Goedkoper dan de goedkoopste Golf (€18.790), maar wel met vijf deuren.
Het is geen geheim dat er van de nieuwe generatie Leon ook een driedeursversie en een station-achtig model komt. Maar aangezien die er nog niet zijn richt Seat zich eerst op de prijsstelling van de vijfdeurs versie. En net al bij zijn onderhuids gelijkwaardige broertje het geval is, is ‘ie een fractie goedkoper dan zijn voorganger. CO2-belasting pakt dus goed uit voor de VAG-mobielen op het MQB-platform (waar ook de Golf en de A3 op staan). Het gewicht van de Leons varieert trouwens van 1.088 tot 1.250 kilogram.
Qua optiepakketten is er de keuze uit Entry, Refference, en Style. Eerstgenoemde is de logische instapper. Een aantal opties die standaard geleverd worden zijn: 5 inch monochroom display in het dashboard, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, bandenspanning controlesysteem en portiergrepen en buitenspiegels in carrosseriekleur (iets wat de el-cheapo-versie van de Golf 7 ontbeert). Op de optielijst staan verder zaken als Full-LED-verlichting, vermoeidheidsherkenning en het Rijassistentiepakket omvat grootlichtassistentie en rijbaanassistentie door middel van een camera op de voorruit (dashcamvids! oh, wacht..)
De prijzen:
Benzineblokjes
1.2 TSI 63 kW/85 pk Entry – €18.750
1.4 TSI 90 kW/122 pk Style – €23.350
1.8 TSI 132 kW/180 pk FR – €28.350
Dieselstokers
1.6 TDI 77 kW/105 pk Reference – €23.050
2.0 TDI 110 kW/150 pk Style – €27.300
Nog wel even geduld hebben, in januari staat de Leon bij de dealer. Alvast beter kennis maken met je toekomstige leasebak (wel even in pornorood bestellen, ©Wouter)? Check dan deze lading rijbeelden op Autojunk.nl.
PS. Met uitzondering van de 180 pk sterke FR vallen ze allen in de 20% bijtelling.
luuk-d zegt
Voor €50,- extra heb je al een golf VII. Ik wist het wel! Maar toch een mooie auto!
jrk68 zegt
@luuk-d:
Yep, voor 4 tientjes minder heb je 2 deuren meer en een mooiere auto, ik zou het dus ook wel weten….
robbie zegt
@jrk68: die Golf heeft ook 5 deuren.
jrk68 zegt
@robbie: Niet voor die 4 tientjes meer.
Volkswagen licht een tipje van de sluier op omtrent de nieuwprijs van de Golf 7: vanaf 18.790 euro is hij van jou, en dat is exact dezelfde vanafprijs als zijn voorganger, maar dan wel inclusief 21% BTW.
De goedkoopste vijfdeurs Golf VI vonden we in de prijslijst voor 19.340 euro
Bron: autoblog
robbie zegt
@jrk68: dat is dus net aangepast ;) Het stond er verkeerd. Ook wij maken blijkbaar wel eens foutjes.
jrk68 zegt
@robbie: no problem, ik ook.
flippert zegt
@robbie: nog steeds niet duur voor premium
bullgod76 zegt
JAAAAA, die 40euro verschil in aanschafprijs met de Golf doet het hem ;)
Wie zei er nog dat SEAT een budget VW was?
jrk68 zegt
@bullgod76:
Pietjelut, die is daar heilig van overtuigd.
Maar ach die snapt het toch niet….
Brutus zegt
Hoppa! €40,- winst voor een undercover VW!
Ridikulos zegt
Wel een stuk mooier en uitgesprokener als de Golf, vooral de achterkant is goed te pruimen!
desjonnies zegt
Ik krijg bij SEAT’s altijd het gevoel van een surrogaat Alfa Romeo.
Mensen die in het diepste van hun ziel een Alfa zouden willen rijden, maar bang zijn voor de nog steeds alom heersende bakerpraatjes over Alfa.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Daar sla je de spijker op zijn kop.
Om die rede heb ik in 2001 ook voor de Leon gekozen ipv de 147. Dat bleek achteraf niet de betere keuze qua bouwkwaliteit….
Nog een rede kan zijn dat je van je baas geen Alfa mag leasen, die zijn er helaas ook heel veel.
Anders had je zeker meer Guillietta’s op de weg gezien.
desjonnies zegt
@jrk68:
Ik koop ze altijd.
1 van mijn mensen heeft een hele dikke 147 JTDm van me gekregen, van de zaak dan.
Met de volgende voorwaarden :
1. De eerste 5 jaar houd je je mond
2. Na drie en een halve ton kilometers mag je me voorzichtig -vooral voorzichtig- komen vertellen dat je Alfa dat heeft gelopen.
Maar dat wil niet automatisch zeggen dat je een nieuwe auto krijgt.
Dank zij de ervaringen met deze wagen heb ik er ook eentje gekozen.
Een tweedehands 159, die uitstekend bevalt.
Alex_79 zegt
@jrk68:
“Nog een rede kan zijn dat je van je baas geen Alfa mag leasen, die zijn er helaas ook heel veel. Anders had je zeker meer Guillietta’s op de weg gezien.”
Hangt ook een beetje van de eco-rage af. De 159, 147 en Brera waren wel te leasen, maar je kreeg niet al teveel hulp om achter de prijzen te komen, of men begon er over dat je niet beter een zuinige auto met 14 of 20 percent bijtelling kon leasen. Sinds de Mito in de 20 percent categorie viel is men wat meegaander geworden en toen de Juul en de Mito Eco er bij kwamen werd Alfa ineens een merk waarmee kortingsafspraken mogelijk waren.
mashell zegt
@desjonnies: is dat niet teveel eer voor Seat? Hoewel Alfa ook een probleem merk is met 13 in een dozijn techniek (het is net Seat) is er bij Seat geen drive iets speciaals te doen, die is er bij Alfa nog wel. Seat is gewoon het budgetmerk van de VAG groep, goedkoper dan Skoda, met een minder verzorgd en minder uitgebreid modelpallet.
benzinehoofd zegt
Doe mij maar zo\’n FR voor achtentwintig euro vijfendertig!
smoked zegt
Waar kan ik de FR bestellen voor €28.35 ? ;) Oh nee wacht… *kuch* typnazi *kuch*
OT: vind hem veel mooier dan de Golf.
bempi zegt
Ik vind het design echt Ford Focus Kinect 2de generatie. Vooral de voorkant doet me daaraan denken.
mout zegt
Beste meneer Seat.
Dit is uw enige (!) eigen model. Met de verkoop van dit type maakt of breekt u uw merk. Uw vraagprijs scheelt nog geen wieldop van de Golf. Wilt u echt dat uw logo op straat alleen te zien is op auto’s die ook onder ander logo te koop zijn?
mashell zegt
@mout: De Ibiza is toch ook een eigen model? Maar je opmerking staat, de Seat ziet er van binnen veel goedkoper uit dan de Golf en logisch zijn dat deze dan ook is.
mout zegt
@mashell: Check! Da’s waar ook. Kost me wel weinig moeite om die te vergeten…
MAB zegt
ik vind het best wel duur vergeleken met golf?
Bo1972 zegt
Toch zie ik veel overeenkomsten tussen de nieuwe Golf en de nieuwe Seat. Eerst het positieve: vanaf prijs is best aardig, alleen door opties kun je toch bedrogen uitkomen. Prijzen liggen wel heel dicht bij elkaar. Waarom zou je dat doen? Veel mensen willen juist veel voor weinig in dit soort tijden. Door de prijsstelling ben je teveel concurrent van jezelf geworden. Alle twee zijn en blijven volledig emotieloze auto’s. Reden tot verkoop is dan; ik weet wat ik krijg en neem zo weinig mogelijk risico. De 3 mogelijkheden in deze tijd zijn: durf ik risico te nemen en kies ik voor een auto die meer tot de verbeelding spreekt? Of optie 2 kies ik voor een betaalbaarder alternatief die er net zo goed/matig uitziet als deze auto. Of ga ik weer voor velig en neem ik genoegen met een saai uiterlijk en neem ik geen risico…..
mout zegt
@Bo1972: Dat van die 3 mogelijkheden, dat zeg je goed.
Ooit was dat precies waar de meerwaarde van de verschillende VAG-merken lag. Optie 1: Audi. Optie 2: VW. Optie 3: Skoda. En ja, in dat rijtje kwam Seat al niet voor.
Nu is er de ruimere no nonsense Octavia voor dit geld.
Of de risicoloze Golf.
Of de A1, voor wie vaak achterpassagiers zonder benen vervoert.
Maar wat zou iemand nou bij de Leon brengen?
Bo1972 zegt
@mout: Ik doel erop dat de meerwaarde van Seat zo verloren gaat. Omdat de prijs niet veel lager is. Er zijn 3 mogelijkheden t.a.v. Golfrijders: 1 je gaat voor veilig en je neemt geen risico en je koopt dus weer een Golf. Optie 2 je gaat voor een auto die meer tot de verbeelding spreekt. ( bijv Volvo v40) of optie 3 je gaat voor een goedkoper alternatief ( juist in dit soort tijden) bijv kia of hyundai. Een Seat Leon moet juist een duidelijk goedkoper alternatief zijn om van een meerwaarde te kunnen spreken binnen VAG.
rijbewijzer zegt
Ik vind hem mooier dan de Golf, alleen heel jammer dat ze de handvatten van de achterdeuren niet netjes hebben weggewerkt zoals bij de vorige.. (of met een 3deurs komen dat mag ook)
mashell zegt
@rijbewijzer: huh? Deze heeft weer normale handgrepen daar waar die horen: op het portier. Geen plastic frutsels op een onhandige plek. Bovendien komt er van deze Leon een echte 3 deurs, de vorige moest de 5 deurs visueel op een 3 deurs laten lijken, wat net als bij alle auto’s met die deurgreepjes in de C stijl volkomen mislukt is.
rijbewijzer zegt
@mashell:
Ik vond het juist wel geslaagd, maar goed dat is persoonlijk natuurlijk.. Wel positief dat er een echte 3-deurs komt.
Marcel_Voorhorst zegt
Ik neem de 1.8 TSI. Die is maar €28.35,- Mooie auto voor weinig geld dus!
rufctr01 zegt
@Marcel_Voorhorst: ik vind het nogal wat geld voor een budget VAG-je. Dan liever een Alfa.
Henk_he zegt
@ricardo: Hoezo: “…maar wel met vijf deuren.”
Ik lees net dat de Golf instapper ook 5 deuren heeft…
http://www.autoblog.nl/volkswagen-golf-vii-prijzen-vanaf-18-790-euro
jrk68 zegt
@Henk_he:
Dat is later aangepast…
BrutaalAapje zegt
Mooie auto? Je rijdt er niet mee voor schut maar om het een ‘mooie auto’ te noemen? WTF went wrong? Ik d8 dat dit hem zou worden: http://www.autoblog.nl/archive/2010/05/03/rendering-van-de-nieuwe-seat-leon
Arco zegt
Een SEAT koop je dus ook niet meer omdat ie goedkoper is … Helaas gaat Skoda ook dezelfde kant op … Jammer, jammer, jammer.
bobb zegt
Wat weinig keuze in motoren, met grote stappen in vermogen.
w0o0dy zegt
Zit iedereen nou alleen naar de vanafprijs te staren? Is de specificatie van de basis Leon niet RUIMSCHOOTS completer dan de basis Golf? Op een Style uitvoering vs een Comfortline Golf scheelt het 1500! euro meen ik
bobb zegt
@w0o0dy: Stel dat deze Leon sneller afschrijft dan een Golf dan ben je over 3 of 4 jaar duurder uit.
mashell zegt
@bobb: als het alleen om het geld gaat dan koop een gebruikte Dacia Logan. Wil je ook nog een beetje comfort en luxe dan maak je wel de afweging die w0o0dy maakte.
bobb zegt
@mashell: Leon vs Golf, geen Dacia
Bo1972 zegt
Instap Leon is nu 17250,- en daarmee duidelijk goedkoper dan de Golf. Dat vervalt dus grotendeels. Vond de Leon juist mooier door de looks. Nu is het net zo emotieloos dan een Golf. En ook weinig prijsvoordeel. Zie ik het in deze tijden niet positief in voor de nieuwe Leon..succes!
phaeton zegt
De 1.4 TSI met 140pk en cilinderuitschakeling uit de Golf is in de Leon (nog) niet beschikbaar. Vreemd. Wellicht expres gedaan om een extra groep richting de VW-dealer te trekken. Een felblauwe Comfortline met 140pk TSI, full LED en 17 inch: dat gaat bijna over de 30.000. Nee, duizenden euro’s voordeliger dan een Golf is hij dan allang niet meer.
dawwg zegt
@phaeton: Oude voorraad opmaken bij je B-merk heet dat …
norge zegt
Alleen jammer dat het in een land inelkaar gezet wordt waar ze niet zo nauwkeurig zijn.Als het VAG zou moeten wezen zou ik voor een Skoda gaan, gebouwd in een land waar de werknemers nog eergevoel hebben.
max147 zegt
Mooie auto geworden met bijv full led koplampen, toch een feature waar Audi voorop liep en deze samen met Mercedes alleen in de duurdere versies aanboodt, goed te zien dat deze dynamische techniek ook zijn weg vindt naar de middanklassers. Zag trouwens de optie ook bij de nieuwe A3 al staan… Loopt VAG zeker mee voor op de rest…
kickass zegt
Nog mooier dan de Golf. En zeker goed te doen in pornorood.
beatjunky zegt
Doe me deze maar! Toch vind ik de toledo ook niet lelijk hoor, zijn daar al prijzen van bekend?
alfamail zegt
Echt een supervet karretje; Audi A3 voor minder euri’s dan een Golluf!
mellie zegt
Dom van seat dat ze de leon zo dicht prijzen tegen de golf. de meeste mensen zouden voor een paar tientjes meer een golf nemen.Wederom een gemiste kans voor seat