Na een klein lekje gisteravond heeft Seat als verwacht nu de kraan helemaal opengedraaid. Klik snel door voor alle informatie over de kersverse Leon Cupra.
De derde generatie León Cupra is de krachtigste ooit. Ten opzichte van zijn voorganger van de tweede generatie, die op de Nederlandse markt in 2011 al het veld ruimde, levert hij 40 pk extra, goed voor een totaal van 280 pk dus. Dat zijn er 50/60 meer dan de Golf GTI, maar 20 paardjes minder dan de Golf R en Audi S3.
Trouwens, om de een of andere reden heeft Seat besloten de Cupra in 2 varianten beschikbaar te stellen: eentje met 265 en eentje met 280 pk. Gelukkig doet de Nederlandse importeur lekker makkelijk en krijgen wij alleen de 280-versie. Deze levert maximaal 350 Nm aan koppel.
De motorisering is nog steeds een 2.0 TSI viercilinder, in zijn snelste vorm (met optionele 6-traps DSG-transmissie) tik je in 5,7 seconden de 100 aan, en bij 250 maakt de begrenzer een eind aan de Autobahn-inhaalaspiraties van de Leon-rijder.
3x D
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Cupra liet Seat zich leiden door de filosofie van de 3 D’s: 1) Dieët 2) DCC en 3) Diff. De Leon viel 55 kg af en weegt nu in 3-deurs SC-trim 1.275 kg, het Dynamic Chassis Control (DCC) kreeg een update en moet nog aansprekender prestaties garanderen, en net zoals bij de sterkste Golf GTI heeft ook de Leon Cupra een sperdifferentieel op de vooras. Dat belooft wat.
Uiterlijk
Natuurlijk moet een Cupra wel te herkennen zijn, en dus monteert Seat standaard 19 inchers op de hete Leon met hierin rode remklauwen met CUPRA-signering. Het Aerodynamic Pack is standaard, en omvat een dakspoiler, nieuwe bumperpartij met geïntegreerde diffuser en twee ovale einddempers. Ook donker getinte ramen en zwarte buitenspiegelhuizen behoren tot de standaarduitrusting.
Over 2 maanden wordt de nieuwe Seat Leon Cupra live onthuld op de autosalon van Genève. Een videovoorproefje vind je op autojunk.
mercs zegt
Ik ben nooit zo fan geweest van die Spaanse VW’s, maar dit ziet er wel errug lekker uit..
pjp911 zegt
Lijkt wel een Saab 9-3 interieur.
woot zegt
@pjp911: Vind ik ook, vooral de ventilatieroosters doen erg jaren 90 aan.
tupperware zegt
Jammer van de velgen maar verder een strakke hothatch.
Persoonlijk vind ik hem mooier dan de Megane maar de vraag rest, rijdt hij ook net zo goed als die Megane? Vaak zal je hem hier niet zien denk ik, al zal het ongetwijfeld de betere keus zijn t.o.v. van de Golf, de snobs kiezen dan toch voor de Golf.
Liefhebbers die niet malen om wat een ander van hun keuze vindt zijn immers een rap uitstervende groep in ons kikkerlandje.
barchetta zegt
Mooie wagen, ben benieuwd wat dat gaat kosten.
370z_stillen zegt
Interieur wordt ik ook niet erg warm van. Verder leuk autotje om te zien en zit in ieder geval pit in!
gtwillem zegt
Wauw! Veelbelovend. 1275kg (zal wel voor de handbak zijn) is relatief weinig voor dit type auto. Netjes.
roberto zegt
Wow de specs zijn niet verkeerd, al helemaal niet voor een SEAT! Ben benieuwd wat hij gaat kosten, een echte hot-hatch!
RazorHead zegt
Meh, FWD.
berlinetta zegt
Maar komt er ook nog een Cupra R met ongeveer 300 pk en wellicht 4motion?
robert110 zegt
Die Leon’s zijn altijd wel leuk geweest. Het interieur daarin tegen is altijd lelijk geweest. Hoewel het het nieuwe een stuk beter is dan die van het oude model.
baasbas zegt
Ik zag laatst een witte 5-deurs met de LED lichten. Strakke verschijning hoor.
klaasw zegt
Mankeert helemaal niks aan. Als ze de 14% bijtelling ff volhouden tot 2015 wordt de ST de opvolger van mijn Renaultje spaardieseltje. Mooie auto. Ook zonder 19″. (Laat er achteraf wel weer grotere sloffen onderzetten zoals ik al twee keer heb gedaan)