Eindelijk, na al die jaren.
Het is altijd een beetje het zorgenkindje geweest van de Volkswagen Group: SEAT. Voor de millenniumwisseling had Volkswagen een hobby: automerken verzamelen. Dat resulteerde in een hoop niche merken als Bentley, Lamborghini, Rolls-Royce (dat in een later stadium naar BMW ging) en Cosworth. Aan de andere kant werden ook massamerken als Skoda en Seat ingelijfd. Skoda was vrijwel direct succesvol. Modellen als de Fabia en Octavia waren echte Volkswagens. SEAT moest het sportieve alternatief worden. Het Spaanse Alfa Romeo. Waarom was niet duidelijk, eigenlijk. Er waren maar weinig mensen geinteresseerd in een Alfa Romeo. Daarnaast ontbeerde de Seat modellen een paar punten die Alfa’s zo bijzonder maakten: design en rijeigenschappen.
In de tussentijd heeft SEAT redelijk wat auto’s verkocht, alleen kon het merk absoluut niet in de schaduw staan van zustermerk Skoda. Tot 2018 althans, want in het afgelopen jaar heeft SEAT eindelijk een paar successen weten te boeken. We beginnen meteen met grootste cijfer: 517.600. Zoveel auto’s heeft SEAT het afgelopen jaar weten te verkopen. Dat is een recordaantal voor het Spaanse merk. Nimmer werden er sinds 1950 zoveel nieuwe SEAT auto’s verkocht, het recordjaar was tot voor kort 2000, toen werden er 514.800 exemplaren aan de man gebracht.
Dat getal van 517.600 exemplaren betekent een stijging van 10,5% ten opzichte van vorig jaar, toen werden er 468.400 verkocht. Het beste nieuws is misschien wel dat het een gestage groei is. Het is het zesde jaar op rij dat SEAT meer auto’s weet te verkopen dan het voorgaande jaar. Kijk, dat begint eindelijk ergens op te lijken.
Het hoeft geen betoog dat de nieuwe crossovers van SEAT een groot aandeel hebben in de verkopen, alhoewel het best verkochte model gewoon een hatchback was: met 158.300 stuks is de Leon de meest populaire SEAT. De Ibiza staat op nummer 2, daar zijn in 2018 136.100 stuks van verkocht. Dat is opmerkelijk: de Leon is inmiddels stokoud en de Ibiza okselfris. De Arona staat op nummer 3 (98.900 exemplaren) en de Ateca op 4 met 78.200 stuks. Ook goed nieuws, de verkopen met auto’s met een Cupra badge (merk en type gecombineerd) waren goed voor een stijging van 40%. Wordt SEAT dan eindelijk sportief en succesvol? Felicidados!
tttijn zegt
Nee man nooit probleem geweest. Gewoon rondpompen van geld (en onderdelen)
stationcar zegt
En ik heb nog steeds geen idee waarom ik een Seat zou kopen, het ziet er allemaal aardig uit maar mij ontgaat volledig de meerwaarde ten opzichte van Skoda en Volkswagen. Of anders gezegd, mij ontgaat volledig de meerwaarde van Volkswagen ten opzichte van Seat. Het is gewoon hetzelfde in een andere verpakking, concurrentie van binnenuit. Maar ik heb het vast niet helemaal begrepen.
janmetdelangeachternaam zegt
@stationcar: volgens mij is de meerwaarde van Seat dat het er iets gelikter uitziet en de iets lagere prijs heeft dan de zustermerken
gebruikersnaam3 zegt
@stationcar: Ik weet niet hoe het nu is maar vroeger (zeg 10 jaar terug) was het interieur van een seat leon een grote plastic fantastic show, bij skoda en VW was dat toe al wel op orde.
musje83 zegt
@gebruikersnaam3: Ik vind VW nog steeds deels ‘plastic fantastic’ hoor. Laatst nog in een splinternieuwe Tiguan gereden, vond het maar goedkoop afgewerkt op een aantal plekken (met name achterin).
beast95 zegt
@stationcar: ik geef u even een voorbeeld van iemand in de 20: ik heb vrienden die een Seat overwegen omdat ze gewoon voor minder geld VAG rijden. Dezelfde techniek, alleen voor minder geld. Gelijk hebben ze, ik rij ook alleen ‘dikker’ omdat ik vaak naar Duitsland moet rijden voor mijn bedrijf. Anders had ik hetzelfde gedaan, want voor het geld dat je een leuke Ibiza rijdt heb je pas net een Polo met de ‘noodzakelijke’ opties
pomoek zegt
@beast95: Ah, that brings me back…In had ik een collega die in een lease Leon rondreed. Hij voelde, vanuit zichzelf, continue de noodzaak om zodra het onderwerp auto’s op welke manier dan ook ter sprake kwam, juist dit feit op tafel te leggen. De Leon is eigenlijk een Golf maar dan in een goedkoper jasje. Dat was het enige wat hij over zijn auto te zeggen had, en zodoende het gras voor de voeten van de criticasters, die er niet waren, het interesseerde niemand een reet, weg te maaien. Dit was overigens in 2000.
Het is ook eigenlijk het meest interessante wat er valt te vermelden over Seat. Dat het eigenlijk een Polo, Golf of Passat is. Het saaiste merk van de Volkswagen Audi Gruppe by far. Zelfs Skoda is leuker en hipper dan Seat.
mashell zegt
@pomoek: domme collega, in 2000 kon je over een Leon zelfs zeggen dat er een Audi dashboard in zat.
dawwg zegt
@mashell: De Leon mk1 had inderdaad een veel mooier en beter afgewerkt interieur dan de epic-fail van de Mk2
pomoek zegt
@mashell: haha, inderdaad, ik kan het me nu weer herinneren maar niet of mijn collega dat toen ook wist…
torsen zegt
@pomoek: Wat is er leuk en hip aan Skoda?
hotze zegt
@torsen: Dat zie ik ook niet. Heb echt niets met Skoda en eigenlijk ook niet met het merk VW. Maar wel met Seat en Audi al gebruiken die natuurlijk veel onderdelen uit de VAG-stal. Is denk het zelfde als dat ‘k Naomi Watts een stuk vind en Julia Roberts een engerd. Ieder zijn of haar smaak…
gandini zegt
@hotze: Helemaal mee eens, Naomi Watts is veeeeeeel knapper.
Over welk merk hadden we het ook alweer?
pomoek zegt
@torsen: In diezelfde tijd ging ik eens bij Skoda kijken voor een leaseauto. Skoda was een paar jaar daarvoor overgenomen door VAG en hadden opeens met de Felicia een redelijke verkoophit in handen. Toen de Octavia uitkwam ging het echt los.
Een Bora voor de prijs van een Golf! In de stad waar ik woon was een garage die het dealerschap van Skoda tot dan er een beetje bij deed. Volkomen verrast door en niet klaar voor het succes van de auto’s die ze in hun, nu ja, showroom hadden staan.
Inmiddels zijn ze verhuisd naar een glimmend glazen showroom aan de rand van de stad op een bedrijventrein. Wat dat betreft is Skoda hip geworden. En leuk, nu ja, dan denk ik weer terug aan die garage bijna 20 jaar geleden…
karhengst zegt
@pomoek: Succesvol is wat anders dan hip. Het blijven bedaagde wagens, in het kleine segment met een budget uitstraling, in het hogere segment no-nonsense met een enigszins statige uitstraling.
Skoda is eerder anti-hip. Wat hen geen windeieren legt.
pomoek zegt
@karhengst: maar is antihip niet het nieuwe hip?
torsen zegt
@pomoek: ergens wel. Het no nonsense design staat eigenlijk best goed.
Maar binnen de VW groep worden ze vrij duidelijk minder hip en meer praktisch gepositioneerd.
Als je de Fabia tegen de Ibiza afzet zijn er een aantal opties bijvoorbeeld niet beschikbaar.
Geen digitaal dashboard, geen FR of R line bodykit alternatief, geen ander audio systeem, alleen stoffen bekleding en ook motorisch (m.u.v. de RS modellen) krijgt Skoda meestal geen stevigere motoren.
Wat de Fabia dan weer wel heeft is een station variant.
baklava zegt
@stationcar: omdat vw een saaie bedoening is, seat ziet er leuker uit, sportiever en goedkoper.
mashell zegt
@baklava: als in stapt ziet het er heleaas vooral goedkoper uit.
baklava zegt
@mashell: vind ik heel erg meevallen.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Zeer conservatief in het interieur ook…
guido93 zegt
Alleen nog het interieur naar een hoger niveau tillen, de buitenkant ziet er al netjes uit!
tortuga zegt
De leon altijd al een mooi model gevonden… zowel vroeger als nu
toyotavenray zegt
@tortuga: en zeker de Leon fr 1p. Is de tegenhanger van de golf GTI. Alleen betaal je minder en je hebt dezelfde performance.
tortuga zegt
@toyotavenray: als het vag moet zijn is het een leon st
postman91 zegt
Ah tof! Ik ben zelf trotse eigenaar van een Leon uit 2012. De business- copa uitvoering. Bi- xenon, hill hold, led achterlichten. Allemaal voor VAG kwaliteit, ja meningen verschillen, maar toch goedkoper, sportiever en gewoon mooier dan een vw golf van die tijd.
vonklausenburg zegt
Skoda is het nieuwe VW, Seat is het nieuwe Skoda maar dan sportiever, VW is het nieuwe Audi. En Audi positioneren ze ietsjes hoger.
Aldus ook een bevriende VW-dealer:
“Je koopt nu een VW om dezelfde kwaliteit te hebben van Seat en Skoda, alleen wil je meer geld uitgeven om een betere afwerking te krijgen. VW is naar Audi toegegaan en wat VW vroeger was is nu Skoda en Seat.”
Dutchdriftking zegt
Tja, de Leon is ook gewoon een heel goede aanbieding. Een golf welke net wat leuker stuurt, iets minder interieur en iets speelser uiterlijk.
dufornee zegt
@dutchdriftking: precies dit, inderdaad. Was voor mij de reden om te kiezen voor de Leon, plus dat voor het geld van mijn tweedehands Leon ik een hoop opties heb die ik op mijn dagelijkse snelwegrit erg ben gaan waarderen die ik in een Golf voor hetzelfde geld had moeten missen. Qua techniek is het super, buitenkantje vind ik sportiever ogen en ja, van binnen merk je dat je iets achtergesteld wordt tov VW. Echter, stoelen zijn goed en het rijdt sportief en comfortabel. Precies wat ik zocht.
dberkwood zegt
In de 10 jaar dat ik mijn rijbewijs heb rij ik SEAT en ik zie mijzelf niet switchen naar Skoda of Volkswagen. Die merken ogen vrij saai maar SEAT’s heb ik over het algemeen altijd mooie auto’s gevonden. Daarnaast is de value for money echt een factor. Volkswagen’s zijn veel te duur, ook op de occasion markt.
Mijn eerste auto was een zwarte ’07 Ibiza en het was echt een top auto. Met de 86pk 1.4l zeker niet snel maar desondanks reed ‘ie geweldig. En die generatie Ibiza vond ik veruit de mooiste auto in het segment.
De Ibiza heb ik na 7 jaar ingeruild voor een blauwe ’13 Leon SC waar ik nu nog in rondrijd. Zeker met de 140pk 1.4l een zeer fijne auto die erg lekker rijd en opnieuw vind ik dit design de mooiste in zijn klasse.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe Leon, ik hoop dat SEAT de goede designtaal doorzet naar de opvolger.
LaLancia zegt
Het is allemaal rondpompen van geld. Voorheen was VW’s marktaandeel wat hoger. Wat ze nu zijn kwijtgeraakt zit er bij Seat nu bij.
Onehp zegt
“SEATS een paar punten die Alfa’s zo bijzonder maakten: design en rijeigenschappen.”
Tja, het uiterlijk design van de Seat vind ik best wel zuiders en wat leukere lijnen hebben, maar een 159 hebben ze natuurlijk niet gehad. Maar een Mito of een Giulietta zijn nu ook niet zo bijzonder… Qua rijden kan menig AR iets leren van een vergelijkbare Seat….
Onehp zegt
Laatst zag ik ook dat Seat het beter doet dat VW en Audi in de betrouwbaarheid, waarschijnlijk omdat de auto’s meer beproefde techniek gebruiken, of in andere woorden, minder storingsgevoelige hi-tech opties erop hebben zitten (niet aangevinkte opties of gewoon niet verkrijgbaar…)
dufornee zegt
@onehp: Ben ik niet met je eens; ook mijne heeft Adaptive Cruise en stuurt op de snelweg grotendeels zelf tussen de lijntjes. Het was de eerste auto in z’n klasse met volledig LED koplampen, dus qua techniek zit je niet met een bolderkar op de weg.
Onehp zegt
@dufornee: ja de LED zijn prima. Is er een andere reden waarom Seat betrouwbaarder zou kunnen zijn behalve dat ze, doorsnee en gemiddeld, wat minder storingsgevoelig zijn uitgerust? Wat dus niet hetzelfde is als dat er niks opzit…
(Zeer tevreden van de LED koplampen om mn Leon ook, behalve de vermoeidheidswaarschuwing de rest van de rijassistentie bewust niet gekozen echter)
dufornee zegt
@onehp: Nee, zou ik niet weten. Ik bedoelde alleen maar te stellen dat zelfs al gooi je hem wel vol opties (welke uitvoering ik op heb kunnen pikken), dat je dan ook geen storingen hoeft te hebben. Zou niet weten welke optie de Golf heeft die de Seat niet heeft, maar toch is hij storingsvrijer.
Wat wél kan, is dat mensen liever een Golf leasen dan een Seat en daar ook meer voor willen betalen. Liever een matig gevulde Golf dan een volle Leon, waardoor er dus minder system op zitten voor de mensen die wel een Leon kiezen en dus minder storingen?
PS: heb je je LED-lampen ook wat hoger afgesteld met de hand? Standaard staan ze veel te laag
Onehp zegt
@dufornee: ik denk toch gemiddeld gezien dat de tech iets volwassener is als ze beschikbaar worden bij Seat (die geen topmodellen als pakweg een Touareg of A8 heeft)…
Nee niks aan LED hoogte gedaan, vind vooral op grootlicht dat ie wat te laag schijnt als ik bergaf rij en de volgende scherpe bergop wat te laat zie. Hoe doe je de aanpassing? Moet natuurlijk ook de keuring doorkomen…
dufornee zegt
@onehp: Ben ik met je eens, maar een Golf heeft ook niet de nieuwigheden van het topmodel, dacht ik, en scoort als ik jouw opmerking lees dus lager in betrouwbaarheid?
Zie hier; https://forums.seatcupra.net/index.php?threads/leon-led-headlight-adjustment.421924/. Prima zelf te doen en scheelt alles
mashell zegt
Autobild had het erover dat Seat in plaats van budgetmerk nu eindelijk als Alfa concurrent gepositioneerd gaat worden. In het geval van het komende id.neo Seat zustermodel zou het om meer range, meer vermogen en een hogere prijs dan de vergelijkbare VW gaan.
Onehp zegt
@mashell: intressant. Vreemd genoeg zie ik Alfa ook als een budgetmerk, enkel minder budget dan Fiat…
janstehouwer1954 zegt
Alfa wannabee’s
RAW zegt
Heb zelf jaren in een Altea XL 2.0 TDI gereden, privé. Onderscheidende auto, veel ruimte, goede wegligging, wel wat veel plastic van binnen, maar verder een fijne auto. Was in ieder geval anders dan andere VAG modellen, want geen SUV en ook geen echte MPV, eigenlijk meer een hoge stationwagen. Nu zie je vooral veel van hetzelfde, ook al spreekt mij de vormtaal van Seat meer aan dan van VW of Skoda. Echter, rij nu al weer jaren Mazda 6 SW en dat is qua rijden toch echt een hele stap omhoog. Qua design ook, trouwens.
Onehp zegt
@raw68: goede herinneringen aan de XL, mocht een 2.0t lenen, dat ding was verrassend vlot te noemen tov tijdsgenoten, een leuke sleeper.
Mazda 6 is erg fijn, jammer genoeg is er geen stevig gepeperde motorversie verkrijgbaar…
reeybehn zegt
En jullie van AB maar keer op keer zeik artikelen plaatsen over Seat en de afsplitsing van “CUPRA”. Vinden jullie zeker jammer om
Dit bericht te plaatsen? Ik rijd absoluut geen Seat en heb niet al te veel met het merk. Maar vind dit wel een leuke ontwikkeling om te zien. Hoop dat ze een stijgende lijn kunnen vasthouden
20klepper zegt
En toch voor de mensen die zeggen: het is allemaal VAG en hetzelfde… uhh nee.
Stap in een Leon of in een Golf met het zelfde uitrustingsniveau, stoelen van de SEAT hard, veel meer plastic, navigatie onlogisch, zelfs DAB moet je bijkopen, meer geluid in de auto, stugger, afwerking achterin erg goedkoop met dunne kofferbakmatjes ipv een mooie plaat etc etc…
Het verschil moet ergens vandaan komen toch. Verder wel een goed up-coming merk voor bijvoorbeeld de jonge gezinnen of mensen die net hun eerste leaseauto mogen uitkiezen.