Compleet vergeten, en dat terwijl de auto dicht bij serieproductie was.
In de jaren ’90 transformeert Seat met behulp van Volkswagen van een merk dat goedkope Fiat-klonen bouwt naar een merk met een veel sportiever imago. De tweede generatie Ibiza, de tweede generatie Toledo en de eerste Leon, stuk voor stuk fraaie auto’s, die goed in elkaar steken en net wat sportiever zijn dan hun Wolfburgse evenknieën.
Seat streeft echter een hoger doel na: het Spaanse equivalent van Alfa Romeo worden. Daar is meer voor nodig dan een stel vlotte door Giugiaro getekende middenklassers, daar heb je een sportwagen voor nodig. En dat is precies wat Seat in 1999 presenteert op de Autosalon van Genève. Daar staat namelijk deze fijne Fórmula.
Je kunt de Fórmula het beste omschrijven als de Spaanse Lotus Elise. Diens ontwerper, Julian Thomson, was dan ook één van de mensen in het team dat dit concept ontwikkelde. Net als bij de Lotus vormt een gelijmd aluminium chassis de basis van de auto. Een midscheeps geplaatste tweeliter met vijf kleppen per cilinder en een turbo zorgt voor de aandrijving. Dit 240 pk-sterke blok haalde Seat rechtstreeks uit de Cordoba-rallywagen die deelnam aan het WRC.
Meer dan genoeg power om de 900 kilo lichte Fórmula op snelheid te krijgen. Dankzij het lage gewicht en een sequentiele zesbak (eveneens uit hun rallywagen) goed voor 0-100 in 4.8 seconden en een topsnelheid van 235 k/u. Bijzonder is ook de op een Formule 1-wagen gebaseerde wielophaning, met dubbele wishbones en horizontaal geplaatste veerpoten.
De net geen vier meter lange koets is een ontwerp van Erwin Leo Himmel en oogt zeker aan de voorzijde nog altijd behoorlijk fris. Het interieur doet sterk denken aan dat van de Lotus en de Opel Speedster, gespeend van luxe en enkel voorzien van alleen het broodnodige.
Het Turijnse Stola bouwt het volledig functionele prototype en kleinschalige productie wordt ten tijde van zijn introductie niet uitgesloten. Helaas komt het niet zo ver en verdwijnt de Fórmula in een stoffige kelder.
kle500 zegt
Niet eens vergeten, zelfs nog nooit van gehoord.. weer een gevalletje van: ‘ het had zo mooi kunnen zijn’.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
F*cking vet, gemiste kans Volkswagen
apriliarsv zegt
Hij oogt niet altijd even fraai, uit de ene hoek smoelt het beter dan vanuit de andere. Lijnen doen me ook een beetje denken aan een Audi TT.
Jammer dat dit nooit in productie is gegaan. Ook jammer hoe Seat is afgezakt. De in dit artikel genoemde Leon en Toledo kregen mijn handen vroeger wel op elkaar.
sjaterantekomen zegt
Call me crazy, maar recht van voren zie ik er toch de Veyron (kitcar) in
Robert zegt
@sjaterantekomen: inderdaad, denk er een hoefijzer-grille bij. Meer is er eigenlijk niet nodig.
Ik vermoed dat ze dit ontwerp hebben geschrapt om dat-ie mogelijk de verkoop van de Audi TT zou kanibaliseren. Iets anders zou ik zo niet kunnen bedenken.
sjaterantekomen zegt
@RRRobert: keer de grill om et voilà! ;)
trustmeiamanengineer zegt
In 1999 is het dus al mis gegaan. SEAT is tot op vandaag nog steeds een nét niet merk. Niet veel sportiever dan Volkswagen (Op de schaarse Cupra’s na dan, maar ook die zijn vrijwel gelijk aan de VW equivalent), niet goedkoper dan Skoda en het zijn nog steeds niet echt goed (apart) smoelende wagens. Het ging even goed toen Walter de’Silva de León, Toledo en Altea ontwierp, maar daarna bergafwaarts. Zonde.
mercedesclk350 zegt
@trustmeiamanengineer: als je om je heen kijkt en het aantal Leon’s telt, en dat is alleen NL, dan denk ik dat ze daar bij Seat niet moeilijk over doen op het moment. Als je binnen je land het enige automerk bent loop je toch wel binnen, want National Pride.
Met de Ateca binnenkort als goedkoper alternatief voor de Tiguan, waar Skoda nog geen tegenhanger voor heeft, gaan de goede zaken nog komen denk ik.
moveyourmind zegt
Kan me niet heugen deze concept ooit gezien te hebben. In 1999 was dit zonder twijfel een fris en modern ontwerp. Alleen al die projectiekoplampen, dat was gewoon high tech in die dagen.
Begrijpelijk dat VAG deze Seat nooit in productie heeft genomen. Audi moest het paradepaardje worden en of je liefhebber van het merk bent of niet, deze strategie heeft VAG geen windeieren gelegd.
Himmel was trouwens een groot voorstander van een modellengamma met een sterk familiegezicht en heeft er mede aan bijgedragen dat de auto’s van het VAG concern qua design nauw aan elkaar verwant zijn.
Zijn mooiste ontwerp dat wel het productiestadium gehaald hebben is naar mijn bescheiden mening de Pheaton.
Andere ontwerpen op zijn conto staan in dit lijstje:
http://www.liquisearch.com/erwin_leo_himmel/%E2%80%9Cauto%E2%80%9D-biography
marinepower zegt
@moveyourmind: ik weet niet wat deze projectie koplampen bijzonder maakt, maar de BMW e-30 was op laatst al met projectie lampen leverbaar.
moveyourmind zegt
@marinepower: Stom, je hebt helemaal gelijk natuurlijk.
Ik dacht echt dat dat nog hightech was in die tijd, maar rond het millennium waren we natuurlijk al het stenen tijdperk ruimschoots voorbij.
veenema007 zegt
Doet mij ook denken aan de VW Bluesport concept. Prachtige Roadster. Kwam ook niet……… :-(
Dutchdriftking zegt
Zo’n Opel Speedster van Seat was toch fijn geweest!
pinut187 zegt
@dutchdriftking: ja dat dacht ik ook.
mrmiyagi1982 zegt
Die kleur is gaaf!
pinut187 zegt
@mrmiyagi1982: heerlijke kleur indd!
wimco zegt
Seat is volgens mij een beetje de (door Volkswagen gegeven) merkwaarden kwijt geweest… Auto emoticion is niet meer, maar met de huidige Leon gaat het weer de goede kant op volgens mij… Nu zouden ze juist een twee zitter op de markt moeten brengen denk ik… lekker concurreren met de 124, mx5 en de duurdere 4c… Pak de vorige generatie tt en ze kunnen er weer tegenaan…
pinut187 zegt
Kende deze niet. Heerlijke kleur alleen wel even andere koplampen erin en alsnog maken graag.
freeze zegt
De Renault Spider maar dan van Seat
thomasthomas zegt
Hij had maar 2 seats.
alassad zegt
Jaguar heeft de vorm vd koplampen hier dus vandaan geplukt en op de eerste XF geplakt