Naast de nieuwe seat-sedan (2009) zal het Spaanse merk op korte termijn ook een kleine stadsauto en een “soft roader” gaan produceren. Deze twee concepten zullen op de IAA in Frankfurt (sept) worden onthuld. Volgens bronnen binnen Seat zouden de auto’s vervolgens rond 2011/12 in productie kunnen gaan.
Beide modellen zijn nodig om de plannen voor een verdubbeling van de productie te realiseren.
De kleine stadsauto zal gepositioneerd worden onder de Ibiza en wordt ontwikkeld in samenwerking met Skoda en VW. Denk aan een soort vervolg op de redelijk populaire Arosa. Het nieuwe model zal echter een geheel nieuw design krijgen en geen copy-paste op basis van de VW Polo.
Over de exacte invulling van de “soft roader” is nog veel onduidelijkheid; either aligning itself with the VW Tiguan (a Toyota RAV4 rival) or Skoda’s short-platform, re-skinned version of the VW (also a Kia Sportage competitor). (bron: just-auto.com).
firefly zegt
De Ibiza staat toch op het Polo platform? Kleiner zal dan formaat Fox zijn.
sus zegt
Ze moeten toch goed hun bestje gaan doen.
Zo een johnny-imago geraak je immers niet zomaar kwijt!!
Maar ik denk dat het wel moet lukken als ze originele wagens gaan maken die
geen volkswagen-klonen meer zijn.
autoblogger zegt
@firefly: de Arosa was gebaseerd op het Polo platform, vandaar mijn tekst.
Dit schrijft de bron: Seat, however, is at pains to point out that the new city car will be a ground up design, rather than a short-platform VW Polo, the basis of the Arosa.
barebowert zegt
ik dacht altijd dat de Arosa op de basis van de VW Lupo was, daar was het dan ook bijna een kopie van.:S
Maar ik hoop wel dat Seat nu eens met een nieuwe voorkant komt, niet wéér dezelfde;-)
Lebastille zegt
Ik geloof ook niet dat een model wat de Arosa zou moeten vervangen op het platform van de Polo gebaseerd zou zijn. De Arosa is idd formaat Lupo/Aygo etc. Seat komt heeft ook nog een studie laten zien op basis van de Altea, komt daar niet nog een soft-roader van?
Tom zegt
@ Autoblogger, de bron is incorrect. De basis van een Arosa is de Lupo. Zet ze maar eens naast elkaar, dan zie je het snel genoeg ;)
thomaz zegt
@ Allemaal:
Als jullie nu eens goed lezen, in de bron die Autoblogger geeft staat dat de Arosa op een ingekort Polo platform staat. De Lupo dus ook. Dus de Arosa en de Lupo zijn eigenlijk gebaseerd op de Polo, volgens de tekst dan… *zucht*
Pim zegt
Van voren lijkt ie een beetje op de Veyron :P
Roadronner zegt
Als ze maar niet het design van de altea en leon op de nieuwe kleine gaan plakken…
Farzan zegt
idd heeft wat weg van bugatti, ziet er strak uit
mnr luc zegt
-edit: nutteloze bijdrage-