We hebben geen idee wat voor cake ze daar eten in Spanje, maar dit is niet verstandig. Seat is superbang voor EV’s namelijk.
Bla bla: transitie gedoe. Veel artikelen gaan erover omdat op dit moment heet nieuws. Daarom hebben we vandaag iets verfrissends voor je: Seat gaat niet mee doen aan de gekte. Dat merk is er heilig van overtuigd dat de benzinemotor juist nog jaren te gaan heeft. De reden tot paniek is dan ook ongegrond, volgens hen.
De baas van Seat meldt dat het merk niet van plan is om voor de volle 100% over te stappen op elektrisch. Nu gaan we er niet vanuit dat ze bij Seat stiekem ergens een waterstofauto ontwikkelen, dus moeten ze vertrouwen op benzine en dat doet Seat dus nog steeds.
EV voor Seat geen prioriteit
Volgens Wayne Griffiths heeft elektrificeren voor Seat absoluut geen prioriteit. Dat is natuurlijk heel erg maf, want wij kunnen ons de IAA van 2019 god herinneren. Niet alleen vanwege de imitatiecapaciteiten van onze collegae, maar ook vanwege Seat.
Op die beurs stond de El-Born concept én de Mii electric. De Seat Mii Electric is inmiddels uit productie genomen, zonder dat er een elektrische opvolger is gekomen. Of een opvolger voor de Mii in het algemeen.
De Seat El-Born onderging een transformatie naar Cupra El-Born en de productieversie identificeert zich als Cupra Born. Sowieso is Cupra lekker bezig met elektrische auto’s. Naast de Born is sinds kort de Tavascan geïntroduceerd en wachten we nu op de Urban Rebel.
Cupra is een merk dat sowieso sterk leunt op elektrificring, getuige de plug-in hybrides op basis van de Leon en de Formentor. Dat doet Cupra onder de bezielende leiding van Wayne Griffiths, die bij Cupra ziet dat de toekomst elektrisch is.
Seat is superbang voor EV’s?
Maar terug naar Seat lijkt Griffiths er toch anders in te staan. Elektrificering heeft voorlopig geen prioriteit bij Seat. Volgens hem gaat dit geen problemen opleveren, want minimal de komende 10 jaar is de verbrandingsmotor nog relevant, aldus Wayne. Minimaal!
Seat is het gateway-merk van de Volkswagen Group. Het is de eerste VAG die je kunt betalen (met andere woorden, het is het goedkoopste merk). Griffiths stelt tevens dat Seat specifiek bedoeld is voor een jong publiek. En dat jonge publiek heeft niet zo’n behoefte aan elektrisch auto’s.
Vandaar dat er geen Seat-derivaat zal verschijnen van de VW ID2, want er komen HELEMAAL GEEN elektrische Seats. In zijn geheel niet. Ook een elektrische Seat Ibiza heeft geen toekomst bij het merk. Gewoon benzine. Slim bezig, muchachos. Tot die tijd draait Cupra winst na winst en ziet het merk de omzet stijgen. Seat is nu nog groter dan Cupra, maar de verkopen lopen al een tijdje flink terug.
Via: AutoPlus
Meer lezen? Dit zijn de ultieme vrekkenmobielen!
Johanneke zegt
Heh jammer, over een jaar of 15 bestaat Seat niet meer.
lekkerlinksrijden zegt
5 jaar, geen 15
bluebluered zegt
Een maand geleden nog: https://www.autoblog.nl/nieuws/zijn-de-dagen-van-seat-dan-toch-geteld-3472709
VW zegt zelf zo goed als “Seat haalt 2030 niet”. Niet willen elektrificeren gaat dat alleen versnellen.
baserace zegt
Is dit niet gewoon een manier om een opgelegde sterfhuisconstructie voor jezelf recht te praten? Niet dat ik SEAT zal missen..
marcomanta zegt
Seat, tja waar staan de Sofas.
pa045 zegt
De baas van Seat is nog steeds VAG. Dus als er morgen een elektrische Seat moet zijn, is ee badge zo gewisseld.
Grootspraak met weinig inhoud dus.
LaLancia zegt
Oftewel, we stoppen met investeren in Seat want we zien geen toekomst meer in het merk. Als de verbrandingsmotor echt ten einde is, is het ook over en uit voor Seat.
auto62 zegt
Gewoon allemaal een dikke vinger opsteken naar de kerstman (bekend onder andere als Fransje )