Toen we vorig jaar op de IAA in Frankfurt de Seat IBZ Concept tegen het lijf liepen werden we daar best blij van. Sportief, breed, het ding lag fijn op het netvlies. Maar Seat is in één ding heel goed: de concepts spannend maken en uiteindelijk tamelijk saaie auto’s in de markt zetten. Bij de Bocanegra hielpen de protesten een beetje, misschien dat we nu eenzelfde resultaat kunnen bereiken?
De Ibiza ST is een stationversie van de Ibiza. Hij is 18 centimeter langer dan de normale Ibiza en meet dus 4,23 meter. 430 Liter kofferbak moet ervoor zorgen dat je genoeg bagage voor een weekendje bungalowpark kan meeslepen. De Ibiza ST zal geleverd worden met zes motoren, waaronder drie benzine en drie common-rail diesels. Onder deze zes motoren bevinden zich ook een nieuwe 1.2 TDI en een 1.2 TSI. Over die motoren is nog geen bevestigde informatie beschikbaar, details volgen later.
Vroegerrrrr! zegt
Jaaaaa!! Eindelijk weer een SEAT station in dit segment!
Christiaan zegt
leuk hoor
yns zegt
-edit: je mag meer dan één woord typen-
Lan_Evo zegt
Vind dit voor een Seat aardig tegenvallen eigenlijk, kan net zo goed een Skoda badge op.
laurens324 zegt
is toch even saai als het concept? alleen zat er toen wel een leuke kleur op en nu niet
keesieboy2 zegt
Ik zou hier wel een Cupra van willen zien! :D
CrazyHenkie zegt
@ Keesieboy2
Ik evenzogoed!
Jammer dat ze de auto in deze kleur presenteren, komt niet echt goed uit de verf zo!
b0z4 zegt
Ik vind het maar een rare gezicht
Edge zegt
Tja, de IBZ concept was veelbelovend, maar dit is echt weer een aanfluiting… Hopelijk helpen protesten.
Search zegt
Ik vind hem wel heel erg braaf, zeg maar… cordoba vario 2010.:|
Ahura zegt
De neus blijft raar en de handgrepen staan wat vreemd maar het geheel vind ik bijzonder geslaagd! Zeker voor een auto uit dat segment. Als je een beetje kijk op auto’s hebt kon je weten hoe het productiemodel er uit ging zien ten tijde van de concept car, caspar..
Citrofiel zegt
VAG heeft echt wat met zo anoniem mogelijke achterkanten de laatste tijd zeg… :|
Jipp zegt
ziet er goed uit, ik zie wel een beetje een mengeling van een audi a3 sportback en fabia variant achterkant…!
Jochempie zegt
Wat raar? De hele auto heeft scherpe lijnen behalve de kont, die is rond.
Hans75 zegt
idd.. een Skoda.. met een plooi in de zijkant.. boring
Ahura zegt
@Hans75: wat verwacht je dan eigenlijk..? Zijramen zoals de hatchback met een oplopende derde zijruit? Heel veel lijnen aan de zijkanten? Deze past goed in het Seat gamma en de raamlijn past bij de strakke lijnen. Ik zie het probleem niet
VolvoXCseries zegt
Seat blijft voor mij nog steeds net-niet, maar ik denk dat deze wel voor wat aantallen kan gaan zorgen en dat ie niet hetzelfde lot vergaat als de Eeo
Driewieler zegt
Was natuurlijk te verwachten dat dit het resultaat was na de concept. Achterkant doet me een beetje Chinees aan. En als je ‘m straks rond ziet rijden in het zwart of grijs met wieldoppen is ‘ie wel verschrikkelijk saai.
Matthis zegt
emotie ver te zoeken
Sciurida zegt
Sorry maar heb er maar een woord op te zeggen: Gaap!
jack_abarth zegt
@Matthis,
Er is voldoende emotie.
Die auto is om te janken.
Sciurida zegt
Nou vooruit dan nog een iets diepere analyse er tegen aan: Met een segment waar zich ook de meesterlijk-mooie insignia estate bevindt, moet je toch echt met iets spannenders komen SEAT, Spaanse kopieertroep dat het is…
mrtn zegt
@Sciurida: Dit is geen Insignia (wat jij meester noemt, wat een grafbak is dat) concurrent. Meer een Corsa-station.
TDIfreak zegt
de 2.0TDI 170pk erin, dan kan het nog wat worden :D
KaCh1ng zegt
had het concept gezien , dit ziet er maar normaaltjes uit
mckroket zegt
geleverd met 6 motoren? waar laten ze dat. zal wel rap gaan iig.
Henkie zegt
Mwoh,
word er niet warm of koud van, net als bij de meeste Seats. Weinig onderscheidend tov de concurrenten. Ik begrijp wel waarom het niet erg goed gaat met Seat.
BananaFlip zegt
Stations zijn niet het sterkste punt van Seat vandaag de dag… De Exeo ST lokt een uitgebreide gaapsessie uit maar deze Ibiza lijkt nog minder spannend. Het concept was zó leuk, zo lekker. Zonder de rare lampjes was het een geweldige auto geworden. Helaas zullen veel mensen een Fabia Combi verkiezen boven dit ding.
BananaFlip zegt
Kleine voorspelling:
– 1.4, 1.2 TSI, 1.4 TSI 122
– 1.2 TDI, 1.4 TDI, 1.9 TDI
Jipp zegt
@BananaFlip: die voorspelling zal wel gedeeltelijk uitkomen, aangezien dit geen model is wat op zichzelf staat, de gewone ibiza heeft wel deze motoren maar een aantal die je noemt komen niet eens voor in het VAG gamma! En de exeo is niet heel gedurfd gestyled maar als je daar al van gaat gapen, dan kun je bij iedere toyota merc etc nog harder gaan gapen.
BananaFlip zegt
@Jipp: Welke motoren die ik heb genoemd zijn geen VAG-motoren?
Jipp zegt
@BananaFlip: google even… welke motoren worden gebruikt in een ibiza.. niet alle motoren van VAG worden gebruikt bij seat.
BananaFlip zegt
@Jipp: Ik weet, maar jij zegt dat ik motoren noem die VAG niet levert.
BananaFlip zegt
@Jipp: Zou Seat een 70 pk 1.2 in de Ibiza leggen? En natuurlijk is er de 1.6 TDI 90. Maar die derde common-rail diesel kan ik even niet bedenken.
BananaFlip zegt
De 1.4 TSI is meer wat ik hoop dan wat ik verwacht. Waarschijnlijk zal de 1.6 102 er nog tussen zitten.
wimbers zegt
er zit verschil in het formaat van de wielkasten, Die zijn bij de concept veel groter. dan oogt ie meteen vel dikker.
dit is maar een iel wagenthe in de clio station klasse (net te klein dus)
Koooos zegt
4,23 meter narigheid op wielen.
Crotchrocket zegt
1.2 TSI is wel een passende motor voor deze auto. Wel apart:
4 cilinder – fijn
directe injectie – lekker
turbo – heerlijk
8 klepper – huh?
Een 8-kleps 4 cilinder is normaal gesproken iets dat alleen ultra ouderwetse 4 cilinders nog hebben. Maar het schijnt bewust door VW zo gedaan te zijn. Waarom? Technische redenen: gewicht, 1 i.p.v. 2 nokkenasen en voor zulke kleine motoren schijnt het voordeel van een 4 kleppen per cilinder verwaarloosbaar te zijn omdat er al directe injectie en turbo op zit. De motor ademt dus zowieso al goed. Financieel: kostprijs voor de fabrikant en onderhoud (want minder complex) voor de klant.
Timmie zegt
Nou ja, bij Seat moeten ze het nu eenmaal hebben van de concepts. Anders slaat the real thing niet aan!
cees zegt
@ Banana flip
‘ De Ibiza ST zal geleverd worden met zes motoren, waaronder drie benzine en drie common-rail diesels. ‘
Heb jij ooit een 1.4 en 1.9 common rail gezien bij het VAG concern? Keep interested, read your info.
BananaFlip zegt
@cees: Hmmm… daar heb jij gelijk in. Dat was ik eventjes vergeten. Maar er gaat toch geen tweeliter in?
willem zegt
Mensen
komop zeg wat een negatieve recenties zeg kunnen we nou niks anders meer dan alleen maar ……. als je seat niks vindt kijk er dan ook niet naar
gr een neutraal persoon
Vaudiwagen zegt
mmm is wel oke, niet heel spannend. Ik vind de gewone ibiza wel mooier. de neus is iets te scherp….
TodayTomorrow zegt
ik vind de neus wel mooi.
Toch had ik liever de IBZ gehad.
kowalsk zegt
Nette auto, ook al had de achterkant echt wat spannender gemogen.
Tukker zegt
@Bananaflip: de 1.6 zal er waarschijnlijk niet meer tussen zitten. De 1.2 levert net zo veel vermogen als de 1.6.
BananaFlip zegt
@Tukker: Wat moet er dan nog in komen? :?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Today, Tomorrow… Throttle!
Hahahahaha!
:D
killioq zegt
lelijk, volkswagen heh!
tkoote zegt
jammer dat er blijkbaar nog steeds geen merk is wat een mooie compacte stationwagen kan maken
RobertJ zegt
@Crotchrocket: het is niet de moeite om in de krappe cilinderkoppen 4 kleppen én directe injectie te plaatsen, zoals je zelf al opsomt.
.
@mckroket: 1-2 ruitenwissermotoren voor, 1 achter, 2-4 motoren voor de elektrisch bedienbare ruiten, 2 voor de koplampverstelling, en het reguliere motorblok natuurlijk.
Floris zegt
Jesus als dat volgens VW een auto met emotie is.. Laten we in godsnaam hopen dat ze van Alfa afblijven.
Tinos zegt
Oké hij is saaier dan het studiemodel, maar welke auto is dat niet? Zo erg is het toch niet? Zie hem voor je met een andere kleur, plaats hem in een omgeving en vergelijk hem dan met bijv. een Clio ST, 207 ST of Fabia ST. Denk dat als je daar tussen zou moeten/mogen kiezen, die Ibiza helemaal zo slecht nog niet is.
Ben dan wel benieuwd of VW nog met een Polo Variant gaat komen.
olivier zegt
Die wagen zit boordevol emotie: verveling, ontgoocheling, schaamte, spijt …
Seat maakte vroeger Fiatjes voor de Spaanse markt, en sindsdien is er van enige positieve emotie maar weinig sprake geweest. Ergens in een marketingafdeling in Duitsland heeft men beslist dat Seat -> Spaans -> Emotie is, maar in de realiteit is het gewoon een budgetmerk zonder historie. Het helpt niet echt dat ze vooral FWD diesel MPV’s en stadswagentjes verkopen.
BananaFlip zegt
@olivier: Seat maakt sportiviteit betaalbaar. Dat klinkt als een goedkope slogan, en dat is het ook. Maar ergens is het zeker waar. FWD = goedkoper, en voorwielaandrijvers kunnen zeker heel snel de hoek om. Bovendien hoeft een sportief merk echt niet alleen maar supercars te verkopen. Seats kunnen praktisch en ruim zijn, en toch zullen ze altijd steviger en strakker rijden en sturen dan de gemiddelde middenklasser.
Ahura zegt
Leuk dat iedereen maar roept dat ie saai is maar hoeveel spannender kan een stationwagon zijn zeg? Een Mazda6 SportBreak is ook niet spannend maar wordt ook door velen mooi gevonden. Maar als deze Ibiza veel aparter was dan vond men het waarschijnlijk ook weer niet goed.. zucht..
BananaFlip zegt
@Ahura: Het concept was juist erg spannend. De Mazda6 SportBreak is ook best spannend. In ieder geval dynamisch gelijnd. Dat doet al een hoop.
Ahura zegt
@BananaFlip: oke maar vergeten we niet dat dit een B-segment auto is? Met de hoge neuzen van tegenwoordig moet het wel in verhouding zijn en zo groot is de auto niet. Veel beter dan de rare 207 SW, walgelijke Clio Estate en suffe Fabia Combi toch? De concept had logischerwijs hippe lampjes, dikkere bumpers, grote velgen en laag op de poten. Nogal wiedus dat het productiemodel wat tammer is. Maar de algemene lijn ziet er best prima uit en de schuine lijnen staan hem ook wel goed vind ik
BananaFlip zegt
@Ahura: Misschien heb ik me iets te veel laten beïnvloeden door het concept. Toch zou ik, als ik het concept niet had gezien, dit geen spetterende auto vinden. Dan liever een Fabia Combi met 17″. Met wat aangedikte bumpers, donkere lampen en een hip kleurtje zal ie waarschijnlijk wel meevallen.
L-Fred zegt
Ibiza, Ibizaër, Ibizast! (lag voor de hand)
pff, wat een hok zeg. Nee, Seat is bij lange na geen Alfa. Ik begrijp nu wel, waarom VW graag Alfa wil inlijven.. Hier komt toch geen spanning van af! Komt dit van de pen van Da Silva?
Ahura zegt
Ter vergelijking. Hm ik ben er wel mee eens dat sommige details wel meer op de concept car mochten lijken. Zoals de verborgen handgrepen, de meer opvallendere heuplijn, de plattere achterlampen en de knik in de achterklep..
BananaFlip zegt
@Ahura: Dat zijn inderdaad precies de details die de auto tot een glad sexy geheel maken zonder stootranden en stomme praktische dingen.
BananaFlip zegt
@Ahura: Ik dacht meer hieraan:
BananaFlip zegt
@Ahura: De soep is eigenlijk best lelijk geworden dus ik heb ‘m maar even flink verkleind. Iets te veel, dus hier wat groter:
Trobken zegt
Misschien kan een goede tuner de deurgrepen van de Leon hier monteren mits aanpassingen?
2.0. TDI met 136pk is toch leverbaar bij Ibiza Cupra?
Dus deze motor zullen ze hier ook wel leveren, me dunkt?
Toch zeker bij ons op de Belgische markt.
In het rijtje bij de concurrentie Renault en Skoda en Peugeot godbetert vind ik deze visueel best nog meevallen…
Wil je als fabrikant nog beetje kofferuimte ook aanbieden dan kom je al snel op iets stomps (als geheel uit) natuurlijk…
realcar zegt
Wat een lelijk ding. Voor zo’n 5 jaar zou ik op Kia tippen maar di doen het nu al beter.
BananaFlip zegt
Of eigenlijk hieraan:
PeugeotGTI zegt
D’r zitten nog steeds te veel lijnen in
Ook bij deze ST weer
Iets klopt niet aan dit ontwerp, maar ik kan niet precies zeggen wat
RRRobert zegt
@PeugeotGTI: Wat die lijnen zo ontzettend verstoort is de plaatsing van de handgreep op het achterportier. Op de conceptversie is deze nog in de deur/raamstijl weggewerkt, waar die bij het definitieve ontwerp toch op een traditionele manier is geplaatst. Alleen is, door de reeds aanwezige carrosserievouw naar het achterlicht toe, deze handgreep niet ‘in lijn’ geplaatst met het exemplaar op het voorportier maar staat deze iets te laag en gekanteld t.o.v de voorste handgreep. Een doodzonde in esthetica van het auto-ontwerpen, als je het mij vraagt.
Als de VAG groep slim is, laten ze de basis van deze auto ook als Polo Variant op de markt verschijnen, gelijk aan de derde generatie Polo/tweede generatie Ibiza
Cantago zegt
Station? Maar dan wel met de uitstraling van een MPV, het lijkt wel een uitgerekte hatchback! Ow wacht, dat is het? Nou, dan is het ze gelukt! Toch zie ik liever een coupé/SUV (lees: BMW X6). Deze ST oogt in mijn ogen toch net iets te hoog. Maar toen ging ik de video bekijken! Wow, grote velgen, zonnedakje, zo ziet hij er echt heel gaaf uit!!
bennyb zegt
seat slaagt er altijd in om het net niet te hebben
dat is ok een kunst natuurlijk
GT4Ever zegt
Weer niet echt spannend. Ze hadden op z’n minst de lampen van de IBZ concept er in moeten houden.
Smokin zegt
Ik dacht dat Seat de Alfa Romeo van VAG moest worden.
Op deze manier wordt het meer de Dacia van VAG.
Freewarefreak zegt
@Smokin: Helemaal eens! Waarom nemen ze nou die blauwe niet gewoon zo in productie? Achterlichten en koplampen vervangen voor exemplaren die door de RDW komen, NIET met een andere vorm. Waarom is heel die knik uit de achterklep verdwenen? Alle lijntjes die bij de blauwe spannend zijn, zijn bij de rode verwijderd. Auto Emotion… gemiste kans.
cees zegt
@ bananaflip
1.2 TDI = Common rail
1.6 TDI 105 pk = Common rail
1.6 TDI 90 pk= Common rail
FR 2.0 TDI = very nice
16V zegt
Vind het maar een vreemd gebakje, inderdaad bennyb, net niet!
Harold zegt
Wat dynamisch….
IDD helemaal waar Smookin!
Ahura zegt
Ik snap sowieso niet waarom Seat als sportief merk wordt gepresenteerd. Ze hebben geen coupe, ze hebben geen cabrio.. ze hebben alleen hot hatches. Ook erg leuk maar dat heeft de concurrentie ook. Zelfs in eigen huis.. zelfs VW is nog sportiever bezig. Laat een B-segment station nou maar aan VW en Skoda over…
FourteenPercent zegt
Lijkt nogal op de Fabia Combi niet?
Niet mijn ding… =/
PeugeotGTI zegt
@RRRobert
Ja klopt, het is bij deze ST nog erger dan bij de gewone Ibiza.
Die lijn van de neus onder de spiegels door en de lijn naar de achterlichten zijn niet in balans.
Het lijkt zo gekunsteld op deze manier.
frans zegt
Ik dacht dat alleen de spaanse huizenmarkt in een crisis verkeerde.
SjonnieKroket zegt
Wat is die nieuwe ibiza toch een verschrikkelijk lelijke auto. op dit moment is mijn lelijkste auto lijstje zo:
Gedeelde 1ste plek
1. Fiat Multipla / Seat Ibiza ST
2. Seat Ibiza
3. Volkwagen Sharan/Allah-ambra(met ruiten die zo groot zijn, dat als je aan je zak krabt terwijl je in de auto zit, kan de al het overige verkeer meegenieten.)
4. Seat Toledo
5. Renault Koleos
Allemaal auto’s die ontzettend lelijk zijn, en ook nog eens matige kwaliteit
SjonnieKroket zegt
En weet je wat nou niet klopt aan de Seat Ibiza: net zoals bij de skoda fabia is de wielkuipen zijn vrij klein en de zijflanken zijn te hoog en dus niet in verhouding. Wederom heeft Seat het gepresteerd er een in de kont hangend model van te maken. Dit hebben ze bij de eerste Ibiza ook gepresteerd. De lijnen van de nieuwe ibiza kloppen van geen kant. De voorbumper van de oude ibiza zorgde ervoor dat het leek alsof hij op wilde stijgen.
tarquesh zegt
Niet mijn ding, alleen omdat ik toch louter en alleen auto’s wil rijden die in het c segment zitten.