De derde generatie Ibiza, maar de tweede onder de vlag van Volkswagen. De Ibiza 6L werd gebouwd op het platform van de Polo 9N. Getekend door de designer Walter da Silva oogt het autootje zeker van buiten nog steeds modern. Zeker na de subtiele facelift in 2006, waarbij de koplampen, achterlichten en bumpers iets aangepast werden.
Voor de benzinerijders was er keuze uit motoren variërend van 54 tot 180 pk, voor dieselrijders waren er ook genoeg varianten, van 64 tot 160 pk. Fraaie uitvoeringen waren uiteraard de FR en Cupra (zowel benzine als dieselvarianten).
De Ibiza 6L werd gebouwd van 2002 tot en met 2008, in drie- en vijfdeursuitvoering.
Aanbod op Marktplaats
Op Marktplaats.nl staan momenteel ruim 550 Ibiza’s te koop. Daarvan is ongeveer één op de vijf een diesel en bijna alle auto’s zijn handgeschakeld. Er zijn wel automaten geleverd maar op dit moment staan er slechts 12 te koop en dat zijn allemaal benzinemotoren.
Prijzen beginnen al rond de €1000 euro en lopen op tot ongeveer €12.500 euro voor dik uitgevoerde auto’s uit 2008 met weinig kilometers. Een mooie FR of Cupra is moeilijk te vinden en ze zijn vaak snel weer weg. Scherp zijn als je interesse hebt, dus.
Pluspunten
- Goede rijeigenschappen
- Betrouwbaar
- Tweedehands minder populair (en dus goedkoper) dan de Polo 9N, maar zelfde techniek.
Aandachtspunten
-
- De vering aan de voorzijde zorgt nog wel eens voor piepjes en kraakjes.
- De 1.4 en 1.6 16V hebben plastic pulleys voor de distributieriem, deze moeten elke vier jaar vervangen worden.
- De 1.2 driecilinders hebben soms problemen met de EGR-klep. Dit resulteert soms in een foutmelding in het dashboard en inhouden van de motor.
- De distributiekettingen van de 1.2 driecilinder benzinemotoren knappen soms, waarschijnlijk als gevolg van slecht onderhoud en te weinig oliewissels.
- De 1.2 uit 2002 en 2003 heeft soms problemen met de kettingspanners, deze problemen zijn op latere modellen opgelost. Als de motor onregelmatig loopt is de kans groot dat de ketting soms een tik overslaat.
- De vroege auto’s (met name 2002) hebben nog wel eens last van elektronische gremlins: raampjes die niet meer open willen, deuren die niet meer van het slot gaan, achterlichten die aanblijven, etc. Check dus alles goed als je voor zo’n vroeg exemplaar wil gaan.
- Bij de 1.8T motor kan zich vocht ophopen bij de zekeringkast. Door de kortsluiting die kan ontstaan houdt soms de koeling ermee op. Zekeringkast vervangen indien nodig en goed insprayen met WD40 schijnt te helpen.
- Check goed of de instrumenten (snelheidsmeter, toerenteller, etc.) goed werken en of ze niet uitvallen tijdens de proefrit.
- Er is een recall geweest op de 1.2 driecilinder van 2002 voor het vervangen van de krukaskeerring.
Zoek de Ibiza of een andere auto op Marktplaats.nl
misschienjemoeder zegt
1.4 86pktje als 1ste auto. Dik een ton mee gereden en zo ongelofelijk hard mee gebeukt! Handrembochtjes leren, tussengas geven, bandjes oproken (even achteruit rollen dan kan ’t prima als je de koppeling laat klappen) etc etc en de auto gaf geen kick! Super karretjes die mij veel geleerd hebben!
dutchcourage86 zegt
@misschienjemoeder: Ik heb er nog steeds één en het is inderdaad net een kart af en toe. Ik zou wel een Cupra variant willen rijden maar die 85 paarden die er nu in zitten doen het echt goed!
duess zegt
@dutchcourage86:
Dan heb je echt geen flauw idee wat een kart is, zo’n Ibiza is op zijn best een trapskelter.
misschienjemoeder zegt
@duess: Hard gaan met weinig pk’s is een stuk lastiger, als eerste auto is een Cupra gewoon vragen om problemen (met mijn stijl in ieder geval)
duess zegt
@misschienjemoeder:
Dat klopt, als je dat wilt combineren met kartachtige rijeigenschappen dan kom je met een klein budget bij een mx5 of een Smartje roadster uit.
Niet bij een bejaardenhok zoals deze Ibiza.
Diederik Lieftink zegt
@misschienjemoeder: Ik heb de 1.4l 101 pk versie. Lukt indd prima allemaal :)
blo3to3t zegt
@misschienjemoeder: in andere woorden: flink afgetrapt dus… Dit is toch geen normale manier om met je auto om te gaan? Petjesgedrag.
sanderm3 zegt
@blo3to3t: Ik heb medelijden met de eigenaar ná hem..
blo3to3t zegt
@sanderm3: met dit rijgedrag komt er geen eigenaar na hem, maar kan ie linea recta naar de sloop.
sanderm3 zegt
@blo3to3t: “Jetcars”…..nuff said
misschienjemoeder zegt
@blo3to3t: Ga lekker huilen om andermans auto, netjes warm rijden en verder prima onderhoudshistorie en altijd schoon..Als jij altijd als een oude oma rijdt is niet mijn probleem, als ik het me kan veroorloven dat de inruilwaarde wat minder is dan trap ik er lekker mee…
Jochempie zegt
Ik vind de 160 PK Cupra TDI wel leuk, de rest mag je houden.
knapzuur zegt
@Jochempie: tot je de eerste bocht tegen komt, dan ga je nat.
En dat van die voor ophanging heeft te maken met de dempers die mogen volgens SEAT elke 40.000 km vervangen worden, ‘Dat is normaal, u rijd waarschijnlijk veel drempels.’, ten tijde reed ik 95% snelweg, 1 drempel woonwijk uit, 2 drempels bedrijventerrein op en dat deed ik met beleid nadat het de eerste keer mijn eigen risico kostte.
Overigens 2 jaar later een door overmacht en niet functioneren ABS totalloss gereden met een gangetje van nog geen 40 km/h frontaal in m’n voorganger. Nee spaar alsjeblieft door voor een 4e generatie, voelt en is 10× volwassener.
knapzuur zegt
@knapzuur: waarom ga je nat hoor ik je zeggen? Nou iets met gewichtsverdeling van 61 / 39 %…
jochempie zegt
@knapzuur: maar snap oversteer (wat ik je volgens mij hoor zeggen) is toch tegen te gaan met een dunnere achterste stabi achter en wat bredere achterbanden? Desnoods een dikkere voorste stabi monteren, maar dan verdwijnt je lift-off overstuur een beetje..
knapzuur zegt
@Jochempie: nee overstuur zou leuk zijn, onderstuur is dat probleem dat je de hoek om wilt maar de neus voor de weg rechtdoor wilt voort zetten, 1 drupje regen en het is een gruwelijk irritant karretje om rustig door de bocht te krijgen.
almera-ga16det zegt
@knapzuur: voor de mensen die niet weten wat onderstuur is, rij maar eens met een hyundai i10 over een rotonde
joejojo2012 zegt
Is dit wagentje van binnen (en bagageruimte) groter dan de vergelijkbare Skoda Fabea Hatchback? Dubben wat de opvolger van Fiesta gaat worden van de vrouw.
duess zegt
@joejojo2012:
Een Fabia is ruimer en altijd 5deurs, let daar wel op bijgeluiden van de voorwielophanging, die gebruikte rubbers zijn ronduit bagger.
ck92 zegt
@joejojo2012: Dat lijkt me niet. Skoda is meer de praktische, no nonsense variant van de Polo. De Seat meer de wat ‘sportievere’.
Heb zelf een 1.6 100pk Ibiza uit 2000 (oudere type inderdaad, maar behoorlijk vergelijkbare afmetingen) en het houdt niet over qua ruimte. Voorin prima, achterin en kofferbak is gewoon niet ruim. Nou moet ik wel zeggen dat ik de 3drs heb.
(rijdt trouwens best leuk voor een eerste autootje, 100pk op 1000kg)
lekbak zegt
@joejojo2012: als je een dergelijke ibiza als opvolger ziet ga ik ervan uit dat je een wat oudere fiesta hebt.
Ik zou bij de fiesta blijven. Wel een 5 deurs. Gaat best een hoop meuk in en het is echt een heerlijk autootje. Zoek een beetje een volle auto op en ze zijn nog verdomd luxe ook. Jarenlang één van de best verkochte auto’s geweest in Nederland dus keuze zat.
joejojo2012 zegt
@lekbak: Bedankt aan een ieder die reageerde op mijn vraag!
Fiesta is uit 2005, top wagentje met alu velgjes, antraciet lakje, spoilertje, airco, abs, radio/cd. Enig nadeel: 3 deuren. En da’s niet handig met een stel kleine bengels. Absoluut top is z’n weggedrag en besturing, beter dan welk ander wagentje uit die klasse.
Wil dus een 5deurs auto, maar gekeken naar een 5deurs Fiesta uit bv 2008 of jonger, vind ik ze simpelweg te duur. Daarom wezen kijken naar Polo, Fabia en Ibiza met wat grotere motor en bv stoelverwarming. Polo valt af, tussen het is kiezen tussen Fab en Ib.
Overigens woon ik in Roemenie, dus kijk ik met name naar Duitsland om een wagen op te halen.
gregorius zegt
Zo te zien moet je de 1.2 driecilinder hebben.
KUYL zegt
Deze generatie mist toch wel de uitstraling die zijn voorganger wel had. Huidige model is trouwens ook weer een stuk beter. Dit model heeft een beetje teveel die fiat 500 New Beetle uitstraling en daar komt ie niet mee weg.
Dizono zegt
@KUYL: Helemaal mee eens, deze Ibiza heeft mij ook nooit kunnen bekoren. Doe mij dit maar:
http://www.parts-specs.nl/photos/0545741-SEAT-Ibiza-1.8-20VT-Cupra-R-2001.jpg
KUYL zegt
@dizono: Mijn moeder had eerder (lees 10 jaar geleden) deze:
http://www.seattuning.nl/Ukb1.jpg
Ondanks dat ik een eigen auto had leende ik vaak en graag die van haar.
Lagen ook Pirelli `Pzero`s op die al na 15K ongeveer op waren, daar keek men thuis toch wel even raar van op gheghe.
knapzuur zegt
@KUYL: het zijn Pirelli’s dat hoort, dat is de Italiaanse passie voor autorijden.
e1000bmw zegt
@dizono: Doe mij dan toch maar het oermodel…
http://www.fiches-auto.fr/sdoms/shiatsu/uploaded/ibiza1.jpg
duess zegt
@dizono:
Dan toch net iets liever zo en in deze kleur.
http://images.forum-auto.com/mesimages/203212/1996%20SEAT%20IBIZA%20WEBER%20.jpg
Maar ik ben het met je eens, wat mij betreft sowieso samen met de eerste Leon de enige Seats die mij konden bekoren.
Die Leon heb ik een jaar of 5 gehad, 150pk dieseltje.
Gewoon zelf gekocht van mijn eigen centen.
jwstoop zegt
Een 2002 130pk TDI sport gehad. Leuk ding maar wel een aantal dingen gehad zoals een instrumentcluster wat vervangen moest worden vanwege een niet werkende startonderbreker (a 500 euro, komt vaker voor), gebroken motorsteun onder (komt blijkbaar ook vaker voor) en kapot tweemassa vliegwiel. Voor de rest een heerlijke bak om in te rijden. De huidige eigenaar heeft hem gechipt naar 170pk en nooit meer iets mee gehad, zul je altijd zien.
baske zegt
De 1.9 TDI met 130pk, onverwoestbare en heerlijke diesel.
Dutchdriftking zegt
Fijn ding, zeker als Cupra met zo`n heerlijke 20VT. Alleen de ‘speciale’ Cupra koplampen zien er niet uit.
Arnoud zegt
Ik rij de 1.2TDi zakelijk. Drie jaar en 132.000km verder durf ik wel te zeggen dat het volstaat. Je moet niet de snelste willen zijn maar dat is de bedoeling dan ook niet met deze motor. Daarentegen wel 1000km op 42 liter diesel.
Bij 80.000km kwam er een torsieveertje uit de koppelingsplaat vallen. Op kosten van de importeur gerepareerd. En inderdaad wil de EGR-klep wel eens blijven hangen. Even opnieuw starten en het is weg. Maar verder nooit een probleem gehad.
Benz65 zegt
Onverwoestbaar, vooral de 1.9. Echt een aanrader, vooral als je van sportief rijden houdt tegen lage kosten.
ck92 zegt
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/v/t1.0-9/11998837_908590419233159_1370539710761582011_n.jpg?oh=fd3d7f1959abcf92a8e1bab03b0f4bfc&oe=56A402FE
Is alleen geen Cupra, helaas ;)
Diederik Lieftink zegt
Ik heb deze in een 5 deurs 1.4L 101PK. Ik heb er nooit problemen mee. Prima auto!
jarnobakker zegt
Ik heb de voorganger gehad met 1.9 TDI.
Zwaar mishandeld en met plezier gereden.
Ingeleverd met 376.000 km.
Dat ding vloog als de brandweer.
jarnobakker zegt
@jarnobakker: hij liep trouwens 1 op 23 .
skid zegt
Fijne wagen, ik heb sinds 2010 eentje voor erbij, een 1.4 16V. Volstaat perfect voor binnen de streek en af en toe een lang stuk. (München Autobahn fahren, kein problem)
Piepjes en kraampjes in de voortrein bleken bij mij de achterste rubbers van de wielophanging. Die waren geen solide blokken, maar halfopen. Ze waren doorgescheurd met een hoop sqweekies bij optrekken en afremmen ten gevolge. Oplossing: vervang ze door de rubbers van een TDI of Cupra, deze zijn wel solide en een stuk stijver.
Verder nooit wat mee gehad, buiten remmen, bandjes en olie.
Thomas20vt zegt
Casper moet nog even zijn huiswerk gaan doen…. De Ibiza 6L is namelijk nooit leverbaar geweest met een 2.0TDI…
e1000bmw zegt
Tip van Flip: Ga voor een Alfa Romeo 147…
knapzuur zegt
@e1000bmw523i: die zit dan ook meer in het vaarwater van de Leon, maar ik ben het met je eens als je dan toch al een DaSilva ontwerp wilt rijden ga dan voor de 147.
En dan eigenlijk voor de pre-facelift en dan een voorbumper-swap doen met een facelift model, dan is hij perfect als je het mij vraagt!
stefan_ijff zegt
Dit is mijn eerste auto en ik rij er nu 4 jaar mee. Betreft de FR versie 1.8L turbo met 150pk. Super fijne wagen om mee te beginnen. Ben niet van plan hem snel te vervangen.
hondar zegt
103 foto’s! !
ronaldddvos zegt
Vriend van mij gaat 180pk blok in zijn golf 3 bouwen, wou eerst de vr6 uit de golf 5 er in bouwen.
crazyt zegt
@ronaldddvos: ruig
azenomei zegt
Ik zie hier alleen maar petjes in die dingen rijden. Aankooptip: koop hem niet van een petje.
Ik sla wel ff over, ik val al een jaar of 10 niet meer in de doelgroep.
matter zegt
Was een tijdje op zoek naar een 1.9 TDI 130pk. Toen kwam ik de Cupra 160 pk tegen. Wist niet eens dat ie bestond! Drie weken geleden een zwarte geïmporteerd uit Duitsland. :) Heerlijk karretje.
1lunatic zegt
@matter: Nice!
Wat heb je in totaal voor het invoeren betaald?
matter zegt
@1lunatic: rond de 500 euro bpm en ongeveer 100 euro registratiekosten bij het rdw. Had nog nooit een auto geïmporteerd. Stelt weinig voor, wel een leuke ervaring.
blo3to3t zegt
@matter: vet hoor, hopelijk blijven ze er vanaf, zeker de cupra’s zijn een gewild object voor mensen met minder goeie bedoelingen.
matter zegt
@blo3to3t: tnx. Heb daar ook al ff over na zitten denken. Misschien maar een ouderwets stuurslot kopen oid?
blo3to3t zegt
@matter: of een Bearlock, net wat je budget is.
rufctr01 zegt
Serieus 103 foto’s???
pinut187 zegt
Heb het eerste model gereden MK1. System Porsche, aandrijving en versnellingsbak samen met Porsche ontwikkeld. Design door Italdesign van Giorgetto Giugiaro. 1.5 L mijn eerste auto en ging als een trein, veel plezier mee gehad!
blo3to3t zegt
@pinut187: die heb ik ook nog gehad ja, met volgens mij een 4 bak erin.
overigens ook de 6L gehad (lease) was nét na de facelift dus met de afgebeelde bumpers.
ook met veel plezier in gereden zonder noemenswaardige problemen.