De Seat Ibiza Reference is verkrijgbaar vanaf een héél erg lage prijs. Maar is die prijs wel zo scherp? Er moet natuurlijk wel wat tegenover staan. We zochten het uit.
We hebben het er weleens vaker over. Auto’s worden duurder en duurder. Dan pakken we de prijslijsten erbij van vroeger en zeggen: zie je, vroeger was alles goedkoper en dus beter!
Maar nu ontvangen wij een persbericht van de Spaanse firma Seat. Ze hebben namelijk sinds kort een nieuw product in de aanbieding. Of nou ja, aanbieding, het is gewoon een afronding van het gamma naar onderen. De Seat Ibiza Reference is de nieuwste instapper.
De Seat Ibiza werd onlangs nog voorzien van een subtiele facelift. Daarbij waren er al diverse motoren, uitvoeringen en transmissies bekend. Voor nu hebben we de absolute instapversie. Dat is dus de Seat Ibiza Reference. Laten we even eerst beginnen met de prijs: 19.700 euro. Dat is net onder de 20 mille. Is dat goedkoop?
Seat Ibiza Reference
Dat is uiteraard maar net hoe je er naar kijkt. Wat krijg je er allemaal voor? Onder de kap huist een 1.0 MPI driecilinder zonder turbo, goed voor 80 schattige pk’tjes en 93 koddige Newtonmeters. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Daarmee kun je in 15,3 seconden naar de 100 km/u sprinten een topsnelheid halen van 170 km/u.
ROOD!
De standaardkleur van de Seat Ibiza Reference is rood, precies wat je wil op een temperamentvolle Spaanse furie als de Ibiza. De 15 inch wielen zijn een dikke prima, wieldoppen draaien net zo goed mee. Qua standaarduitrusting lijkt het ook redelijk voor elkaar te zijn. Denk aan elektrieke raampjes (voorzijde, achteren is het zwengelen), twee USB-poorten, cruise control, 8,25 inch touchscreen voor multimedia-scherm, lederen stuurwiel en lane assist.
Addertje
Is er dan ergens een addertje onder het gras? Ja, het lijkt er wel op: airco is namelijk geen mogelijkheid. Het zit er standaard niet op, en het is niet te bestellen. Althans, nergens in het persbericht óf in Ibiza-configurator kunnen we een vorm van airco ontwaren. Op het volgende luxe-niveau, de Style, krijg je standaard dual-zone climate control. Die versie kost met 21.870 euro niet eens zo gek veel meer en heeft een fijnere 1.0 TSI-motor aan boord en lichtmetalen wielen.
Vergelijking Seat Ibiza Reference met concurrentie:
- Citroen C3 PureTech Live | € 18.390*
- Ford Fiesta 1.1 Trend | € 18.485*
- Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion | € 18.595*
- Mazda 2 SkyActiv-G | € 17.990
- Nissan Micra IG-T Visia | € 19.740
- Opel Corsa 1.2 | € 18.099
- Renault Clio TCe90 Life € 19.090*
- Skoda Fabia 1.0 TSI Greentech Active | € 19.890*
* = standaard airco
In vergelijking met de concurrentie, zien we dat de Ibiza op zich niet verkeerd is uitgerust. Integendeel! Maar écht goedkoop is ‘ie ook niet. Met name die airco is wel een dingetje, want diverse concurrenten bieden standaard wél een handbediende airco. Dat is in elk geval al wat. Mocht Seat die eraan toe kunnen voegen, kunnen ze een potje breken.
Knoopie zegt
20k voor een Ibiza? Dat vind ik nogal stevig. Tevens vind ik de concurrentie ook niet goedkoop..
Nino zegt
Is de Peugeot 208 geen concurrent? Vanafprijs van €19.200,- en altijd minimaal airco. In mijn ogen één vd leukste b segmenters op het moment.
Ot92 zegt
Je kan beter 1 of 2 jaar oude Ibiza Fr (20dkm gelopen) met de 1.0 TSI motor kopen voor 18-20k. Die zijn tegenwoordig vrij rijk uitgerust.
20k stuk slaan op een nieuwe Ibiza die behoorlijk kaal is, met ook nog eens een klein atmosferische motor is geldverspilling.
wceend zegt
Uit dit rijtje zo ik voor de clio of de fiesta gaan, de Ibiza is in de basis al te oud
jordiiii zegt
@wceend: als je de basis fiesta neemt heb je een exemplaar met de meest oncomfortabele stoelen ooit in een auto, Bieden 0,0 comfort en je hebt geen armsteun. Ik heb er dagelijks 360 kilometer mee gereden. Was tevens ook het 1.1 blok zonder turbo
poes zegt
@jordiiii: daarbij is de Fiesta echt veel kleiner dan ee de Ibiza/Polo/Fabia.
boomhauwer zegt
20d voor zo’n schraalbak..
dree16v zegt
Geen airco?! Tis 2021 koekoek
Johanneke zegt
Wel zonder de dubbele nepuitlaat van de FR, dat is een plus. Plastic is zo ondiep dat je de achterkant van de ‘uitlaat’ kan zien….
potjak zegt
Ik mis de Sandero in het rijtje. En vroeger was alles goedkoper en beter… nou mijn salaris was toen ook veel goedkoper en zeker niet beter… die vergelijken met vroeger die gaan niet op. Je verdient ook meer, standaard zit er meer dan toen etc. Maar goed, 20K voor een kale Seat blijft veel geld.
jmeverts zegt
93Nm 😍
bierbuik zegt
@jmeverts: 15,3s naar de honderd lijkt me doodeng!
Klojum zegt
Nou ja, 80pk minus 15-20% verlies door een airco, dan blijft er helemaal niks over. Dan wordt de 0-100km/u tijd minstens zo’n 25+ seconden. Dat is niet echt veilig, en het wordt nog erger met volle bepakking.
cvoo zegt
@Klojum: Waarschijnlijk dat het daarom dus ook niet leverbaar is i.c.m. het atmosferische torretje :-)
basman147 zegt
Een airco voor in je auto heeft echt geen 15 of 20% van 80 pk nodig. waarschijnlijk is het nog geen 10e daarvan, zo’n 1,5 a 2 pk.
sportabgasanlage zegt
@basman147 Volgens een test van AD gebruiken airco’s gemiddeld 3 tot 10 procent extra brandstof en kosten 5 tot 10 pk motorvermogen, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden (buitentemperatuur vs binnentemperatuur).
jimwillemse zegt
Dat valt allemaal wel mee ! rij zelf een Ibiza 6J 3cyll MPI 75pk met airco en een Polo 2G MPI met 80pk.
Verwacht geen wonderen maar kom gewoon goed mee met het verkeer invoegen is ook geen probleem.
Tuurlijk merk je het wel als de airco aanstaat maar het valt opzicht allemaal wel mee.
saxoke zegt
K heb een 1.0TGI staan. De aardgas versie. Met turbo, 6bak, navigatie, 2zone airco. En, het rijdt enorm goed. Erg fijne auto is dat.
soundgarden zegt
Dit rijdt echt voor geen k#t. Proefrit gemaakt puur ter oriëntatie, wist niet hoe snel ik weer terug moest. Letterlijk straat uit gereden en meteen omgekeerd. Uiteindelijk uitgekomen op een volledig uitgeruste FR in Desire Red 95pk/5bak. Wereld van verschil. Bijna 2 meter lang en stap na uren rijden er gewoon fris uit. Maar heb dan ook de sportstoelen en armsteun etc. Fijne kar!
saxoke zegt
@soundgarden: ik heb niet de armsteun en sportstoelen, maar k vind m wel erg goed rijden met 90pk (de TGI heeft 5pk minder dan de TSI) in Style uitvoering.
tjorque zegt
Airco kan niet omdat je de 100 dan niet meer haalt 🤣
bernoulli zegt
In 2017 kocht je een nieuwe Ibiza Reference van dit model voor iets meer dan 15K.
b088y zegt
Prijs x2 vergeleken met 2009, toen was de instapper onder de 10k…
Robert zegt
Een auto zonder airco aanschaffen is één ding, maar probeer zo’n ding eens in te ruilen: véél succes!