Seat lanceert zijn nieuwe Ibiza Cupra, en iedereen die de Polo GTI heeft meegrekregen weet wat dat betekent: dááág 1.4 TSI, hallo 1.8 TSI!
De Ibiza Cupra levert 192 pk en 320 Nm, waar zijn voorganger 180 pk en 250 Nm in de schaal legde. Zo enthousiast als VAG het motorblok van de vorige generatie downsizete, zo hard wordt hij nu weer ge-upsized. Kennelijk vonden ze zelf ook dat ze een beetje doorgeschoten waren. De 400 cc extra laten zich vooral merken in het koppel, meer motorinhoud betekent dat je je draaimoment beter en constanter kunt uitsmeren over de toerenbereiken. De 320 maximale Newtonmeters zijn altijd beschikbaar tussen 1.450-4.200 tpm.
De 0-100 sprint gaat in 6,7 seconden, de topsnelheid bedraagt 235 km/u. We zien de auto op de foto’s als driedeurs en met een handbak, waarmee Seat tegen twee sterke trends in de autowereld ingaat (maar voor hoe lang nog?). Met name de handbak zal velen hier een plezier doen.
We onthouden ons van verder commentaar totdat we met de hete hatch gaan rijden. Maar voor die tijd is hij eerst op de IAA in Frankfurt te zien.
Ik heb er geen klik mee…
-edit: nutteloze bijdrage-
@kimholland: Ik ook, maar das wel een stukje duurder dan de Ibiza…..
@kimholland: Geef mij dan maar een Lamborghini Aventador SV Superleggera Balboni Special Edition #120. Als we toch gaan vergelijken…
Mooi, maar die uitlaat? Doe maar gewoon twee pijpjes aan een kant, staat n stuk beter
Is de nieuwe/updatePolo GTI nu ook weer verkrijgbaar met een handbal of niet?
De prefacelift sowieso niet.
Leuke zaak dat ze het toch (nog even) blijven aanbieden!
@m-tfsi: De polo is alleen leverbaar met een voetbal.
@rs6issnel: En een petje..
@rs6issnel: nee hoor, de handbak is ook leverbaar
@m-tfsi: ja die is er sinds kort met handbak
Mooi wagentje.
Mooi bakkie, imo mooier dan de Polo GTI. En rap genoeg.
Leuk, zal vast rap gaan ook. Maar doet me helemaal niks. En hadden ze nog meer zwart kunnen gebruiken voor het interieur?!!
Leuk bakkie! Persoonlijk vind ik deze ook mooier dan de polo!
Wat een lelijk dashboard, die luchtopeningen zien er niet uit!
@porsche928: Die luchtroosters zijn juist fraai. Simpel en doeltreffend!
Mij doen ze denken aan de roosters die Alfa Romeo vroeger ook vaak gebruikte.
@porsche928: Seat heeft nog NOOIT een fatsoenlijk dashboard weten te ontwerpen …
Hun kwaliteiten op dit gebied zijn omgekeerd evenredig met bijvoorbeeld hun styling van de koets.
Al draagt een aap een gouden ring…
Het bakkie ziet er stoerder uit als zijn minder sterke broertjes.
Maar nog altijd zijn die koplampen raar met die knik. Rare uitlaat die net op een info-port lijkt van een rare Chinese telefoon.
Dashboard ziet er ook nog altijd goedkoop uit.
En nog altijd lijkt het alsof je naar een Opel Corsa GSi kijkt: je kan wel sportief doen, maar het blijft op zo’n klein dingetje lijken.
En dat terwijl de specs gewoon vrij snel zijn.
Zelf roeren, ik vind het geen voordeel… Natuurlijk moet hier geen gezapige automaat inzitten, maar die DSG was toch wel fijn hoor.
Facelift is geslaagd bij de Ibiza, vind ik. Hij ziet er wat volwassener uit. En een handbak is altijd een dikke plus in een hothatch.
Dit blok en de handbak zijn echt een joekel van een verbetering. Maar de Fiesta ST heb ik toch liever.
Ff langs bij ziptuning en 250peekaas komen er uit. Niet geheel vervelend
@mightymike: ziptuning…breng em nou maar gewoon langs bij Jeroen Dik van JD.
On: kek dingetje, maar hou het lekker bij mijn ST. Iets minder snel maar die eet de bochten gewoon op. Al moet ik zeggen dat het complete plaatje niet echt af is hoor. Van binnen vind ik mijn ST maar matig met ondoordachte knoppen enz. Maar daar merk ik dan weer niets van als ik door de bochten vlieg.
Daarnaast, ik vind de 230 in mijn ST gewoon gevaarlijk. Het is(niet op een circuit) gewoon eng om met 1000 kilo langs vrachtwagens te scheuren op die snelheid (Duitsland, niet zo boos doen)
Ik vind hem leuker dan de Leon Cupra
Zeker niet verkeerd. De oneindig veel leukere zusje van de Polo GTI