Seat is het minst winstgevende deel van de Volkswagen AG en daarom heeft CEO James Muir nu wat olie op het Spaanse vuurtje gegooid door te verklaren dat iemand die Seat wil hebben eigenlijk geld toe zou moeten krijgen.
Hij gaf aan dat dit de laatste poging is om Seat als merk op de kaart te zetten en dat de leegloop van het klantenbestand een halt moet worden toegeroepen. Seat, dat serieus last heeft van de economische crisis in Spanje, moet haar modellenrange uitbreiden en meer gaan groeien buiten thuismarkt Spanje, aldus Muir.
Muir is voormalig CEO van Mazda Europa en werd in september aangesteld om de jammerlijk falende Erich Schmitt te vervangen. De slechte cijfers houden echter vooralsnog aan, in het eerste kwartaal werd een verlies geschreven van 110 miljoen euro. Als de verliezen niet snel worden omgezet in winst komen de plannen van Volkswagen om in 2018 ’s werelds grootste autofabrikant (op dit moment Toyota) te zijn in gevaar. Specialisten zijn echter van mening dat het moeilijk gaat worden om Seat op de juiste koers te krijgen en dat positieve resultaten nog jaren uit kunnen blijven.
De Seat fabriek in Martorell wordt voor slechts 60% gebruikt als daar volgend jaar de Q3 in productie wordt genomen. Om break even te draaien moet daar nog 30% bij. In de kosten snijden is volgens Muir niet de juiste oplossing, volgens hem moeten bestaande middelen effectiever en meer gebruikt worden. Muir moet echter oppassen met wat hij zegt aangezien hij zichzelf niet echt populair heeft gemaakt door 300 mensen te ontslaan eind vorig jaar. Op dit moment is 56% van de inkomsten van Seat gebaseerd op de Ibiza. Muir zegt dat daar verandering in moet komen, wil Seat nog een fatsoenlijk toekomst tegemoet zien. Muir zei dat het feit dat hij van buitenaf rechtstreeks als CEO is aangesteld een duidelijk signaal van Volkswagen is dat er een bepaalde frustratie is rond het merk Seat.
De Ibiza ST en IBE concept zijn wellicht de eerste stapjes in de juiste richting. Laten we dat in ieder geval hopen, dan hebben we af en toe nog een reden om Shakira hier voorbij te laten komen.
CBR600rr zegt
Zou zonde van het merk zijn als ze het verkopen. Dit zijn de mooiste betaalbare VAG auto’s… Rare Duitsers…
maartenooms zegt
het zal mij benieuwen.
Philippe zegt
tja, met zo’n grote groep als VAG is het logisch dat er op een moment broedermoord wordt gepleegd. Je moet echt wel voorstander zijn van het merk, anders koop je gewoon een skoda of VW
Maarten zegt
Nu zit seat een beetje in het vaarwater van Skoda natuurlijk, en anders wel van de gewone Volkswagens.
Maar nu er ook plannen zijn om Skoda weer meer budget te maken, zie ik ook wel weer kansen voor het sportieve ‘spaanse’ automerk.
bierbuikje zegt
Als ze gewoon die Seat IBE Concept gaan uitbrengen zijn ze weer gered:P))
Mijn zege hebben ze
Dirk zegt
Zonde, persoonlijk kijk ik liever naar een SEAT dan naar een Skôda of een VW. Onderhuids scheelt het allemaal niet zoveel van elkaar en dit merk heeft voor mij toch een streepje voor als het gaat over design.
Pjotr zegt
Tsjonge jonge, ik krijg een Alfa Romeo deja-vu. Oh wacht, Seat moet het Alfa binnen het VAG-concern worden. Nemen die spanjaarden toch iets te letterlijk als ze dat zelfs qua ook winstgevendheid worden…
Benjamin1 zegt
seat is samen met lamborghini het enige positieve aan FAG, dat dan weer wel
robbie zegt
Seat heeft nog 5,5 jaar de tijd gekregen van Volkswagen. Presteren ze dan nog steeds niet? Bye, bye, zwaai, zwaai!
Trek de stekker maar uit het zinkende Spaanse schip. Wellicht kunnen ze in 2016 dan eindelijk Alfa overnemen van Fiat?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/11/volkswagen-wil-alfa-romeo-kopen
http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/02/vw-baas-winterkorn-alfa-romeo-is-extreem-interessant
alfa mannetje zegt
@robbie: De wens is de vader van de gedachte . Bij Fiat liggen ze nog te rollen op de burelen .
RSX zegt
Als dit doorgaat word SEAT nog wel ooit eens door de chinezen opgekocht. En hoe zit het precies met Skoda? Zien zij ook verliezen of valt het daar reuze mee.
jack_abarth zegt
Lol @ Pjotr,
Dan wat de tekst betreft:
“Seat is het minst winstgevende deel van de Volkswagen AG”
“het eerste kwartaal werd een verlies geschreven van 110 miljoen euro”
Noem het beestje bij z’n naam en dus gewoon het meest verliesdraaiende merk van Volkswagen AG.
Typisch Nederlands om dingen goed te laten klinken door de zin, of het woord te veranderen.
vb)
“Nee, ik ben geen schoonmaakster. Ik ben een volwaardig interieurverzorgster”.
akif7 zegt
a3 met scirocco mixen en je hebt een seat concept ?
de sjonnies zegt
Seat heeft geen echte identiteit, proberen een soort van surrogaat Alfa Romeo te spelen.
Seat heeft ook geen duidelijke modellen lijn
Seat heeft geen duidelijke doelgroep.
Hammer zegt
Ik zal Seat missen als kiespijn… Misschien ruilen met Fiat voor Alfa, dan is Seat ook weer terug bij mama thuis. Alfa gaat toch wel dood dus dan maar bij het meest hopeloze concern ooit.
KaCh1ng zegt
Seat moest alang verdwijnen..
Arnold zegt
ik zou het zonde vinden seat maakt mooie auto’s wel vind ik dat zoiets als de exeo dat kan gewoon niet ontwerp wat nieuws gebruik geen oude audi’s …
Stender zegt
Naar mijn mening is SEAT sowieso al verdwenen sinds de overname, er is weinig Spaans meer aan.
Sebazzz zegt
1 Ding is zeker, dit concept samen met de leus gaan Seat niet redden..
Frankypanky zegt
Tja,
Je kon erop wachten!
Idd. werd SEAT aangeduid als een ‘Spaanse VAG versie van Alfa Romeo’…
Maar dan moeten er wel auto’s komen, die aan dat sportieve beeld voldoen!!!
De enige auto die je als sportief zou kunnen aanduiden, is de Ibiza! Voor de rest zijn het alleen maar mono-space modellen en een hergebruikte Audi A4!
Wil je een sportief model, dan moet je ‘ineens’ bij VW gaan shoppen. Dat klopt toch niet?!?
ivanadrive zegt
Wie zal seat echt missen? 20 jaar geleden was een Seat een gerebadgede Fiat Uno, één van de ergste Italiaanse wagens ooit. Behalve de Cupra-versies hebben ze ook niks boeienders dan redelijk goedkope MPV’s en stadswagens.
kevinw zegt
Jammer dat ze verdwijnen, ze hebben tenminste nog styling tegen over die saaie polo’s of golfkes. alleen jammer dat het die A4 moet hergebruiken van VW.
ikzelf heb een ibiza SC en ben er meer dan blij mee.
Laue zegt
Hoe moeilijk kan het zijn om als VAG even een SEAT SUV,dikke coupe,dikke sedan, roadster, coupe-hatch, crossover in elkaar te knutselen? de techniek is er voor in huis, copy paste klaar uitbreiding modellen gamma voor dummies.
(Seat)Leon zegt
mooi concept op de foto’s te zien, wil ik even zeggen totaal buiten het nieuws om. Hij heeft trouwens wel wat weg van de audi A1/3
RND zegt
ik had eerder skoda verwacht als minst succes vol… maar als ik er zo over denk zie je iid bijna alleen maar de ibiza en heel af en toe een leon…. Waar moeten al die tuners heen als het failliet gaat:O
Vincenzo zegt
Minst winstgevend???? Die kneuzen hebben nog nooit winst gemaakt, enige wat ze doen is kopiëren…en dat ze nu nog steeds bij de duitsers. Auto emocion op z’n Duits…niks dus.
Canguro zegt
Opdoeken. Zal ze niet missen.
Wolfsburger zegt
Toch vreemd, ze maken best mooie auto’s! Het enige wat mij niet kan bekoren aan dit merk zijn de interieurs. Hier ligt ruimte Seat; benutten!
Humanspectrum zegt
Victor Muller: are you listening? Denkt u zich eens in: Seat, Saab, Spyker. Allemaal dezelfde beginletter een een prachtige modellenrange van het kleinste gebakje tot snelle sportwagens. Ik zou het doen.
FuelMinded zegt
@Humanspectrum: Heel goed idee! Nu nog een malafide Russische investeerder zoeken. Kan hij zijn geld witwassen en Victor de grootste autoconcern laten worden. Win-win situatie. :)
Gerrelekker zegt
Vind dat Seat best wel een aantal mooie modellen heeft: zeker de nieuwe Ibiza en de Leon vind ik best mooie autos…
’t gaat helaas fout met de sportiviteit van Seat. De Ibiza heeft enkel nog downsized motoren of je moet al voor de boca negra gaan.
HDM zegt
Wel zonde, het zijn de mooiste auto’s uit de ”normale” stam van de VAG Groep. Ziet er allemaal beter uit dan die saaie VW’s.
ferry832 zegt
Beter kwijt dan rijk. Volgens mij is Nederland 1 van de weinige landen waar Seat nog redelijk tot goed verkoopt. Maar hier verkoop je nog een drol als erg VAG opstaat dus dat zegt niet veel. Seat heeft totaal geen eigen identiteit en ik geloof niet dat het merk erg gemist zou worden.
Dimglor zegt
Mja het is natuurlijk wel jammer, maar ik heb eigenlijk niet zoveel met het merk… Er zitten wel een paar leuke auto’s tussen, maarja m’n voorkeur gaat dan uit naar de soms nog betere concurrenten…
jeanclaude zegt
alle klanten gaan naar het andere vag merk skoda , maar als seat nou geen plastice binnenkanten maakt en een goede auto in de plaats van de exeo neerzetten dan lukt het zeker wel
Cantago zegt
Ik heb het idee dat VW straks gewoon 10 type’s auto’s wil die allemaal zo goed als het zelfde zijn…
johan zegt
beetje nep hoor, VW wil met al die merken VW, Audi, Seat, Skoda, Lambo etc. Toyota van de kroon stoten.
wat zet toyota daar tegenover, ja lexus zit erbj en wt klein grut….
nah nah wat een streven zeg!! als ze het nu eens enkel doen met 1 of 2 merken, dan is dat nog een eerlijk vergelijk.
en ja zonde, Seat is nog betaalbaar….
sjazz zegt
seat heeft ook een beetje een vreemde merkstrategie. Gebruik maken van bestaande of oude platforms van VAG (bijv. EXEO) terwijl skoda vaak al op nieuwe platforms staan met nieuwe motoren. Ik vind persoonlijk de exeo best mooi, maar er zijn alleen maar de vorige generatie motoren te krijgen. (toch?)
Max zegt
Blijkbaar denken hier velen dat Skoda niet winstgevend zou zijn, is op één na meest winstgevend deel van de Volkswagen-Group.
911GT2 zegt
Laat seat maar afsterven en richt je op Skoda en VW die passen veel meer binnen het concern!
janmartijn zegt
Moeten ze de wagens maar wat minder lelijk maken….
Simpson zegt
shakira de deur uit en iemand naar binnen die een beetje appetijtelijke interieurs kan ontwerpen.
die grijze plank op de middenconsole van de leon/altea treft nou niet meteen mijn emocions
Freewarefreak zegt
Ze moeten gewoon mooier gesneden modellen ontwerpen. Gave ontwerpen die echt emotie oproepen. Zoals die concept boven, denk dat die wel een kans maakt. Ze slaan gewoon de plank te vaak mis. Een rebatch Audi, die lelijke Toledo van enkele jaren geleden met die dakkapel achterop, enz. Zo trek je ook geen snel volk.
L-Fred zegt
Ik begrijp het wel. Wat moet je met zoveel merken in hetzelfde segment. SEAT heeft dan sinds de overname door VAG een sportiever imago gekregen (wat natuurlijk pure marketing-bla-bla is).
@janmarijn: de auto’s zijn inderdaad lelijk!
Het lelijke eendje zegt
Gewoon hun prototypes uitbrengen en niets aan veranderen!
dan zal het wel lukken.
vin zegt
Als je inkomsten van die ST af hangen,
kap er dan maar mee, want dat is geen
mooie auto.
Mr. Dj M. zegt
Tjah VAG moet je ook goed letten op je merken en ze niet korten, door bijv een Exeo te gaan maken enz…
danny zegt
SEAT moet wel de kans krijgen !!!!
dennisberkhout zegt
Jammer dat er zoveel druk wordt gezet op een merk dat naar mijn mening veel potentieel heeft.
Waarom Skoda in de loop der tijd zoveel aandacht heeft gekregen van VW is mij een raadsel; het mogen dan nu wel goede auto’s zijn, maar nog steeds is het merkimago niet best.
Seat had net zo makkelijk succesvol kunnen zijn als Skoda, als VW er maar meer tijd in zou hebben gestopt met eigen modellen. De Skoda Superb is fantastisch groot, maar jammer van de badge. De Seat Exeo vind ik gaaf, een Audi A4 voor Seat-geld maar het is wel een vorige generatie A4 wat eigenlijk afbreuk doet aan de hele auto.
Jammer…
Echter, ik hoop dat VW dat in de toekomst gaat verbeteren.