Seat investeert in hun toekomst door eh… oude modellen nog maar eens een facelift te geven.
Als we de laatste tijd over Seat schreven ging het vooral over de vraag of en wanneer het merk dood zou gaan. Veel nieuws was er namelijk niet te melden. Vandaag was er echter een grote persconferentie van Seat, mét nieuws.
Volgens CEO Wayne Griffiths is het merk nog springlevend. “Voor ons was het altijd duidelijk dat het merk niet ging verdwijnen.” Nou, kom maar op, welke nieuwe modellen heeft Seat in de pijplijn zitten?
Tsja, daar wordt dus met geen woord over gerept. Seat gaat weliswaar investeren, maar dan in hun bestaande modellen. Oftewel, de huidige modellen moeten het nog wat langer uitzingen.
Dit betekent concreet dat de Ibiza en de Arona een facelift krijgen. Deze auto’s zitten beide al in hun zevende levensjaar. Normaalgesproken is het dan hoog tijd voor een nieuwe generatie, maar Seat kiest dus voor nóg een facelift (de tweede).
Nu is dat niet heel ongebruikelijk, want er zijn momenteel wel meer fabrikanten die oude modellen nog zo lang mogelijk in het gamma houden. De stokoude Fiat Panda mag bijvoorbeeld ook nog een paar jaar mee. En aan de andere kant van de markt heeft de Cayenne ook al meerdere facelifts gekregen.
De facelift van de Ibiza en de Arona komt pas volgend jaar, maar Seat laat tijdens de persconferentie alvast wat beelden zien. Mocht je je afvragen waarom de kwaliteit van de plaatjes zo beroerd is: dit zijn screenshots uit een video die tijdens de persconferentie werd vertoond.
De Leon krijgt ook een update (dit jaar nog), die vooral technische upgrades met zich mee brengt. De Leon krijgt een vernieuwde plug-in hybride aandrijflijn, die we natuurlijk al kennen van de vernieuwde Golf eHybrid.
En hoe zit het met de toekomst van Seat op langere termijn…? Dat blijft nog steeds een groot vraagteken. Zolang Seat geen nieuwe modellen aankondigt gaan we ervanuit dat het merk op termijn het veld moet ruimen, en dat alles Cupra wordt. Ook al is Seat nu nog springlevend.
Dutchdriftking zegt
Die Ibiza ziet er toch hartstikke goed uit? Doodzonde wel dat er geen station meer is. Zo’n 1.2 TSI FR line combi was altijd een leuke eerste lease auto, of knappe tweedehands voor de jonge huisvader. Een 2.0 TSI Cupra zou natuurlijk helemaal super zijn, maar dat kan helaas echt niet meer anno nu.
RiKe zegt
Hele nette facelift, staat ze goed
Johanneke zegt
Die 2 dichte plastic uitlaatpijpjes van 2 centimeter diep beginnen wel echt heel triest te worden, want ze blijven er aan vast houden. Snap niet dat dit geaccepteerd wordt, voor mij een grote reden om de auto niet te kopen, je rijdt er naar mijn mening mee voor lul. Zal met die gedachte wel in de minderheid zijn. Vind het zeer nette auto’s voor de rest, qua design het mooiste wat VAG te bieden heeft, beetje alfa / mazda vibe krijg ik er van.
maussieknip zegt
Wat die nepuitlaatjes betreft heb je zeker gelijk. Of laat ze weg of maak er echte uitlaatpijpjes van. Q5-en hebben er vooral veel last van en de laatste S6 is ook een goed voorbeeld van hoe het niet hoort.
mashell zegt
Haha. Wie staat er nou voor lul? Degene met nep uitlaten op de auto of degene die er in gaat lopen staren om te kijken of ze wel echt zijn. Ik vind die uitlaatstaarfetisj zo raar dat ik er sadistische gevoelens bij krijg en juist van die nep uitlaten zou willen en dan hopen dat ik eens zo’n uitlaatstaarder op heterdaad kan betrappen.
Terug naar de Ibiza, het is gewoon een erg goed gelukte wagen, maar helaas koopt iedereen de Polo.
DeWitteCondor zegt
Ik had liever gezien dat Seat was gebleven en gewoon elektriek was gegaan ipv die afgrijselijke Cupra modellen. Seat is saai, maar liever dat dan die kermisauto’s. Dan hadden ze Cupra nog even kunnen houden voor wat gepeperde ICEs van Seat. Zonde.