Dit is ‘m dan: de nieuwe Seat Leon. Geen compleet nieuw model natuurlijk, maar het uiterlijk en innerlijk is weer lekker strak getrokken.
De huidige Leon kwam in 2004 op de markt en nu bijna vijf jaar later is het wel tijd voor een verjongingskuurtje. Volgens de Spandjaarden heeft de Leon een make-over gekregen volgens het “arrow design”. Op de foto’s is de Leon FR te zien die vooral aan de achterzijde duidelijk anders is. De achterklep is veranderd: de ruit is groter en de lichtunits zijn eveneens aangepast. Ook de voorbumper is nieuw, maar deze is natuurlijk specifiek voor de FR. De gewone versies krijgen ook een andere voorbumper, maar hoe deze er uit komt te zien is nog onbekend. Het interieur is nooit het sterkste punt geweest van de Leon, maar voor 2009 model wordt dit ook aangepakt. De middenconsole krijgt mooiere materialen, de knoppen van de climate control worden beter en voor de FR komt er een mooi afgeplat sportief stuurtje.
Motorisch verandert er ook e.e.a., voor de diesels worden commonrail motoren leverbaar. De 2.0 TFSI uit de Leon FR krijgt een upgrade en gaat 211 pk leveren. De Leon Cupra (R) krijgt flink wat extra vermogen: het aantal pk’s stijgt van 240 naar circa 270. Om al die kracht te beteugelen, wordt een XDS elektronisch sperdifferentieel leverbaar. XDS werkt samen met het ESP-systeem en moet zorgen voor meer grip en verbeterde tractie. Hoewel tijdens onze rijtest in de 346 pk sterke Leon Cupra VDV wij geen dramatische problemen hebben gehad op dat vlak. In Genève zal Seat de vernieuwde Leon onthullen en vanaf april staat deze bij de dealers. (via historiasdelmotor)
UPDATE: inmiddels is er eea officieel..
Tijdens de komende Geneva Motor Show, die haar deuren opent van 5 tot en met 15 maart 2009, zal SEAT de compleet nieuwe Leon, Altea en Altea XL Stationwagon presenteren. De drie modellen hebben een aantal grondige wijzigingen ondergaan en onderscheiden zich nu nog nadrukkelijker door het nieuwe, kenmerkende SEAT-design aan de voor- en achterzijde. Tevens maakt een volledig nieuwe reeks uiterst moderne common-rail dieselmotoren zijn intrede. Deze noviteiten worden verder ondersteund door een nog omvangrijkere standaarduitrusting, waarbij de nadruk ligt op rijcomfort, rijdynamiek en veiligheid.
Evenals de vierde generatie van de Ibiza en de Exeo, beschikken de nieuwe SEAT Leon, Altea en Altea XL Stationwagon over het spraakmakende en onderscheidende Arrow Design. De modellen zijn gebaseerd op de huidige versies, maar zijn voorzien van een aantal fundamentele aanpassingen en interessante noviteiten.
De nieuwe Leon, Altea en Altea XL Stationwagon zijn te herkennen aan de vloeiende, nog elegantere lijnen, waarbij een aantal prominente aanpassingen direct in het oog springt. Aan de voorzijde vallen de nieuwe grille met het kleinere SEAT-logo en de grotere koplampen op. Nieuw ontworpen buitenspiegels en lichtmetalen wielen benadrukken in combinatie met chromen accenten de elegantie van het koetswerk. Aan de achterzijde trekken de grotere achterruit, gewijzigde achterklep en opnieuw gestylde lichtunits de aandacht.
SEAT heeft ook in het interieur een aantal wijzigingen doorgevoerd. Het instrumentenpaneel, de centrale middelenconsole en de deurpanelen werden gemodificeerd, waarbij nieuwe materialen en stoffen zijn gebruikt. Het resultaat is een nog moderner interieur met een verbeterde ergonomie.
Maximale tractie met het XDS-systeem
Met de introductie van het XDS-syteem (leverbaar vanaf juni), verhoogt SEAT op aanzienlijke wijze de veiligheid en rijdynamiek van de Leon, Altea en Altea XL Stationwagon. Dit elektronische sperdifferentieel zorgt in combinatie met ESP voor een verbeterde performance in situaties van gripverlies. Dit ingenieuze systeem garandeert samen met het karakteristieke Agile Chassis Concept voor een goede wegligging in iedere situatie, waarmee het sportieve karakter van beide modellen nog beter wordt ondersteund.
Nieuwe motoren en de introductie van common-rail dieseltechniek
De uitgebreide reeks beschikbare motoren voor de nieuwe Leon, Altea en Altea XL Stationwagon bestaat uit 10 verschillende varianten – vijf benzine- en vijf dieselversies. Alle motoren zijn ingrijpend gewijzigd en kenmerken zich door betere prestaties, een gereduceerd brandstofverbruik en lagere emissiewaarden. Bij de benzinemotoren is het vooral de krachtige 211 pk sterke 2.0 TSI die opvalt, terwijl bij de diesels de compleet nieuwe 2.0 TDI common-rail diesel met 170 pk het topmodel van de range vormt.
Alle versies die zijn voorzien van de geprezen DSG automatische versnellingsbak, beschikken (vanaf juni) standaard over schakelflippers achter het stuur (uitgezonderd de 1.9 TDI DSG). Bovendien is de DSG-transmissie met 7 versnellingen nu ook leverbaar op de 1.8 TSI met 160 pk.
Omvangrijke uitrusting
Met de komst van de 2009-uitvoeringen van de Leon, Altea en Altea XL Stationwagon heeft SEAT de uitrusting van alle drie de modellen naar hetzelfde niveau gebracht. Alle versies beschikken over eenzelfde, omvangrijke standaarduitrusting op de Reference, Style en Sport.
Tevens is de lijst van standaardvoorzieningen en meeropties aanzienlijk uitgebreid met de komst van de nieuwe modellen. Naast het XDS-systeem debuteren ook Hill Hold Control, bi-xenon koplampen met AFS en dagrijverlichting, een nieuw klimaatcontrolesysteem, mistlampen voor met bochtrijverlichting en parkeersensoren aan de voor- en achterzijde. Indien er is gekozen voor het SEAT navigatiesysteem werken de parkeersensoren niet alleen middels een geluidssignaal maar ook via het display van het navigatiesysteem.
In termen van actieve veiligheid beschikken de nieuwe Leon, Altea en Altea XL Stationwagon over de modernste elektronische systemen. Zo zijn ABS met tractiecontrole standaard en is ESP met EBA optioneel verkrijgbaar voor alle versies.
Danny zegt
het intrieur vind ik er op vooruitgegaan
Rik3 zegt
Ik vind het niet beter dan de oude, deze nieuwe lijkt een beetje op een Citroën en dat is niet positief naar mijn idee. Ik vind de oude eigenlijk mooier.
Robbert zegt
Vind het stuurtje niks. Collega van me heeft een FR huidig model, en dat stuur is toch veel strakker!
Nielsi zegt
Zeker een mooie update. Ik beaam Danny zijn reactie.
joah zegt
Idd leuk(er) interieur
Bipje zegt
Ik vind het wel knap!
Een verschrikkelijk lelijke auto uitbrengen (Altea) en die dan nog lelijker weten maken…
De Leon is er helaas niet mooier op geworden. Het huidige model blijft toch echt wel top!
Pruts0r zegt
Uiteindelijk is het nog steeds een broertje van de Skoda Fabia :P
Citrofiel zegt
Bij deze auto’s moet je ook niet te veel willen veranderen, dan wordt het design een rommeltje. Het voornaamste punt van aandacht was het interieur, en dat is aangepakt, dus ik gun ze een positief eindoordeel.
@ Bipje; Het enige duidelijke verschil bij de Altea is de grotere achterruit… Is die zoveel lelijker dan? :?
Citrofiel zegt
@ Pruts0r; Nu denk je geloof ik aan de Seat Ibiza… De Leon is toch echt een klasse meer, en de Fabia en Leon delen ook geen basiselementen…
danny zegt
@ Citrofiel: Exact. Het staat allemaal op een golf V platform, net zoals de
A3
Octavia
Suprazz zegt
interieur is idd veel mooier geworden alleen het stuur vind ik maar niks en de achterkant lijkt net of het allemaal een beetje te veel is ingezakt ( het raam ) moet ik aan wennen denk ik.
krijgt de leon FR Tdi ook een upgrade?
WieAndersDasAuto zegt
De interieur is er wel op vooruit gegaan vind ik. Dit is een goed alternatief voor een Golf of een Focus. Alleen vind ik het model helaas wel wat minder. Heb het eigenlijk nooit mooi gevonden.
bmw zegt
frikandel
Timmie zegt
Ik vind de Altea nog steeds niet geslaagd, vooral achteraan. Ik vind dat ze de bovenkant van de achterlichtblokken in het verlengde moeten laten lopen van de onderlant van de achterruit. Dat zou spitsere achterlichten opleveren, wat volgens mij beter past bij het sportieve, niet-premium imago van Seat.
tss68nl zegt
Ben ik nou de enige die het interieur hetzelfde vindt ogen als de vorige versie? Hier en daar wat zilver gemaakt ipv zwart, maar de vormen en dus bruikbaarheid zijn niet gewijzigd.
Okey, die stoelen zien er leuk uit, maar dat deden ze altijd al, en zeker in meerkleurig leer.
keesB zegt
blijft een mooie auto!
Weten jullie al wat over de nieuwe Seat Alhambra??
Thnx!
Citrofiel zegt
@ keesB; Hij schijnt dit jaar te komen, maar met die crisis enzo… Weet je het niet zeker. Hij zal iig op de nieuwe VW Sharan worden gebaseerd, dus die moet er dan ook nog eerst komen…
Bipje zegt
@Citrofiel: Ik vindt het er idd niet erg veel mooier op geworden.
Mijn C4 Coupe (2005) vindt ik ook veel mooier dan de nieuwe Coupe…
Citrofiel zegt
@ Bipje; Ik vind het maar weinig uitmaken. En over de C4 deel ik je mening.
Solstice zegt
Het is van 3x niks naar 4x niks gegaan, zeg maar. Poor man’s ugly Golf
donkeyKONG zegt
Zijn er echt mensen die dit mooi vinden?
(Niet op de lullige manier bedoeld)
De vorige Leon had nog wat, met zn vlakke kont`in een cupra-jasje, dit is als je het mij vraagt een amorf, onduidelijk raar ding waar ik niets van begrijp, ook NA de facelift dus niet.
mashell zegt
Ik zie vrijwel geen verschil. Nog steeds geen fatsoenlijke deurgrepen achter. Nog steeds een interieur opgebouwd uit een variatie van zwart, zwart, goedkoop uitziend zwart en glimmend zilver. Een beetje kleur mag je wel verwachten van een fabrikant uit Barcelona. Dat ze het kunnen bewijst de Altea interieur, dat ziet er wel fris uit.
Wel stoer die Golf VI knoppen op het stuur, alleen jammer dat ze niet in het design passen. Maar het is crisis, er moet bezuinigd worden dus zeuren we niet.
Lustigson zegt
Netjes. Ziet ‘r wat scherper uit, vooral de Leon. Heeft wat eigenschappen van de nieuwe Ibiza meegekregen.
DennieFR zegt
De huidige Leon is pas in 2005 op de markt gekomen,dus geen 2004;)
In 2004 is de Leon I namelijk van topsport naar FR veranderd.
robin l zegt
en toch is t oude model en dan bedoel ik de 1e leon nog steeds mooier dit model is net wat te rond,te zwaarlijvig naar mijn smaak
cas zegt
@ mashell,
even ter informatie het interieur uit de leon en de altea zijn toch echt identiek aan elkaar, zelfde aircoweergave, zelfde radio, etc..
Roger zegt
Ik heb een Leon FR, en ik vind die gelukkig nog veeeeeel mooier dan deze nieuwe! Wat een tamme voorbumper heeft ie gekregen zeg!
Vroegerrrr!!! zegt
Ik ben benieuwd of er ook snel een nieuwe bodykit gaat komen. De originele was/is best fraai http://www.souldesign.nl/seataccessoires/product_info.php?pName=aerodynamic-kit-2
d van summeren zegt
hopelijk komt de cupra ook met min 270 pk
sjaakie zegt
ik heb zelf het oude model wat ik nog steeds een prachtmodel vind, maar een aantal weken geleden heb ik een een nieuwe gereden nou heerlijk gewoon model vind ik ook strak afgewerkt en over het interieur ik vind het wel een beetje seat’s niet al te overdreven gewoon degelijk eenvoudig maar wel gelikt ik vind het nieuwe model zeker geen achteruitgang!!