk of iets meer, waarmee rond 1500 kg getrokken mag en kan worden ook in de heuvels en bergen. Kom op Seat je hebt de kans.
Zwanen zegt
Ik kan mij helemaal vinden in de aanbeveling van Runemare, maar het moeten geen saaie Audi’s worden. Een mooie sportieve lijn is een must en de auto’s mogen niet te lang worden. Zo’n 4.50 á 4.60 m is lang genoeg dat geeft gemak bij het inparkeren en in de garage stallen. Wat denkt Seat van een stationcar !!
rikus zegt
de voorbumper van de bolero vind je nu gewoon op een golf 5