Seat vond het nodig om hun Seat Cupra nog een subtiele powerupgrade te geven. Voor iedereen die 280 pk te weinig vindt!
De Leon Cupra was al leverbaar met 280 pk, maar nu is er ook een versie met 290 pk te krijgen. De vermogenswinst is behaald door een aantal tweaks aan de 2.0 TSI. Een sprint naar 100 bedraagt voortaan 5,7 seconden van je leven, tenzij je een handgeschakelde bak kiest. Dan is het 5,8 seconden namelijk. Ook is het koppel van 350 Nm nu beschikbaar over een bredere range van de toerenteller: van 1700 tot 5800 toeren per minuut om precies te zijn.
De Cupra 290 zal te herkennen zijn aan een andere badge, 19 inch wielen in titanium-finish en standaard het Aerodynamic-package, met het spoilertje op de achterklep. Ook zijn er zwarte spiegelhuizen en staat er “CUPRA” op de remklauwen. Het houdt niet op met Cupra-nieuws in Frankfurt, eerder kondigde Seat ook al de nieuwe Ibiza Cupra aan voor de IAA die volgende week begint.
De nieuwe SEAT Leon CUPRA 290-modellen worden later dit jaar in Nederland verwacht. Dan worden tevens de prijzen bekendgemaakt.
Tja, ik zou dan toch de normale 280pk versie kopen en zelf even langs een tunert gaan… Dat is als ik überhaupt ooit zo’n Leon Cupra zou overwegen natuurlijk want de concurrentie is moordend!
@mazdarx: Waarom niet de 290 pk versie pakken en dan langs de tunert?
@brutus: omdat het geld wat je voor 10pk meer en een paar stickers vergelijkbaar is met een flinke vermogenstoename bij iedere tunert om de hoek
@brutus: ik vermoed dat alle versies (265pk, 280pk en 290pk) technische gelijk zijn dus na tuning zouden ze dan alle drie hetzelfde vermogen hebben. In dat opzicht is het soms beter de minst krachtige (goedkoopste) versie te nemen.
@mazdarx: je vergeet dat je dan geen garantie meer hebt en dat VAG niet de meest betrouwbare motoren bouwt. Zou met 280 en 290 pk meer dan prima kunnen leven, dus laat die tuner maar andermans auto aanpakken!
@larsdbs9: jongens luister, we hebben een expert aan het woord :’)
@caferacer: De betrouwbaarheid van de Motor is inderdaad een puntje. Tegelijkertijd speelt dat vooral natuurlijk als je een gebruikte wagen overweegt, of een auto helemaal op wilt rijden.
@larsdbs9: Zet eens ff snel je alhoedje weer op. JD kan hier prima mee uit de voeten, geloof me.
@soundgarden: volgens mij lees je niet goed, als je em naar JD brengt geld de garantie niet meer. En daarnaast zeg ik dat IK 280/290 pk meer dan zat vind!
Heb liever een megane RS ?
@thefmanl: Hij begint er op te lijken.. voorral de achterkant
@clarkson: de achterkant straalt niks sportiefs uit. Rest van de auto ook nie trouwens. Net een willekeurig leasehok. Wat de Civic Type R teveel heeft, heeft deze te weinig!
Schijnt best wel goed te sturen zo’n Seat.
Echter doet ie mij he-le-maal niks.
wanne wauwel..
Save your money;
899e bij JD +- 365pk-470nm
@fean: kun je de rest van het geld uitgeven aan banden, benzine en boete’s…
@gtwillem:
Je vergeet de olie, leuke aanbieding maar als je daar nog even de kosten van dr koppelingen en bakken die je gaat opvreten telt.
Ik zou hem standaard houden of elders gaan shoppen, iets met een wiebertje op de neus.
@fean: Ja, maar JD trekt zijn handen van garantie af hoor, en VAG toch wel …
Gelukkig zijn deze motoren ‘goedkoop’ om te vervangen.
Dus deze wordt naast deCupra 280 leverbaar?
Zoals @mazdarx al zegt, ik zou dat geld lekker in m’n zak houden en een chip erop gooien..
Lekkere meerwaarde die 10pk, daar merk je echt niets van.
@m-tfsi: Zeker op de voorwielen niet.. het blijven toch anti-auto’s al die VAG rs versies. Audi gooit er standaard quatro tegenaan maar de submerken vergeten standaard de aandrijfas naar achteren.
Vorige week presenteerde Renault een speciale Mégane Rs met 275 pk.
Plots een vernieuwde Leon Cupra.
Toch grappig.
@Dimglor: dit was al eerder bekend hoor
Dus er zijn nu drie (3) versies van de snelste Leon.. (Sub8 package niet meegerekend). En dan moet de Cupra R nog komen.
Leuke auto’s, alleen wel jammer van dat knakeninterieur.
@gtwillem: Is inderdaad jammer van het interieur! Gewoon een stuk plastic waar je zit op te kijken…
En ze hebben nochtans zo’n mooi exterieur.. Spijtig dat de lijn niet wordt doorgetrokken..
@Dimglor: het lijkt wel expres crappy te zijn. De Golf VII heeft een heel mooi interieur. Dat van de A3 is nog fraaier. De Skoda Octavia is wat meer basic, maar zeker niet verkeerd. En dan de Leon… Echt zwaar onder het niveau van Renault, Toyota, Kia (!) en Ford.
@gtwillem: Doet wat denken aan het interieur van de laatste Saab 9-5.
Die had ook zo’n simpel stuk plastic in het midden van het dashboard..
Was nochtans ook een mooi vormgegeven auto..
Renault heeft inderdaad best ook mooie interieurs. Zeker nu met de nieuwe Talisman, Espace en Mégane hebben ze toch wel een goeie beurt gemaakt.
@Dimglor: “Gewoon een stuk plastic waar je zit op te kijken… ”
Ik kijk doorgaans door de voorruit en in de achteruitkijkspiegels. Verklaart wel direct het probleem met automobilisten die niks zien aankomen.
@Onehp: Ja, want je staat natuurlijk nooit stil of je kijkt nooit naar het gps-systeem enzo…
@Dimglor: tja, ook als ik stilsta, kijk ik doorgaans naar buiten. GPS staat op de, héééél mooie, telefoon ;)
Leuke auto, jammer dat je hem nooit op de weg ziet..
Nu nog AWD…
@scottishcarspotter2000: zie ‘VW golf R’
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik kan nou niet echt zeggen dat mijn broekje daar bol van gaat staan…
@scottishcarspotter2000: en van dit dan wel? Basically dezelfde auto…
@humpyourdog: t zit m in de details, zelfde als met de dames
@scottishcarspotter2000: Heeft deze grotere koplampen dan?
De leon is vanaf 2005 al een hele mooie auto! Beter dan de vergelijkbare zooi van die andere vag merken.
Tsjonge jonge, ’t is me toch wat.
Zal vast goed rijden, maar wat een saai hok. Vooral dat compleet zwarte plastic interieur! Ziet er van binnen uit als een Skoda van 10 jaar geleden…
Ik zeg JD chip en de rest van het geld een doosje olie kopen..
@empirecd: Leon Cupra R schijnt niet zoveel oliete verbruiken. Litertje op 10.000km.
@gtwillem: volgens mij is dit hetzelfde blok als in de Golf R. En die lust wel een slok.
@empirecd: de vorige (EA113 motor) lustte een beste slok. Maar de huidige (met de EA888 motor) valt best mee.
Mooi ding, al heb ik wel liever de 5 deurs, die oogt nog beter. Een station is ook gaaf.
De 280 versie geeft (met goede benzine) al bijna 300pk als je hem op de bank zet.
Dus, voor wat het waard is…
@turbotoll: dus de vraag is nu, geeft ie nu dan bijna 310pk?
@Onehp: die kans acht ik wel groot. De afstelling is gewoon een stukje verscherpt, goede brandstof zou dat alleen nog maar ten goede moeten komen.
Al kom je met 280pk op de voorwielen waarschijnlijk ook al niet echt te kort.
@Onehp: Mwahaah! Zou wat zijn.
Een 310pk versie hebben ze eerder gehad, en die had het weer duidelijk niet.
Kan het weten want ik heb er destijds een gekocht. (intussen ge-JD’ed).
Ik zeg: liever een Megane RS!
Het prijsverschil in België is 400,-. De 265 en 280pk versies zijn niet meer leverbaar in België, dus ik denk dat de 290 de 280 in Nederland ook zal vervangen. Echter is de 10pk nie zozeer het punt, de uitlaat is aangepast voor meer sound, en de ophanging zou aangescherpt zijn.
@giogiorgio: dank voor de info, die andere aanpassingen zijn minstens zo intressant :)
290 paarden alleen op de voorwielen, moeten we dat willen? Niks mis met een Leon overigens, maar voor het geld zou ik nog een beetje rondkijken…
@spiderman: Je kunt rondkijken wat je wilt. Met Stage-II tuning (software + uitlaat + evt. filter) komt bijna 400pk binnen bereik, en ruim 300km/h op de teller…
Daar ben je ergens anders twee tot drie keer zo veel voor kwijt.
(Zie de diverse SEAT-fora als je het niet gelooft)
@spiderman: steeds meer voorwiel aangedreven auto’s doorbreken de kaap van 300 pk. De vierwielaandrijving aangedreven auto’s zijn meestal ook geen permanent 4×4 (vb Golf R met haldex koppeling). Op circuit is de seat sneller dan de golf.
Pas geleden in een gechipte 265 pk versie gereden in Duitsland. Heel snel maar wat een ellende al die power op die voorwielen. Het regende een beetje en hij vloog alle kanten op. Jammer verder een mooie auto. Dashboard is wel wat kaal.
Me neef had de vorige cupra 310 editie.
Ik vond het echt een geweldige auto
Maaar ja helaas is die gestolen rijd nu ergens in Polen rond
Als ik dan toch voor VAG moest kiezen, dan maar dit. Wel in een opvalkleur