Er is een reden dat Seatjes altijd vol enthousiasme de spiegels binnen komen rijden, liefst een beetje duwen en er vervolgens met een vaartje langs schieten. Dankzij de motoren en strakke wegligging dagen ze uit tot ‘sportief rijden’. Stel je niet te veel eisen aan achterwielaandrijving en formaat, maar rij je graag? Dan verdient de Seat Ibiza zeker een proefrit.
De Seat Ibiza in het kort
Sinds 1984 bouwt Seat Ibiza’s en vanaf eind jaren negentig krijgt de Ibiza steeds meer eigen karakter. In dit occasion aankoopadvies behandelen we de derde generatie Ibiza. Dat model debuteert in 2002 op hetzelfde platform als de Volkswagen Polo 4 en de Skoda Fabia. Eigenwijs als ze in Spanje zijn werken ze wel iets langer door aan een toereikend weggedrag. Met name de FR en Cupra scoren op dit vlak.
Banden met de Duitse equivalenten zijn sterk. Daar krijgt Seat de onderdelen vandaan, die gebruiken ze echter op een geheel eigen manier. Het lukt Seat ingenieurs duidelijk meer temperament in de auto te stoppen dan zomaar de zoveelste Volkswagen. Niet alleen qua design van buiten maar ook van binnen.
Walter de’Silva staat dan ook aan de wieg van het Seat Ibiza 3 ontwerp. Hij was verantwoordelijk voor Alfa Romeo’s 156, maar later ook voor de Audi A6 C6 en Volkswagen Scirocco. Zijn pen zet tamelijk agressieve strepen neer voor de kleine Seat Ibiza. Tot dan toe kent het model veel rechte lijnen, maar vanaf 2002 kijkt de Ibiza meer agressief uit zijn koplampen.
Motoren zijn beschikbaar in vele soorten en maten. Seat’s Ibiza doet prima dienst als héle goedkope auto, maar ook als sportieve hatchback. In de eerste categorie auto’s ligt een 1.2 liter driecilinder, 1.4 liter driecilinder diesel of 1.4 benzine 16-klepper. Snelle Ibiza’s huisvesten een 1,8 liter turbo viercilinder benzine, 1,9 liter turbodiesel of 2 liter benzine en zijn desgewenst als ‘FR’ en ‘Cupra‘ modellen te koop. FR- en Cupra-versies krijgen als benzine een handgeschakelde vijfversnellinsbak, diesels krijgen zes versnellingen. Ze ’trekken eraan’ met maximaal 180 pk en 245 Nm (benzine) of 160 pk en 330 (!) Nm.
Als occasion
Ontworpen door een Italiaan, in elkaar gezet door fanatieke Spaanse autotechneuten en onderdelen aangeleverd vanuit Duitsland. Klinkt dat als een auto om te hebben? Zo ja, kijk dan vooral uit naar de stevig gemotoriseerde exemplaren en niet alleen voor de snelheid. Driecilinders hebben veel betrouwbaarheidsproblemen gehad in de eerste jaren. Met name de grote (1.9) diesels zijn juist gemaakt om kilometers te maken en halen ook met gemak hogere tellerstanden.
Prijzen voor een Seat Ibiza, uit 2002 en jonger, beginnen bij €2000,-. Ibiza’s uit de lichtste categorie. Voorin ligt een 1.2 driecilinder met 64 pk, 1.4 viercilinder met 75 pk of 1.4 diesel met 70 pk. Geen van allen schieten ze op. De 1.4 is ook verkrijgbaar met 100 pk. Taai zijn de 1.4 blokken wel en de prijs maakt ze aantrekkelijker.
Minimaal 130 pk kost wat. Dan rij je een Seat Ibiza met klassieker 1.9 pompverstuiver diesel van Volkswagen. De laatste lichting in een reeks oersterke ’traditionele’ diesels van dat merk. In dit model is een 0-100 km/u sprint in minder dan 10 seconden mogelijk, evenals een topsnelheid van ruim meer dan 200 km/u.
Nog sneller gaan de 1.8 Turbo benzine modellen en Cupra diesel. Laatstgenoemde sprint met 160 pk en 330 Nm naar 100 km/u in 7,6 seconden. De benzine-versies (150 pk en 180 pk) kunnen deze diesel nauwelijks bijhouden en hebben 8,4 en 7,3 seconden nodig voor een stoplichtsprint naar 100 km/u. Dat is toch een belangrijk onderdeel van het Seat-leven.
Naast verschillende motoren kennen de uitrustingsniveaus van de Seat Ibiza ook andere afstellingen van het onderstel. Standaard is een Ibiza vrij stug geveerd, Sport, FR en Cupra versies gaan hierin steeds weer een stapje verder. Vooral Cupra versies worden vaak als stug ervaren, wat duidelijk meer kan vermoeien op lange ritten. Sport en FR modellen voelen nog steeds sportief aan, ook minder zenuwachtig.
Tot slot zijn de auto’s naar wens zeer compleet geleverd. Leer, xenon, climate control en allerhande elektrische verstelmogelijkheden zijn geen uitzonderingen. Noodzakelijk zijn de opties niet, lekker zijn ze wel.
Aandachtspunten
Punten om voor uit te kijken bij de Seat Ibiza: de 1.2 driecilinder. Zowel EGR-kleppen als distributiekettingen geven problemen op deze modellen. Veel van deze problemen hebben ook te maken met goed onderhoud. Door een slecht olieverversingsregime kunnen kettingen vroegtijdig verslijten. Spanrollen kunnen het systeem niet meer genoeg op spanning houden en na enige tijd zal de motor stuklopen. Vaak is de motorloop van tevoren al een goede indicatie van aankomend onheil. Een erg rumoerige loop en schommelend toerental zijn indicatoren.
Distributieriemen zijn eveneens gevoelig op de viercilinders. Zij gebruiken kunststof spanrollen. Soms slijten deze spanrollen vroegtijdig, veel vaker vergeet men deze te vervangen bij een distributie-wissel. Bij het stuklopen van de spanrollen is motorschade bijna onvermijdelijk.
Elektrische problemen zijn ook de Seat Ibiza niet vreemd. Veel problemen komen door vocht in of om de zekeringenkast. Soms is het nodig deze in zijn geheel te vervangen. Bij 1.8 benzinemotoren kunnen de koelfans stoppen met draaien door problemen bij de zekeringen. Elektrische raambediening doet het soms niet en de klokkenwinkel kan niet functioneren.
Onderdelen aan het onderstel kunnen rammelen. Vanaf de passagiersstoel is bovendien vaak extra windgeruis hoorbaar. Eigenlijk zijn dit allemaal onschuldige geluiden. Een Seat Ibiza is mogelijk niet de juiste auto voor bestuurders die zich hieraan storen.
Conclusie
Sterke banden met de Volkswagen Polo maken de Seat Ibiza niet per definitie een saaie auto. Spanje was eigenwijs genoeg een eigen ‘ding’ te doen bij het ontwikkelen van de derde generatie Ibiza. Goed nieuws voor chauffeurs die net een beetje meer houden van rijden. Sportief sturen, met geweld opritten af rijden en rotondes bedwingen. Je houdt er een weinig beleefd imago aan over maar hebt wel plezier onderweg. Daar leent de Ibiza zich uitstekend voor.
Nog aan het rondkijken naar een auto in het formaat Ibiza? Rij ook eens met een Volkswagen Polo uit dezelfde periode en probeer sowieso de verschillende uitvoeringen Ibiza uit. Zoals gezegd verschillen de ‘standaard’, Sport en FR-modellen flink. Kies een Cupra als de auto deels hobby is én een trackday op zijn tijd je wel wat lijkt. Kosten hoeven de pan niet uit te rijzen. De leukste Ibiza’s vind je tussen de €5.000 en €10.000. Klik hier door naar een Seat Ibiza occasion overzicht.
bofkont zegt
De 1.9 TDI 160pk is een geweldige auto!
Een collega van mij heeft eentje gehad, wat sleurde dat ding eraan zeg.
Asociaal :)
En ook nog met gemak 1 op 17/18.
En praktisch onverwoestbaar deze oudere 1.9 TDI.
Zo goed maakt VAG ze helaas tegenwoordig niet meer.
eltee zegt
@bofkont: Kan ik alleen maar beamen, ik had tien jaar geleden een Toledo met dezelfde motor, gechiptuned en al. Goede motor, minder goed qua rest, na vier jaar begonnen de reparatierekeningen op te stapelen en ben ik overgestapt op een Ford mondeo.
Je zou toch verwachten dat motoren alleen maar beter worden, helaas staat een nieuw ontwerp motor niet garant voor betere betrouwbaarheid.
rnej zegt
ik heb een ibi uit 98 met een 1.4 8klepper in het vooronder. weinig vermogen, loopt 1 op 14 met 130+ , 1 op 17 met 100 kmu als max… het is niet spannend rijden, maar het beestje start altijd!
onverwoestbaar, teller staat op 210.000 km, en eerste apk-gebrek na 15 jaar is nu dat de remleidingen wat roest vertonen. schuurpapiertje, tectyl, en we gaan weer een jaar verder.
taaie goedkope auto’s die wel ff net wat groter zijn dan een gemiddeld koekblik in dezelfde prijsklasse. je kan een ibi 6K1 met een tonnetje op de klok voor onder de 1000 euro vinden, en daar rijd je zo probleemloos een tonnetje bij.
rotarypowah zegt
Nooit gedacht dat ik foto’s zou aanklikken van een Ibiza. Nouja, foto’s waar een Ibiza op te zien is dan, als je goed kijkt.
jwstoop zegt
Hiero een 1.9 TDI 130pk, prima bak. Het blijft ook wel een beetje een auto voor fout volk, maar zolang je er geen goedkope / aftermarket troep aan hangt kan het best.
bofkont zegt
@jwstoop: Geweldige wagen/motor ook die 130 pk tdi!
alcantara zegt
Ha, ik zou me kapot schamen om in zo’n boodschappenwagentje rond te moeten tuffen.
Doe eens leuke aankoopadviezen zoals laatst met de 350Z. Einzers met 6-cilinders ofzo.
krizus zegt
@alcantara: En meneer rijdt?
alcantara zegt
@krizus: 323Ci uit ’01, lekker traphok, tegenwoordig denkt men dat je een Pool bent als je met zo’n wagen rijdt. Niet dat ik me daar aan stoor maar denk al na over de volgende wagen, 130i lijkt me leuk rijden maar E92 325i/330i is mooier. 350Z is ook leuk maar wil een achterbank hebben, GT86 is dan weer te nieuw/ te duur 2dehands. Ibiza zal het iig niet worden…
jensdm zegt
@alcantara: Deftig bakkie, kan je je zeker al met amuseren! Al vind ik ‘m op dit moment al wat ‘oud’ lijken. Ben zelf ook aan het twijfelen om te gaan voor een E92 325i (de 3l, niet de oudere 2.5). Kan je door het inlaatstuk te vervangen door die van een 330i het vermogen van een 330i mee halen. En daarbovenop ook nog eens chippen. Reken je de pk’s mee? ;-)
Kortom, de E92 is gewoon enorm stijlvol met prachtige sportieve lijnen ook nog. Veel mooier dan een eend die je ook voorstelt. Dat je zo’n eend dan nog overweegt!?
alcantara zegt
@jensdm: 2deurs 130i overweeg ik omdat het zo geweldig schijnt te rijden, heb het zelf nog niet mogen testen. Is inderdaad iets compacter en lichter dan een 330i, maar of het echt zo’n verschil is weet ik dus niet. Qua looks wint E92 uiteraard. Van de 325i mod ben ik op de hoogte, vandaar ook de keuze tussen 325i/330i. Vreemd genoeg zijn er veel meer 325i’s 2dehands te vinden dan 330i’s?
jensdm zegt
@alcantara: Logisch denk ik toch? Kost ook minder in AKprijs/taxen/verzekering.
In België staan er 19 op autoscout24 vanaf bj 2008. Neem dan mijn eisen erbij (max 50K km, budget, leder en Mpack) en er schieten er 4 over.. En dan ben ik nog kieskeurig op carrosserie/leder kleur ook.
Weet niet van waar jij bent (BE/NL) maar ik denk dat het in NL nog moeilijker is om 1 te vinden naar je zin?
Anyway i like your taste! ;-)
alcantara zegt
@jensdm: Woon in NL, wegenbelasting is voor beiden hetzelfde want vallen in dezelfde gewichtscategorie, verzekeringskosten maakt ook weinig uit, idem voor verbruik. Dus 330i heeft wel de voorkeur. Wat bedoel je met je eis ‘budget’ en waarom niet meer dan 50k? Had zelf de grens al bij 100k gelegd. Leder hoeft voor mij niet per sé, wel de sportstoelen. M-pakket gaat de voorkeur zeker naar uit en liefst in Le Mans blauw, maar dan blijft er helemaal weinig over. Misschien haal ik hem in DE omdat daar de keus wat groter is.
jensdm zegt
@alcantara: In BE zal je nochtans meer betalen voor 330i.. Met budget bedoel ik max bedrag dat ik eraan wil uitgeven. 100k km’s is mss ook nog te doen, maar ik rijd toch liever met een ‘jongere’ wagen rond, vandaar max 50k km. Als er nu eentje staat dat 100% mijn goesting is en hij heeft 60k km’s ga ik er ook nog naar kijken hoor. Gewoon liefst een jongere wagen.
Dat LMB kleur is gewoon té prachtig, inderdaad. Again, i like your taste! Spijtig dat vele mensen een andere kleur nemen..
In DE staan er ook mooie natuurlijk, maar dan zit je weer met al dat papierwerk qua invoergedoe ed. Heb ik niet veel zin in. Als je je 130i/325i/330i hebt, post ‘m eens op AutoJunk!
eltee zegt
@alcantara: Dit soort aankoopadviezen zijn dan ook voor mensen die in dit soort ‘boodschappenwagentjes’ moeten rondtuffen! Als je geld zat hebt is je keus ruimer, zeg maar!
rnej zegt
@eltee: ik heb geld zat voor een beamer, maar ik ben gek als ik meer geld ga betalen voor evenveel wielen en stoelen en een autoradio om mee snelweg te tuffen als het regent of sneeuwt.
ja, meer pk is leuk, maar zo’n 325 is maar een traag hok vergeleken met mijn motor, en die kost samen met mijn auto minder dan alleen een BMW hebben… :’)
eltee zegt
@alcantara: Wat dacht je van een Focus ST (2.5 V5 turbo) aankoopadvies?
ej20g zegt
@eltee: even mierenneuken hoor. Een V5? Nee hoor, gewoon een L5. Verder heb je wel gelijk, lijkt me een leuk aankoopadvies al zijn die vrij nieuw.
eltee zegt
@ej20g: v5… What was I thinking?! Niet miereneuken, terechte opmerking!
alcantara zegt
@eltee: Prima, helemaal top dus regel het maar!
rovalo zegt
En het Seat Ibiza aankoopadvies voor vandaag luidt: NIET DOEN!!!
beseff zegt
Ik ben van plan om een 1.4 16v 100pk te kopen , goed dat ik dit heb gelezen.
ej20g zegt
Het zal nooit mijn type auto worden, geen fan van Seat. Wel een leuk autootje voor iemand die klein en goedkoop wil rijden of juist klein en sportief.
vagibiza zegt
Wat leuk, een aankoopadvies van mijn eigen auto!
Als eerste auto heb ik een ibiza gekocht uit 2003 met een 1.4 blok.
Het gaat niet bijzonder snel maar rijdt best leuk, doet 1 op 14 gemiddeld met veel stadskilometers, wat best mee valt. Over betrouwbaarheid ben ik ook best tevreden, de auto heeft nog nooit iets gehad sinds ik er mee rijd.
Joost zegt
De Cupra van het vorige model, die was stoer! Mooie witte velgen én 6 pk meer dan de Golf GTI uit die tijd (met hetzelfde blok)
renesf zegt
Heb zelf een ibi cupra uit 2001. Vind het nog steeds een van de mooiere uit zn klasse. Rijd fijn. Maar eigenlijk is het meuk. Versnellingsbak is poep. Electronica is poep. En dat is bij die nieuwere types niet anders. Ow.. en ze rammelen snel. Wel ben je sneller dan die vw gti-tjes. Maar je bent ook 300 kilo lichter. En koppel is wel ok. Maar ja… de bak.
quincy zegt
Zelf een 1.2 benzine en diesel FR (zoals die rode op de foto’s, alleen dan donkergrijs) van de zaak gehad. Die 1.2 was echt niet boeiend, maar die diesel FR zal me altijd blijven bij staan. Dat ding was voor het formaat en motor echt rap, reed absoluut goed en nog luxe (voor 5 jaar geleden) ook. En het mooiste was, ik reed ondanks een pittige rijstijl makkelijk tussen 1 op 22 en 25, dus ongeveer 1000km op een tank.
De “zuinige” diesels die ik heb gereden hebben dat geen van allen gered. Daar kan ik met mijn verstand nog steeds niet bij: dat de eco modellen die ik heb gereden minder zuinig zijn dan de sportieve auto die ik toen reed.
De Ibiza FR blijft één van de fijnere auto’s die ik heb gehad.
renesf zegt
@quincy: Omdat je met eco autootjes altijd vol gas rijd. Mn pa heeft een nieuwe twingo eco nogwat. Ben je constant aan het trappen.
SJ zegt
@quincy: Los van het feit dat er tegenwoordig veel met die testen en cijfers wordt gesjoemeld, zal zo’n Ibiza als die jij gereden hebt geoptimaliseerd zijn voor iets sportiever gebruik. Tegenwoordig zullen auto’s die als ‘zuinig’ bestempeld worden puur voor het allerzuinigst mogelijke rijden geoptimaliseerd worden (ook weer om in de testen goed te scoren). Zodra je er een sportieve (of zelfs een normale realistische) rijstijl op nahoudt, schiet het gebruik omhoog.
TDI-goeroe zegt
@quincy: klopt, met de 130pk van 2002 (motorcode ASZ met lange versnellingsbak, 120 is amper 2000 toeren) kon je makkelijk 1op20 halen, ook getuned naar 180pk, zuiniger dan fabrieksopgave!
Met de 130pk vanaf 2007 (motorcode BLT en kortere bak) haalde ik nooit zuiniger dan 1op16…
Ot92 zegt
@TDI-goeroe: Allebei een pd tdi, toch?
Wat me wel opviel, ons ouwe Bora uit 99′ met een 1.9tdi 90pk (verdeelpomp tdi) verbruikte altijd gemiddeld 1 op 20, hoe hard je ook reed.
Met de 2006 Passat 3C Sedan 2.0tdi 140pk 16v (BKP) (gechipt naar 170pk, door de dealer/1e eigenaar. Ik was naar JD geweest anders) halen we de 1 op 18/19 met een rustige/normale rijgedrag (op 16” LM), ga je echter wat harder rijden, dan zakt het al snel terug naar 1 op 15/16.
Binnenkort ga ik voor een jongere Passat met een cr tdi, misschien een Variant. Is zien of die echt zuiniger zijn dan de pd tdi, die ik momenteel in mijn Passat heb.
TDI-goeroe zegt
@ot92: klopt, die Ibiza’s 2002 en 2007 ware allebei pd’s, maar er was blijkbaar iets aangepast aan de 2007 waardoor het verbruik steeg van 1op20 naar 1op16. Ik heb er later de langere versnellingsbak achter gemonteerd en kwam toch niet zuiniger dan 1op18. Ik heb nu de 6J 2.0crTDI en die verbruikt ongeveer 1op17. wel nog met roetfilter ;)
Ot92 zegt
@TDI-goeroe: slopen (ik bedoel dan leeghalen) die ro(e)tfilter =D Als bonus krijg je dan ook nog is een aantal pk’s erbij.
Trouwens, op hoeveel inch wielen rij je rond? Als ik zo naar het verbruik kijk zal het wel minimaal 18” zijn. En rij je ook vaak in de stad? Want je zou, volgens de cijfers op spritmonitor.de , toch een verbruik moeten halen van zo’n 1 op 18 tot 1 op 20.
En ach, het verbruik zal wel iets beter worden, zodra het ro(e)tfilter eruit is. =P
TDI-goeroe zegt
@ot92: ik rij de 6J op de standaard maat 215/40/17. En dat filter staat al in de planning. Volgens de kenners wordt het verbruik dan inderdaad zo’n 10% zuiniger. De 6l reed ik op 205/40/17, wat ook de standaard velg was. Maar de BLT was gewoon af fabriek 20% onzuiniger dan de ASZ. Kijk de forums er maar op na, ik was geen uitzondering.
keesje1987 zegt
Jongens, als we dit soort geneuzel willen lezen gaan we wel naar Autoweek.nl
SJ zegt
@keesje1987: En straks weer zeuren als Autoblog komkommernieuws plaats?
SJ zegt
@SJ: plaatst
keesje1987 zegt
@SJ: Jep
ej20g zegt
@keesje1987: hoezo? Dit soort aankoopadviezen zijn toch handig? Niet iedereen is een kenner van een bepaald merk of type en niet iedereen is autotechnicus. Dan is zo’n aankoopadvies erg handig. Autoweek heeft wel reviews maar geen aankoopadviezen (voor zover ik weet).
SimonMc zegt
@Alwood: ” Stel je niet te veel eisen aan achterwielaandrijving en formaat, maar rij je graag?”
Euhm, achterwielaandrijving?
ej20g zegt
@SimonMc: als in: “Hoef je geen achterwielaandrijving of een groot formaat, maar houdt je wel van autorijden,”
SimonMc zegt
@ej20g: Als het is zoals je zegt, is het wel bijzonder “omslachtig” geformuleerd, en vooral verwarrend.
Ik interpreteer “stel je niet te veel eisen aan achterwielaandrijving” => het hoeft geen auto te zijn met gesofisticeerde achterwielaandrijving.
ej20g zegt
@SimonMc: ik ook hoor, maar jouw reactie zette mij aan het denken. Dit was wat eruit kwam. Omslachtig is het dan wel inderdaad.
arjontje zegt
Dit had er nog bij gemoeten bij kwaaltjes. Pas op bij de 1,4 16v (eerdere types.) Kijk of deze de modificatie heeft bij de carterontluchting. Als je korte stukjes met de auto rijd krijgt de motor last van white sludge. In een goede winter bevriest de carterontluchting. Waardoor alle olie uit de pijlstok geduwd wordt. Met vast gelopen nokkenassen of motor. tot gevolg.
fastandsmall zegt
@arjontje: Hmm, ik heb dit ook met een andere auto. Tenmiste, aangepast. Hoe is dit eventueel te voorkomen? Heb namelijk gewoon een filtertje erop zitten.
lekki zegt
Mijn Ibiza 1.9 sdi van ’98 heeft al 330k op de teller. Motor klinkt nog altijd niet alsof hij het gaat opgeven. Alleen wat last van roest op het chassis.
alfista zegt
advies: niet kopen! zeer matige afwerking, motoren die het af laten weten, etc. etc…..
emiel25 zegt
Zelf rijd ik Seat Ibiza TDI 130pk, getunef door JD naar 170pk. Het is werkelijk een fantastisch bommetje, een ware koppelkoning met 400nm. Een Gti heeft het er werkelijk moeilijk mee met sprint. Superbetrouwbaar ook, heeft me in 300.000 km nooit laten staan. Gemiddeld verbruik 1 op 18-19. Dat zijn de feiten. En mooi ook maar dat is kwestie van smaak. Nadelen zijn er ook: hoge slijtage voorbanden, stugge vering, voorwielophanging, neiging tot onderstuur en rammeltjes in dashboard. Maar dat zijn maar kleinigheidjes en staan niet in verhouding tot het enorme plezier dat ik er tot dusver aan beleefd heb.
Toch hierna gern seat meer; de emotie en schoonheid zijn weg bij de nieuwe types vind ik. Seat heeft haar fraaie imago verruild voor iets goedkoops en iets vaags. Daarom blijf ik bij het oude, want zo’n fijne bloedsnelle jonge/nieuwe kleine diesels zijn er niet meer helaas. Bovendien bevalt mijn huidige bommetje nog erg goed!
db87 zegt
Als je een Seat Ibiza koopt realiseer je dan dat deze auto qua betrouwbaarheid duidelijk onder het gemiddelde zit. Hou rekening met bijkomende reparatiekosten. Ook een goed exemplaar is geen garantie voor de toekomst.
De auto in de video vind ik tevens behoorlijk aan de prijs ik had verwacht dat de occasion auto op 7 a 8K euro zou zitten…