Iets vroeger dan gepland op het web, maar nu is het officeel. Seat brengt de Toledo Concept naar Genève en benadrukt dat ‘ie zo goed als productierijp is. Logisch, want de Jetta is immers al even op de markt. En zelfs visueel uitgedaagden zullen direct overeenkomsten tussen de twee opmerken.
Dit jaar nog kunnen Seat-gegadigden zich bij de dealer tegoed doen aan de nieuwe Toledo. De vierde generatie alweer. De Spaanse VW-sedan komt dus al vrij snel op de markt en op de aanstaande Autosalon wordt afgetrapt met deze Toledo Concept. Wat er precies ‘concept’ aan is? Wellicht die rode stiksels op het dashboard en de iets te grote velgen, voor de rest zal het grotendeels gelijk blijven. De koplampen, honinggraatgrille en de bumperpartij bevatten allemaal niets schokkends dat het productiestadium niet kan halen. (In tegenstelling tot de IBL Concept.)
Details over de motorisering geeft Seat nog niet vrij, wel laat het merk weten dat de Toledo “wordt uitgerust met de nieuwste technologieën van de Volkswagen Group”. TSI- en TDI-motoren dus. Verder weten we dat de wielbasis 2,6 meter bedraagt en de Toledo Concept een lengte van 4,48 meter heeft. De bagageruimte is goed voor 500 liter, en wanneer de forse achterklep openstaat terwijl de achterbank is ingeklapt moet er ruimte zijn voor een niet onaardig aantal Billy’s.
Livepics volgen maandag. Studiopics HIERR.
kaasboerin zegt
Zit te twijfelen tussen deze en de Jetta, iemand een tip?
bullgod76 zegt
@kaasboerin: ik zou GEEN van beide kiezen.
Want ook hier is het de VAG groep weer gelukt om een indrukwekkende conceptcar te verkloten tot iets dodelijks saais.
BrutaalAapje zegt
@bullgod76: Saai is één ding en hoeft niet lelijk te betekenen. Maar deze bak is met de ogen dicht nog niet aan te zien..
mout zegt
@kaasboerin: De Jetta. Die is namelijk te koop, itt de Toledo. Mocht dat je niet in de weg staan: De Mission-L proto van Skoda ziet er strak uit. Als Tsjechië wat meer ruimte krijgt om eigen plaatwerk in te brengen, wordt dat een beter aanbod.
griffendahl zegt
@kaasboerin: Absoluut de Jetta, de Jetta is een mooie sedan, dit lijkt wel een Polo sedan, net iets te gedrongen en de bol… Mist de charme – en optische lengte – van een mooie sedan die een de Jetta wel heeft.
baasbas zegt
@kaasboerin: ligt er aan of je de kofferbak gebruikt of niet.. Misschien wachten op de skoda versie hiervan?
kaasboerin zegt
@baasbas: Joh ik zal nooit zoiets aanschaffen.. :lol:
baasbas zegt
@kaasboerin: D0h, had niet gekeken wie de vraag postte.. vol erin gelopen
desoper zegt
“wordt uitgerust met de nieuwste technologieën van de Volkswagen Group”. TSI- en TDI-motoren dus.
Joh, dit komt echt als een donderslag bij heldere hemel!
robinio zegt
Concept? Dit rijdt al op de weg hoor, het heet een Skoda Octavia.
bullgod76 zegt
@robinio: en zelfs die Octavia ziet er nog stukken beter uit dan dit geval.
dreester zegt
Terug naar de basis? Alsof de Exeo zo’n gewaagd design is.
dreester zegt
@dreester: Ah titel is aangepast.
aJackie zegt
inderdaad verkloot to een saaie grijze muis, zelfs het concept interieur heeft het niet gehaald en datgene wat je nu ziet is oudbollig
ik zeg meer een wereldauto hoog op de poten dan onderscheid in design
jammer!!!
jack_abarth zegt
Vind het een best geslaagde wagen eerlijk gezegd. Ben benieuwd wat de prijzen gaan doen en wat voor motoren erin komen.
eklasse zegt
Als Seat blijft bestaan uit verbouwde VW’s geef ik het merk weinig bestaansrecht. Een jetta is sportief genoeg. die andere koplampen maken er niet opeens een “auto-emotion” van. Toch hoop ik dat er een productie variant van de IBL concept boven dit model komt als vervanger van de Exeo.
DCG zegt
Ik had wel iets spannenders verwacht (gehoopt) van Seat.
stanny zegt
@DCG: Ik zal hem in brand steken… (De enige manier om een seat spannend te maken)
steefy zegt
Geen arm steun in het midden?
mout zegt
Voor het eerst in jaren dat ik een VAG concept zie, waarvan ik geloof dat ie op een productiemodel zal gaan lijken.
Op kleur, velgen en badges na, uiteraard. Want dat wordt in het straatbeeld grijs, minder belachelijk groot, en ‘Ecomotive’.
kolopete zegt
Een auto zoals een kind hem op papier zou zetten, grijs weinig design lijnen. Ben altijd grote fan geweest van Seat, maar heb het gevoel dat Audi er speciaal de rem op houdt wanneer het nieuwe ontwerpen betreft. Mogelijk kan dit wel aanslaan in de meer centraal- en oost- Europese landen waar ook Dacia Dusters en Renault Thalia ´s en alle Skoda modellen het goed doen. Het wordt uitkijken naar de nieuwe Leon!
stanny zegt
@kolopete: Zonder de rem van VAG zou het al lang failliet zijn geweest…
Overbodig model in mijn ogen aangezien je de octavia en de jetta al hebt.
akrapovic zegt
Gaaaaaaaap…. Next!
lincoln zegt
hoe kan het dan dat Skoda het wel goed doet in de verkoop cijfers ..
en Seat maar blijft kwakkelen ??
kaasboerin zegt
@lincoln: Misschien omdat er veel petjes in Ibiza’tjes rondrijden? Of het slaat niet aan ivm te weinig reclame?
huge zegt
het schijnt dat VAG de stekker uit het merk Seat gaat trekken. In ieder geval is het zo dat veel medewerkers van Seat (design, etc.) op het moment naar Duitsland gaan wat een indicatie is dat het waarschijnlijk niet lang meer gaat duren…hoe lang, dat weet niemand
Simpson zegt
als er had gestaan dat dit een octavia facelift was, had ik het ook geloofd. auto emocionloos
Zoepie zegt
Als heel de wereld zo braaf op een lijn zat als de mensen bij autoblog …. aaah
Ik vind hem wel geslaagd zeker in die kleur neus is veel beter dan de jetta, de achterkant mocht iets beter, maar ze mogen hem hier zo op de oprit zetten.
The360box zegt
Gaat Seat nu ook al een 1 pot nat gezicht krijgen..
911GT2 zegt
Opvallend dat ze niet eens het duurste vag navigatiesysteem er in gezet hebben… Dit is het tweede model. bij vw de 300 bij skoda de amundsen+ volgens mij
Carreza zegt
Auto: check!
Emoción: ????
mashell zegt
Doet me van buiten aan een goedkope versie van de Jetta denken. Van binnen heel ok, maar wel nog de oude generatie infotainment, je zou toch juist iets moois in een concept verwachten.
Bio88 zegt
Ik vind het een strak autotje. Niks mis mee. Stelletje zeikers hier lol.. NOFI hehe
desoper zegt
@Bio88: Laat me raden, je hebt zelf een SEAT? waarschijnlijk een ibiza of leon uit de jaren 90
gedwongenleaser zegt
@Bio88: dat kan. Ik vind het helemaal niks, gewoon een Jetta met een licht gewijzigd neusje erop geplakt en een paar ouderwetse Seat achterlichten maar vooral nog altijd een Jetta. Dat je onderstel e.d. gebruikt van een ander model uit het totale VAG portfolio is helemaal prima maar zorg dan wel voor een echt uniek familie gezicht per automerk, het IBL concept was daar toch een heeeeeel mooi uitgangspunt voor geweest… Gemiste kans dit.
peternator zegt
Jetta = vierdeurs. Titel rept over 5 deurs. In de tekst staat sedan. Wat is’t nou?
ricardo zegt
@peternator: Sedan met een hatchback-achterklepje.
peternator zegt
@ricardo: Thanks. Dat maakt ‘m direct al interessanter dan de Jetta, met z’n koffer-crunch-kofferbakklep-beugels.
baasbas zegt
@peternator: true.. Ik heb geprobeerd een kinderwagen in een nieuwe Jetta te krijgen. Wat een rotklus. En toen hij er in zat ging de klep niet meer dicht :-|
Dit is zoveel handiger…
jack_abarth zegt
@ricardo:
Dat noemde ze vroegahh 4-deurs liftback.
ilfabbro zegt
So much voor de emocion. Seat begint steeds meer op een submerk te lijken. @peternator heeft de Jetta nog beugels? Dat is wel flink falen.
dennisr zegt
misschien is dit een misser, omdat het nagenoeg een Jetta is.. maar zo slecht doet Seat het volgens mij niet.. de Ibiza, de Leon, de Altea.. al 3 ontwerpen puur van Seat zelf en je ziet ze veel rijden..
mashell zegt
@dennisr: maar Seat maakt verlies. En eigenlijk al hun modellen verouderd. Daarom zie je ze relatief veel, ze zijn al lang op de markt.
Lucb zegt
Moest direct aan een Skoda denken
lincoln zegt
@Lucb:
goed zo ..
dat soort gedachtes moet je nooit opkroppen ..
deel het maar met ons ..
G-Ammo zegt
Saai :(
quattroporte zegt
@G-Ammo: lol en dit zegt en toyota fan.
arii zegt
snap niet wat iedereen zit te zeiken
tis gewoon een nette wagen hoor
maaar ik wacht eigenlijk meer op de nieuwe leon
jesse93 zegt
Ik vind het een mooie auto om te zien, maar wel jammer dat de Seat dan toch weer minder moet zijn dan de Jetta. Deze Toledo heeft een climatronic zoals je die vindt in de Polo, terwijl de Jetta er gewoon een meekrijgt met dual-zone en die je vindt in een Golf etc.
Orichy zegt
De eerste Toledo was een vijf-deurs en dat is deze nu weer! Eindelijk terug naar de basis, waarmee het succes ooit begon.
Het zijn geen adembenemende auto’s, maar goed genoeg om droog en comfortabel van a, naar b te komen, weinig mis mee, als de prijs er ook naar is.
Hier komt dus ook een Skoda-variant van en dan worden de kosten alleen maar meer verlaagd (lees: gedrukt), om de overlevingskansen van Seat te vergroten.
“Voor een ieder wat wils” is een niet zo gekke gedachtegang, maar pas op, voor het uitmelk-gedracht van menig autobouwer.
mout zegt
lol: ‘De bagageruimte is goed voor 500 liter’ (persbericht ‘meer dan 500’). Dat zal best ja. Jetta heeft 510.
baasbas zegt
Als deze er een jaar eerder was, was het mijn leaseauto geworden.. Ik heb een jetta overwogen maar ben afgeknapt op de suffe kofferruimte. Slecht toegankelijk en dan ook nog eens beugels. Is dus net niks
Mootjuh03 zegt
Zooooveel mooier en strakker dan de vorige generatie. Dat was gewoon een altea met een negerinnereet…
Tommy2 zegt
Mooi interieur!
little0john zegt
Enige wat SEAT moet doen is winst maken of dood gaan… welk desing het ook is spannend of niet ze moeten grote aantal verkopen.
Al ziet het niet spannend voor NLér uit de auto is voor geheel europa en dat moet gaan verkopen 1 auto meer in NL of minder als de totaal verkopen stijgen kunnen ze kosten reduceren.
zo Amen.
mellie zegt
vind dit uiterlijk alweer een beetje gedateerd
Tonnie zegt
Nog steeds de oude Toledo ;)
mashell zegt
Iemand al opgevallen dat dit dezelfde auto is als de Skoda Mission L?
Daklijn, Motorkap etc helemaal zelfde als: