Eindelijk stapt Seat eens van de unisex styling van de modellen af: de nieuwe Ibiza krijgt een heerlijke eigen smoel.
Op de autoshow van Geneve wordt deze Bocanegra concept officieel onthuld en zullen we voor jullie nog wat meer fotootjes schieten. De concept wijkt op details af van de Ibiza zoals we die uiteindelijk bij dealers kunnen bestellen. De auto is oa wat spannender gemaakt met dikkere bumpers, grotere velgen en een mooi interieur.
SEAT SportCoupé ‘Bocanegra’
Prachtig prototype met stijlkenmerken van een belangrijk toekomstig SEAT-model
Scherpe SportCoupé lijnen met een opvallend dynamische voorzijde
Duidelijke nadruk op topkwaliteit en innovatieLeusden, 4 maart 2008 – Tijdens de 2008-editie van de Autosalon van Genève onthult SEAT de SportCoupé ‘Bocanegra’, een prototype dat van voor tot achter wordt gekenmerkt door karakter en sportiviteit. Voor het Spaanse merk markeert dit prototype de start van een productoffensief, waarin de introducties van de compleet nieuwe Ibiza en een B-segment sedan, die in 2009 zijn publieksdebuut zal beleven, een belangrijke rol spelen.
De ‘Bocanegra’, die bij de eerste oogopslag direct intense emoties opwekt, volgt de esthetische en praktische visie op autodesign van Luc Donckerwolke, Chief Designer van SEAT.
Dankzij de hulp van de modernste technologieën in het pas geleden geopende SEAT Design Centre in Martorell, hebben SEAT’s ontwerpers en ingenieurs een auto ontwikkeld die een perfecte mix vormt van sportiviteit, emotie en efficiency. De SportCoupé beschikt met zijn ultramoderne, opvallende styling over een reeks intrigerende features, zowel van buiten als van binnen.
Pakkend design
Het oog wordt direct naar de spectaculaire voorzijde getrokken waaraan het model zijn naam – ‘Bocanegra’ –, wat letterlijk ‘zwarte mond’ betekent, te danken heeft. De bovenste helft van het front is voorzien van een donkere Perspexafwerking waaruit slechts de koplampunits met moderne LED-technologie naar voren priemen.Het tweedeurs koetswerk beschikt over een duidelijk coupéachtig silhouet dat nog eens extra benadrukt wordt door de semi-transparante zwarte voorzijde. De echte SEAT-fans zullen zelfs beweren dat deze auto hier en daar associaties oproept met de introductie van de oorspronkelijke ‘Bocanegra’, de legendarische SEAT SportCoupé.
De aantrekkingskracht van de koplampen wordt versterkt door de omlijsting van het SEAT-embleem, dat eveneens nieuw is vormgegeven. Het chroom van de klassieke ‘S’ heeft plaatsgemaakt voor een zwarte afwerking met een verchroomde outline. De diepte in het embleem zorgt voor een meer driedimensionale uitstraling.
Nog zo’n opvallende feature aan de voorkant is het ontwerp van de bumper. Het complete design doet denken aan dat van een masker, omdat het de expressie en sportieve inborst benadrukt die aan de basis liggen van de aanstaande generatie nieuwe modellen van het Spaanse merk, waarvan de eerste resultaten op korte termijn op de markt gaan komen.
Compact coupé koetswerk
De ‘Bocanegra’ onderscheidt zich tevens door zijn strakke silhouet dankzij de lage daklijn en de compacte lengte van vier meter. Daardoor ontstaat een perfecte synergie tussen een krachtig, sportief karakter en de functionaliteit, ruimte en uitgebreide veiligheid die gewenst zijn tijdens het dagelijks gebruik. In het stadsverkeer garandeert de ‘Bocanegra’ rappe manoeuvres. Tegelijkertijd vergroot de aanzienlijke spoorbreedte van de auto de stabiliteit bij het rijden op hoge snelheden op de snelweg, evenals de dynamische handling.Nog zo’n uiterlijk kenmerk van de ‘Bocanegra’ is het panoramische zonnedak waardoor veel licht in het interieur kan doordringen. De afwerking van het dak past bij het Perspex van de voorkant en zorgt voor een harmonieuze kleurovergang.
De in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers vormen een ander opvallend detail. De buitenspiegels zelf zorgen voor een extra portie dynamiek omdat ze onder de raamstijl van de nieuwe SEAT SportCoupé zijn gemonteerd. Dit elegante stijlkenmerk, waarbij de spiegels via een ranke arm aan de portieren zijn bevestigd, zorgt voor een extra sportieve ‘look’.
Van opzij bezien zijn het de prachtige 19” lichtmetalen wielen – met ultrasportieve 235/35 laag-profielbanden – die direct de aandacht naar zich toe trekken. Ze zijn een onmiskenbare voorbode van deze auto, die er net zo sportief uitziet als hij aanvoelt.
Evolutie van de ‘dynamische lijn’
Het strakke oppervlak van de zijkant van de auto voorziet in drie opvallende kenmerken die het sportieve karakter van het prototype nog meer benadrukken en een belangrijke evolutie vormen in het handelsmerk van het Spaanse merk: de ‘dynamische lijn’. De eerste lijn, die begint aan de voorzijde en de trekken van de motorkap volgt tot in het midden van het portier, wordt bijna gespiegeld door een tweede lijn die ontspringt aan de krachtige ‘schouders’ aan de achterzijde en die doorloopt tot aan het midden van de deur. Beide lijnen worden versterkt door een derde die de scheiding tussen de twee wielkasten overbrugt. Het doel van dit ontwerp is het benadrukken van het nieuwe gevoel voor autodesign dat SEAT momenteel aan de dag legt.Ondertussen springen aan de achterzijde direct de uitdrukkelijke, robuuste trekken in het oog die het gevolg zijn van de brutaal gevormde schouders. Deze schouders, die ook de achterlichtunits herbergen, zorgen onmiskenbaar voor een potente uitstraling.
Centraal op de achterzijde bevindt zich het merkembleem dat net als zijn tegenhanger op de voorzijde is voorzien van een compleet nieuwe, zwarte ‘look’ met verchroomde omlijsting. Bovendien functioneert het tevens als handgreep voor het openen van de bagageruimte. Onder het embleem prijkt in het midden op het achterportier trots de historische naam van het prototype: ‘Bocanegra’.
Iets lager worden deze elementen versterkt door een sportief uitziende uitlaat die in het midden van de bumper is geïntegreerd en die aan beide zijden wordt geflankeerd door een honingraatgrille.
Speciale aandacht gaat uit naar de innovatieve LED lichtunits die prachtig opgaan in het innovatieve design van de auto. De LEDs, die aan de voorkant worden versterkt door het masker van Perspex en aan de achterzijde naadloos opgaan in de krachtig gevormde schouders, vormen een perfect designkenmerk van de onmiskenbaar sportieve ‘Bocanegra’.
Een avant-garde interieur
Binnenin vormt SEAT’s prototype een indrukwekkende mix van prachtig design en uitzonderlijk hoge kwaliteit. Op dit gebied heeft het SEAT designteam zeer nauwkeurig gewerkt, tot aan de allerkleinste details toe.Eén van de belangrijkste doelstellingen voor het interieurdesign was het ontwerpen van een ruimte waarin functionele en praktische elementen nauw samengaan met hoogwaardige kwaliteit. Daarin is het team in alle opzichten volledig geslaagd.
Het interieur van de ‘Bocanegra’ wordt gekenmerkt door een indrukwekkende keur aan kleuren en stoffen. Het voorste deel wordt gedomineerd door het dashboard met een sportieve styling. Minutieuze aandacht voor details is hier het geheim en de middenconsole, die plaats biedt aan de klimaatregeling, is daarvan een bewijs.
De bediening voor de ventilatieopeningen is speciaal voor dit model ontworpen. De openingen zijn voorzien van een metallic gaaswerk dat naast een sportieve uitstraling ook functioneel is. In de uitstroomopeningen reguleert en dirigeert dit gaas de luchtstroom samen met de bestaande onderdelen door in een conische opstelling te bewegen.
Verder is het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel in de ‘Bocanegra’ niet perfect rond. Het is voorzien van een sportief, driespaaks ontwerp en twee afgeplatte delen aan beide kanten waardoor het gemakkelijker beet te pakken is. Vanzelfsprekend draagt het stuur in het midden het merkembleem. Verder herbergt het tevens de flippers die de zeventraps DSG-versnellingsbak bedienen evenals de knoppen voor de bediening van de diverse functies van externe apparatuur die via Bluetooth met de auto verbonden kan worden.
Zoals verwacht blijft het instrumentencluster trouw aan de sportieve stijl van het merk. Tussen de nieuw vormgegeven klokken bevindt zich een hightech centraal scherm dat als telefoondisplay fungeert. De telefoon en andere functies worden aangestuurd door knoppen op het stuurwiel, om zo de samenwerking tussen de auto, de bestuurder en andere apparatuur in de auto, zoals telefoons, te maximaliseren.
Iedere wijzerplaat bestaat uit drie concentrische ringen waarin de naalden in de 6 uur stand staan. In beide klokken is de richtingaanwijzerverlichting in het midden gepositioneerd, waarbij de rechter klok tevens plaats biedt aan de overige waarschuwingslampjes.
De ringen zijn vervaardigd van doorzichtig materiaal, waarbij de eerste de grote schaal aangeeft en de tweede de waarden van de toerenteller en snelheidsmeter, beide met een witte achtergrondverlichting, veel nauwkeuriger aangeeft. Afsluitend beschikt de cockpit van de ‘Bocanegra’ over sportpedalen met metalen beplating.
Het ontwerp van elementen als de armsteun, het deel rondom de centrale tunnel en de stoelen voelt licht aan dankzij de toepassing van leer en semi-doorzichtig Perspex. In de deurpanelen komt het ontwerp van het dashboard terug, gecombineerd met metallic gaasdelen in een kleurschema dat in de gehele auto is terug te vinden.
De ‘Bocanegra’ is uitgerust met doordacht ontworpen, mooi gestylde kuipstoelen die optimale steun bieden aan de inzittenden. Over de buitenkant van de stoel loopt in lengterichting een bruinlederen baan voor een unieke afwerking. De hoofdsteun is als een zwevend element geïntegreerd in de bovenkant van de stoel en maakt communicatie tussen de inzittenden voorin en achterin mogelijk.
De binnenste delen van de stoelen zijn bekleed met zwart, gewatteerd leer dat doet denken aan het leer dat in klassieke sportwagens werd gebruikt. De lendenkussens zijn voorzien van bruin leer dat perfect harmonieert met de overige interieurkleuren.
Efficiënte TSI twin-turbo motor
Onder de motorkap van de SportCoupé ‘Bocanegra’ ligt een krachtige en economische 1.4 twin-turbo benzinemotor met TSI-technologie, gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie. Voor SEAT is dit een primeur, omdat het merk nog nooit eerder een model ontwikkelde waarin een 1.4 TSI twin-turbo krachtbron werd gecombineerd met een zeventraps DSG-versnellingsbak met flippers aan het stuur.
De combinatie van deze efficiënte 1.4 TSI twin-turbo krachtbron en de snelle, sportieve DSG-techniek staat borg voor zeer plezierige rijprestaties. Voeg daaraan toe de bediening van de versnellingsbak via flippers aan het stuurwiel evenals de sublieme stabiliteit en precisie van SEAT’s ‘Agile Chassis’, en sportiviteit tot in de kleinste details is gegarandeerd.
De 1.4 TSI twin-turbo in de SportCoupé belooft tevens zeer gematigde CO2-emissies dankzij de kleine cilinderinhoud. De ‘Bocanegra’ past dus in het streven van het merk om de CO2-emissies van alle motorvarianten terug te dringen. Uiteraard wordt deze belofte al nagekomen dankzij de introductie van de Ecomotive-versies van de Ibiza en Leon.
De ‘Bocanegra’, van nature dynamisch en innovatief, is ontworpen voor de liefhebbers van sportieve rijprestaties en een unieke styling en persoonlijkheid. Hiermee blijft SEAT trouw aan haar merkwaarden, door modellen te ontwikkelen die zich onderscheiden vanwege hun innovatieve design, sportieve karakter en uitstekende kwaliteit en waarde.
Chris zegt
Yo dat is wel gaaf!!!!!
denny zegt
flex bakkie!
volvoaight zegt
nicee..!!! allen die agterkant is minderr
AppieFlappie zegt
Wow vet ding. Maar hoezo alleen details LOL!
Ik kan me niet voorstellen dat die voorkant zo word. De productieversie krijgt een normale bumper, normale koplampen, normale achterbumper, normale dashboard. Dat zijn geen details, maar de helft van de auto. Alleen de body blijft voor het grootste gedeelte hetzelfde.
Denk ik :P
Djivy zegt
Dat belooft voor de Cupra-modellen.
Maar de courante 1200’jes?
Wouter zegt
OK, ook geen LED voorlampjes, maar de vormen zullen echt wel overeenkomen.
bruine zegt
jammer dat het interieur niet leverbaar wordt, wat een vet interieur :o
Raza zegt
zo dat ziet er eindelijk wat beter uit zeg
Edwin zegt
Kijk naar de eerdere concepts van SEAT, (Altea, Leon) dan zul je zien dat de concepts erg veel overeenkomen met de productiemodellen.
Ik heb deze auto irl gezien als productieversie.
Michel zegt
Interieur is idd heel erg mooi,
buitenkant is ook niet slecht, maar ik hoeveel procent van alle concept cars wordt nou werkelijk in productie genomen ? ? :P
Michel zegt
Interieur is idd heel erg mooi,
buitenkant is ook niet slecht, maar ik hoeveel procent van alle concept cars wordt nou werkelijk in productie genomen ? ? :P
VeyronLover zegt
:o Bloedmooi! Echt een hele verandering!
Mooie accentuering van die heup, foto 3
In the ass VW :-P
besaram zegt
haha
eerst waar ik aan dacht was de nieuwe civic en toen zag ik de achterkant de nieuwe fiat bravo?
Armada zegt
@ besaram
Je neemt me de woorden uit de mond.
Bramzel zegt
Oh oh oh, wat gaat de uiteindelijke versie teleurstellend zijn na dit concept. Ik zie een heel gaaf concept met heel veel details die je straks nooit terug gaat zien op de productieversie… Ik voorspel een IROC -> Scirocco blamage.
Solstice zegt
Dit gaat de goede kant op (dank u Luc Donckerwolke), weg met dat Japanner-met-open-mond front, dit ziet er al een stuk minder vrouwelijk uit. Nu de rest van het gamma nog.. Wel jammer dat dat volstrekt overbodige lijntje van boven het voorspatbord zo schuin naar beneden over het portier er nog in zit.
Nicole zegt
is ’t niet HET concept? hihi :)
sander zegt
gaaf, en goed haalbaar volgens mij!
Dotternetta zegt
Eerst maar eens afwachten hoe hij straks op de markt komt.
CasperH zegt
@ Armada & Besaram: Amen! Was het jullie ook al opgevallen dat deze concept ronde wielen heeft? Dat is zo gejat van de laatste generatie BMW’s. En nu ik er nog eens naar kijk: ze hebben er ook nog deuren in gezet, net als Mercedes dat altijd doet! Ik zweer het je: als het ding in de uiteindelijke productieversie ook nog een claxon en ruitenwissers heeft (zoals de meeste Volkswagens) dan word ik gek!
K-Kalkan zegt
LOL @ CASPER :D :D :D
maar effe serieus, deze ibiza is bloed mooi :)
van mij mogen ze de voorkant voorzien van een iets minder agressieve bumper mar voor de rest…. echt top :D
IbiTDI zegt
Dik bakkie zo! Jammer dat de productieversie er waarschijnlijk wel weer een stuk tammer uit zal zien.. Dat wordt wachten op de FR / Cupra versies. 8)
tss68nl zegt
@VeyronLover
Hihi, ik denk niet dat VW daar wakker van ligt? ;) Of de omzet nou binnenkomt via VW of Seat logotjes maakt ze bij VAG echt niet uit hoor ;)
bramwillemse zegt
Ik vind ‘m niet zo mooi, maar wel tof. Het lijkt alsof er eerst een productieversie is gemaakt en dat daar nog even wat leuks van is gemaakt voor de show.
Belangrijkste is dat ie stukken aantrekkelijker is geworden dan de huidige Ibiza. Die kon sowieso al niet, maar kon de laatste tijd al niet echt meer meekomen met z’n concurrenten (heb ik het louter over uiterlijk) :P
Die lampjes vind ik wel tof, hopelijk gaan ze daar nog (een duur optioneel) iets mee doen in de productieversie :)
@Casper: ik vind dat je dat mooi weet te brengen ;)
BennyB zegt
Lol @ Casper.
Ik vind het interieur ook wel super. Een beetje retro-US style. Als het alle benodigdheden bevat is het dik in orde.
Over het exterieur denk ik dat dit toch wel haalbaar is voor het Cupra-model. Ziet er super uit.
Mijn voorspellingen voor de standaard 0.5liter… Achterbumper zonder uitlaat en volledig opgevuld. Voorkant, iets kleiner lipje, zwart gedeelte in koetswerkkleur en de mond een beetje meer dicht.
rider zegt
dat ziet er lekker brutaal uit. samen met de nieuwe ford fiesta eindelijk weer een auto die niet hetzelfde eruit ziet als elke andere uit deze klasse ook. een erg dynamische smoel aangevuld met mooie scherpe lijnen. ik vind dit prachtig. hoop dat ze het met de motoren ook weer gepeperd gaan doen en dat ze ook nieuwe technieken gaan toepassen zoals bij de verlichting. het dashboard betwijfel ik echter of hij zo wel gaat komen. zal wel meer basic gaan worden. geeft ook niet als ze het iets minder frivool doen. als de ergonomie maar klopt en er eindelijk wat meer binnenruimte komt. want de huidige versie is nou niet bepaald ruim te noemen.
KoenF zegt
Vet, vet, vet !!! :)
Hier trouwens een foto van hoe de nieuwe Ibiza er kan gaan uitzien: http://www.worldcarfans.com/9080226.004/mini4/speculations-2008-seat-ibiza
Ahura zegt
9 wallpapers exterieur: http://www.km77.com/00/seat/proto/sportcoupe/g01.asp
7 wallpapers interieur: http://www.km77.com/00/seat/proto/sportcoupe/g02.asp
blaatschaap zegt
eigen smoel? ik vind het anders verdomde veel op een seat leon lijken.. de productie versie zal zeer waarschijnlijk nog meer gelijkenissen vertonen.
overigens lijkt de achterkant.. op dat van een fiat bravo.. de designers van byd zijn aan het werk geweest zo te zien >.
Saab 9-5 2.0t Vector zegt
Tof, een Kia Pro_Ceed
rob(botje) zegt
hopen dat die koplampen erin komen zal wel aangezien audi die trend weer is begonnen met de led lampen
ben benieuwd wanneer die lampen in de tuning scene opduiken :D
Bertuss zegt
Wauw ! Dit is wel erg stoer zeg ! Nu maar ‘fingers crossed’ dat ze niet teveel gaan veranderen bij de uiteindelijke versie !
SEATfreak zegt
wow.. strak bakkie!!!
wallpapers please!!!!!!!
Bertuss zegt
Zat trouwens nog eens naar die koplampen te kijken … die zijn inderdaad zeeeer gaaf … heel intimiderend op één of andere manier. Net alsof er een gemuteerd robotachtig monster op je af komt ……. eeh sorry … liet me ff gaan ;)
Wat_een_gezeik zegt
Word geen trekhaak meer onder deze wagen (of je moet m uit t midden willen)
moris zegt
wauwwwwww heeeeeel mooi prachtige voorlichten..
hoewel de achterkant me toch gedeeltelijk doet denken aan de nieuwe fiat bravo!!
wayyyy to go seat
Ricosuave zegt
Errug mooi!!!
hopelijk blijft het productiemodel er ook zo uitzien!!
DAT zegt
Zorro has been here
Citrofiel zegt
Tsja. Hij lijkt minder op de Altea dan de Leon, maar nog steeds heel erg een Seat-smoel. Dat moet natuurlijk ook, maar doordat ze die uniforme neuzen in het programma hebben, sla je automatisch aan het vergelijken. Uiteindelijk is het wel anders, maar het lijkt nog heel veel, net zoals bij sommige Citroëns het geval is (toch even terugbrengen naar mijn merk). Daar valt het mij niet op, ik zie de verschillen meer dan de overeenkomsten, maar hier let je automatisch op de overeenkomsten. Ach, het is nog altijd minder eensgezind dan Audi, daar moeten we maar tevreden mee zijn.
Mizxpower zegt
Woohoo! de nieuwe Audi A3.
Voor de rest een vette auto!
Sjefke zegt
Hmmm voor een concept vind ik het eigenlijk een beetje te weinig vooruitstrevend. De nieuwe Civic is in productieversie nog wel spannender te noemen (ook lelijker maar dat is my opinion). 1 Op 1 kopie van deze auto naar productieversie zou dan ook mooi zijn. Kritiekpunten zijn de achterbumper die erop geplakt lijkt en de hoekige kont, maar voor de rest een mooie auto.
besaram zegt
@ casper
als de chinezen het doen loop je zelf ook te janke ??
RenJie zegt
@besaram
hij loopt niet te janken, dat doe jij. Hij zegt het gewoon lekker creatief, niks mis mee.
IlCuoreSportivo zegt
Zoals altijd doet seat weer elders inspiratie op.
Blij dat ze eens wat minder van alfa hebben afgekeken, ik zie er idd ook een beetje civic in.
Het valt me wel op dat seat zijn modellen sneller en sneller vervangt.
VonStroke zegt
Sorry maar dit laat mij eigenlijk vrij koud moet ik zeggen.
CasperH zegt
@ wat een gezeik: ik gok dat het productiemodel geen middenpijp krijgt. In ieder geval niet in de gangbare uitvoeringen. Onder een FR of Cupra hoort wat mij betreft überhaupt geen trekhaak, toch?
@ besaram: 1 op 1 kopiëren is iets anders. Jouw opmerking raakt kant noch wal.
Cooper S zegt
Behalve die gekke neus hoeft er verder niets meer aan veranderd te worden van mij. Erg gewaagde dash, super.
Kevin zegt
Wat een dikke bak is dit zeg!
Hoop dat er niet heel veel veranderd gaat worden aan deze wagen voordat ‘ie op de markt komt!
SEAT, goed bezig!
Skyline.. zegt
Kijk dit is wat ik een echte Seat noem. Lekker agressief.
mashell zegt
De flank is echt mooi. En het mooie is dat die flank wel op het productie model zal zitten, die vreemde neus en gekke achterlichten niet.
Slager Korrel zegt
Jongens, niet zo vrolijk. Kijk door die extreme bumpers heen, en het is echt een suf gebakje. En dan straks weer teleurgesteld zijn. Je weet toch hoe die dingen gaan!
T. zegt
De Eerste werken van Luc Donckerwolcke (designer van de murcielago en gallardo bij Lamborghini) komen eindelijk uit.
Check dat interieur, echt extreem al was het een lambo vanbinnen. Erg geslaagd. Volgens mij gaat Seat hier hoge ogen mee gooien !
Appie zegt
Leuk! Wanneer komt er een versie van op de markt? Lijkt me prima met die TSI erin. En het doet met goed dat er niet zo’n achterlijk extra ruitje bij de spiegel zit, zoals op o.a. die foeilelijke peugeots en helaas ook op de leon.