Niet dat de nieuwe Toledo een lelijke auto is, maar waarom zou je een merk als ‘sportief’ willen positioneren als je de nieuwe en langverwachte Toledo heel erg veel op de Skoda Rapid laat lijken?
Na de lekplaatjes was het geen verrassing meer; de Toledo is een ietwat afgezwakte versie van het conceptmodel geworden dat in Genève stond. Geen flitsend rood, goed gevulde wielkasten of spannende stiksels in het interieur. In plaats daarvan krijgen we een grijstint met Prius-achtige velgen. Er is weinig mis met een no-nonsene design dat geen al te zware aanslag op je portemonnee zal plegen, maar daar heeft de VAG-goegemeente toch een Tsjechische tak voor? We zijn benieuwd of die Spaanse reclamemevrouw ook bij de Toledo heel zachtjes “auto emoción” kan fluisteren zonder te knikkebollen.
De 4,48 meter lange Toledo komt op benzinegebied in eerste instantie met TFSI-motoren, die 1.2 en 1.4 liter groot zijn en in vermogen variëren van 75 tot 125 pk. De sterkste benzineverbranders kunnen met de bekende zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling worden gecombineerd. Dieselen kan met de 1.6 TDI, die als 105 pk-versie (104 gram CO2/km) komt en later ook met 90 spanjoolpaarden onder de kap beschikbaar zal zijn.
Voor een nog niet bekend bedrag komt de Toledo standaard met een scala aan airbags, centrale vergrendeling, een neerklapbare achterbank en elektrieke ramen vóór, wat betekent dat het kroost achterin op slingers is aangewezen. Vanaf volgend jaar staat de auto bij Nederlandse dealers, Spanje en Portugal krijgen ‘m in november al. En, hebben we al heimwee naar deze badboy?
xilver zegt
BmwMPower zegt
Het synoniem voor VAG: Grijs en zéér saai.
rufctr01 zegt
@BmwMPower: 1!!! En kwaliteit is ook niet premium bij VAG.
Megakix zegt
@rufctr01: en…. -/- 1500 voor service…
kickass zegt
@BmwMPower: Inderdaad, elke keer als ik een Lamborghini, Bugatti of R8 zie staan of rijden, denk ik: nee he, niet weer zo’n saai hok…
BmwMPower zegt
@kickass: Daarom is 95% van alle R8’en ook gewoon grijs.
Mijn reactie was meer bedoeld voor de ‘normale tak’ van VAG. Denk aan Audi, VW, Seat, Skoda etc.
kickass zegt
@BmwMPower: Het zijn niet de spannendste auto’s, nee. Maar toch vind ik vooral de Audi’s niet echt saai.
sdk16420 zegt
Gaat een goedkoop hok worden zeker. Een sedan met 75 pk
Bwlian zegt
Rood nemen net als de concept, dikke wielen en verlaging, lekker! Strakke lijnen hoor. Sober maar strak.
Goedkoper dan de Skoda alternatieven zeker?
rempedaal zegt
Hmm.. volgens mij blijft de copy paste knop nu echt hangen bij VAG hij lijkt idd veel op die skoda.
Maja dit is ook gewoon weer een leuke bak, dus nie zeuren:p
motoragent zegt
@rempedaal: idd, kijk maar eens naar de uitsparing in het voorspatbord voor de koplampen, die zijn bij zowel de skoda, de vw én de seat exact gelijk. Dat geld ook voor de vorm van de carrosserie bij de achterlichten. Het enige verschil tussen de Jetta, de Rapid en deze Toledo zijn echt alleen de bumpers en de koplamp/achterlichtunits… VAG, are u serious???
ramshoek zegt
@rempedaal:
Hij lijkt niet alleen op de Rapid, het IS de Rapid.
SEAT is al een paar jaar dood.
Na dat opgewarmde lijk van Audi (de Exeo), mag SEAT zichzelf proberen te reanimeren met een mbv de autostyle folder ge-SEAT’iseerde Skoda Rapid.
Die Megalomane rakkers bij VAG zijn volgens mij te ijdel om de stekker er maar gewoon uit te trekken.
bonkers zegt
Seat wordt steeds saaier. Ik begin het VAG steeds meer te haten
lincoln zegt
keurige auto ..
en met 75 peekaa is prima te rijden ..
no-bull crap ..
eindelijk een Dacia concurrent ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Maja, toch wel een beetje probleem toch? Wie moet nu eigenlijk dè Dacia-concurrent worden? Skoda of Seat? De kritiek dat Seat al jaren heen en weer zwalpt in z’n positionering, en dat het net daardoor slecht gaat, is niet van de poes.
Ik herinner mij nog dat ze de Spaanse Alfa moesten worden…
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
de hele markt is ook vrij wispelturig ..
ik zou bij Seat niet aan het roer willen staan iig ..
eklasse zegt
Ik denk dat VAG het ook niet meer weet met Seat. Snel opdoeken dat merk; Alfa kopen en daar weer een sportief merk van maken. dat bloed nu bij fiat ook behoorlijk dood met die 2 verschrikkelijk kleffe modellen.
lincoln zegt
@eklasse:
gewoon een mooi budget merk van maken ..
om alle surplus van de andere VAG merken in op te gebruiken ..
dat moet te doen zijn ..
eklasse zegt
@lincoln: skoda doet het goed als budget merk. Seat zou het sportieve broertje moeten zijn maar dat zie ik er steeds minder in terug. Hoogstens budget sportief. Maar ik zou in m’n handjes klappen als ze alfa te pakken krijgen voordat het te laat is voor dat merk. Liever een Duitse alfa dan een Dodge alfa .
lincoln zegt
@eklasse:
yep .. al die VAG meuk moet zonodig “sportief” zijn ..
maar er zijn ook mensen die een tyfushekel aan “sportief” hebben ..
en die weten dat autorijden noooooooooit “sportief” is ..
hoe sneller hoe onsportiever ..
eklasse zegt
@lincoln: Mee eens dat sportief een luchtige marketing truc is. Ik denk echter niet dat VAG al zijn producten als sportief wil bestempelen. Skoda staat toch wat behoudender gepositioneerd in het gamma. Dit model presenteren in een grijze kleur en suffe velgen is mijn inziens dodelijk voor het merk (waar ik zowieso nooit iets in gezien heb)
lincoln zegt
@eklasse:
oostblokkers hebben inmiddels meer te spenderen dan Spanjolen ..
en die merken moeten het echt hebben van hun thuisbasis ..
Skoda wordt stapje bij beetje duurder en hebben nu al dezelfde optie-lijst als VW ..
Seat puur en simpel houden is geen gekke optie ..
btw ..
van het merk ansich begrijp ik ook geen hol ..
en van hun klanten ook niet ..
mashell zegt
@eklasse: Skoda is niet het budgetmerk, dat is Seat. VW zie je steeds hoger in de markt schuiven, Skoda neemt de oude plaats van VW in. Seat neemt de budget plaats van Skoda. Je hoort de term Seat het Alfa van VAG al lang niet meer, het echte Alfa is het de 2 modellen politiek ook amper nog serieus te nemen. Totaal niet interessant om over te nemn door VAG.
eklasse zegt
@mashell: Met je eerste stelling ben ik het eens. Al was dat oorspronkelijk niet het plan. Dat Alfa niet interessant is voor VAG lijkt mij niet juist. Het gaat er ook niet om hoeveel modellen Alfa nu heeft. Het gaat om het merk, het plaatje, de pedigree, de beleving en zeker niet om die trieste Guilietta vertoning. Alle modellen die nu gemaakt worden zouden op termijn toch vervangen door modellen op het VW MBQ.
ramshoek zegt
@mashell:
Helemaal mee eens. Skoda is geen budget merk maar een value for money merk. Waarbij ze de mazzel hebben dat VW’s van oudsher overpriced zijn. Iets meer bieden voor iets minder geld, dat is het kunstje van Skoda.
ramshoek zegt
@lincoln:
Van SEAT een budget merk maken past wel in het Spaanse plaatje. Begin jaren 80 was Spanje maar een armlastig Zuid Europees land. Als gevolg van de vele miljarden Europees geld die daar decennia lang binnen zijn komen stromen, kregen de Spanjaarden het een beetje in de bol. Nu de crisis daar is, staat Spanje weer met beide beentjes op de grond. SEAT, dat het op de thuismarkt best goed doet, kan nu prima een budget merk worden met wagens die bij de thuismarkt horen…
Hupke zegt
@eklasse:
Het lijkt mij soms dat seat gewoon bestaat om zeker te zijn van de restwaarde van de machines en om ze 2 keer te kunnen afschrijven.
lincoln zegt
@Hupke:
+ een zwikkie Spaanse/Europese subsidie ..
Megakix zegt
@lincoln: ben benieuwd wat een spaanse burgeroorlog neo-Franco gaat betekenen voor deze geweldige auto’s…
gregorius zegt
Maar dit is dus ten grote van een Jetta?
Ik vind t wel knap dat ze een groot team van designers het voor elkaar hebben laten krijgen om zo’n saai interieur te maken terwijl er toch aardige functies op zitten (NAV, extra kleuren scherm tussen de tellers, stuur bediening). Ik snap dat het er niet gelikter uit mag zien dan de VW of Audi; maar maak t dan iig cool! Als je snel kijkt, lijkt het alsof je naar een geupdate interieur van een Seat Leon zit te kijken
meneersander zegt
Jezus, wat een saai dinf.
meneersander zegt
@meneersander: ding.
Megakix zegt
@meneersander: dinf…had ook gekunt ;-)
flatsix zegt
Een goede zet van Seat. Nette auto met alle bijtijdse looks. Duidelijke concurrenten, acceptabele prestaties en een betaalbaar prijs.
bbroek zegt
@flatsix: serieus???
eklasse zegt
@flatsix: Seat zet niks. VAG zet. Het begint er op te lijken dat het merk een ‘uitvoering’ wordt. Model A: uitvoering jetta, toledo of rapid . Oftewel elegance, avantgarde of classic Ofzo.
The360box zegt
Met de Toledo kun je alle kanten op. Misschien weer de WTCC tour met een dikke bodykit en dan geen diesel. Maar waarom moet Seat nou een halve Audi worden?
rufctr01 zegt
@The360box: omdat het bij VAG hoort! Die kunnen alleen maar kopieren, knippen/ plakken of het formaat vergroten(Audi).
Carreza zegt
Deze wagen is alles wat een Seat niet moet zijn.
Zo, dit is meteen het laatste wat ik ooit over deze bak schrijf, echt hopeloos!
j00rs zegt
Zo dom van VAG om van Seat een soort 2e Skoda te maken in plaats van spannende interessante sportieve auto’s te maken. De VAG baas heeft ooit gezegd dat Seat het Alfa van VAG moest worden. Toe nu toe falen ze daar hard in iig.
jrk68 zegt
@j00rs:
Dat was de megalomane hr Piech in een van zijn minder narcistische buien.
Die man dwaalde wel vaker, ook het brein achter de Phaeton die de luxe limo markt wel even zou veroveren.
Prima auto hoor maar volks en upperclass ging niet echt samen.
Jammer voor Seat ze begonnen deze eeuw zo hoopgevend.
mashell zegt
@jrk68: De Phaeton heeft de luxe limo markt succesvol veroverd! Maar dan als Bentley Continental Flying Spur.
mout zegt
En toch vind ik die BMW Xcabrio nog veel meer ‘meh’
Koos zegt
Auto emocion, inderdaad ik wordt er verdrietig van
mashell zegt
Eigenlijk gewoon een nette auto met een prima en fris interieur. Ik zou deze boven een Polo of Golf verkiezen.
barrrry zegt
Ik vind ‘m eigenlijk wel geslaagd. Niks vernieuwends, maar deze auto zal dan ook niet gepositioneerd zijn voor liefhebbers, tenzij er een dikke RS (of whatever you call it) versie komt.
pininfarina zegt
Opel Astra Sedan > Seat Toledo
kickass zegt
De auto zelf gaat wel, maar de lijnen zijn zó saai… :(
mellie zegt
kan zo zien dat het een vag auto is. tis namelijk SAAI !