De grootjoekel van SEAT heeft een prijskaartje.
De Tarraco is de grootste van de drie SUV’s in het SEAT-gamma. Na de Ateca en de Arona leek het de autofbouwer een goed idee om met nog een SUV te komen. De Tarraco weet zich te onderscheiden van de rest, want met deze auto zijn er maximaal zeven zitplaatsen mogelijk.
SEAT brengt de Tarraco in eerste instantie met wat slappe benzine- en dieselmotoren op de Nederlandse markt. De prijs begint bij 37.950 euri’s. Voor dat geld krijg je een 1.5 TSI benzinemotor met 150 pk én een handbak. De goedkoopste diesel kost 43.300 euro, daarvoor krijg je een 2.0 TDI met eveneens 150 pk en een handgeschakelde versnellingsbak. De Tarraco kan met deze motoren per direct besteld worden.
Wie wat meer vermogen wenst (en dat wil je met een mammoet van 4,74 meter) zal geduld moeten hebben. Pas later komt de Tarraco met de 2.0 TSI en TDI met 190 pk. Sowieso zullen die varianten completer zijn, want de 190 pk-versies komen standaard met een 7-traps DSG en vierwielaandrijving. In 2020 verschijnt er tevens een plug-in hybride van de Tarraco.
De eerste exemplaren worden in begin 2019 geleverd. Wat de 190 pk-varianten gaan kosten is op dit moment niet bekend.
ericc zegt
Een 1.5 in zulk grote SUV?????
mashell zegt
@ericc: het is maar een Tiguan. En je moet niet kijken naar cilinder inhoud (het is geen 1967 meer) maar naar afgegeven vermogen en vooral koppel.
kennone zegt
@mashell: niet helemaal mee eens. Ondanks zijn turbo etc, loopt een groter blok veel rustiger en past dus beter bij het formaat auto. Qua verbruik zal dit klein blokje ook veel beter doen dan een groter blok in de praktijk. En alle kleine TSI’s hebben zichzelf nog niet echt bewezen dat ze mooie hoge kilometerstanden kunnen halen zoals grotere motoren dat kunnen.
mashell zegt
@kennone: of een “blok” rustig loopt hangt af van het toerental. Een “blok” met turbo zal dus al snel rustiger lopen dan een “blok” zonder turbo dat hetzelfde vermogen moet leveren. Meer cilinders maken dat een “blok” rustiger loopt, maar brengen ook meer bewegende delen, meer slijtage en meer verbruik met zich mee. Een 3 cilinder met turbo en balansassen loopt rustiger, mooier en is prettiger in gebruik dan een atmosferische 4 cilinder met hetzelfde piekvermogen. In theorie is de 3 cilinder ook zuiniger, maar omdat de wagen flotter kan rijden valt dat in de praktijk weer mee. Overigens heeft niets zo’n mooie rustige en gelijkmatige loop als een electromotor.
gove zegt
@mashell: beetje dezelfde comment als je meisje zeggen dat het niet om de lengte / omtrek gaat maar om de inhoud
cloverleaf zegt
@mashell: onzin. Zo’n zwaar log hok met een 1.5 turbo met 150 pk. Kun je na 250000km je blok vervangen.
jupke zegt
@cloverleaf: als hij dat haalt heb je geluk! De 1,4 twin charger haalt het niet!
unknown234 zegt
@jupke: Zal ik wel een bijzondere hebben gehad. 300k gehaald zonder vervanging van blok/turbo/supercharger/dsg. Toen die nieuw was na een paar duizend km de bobines moeten vervangen (productiefout). En een keer een klein onderdeeltje laten vervangen van de dsg (rond de 70k km). Kostte niks.
Daarnaast natuurlijk wel wat andere dingen gehad; airco, deurrubber, een niet werkend raam en vast nog wel iets kleins.
Positieve gebruikersverhalen/reviews lees je in de regel vrij weinig op internet. Van de hoeveel verkochte auto’s met dit blok of een ander merk wat “problemen” heeft, lees je in absolute zin dan wel relatieve zin klachten? Wat is de verhouding? Paar procent? 30 procent? 70 procent?
jupke zegt
@unknown234: dan heb jij geluk gehad! Fijn voor jou! Kan helaas niet iedereen zeggen!
mashell zegt
@cloverleaf: onzin om te denken dat er een directe relatie tussen cilinderinhoud, voertuiggewicht en levenduur zou bestaan.
cloverleaf zegt
@mashell: “Mwaoh” (credits: Kimi). Een 1.5 blokje met 150pk zal aan zo’n wagen flink moeten trekken. Zal een aardige stress voor het torretje opleveren. Dat zal de levensduur niet ten goede komen.
mashell zegt
@cloverleaf: Nee, 150 paarden uit een 5.7 cilinder V8 is precies hetzelfde als een 150 pk uit een 1.5 TSI. Dat is precies even hard werken. Uiteraard is de 5,7 liter V8 van gietijzer, enorm overgedimensioneerd en daarom onverwoestbaar maar dat maakt een 1.5 TSI niet onbetrouwbaar omdat deze zo hard moet werken om 150pk te leveren. Bovendien, verbrandingsmotoren leveren maar zelden hun topvermogen en dan vrijwel altijd kortstondig. Negentig procent van de tijd hebben ze luilekkerland.
tuutertuuter zegt
@mashell: wat een onzin, een loopbrug van 10mm dik RVS buigt echt wel minder door dan eentje van 3mm alu. Zelfde belasting, alleen vele malen minder impact op alle onderdelen. Een zuiger van een 6 liter blok heeft bij 150 pk echt veel minder te verduren dan bij een 1,5
marc94 zegt
@mashell: dacht dat dit de skoda kodiaq was van seat. Maar die komt nog dan?
hotze zegt
@marc94: dat klopt, de Tiguan is vergelijkbaar met de Ateca. De Tarraco en Kodiaq zijn een maatje groter, maar uiteraard nog geen Touareg, dat scheelt nog een centimeter of 18 in lengte.
nautique206 zegt
@hotze: deze is vergelijkbaar met de Tiguan Allspace
edhageman zegt
zet alle SUV’s met de achterkant op een rijtje, zonder logotype van de fabrikant. Knappe jongen die ze weet te onderscheiden per merk. Wat een saaie fantasieloze bedoeling.
tievdz zegt
@edhageman: ik denk niet dat dat de bedoeling was
Loek zegt
@edhageman: iemand mag dat doen. Ik zou ze allemaal herkennen.
El-Loco zegt
Ik volg echt totaal niet meer wat voor auto’s Seat en Skoda nu in hun gamma hebben. Volgens mij hebben ze beide 8 verschillende SUV’s nu. Iemand het overzicht wel?
viezefreddyw zegt
@el-loco: Wat betreft Seat kan je je antwoord in de eerste alinea vinden.
El-Loco zegt
@viezefreddyw: dat weet ik Fred, maar het gaat mij er meer om dat ze behoorlijk aan het werk zijn om mee te SUVven met de markt. Dat valt wat op, vandaar de opmerking
vroaaar zegt
@el-loco: even naar de website van het betreffende merk, daar staan ze keurig op een rijtje…
nautique206 zegt
@el-loco: beide 3. Net als bijvoorbeeld Peugeot, Renault. Maar minder dan VW, Audi, Mercedes, BMW en waarschijnlijk nog wel meer merken
ghost zegt
Kijk dat is dus de kwaliteit die ik gewend ben maar dan super voordelig!
cloverleaf zegt
Gave uitlaten!!
racemees1 zegt
-edit: ja ja, we weten het nu wel-
quincy zegt
@racemees1: Wat weten we nu wel dan? Nu ben ik nieuwsgierig ;-)
harrie zegt
De auto emocion spat van het scherm
sntial zegt
@harrie: hahah
menaz zegt
@harrie: die slogan gebruiken ze al 100 jaar niet meer. En zeg zelf, dit maakt meer kans om aantallen te maken in het duurdere segment dan die kansloze Exeo.
dare2think zegt
De beste Q7.
mashell zegt
@dare2think: hij heeft niks met de Q7 te maken. Maar als een Q3 je te duur is of je groter wilt dan is dit duidelijk de beste keus tussen vergelijkbare Skoda en VW modellen.
dunhozzie zegt
@mashell: tis meer een Q5 / Kodiaq
Even onder elkaar:
Q5 = 1659 x 4663 x 1893
Kodiaq = 1676 x 4697 x 1882
Tarraco = 1658 x 4735 x 1839
mashell zegt
@dunhozzie: Q5 is MLB maar Kodiaq, Q3, Tiguan etc zijn MQB. Maar je kunt je afvragen waarom je die verschillende platforms hebt als er aan het einde toch telkens ongeveer dezelfde auto uitkomt.
thearchitect zegt
Prijzen loop redelijk in lijn met de Kodiaq en de Tiguan All Space, al is de laatste net een tikkie kleiner denk ik.
Geen verrassingen dus in het VAG ecosystem..
menaz zegt
Max heeft ook maar een 1.6je.
baklava zegt
Man man man een 1.5 in een suv. Daar hoort minstens een 1.8 of 2 liter in
nautique206 zegt
@baklava: volgens mij kun je de 5008 zelfs met een 1.2 bestellen
marcow zegt
Denk dat je met de 1.5 te vaak gaat voelen dat je kleine motor in grote auto hebt. Zeker met paar personen er in. Turbo heb je hard nodig en die doet het niet vanaf 1000 rpm. Naja, proefrijden en……..de 2.0 kiezen :)
loutervanplezier zegt
Bij “Euri’s” opgehouden met lezen, het apparaat is blijkbaar gratis op te halen. Ook goed en voordelig.
alassad zegt
Hoeveel weegt de tarraco? Zonde overigens dat de 190pk alleen incl 4wiel is. Voegt denk ik veel gewicht toe en in NL onnodig. Benieuwd hoe deze zich tov de 5008 verhoud