Seat gaat van de gebaande paden met een daarvoor geschikte Leon ST; met de X-PERIENCE-lijn maken de Spanjaarden een model dat dankzij permanente vierwielaandrijving en allroaduitrusting op onverhard terrein zijn mannetje staat.
Het model biedt een welkome afwisseling op alle Ecomotive-lage bijtellers. Een lage uitstoot staat dit keer niet centraal, wat te merken is in het motorenaanbod: een 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) en 320 Nm, danwel een sterkere variant met 135 kW (184 pk) en 380 Nm of een iets lichtere 1.6 TDI met 110 pk en 250 Nm. Benzinerijders krijgen een 180 pk sterke 1.8 TSI.
Het interieur is voorzien van nieuwe materialen, waarbij qua bekleding gekozen kan worden uit stof, bruin alcantara of zwart leer. Alom aanwezige X-Perience-logootjes moeten er voor zorgen dat je niet per abuis in de 14%-bijteller van je collega gaat zitten.
Onder het plastic rond de wielkasten vind je 17 inch of optioneel 18 inch lichtmetalen wielen. De X-PERIENCE staat 15 millimeter hoger op zijn wielen dan de normale ST, wat geheel ten goede komt aan de bodemspeling.
Voor de aandrijving zegt Seat gebruik te maken van een nieuw ontwikkelde meerplatenkoppeling met hydraulische activering en elektronische aansturing, de vijfde-generatie Haldex-koppeling. De koppeling is met het oog op aslastverdeling aan het einde van de cardanas gemonteerd, vóór het differentieel op de achteras.
Aan het eind van het jaar staat de nieuwe Leon-variant bij de Nederlandse dealer.
zakar36 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mout zegt
Is die 1.8 TSI nog een doorontwikkeling van de aloude 1.8 Turbo met 5 kleppen per cilinder?
tupperware zegt
@mout:
Eh nee, daar was geen droog brood aan te verdienen, die gingen zelden stuk..
mout zegt
@tupperware: LOL. I see what you did there.
Is die 5-kleppen techniek meteen het recentste voorbeeld van een aardig complexe, nieuwe techniek die ze hebben toegepast zonder dramatische betrouwbaarheidsverhalen?
paddoswam zegt
@mout: Nope lijkt inderdaad een wezenlijk andere motor zie ook hier de specs.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.8_R4_16v_TSI.2FTFSI_.28EA888.29
gregorius zegt
Je kan een hoop zeggen, Maar VAG blijft komen met meer smaakjes van hetzelfde product. Als je smaakt bij Seat ligt, dan kan je nu ook zo’n stoere Allroad versie nemen.
tupperware zegt
@gregorius:
Yep, het is net Unox, ander balletje erin en je hebt een nieuwe soep.
De andere overeenkomst is dat die lauwe drap ook niet te vreten is..
reset zegt
Proyección por la tecnología!
mashell zegt
Matzwarte spatborden en ik ben verkocht dus leuke auto. Het alcantara doet het wat armoedig interieur ook goed. Alleen in een tijd wanneer Windows XP wordt uitgefaseerd moet je natuurlijk geen XP op je stuur gaan zetten.
mclarenf1lm zegt
@mashell: ik vind zwarte spatborden altijd verschrikkelijk eigenlijk, snap ook het nut er niet echt van.
gtwillem zegt
@mclarenf1lm: Ik wel. Lekker makkelijk in de stad. 4wd is handig in zwaardere weersomstandigheden. En de bodemspeling is handig met de instap en licht onverhard met de caravan. Een A6 Allroad is een beetje raar, want te chic, maar een Seat of Skoda met dikke diesel, plastic bumpers en 4wd zou vior mij wel een meerwaarde hebben als ik een caravan had. Of vouwwagen ;-)
jaapiyo zegt
Is het zeker dat het permanente 4WD is? Zal toch wel gewoon 4motion zijn met normaal de aandrijving naar de voorwielen of niet?
tupperware zegt
@jaapiyo:
Yep, met als toevoeging dat de cardanas constant meedraait, lekker handig die loze massa op gang slingeren terwijl je hem niet gebruikt..
tjorque zegt
en met adaptieve cruise control… heel handig