Dat is een soort gedowntunede Ibiza Cupra. Goedkoper ook, toch is het raadselachtig waarom Seat nu met dat nieuws komt.
De vernieuwde Ibiza Cupra werd al in augustus vorig jaar aangekondigd, maar voorlopig is deze nog niet verkrijgbaar in Nederland. Prijzen weten we ook al nog niet. Dat feestje zet zich door met de Ibiza FR, want ook daarvan weten we niet hoe duur die wordt en wanneer deze naar Nederland komt. Wel is de Ibiza FR te bewonderen op de autoshow van Barcelona van 9 tot 17 mei.
Voor diegenen die naar niet heen vliegen om de Ibiza FR te bewonderen: de FR heeft hetzelfde 1.4 twincharge motor met een turbo én een compressor als de Cupra. Het vermogen is echter teruggeschroefd naar 150 pk. Voor de fans van tv-series van weleer monteert Seat een zeventraps DSG-bak met paddels achter het stuur. Het uiterlijk van de FR is iets gepeperder dan de normale Ibiza’s: de voorbumper is anders met een luchtinlaat met honingraatmotief, Saet monteert bovendien 17 inch lichtmetaal, een dubbele uitlaat en zilverkleurige buitenspiegelkappen. Binnenin zijn er sportstoelen met FR-logo’s (jippie!) en een sportstuurwiel.
joah zegt
GPSje op dashbord beetje raar .. lijkt wel een tomtometje
Laue zegt
saai, niet sportief, outbollig, lelijke lijnen… dat is wat bij me opkomt…
Catch2 zegt
: de FR heeft hetzelfde 1.4 twincharge motor met een turbo én een compressor als de Cupra
hetzelfde > dezelfde
waarschijnlijk wou de auteur motortje ipv motor doen, dat kan ook natuurlijk
enveekaa zegt
lijkt op een corsa
MCW zegt
Rare lijnen en vind de voorbumper al helemaal geen verbetering
Antoon zegt
“Voor diegenen die naar niet heen”. Daar niet heen lijkt me dan :D
Niet verkeerd qua uiterlijk, maar als leaserijder met dieselplicht zie ik liever een FRD.
VonStroke zegt
Wat Laue zegt. Een interieur om van te huilen.
Beem bim bop zegt
Oersaai zwartplastic interieur en van buiten gewoon erg lelijk. Kortom een VAG product.
Lan_Evo zegt
Vind het ook maar allemaal vrij saai moet ik zeggen en 150 pk is vandaag de dag nou ook weer niet zo veel, aangezien alle auto’s steeds zwaarder worden (behalve Mazda dan, dat is nog de enigste fabrikant zo’n beetje die lichtere auto’s maakt).
MLTB zegt
GerreLekker zegt
Lelijke lijnen, die aflopende lijn op zijkant is gewoon vreselijk lelijk, dat interieur!! WTF? “Auto Emocion” de enigste emoties die ik hier van krijg zijn: kotsneiginge, afkeer en wanhoop
Chevelle zegt
Zo vindt ik hem er nog leuk uitzien, stoer zelfs. Maar de standaard Ibiza is het net niet.. Het prototype die Bocanegra, die zag er goed uit.
markieanta zegt
Wat een onaantrekkelijke auto is dit, maar goed dat je er niet naar hoeft te kijken als je rijdt, maar de ogen op de weg moet houden.
Solstice zegt
Lekker sportief, zo’n enorm rempedaal in Mercedes-formaat.. Heel-and-toe is mogelijk met twee voeten tegelijk? ;)
Oom Agent zegt
Pff… daar wil je toch niet te lang naar kijken lijkt me.
BananaFlip zegt
Wheu??
Weirddd…
Alfa MiTo Veloce beterrr…
Je weet toggg… paardjes enzoowww…
Heyhuub zegt
@Lan_Evo
Deze FR zal niet veel meer dan 1000kg wegen, de Ibiza met de zware 1.9 TDI weegt “slechts” 1075kg, de 1.6 16v zelfs maar 990kg. 150pk bij +-1000kg lijkt me dus niet onaardig.
En Mazda is heus niet de enige die zijn auto’s lichter maakt, de Ibiza 1.6 16v is bijv 990kg terwijl de oude Ibiza 1.6 16v 1050kg was.
jack zegt
Gezien de specs van m’n over 5 weken geleverde gp abarth, denk ik dat de auto zo’n 1100kg weegt.
1,4 motor is namelijk nagenoeg niks lichter dan een 1,6 motor. Verder komt dan je turbo erbij, charger erbij, intercooler erbij, sportspoelen wegen hoogstwaarschijnlijk meer. Ja denk dat ik met 1100kg er niet ver naast zit.
Vroeger!!! zegt
Tip voor de wannbees die veel kilometers maken; Neem een diesel, stop er een chip in en plak er de bodykit van SEAT aan: http://www.souldesign.nl/seataccessoires/product_info.php?pName=new-ibiza-sc-stylingkit
Jesper zegt
Ik zal dr geen natte dromen van krijgen… :roll:
pt0x zegt
Diesel plannen ?
Achiel zegt
De cupra weegt 1169kg hoor dus laat de FR er eens op zn minst 1100 wegen lijkt mij zo.
http://media.seat.com/en/component/docman/doc_download/332-ctibizacupraeng.html
Hilco zegt
Doe mij het vorige model FR maar, met 1.8 turbo en een véél beter uiterlijk…
Leone zegt
De gedachten om m’n huidige Ibi FR straks in te ruilen voor dit exemplaar zijn nog hééél ver weg…
De Bocanegra was heel goed, maar alles wat na die concept is gekomen heeft qua uiterlijk helemaal niets te maken met ‘auto emocion’. Erg jammer want die paar ritjes in een huurexemplaar van de nieuwe Ibiza waren toch best goed bevallen. Maarja het oog wil ook wat en dan komt deze nieuwe FR absoluut niet in het vizier… :(
ShelbyGT500E zegt
toevallig net seat gebeld en hij komt in Oktober dit jaar uit.
Hilco @ inderdaad het vorige model met een 1.8 turbo super auto rij der vaak zelf in en zo weer liever ook maar ze zeggen dat de 1.4 turbo veel malen beter/sterker is dan de 1.8 turbo.
omeslo zegt
da’s toeval! Rond die tijd mag ik mijn geleaste en getunede Ibi FR inruilen voor een nieuwe. Bovenstaande foto’s zijn echter zo teleurstellend dat ik na 6 jaar van merk ga wisselen. Zelf zit ik te denken aan een clio RS.. ook niet echt fraai, maar schijnt erg goed te rijden.
Heeft iemand suggesties voor me voor een leuke hot hatch in dezelfde (lease) prijsklasse?
CrazyHenkie zegt
@ Omeslo
Miss dat er tegen die tijd een sportieve Fiesta (ST) is, een Swift Sport misschien? Of een Abarth Grande Punto, Corsa GSi etc.
cupra!! zegt
Als cupra rijder/liefhebber had ik zelf ook meer verwacht qua uiterlijk, maar twin turbo charged,180pk ben ik niet vies van!!Chipje erin en je zal versteld staan wat dit kleine wagentje presteert!
In de toekomst zal ik het wel overwegen om bij de dealer te checken of hij er in een mooie uitvoering staat!