Weloverwogen keuzes maken doet men niet meer.
Over sommige dingen twijfel je enorm. De kleur van je auto, helemaal als gezin zijnde en je laat de kinderen meedoen, is vaak een punt van discussie. Vader wil blauw, moeder durft knalgroen aan, dochter vind zwart wel stoer en zoon denkt dat bordeauxrood echt goed staat. De uitkomst is vaak een compromis, bijvoorbeeld wit. Anyway, keuze zat, maar zodra je een krabbel onder een koopcontract zet, dan kun je niet komen aankakken bij de dealer en zeggen dat je zoon toch gelijk had, en doe dan ook gelijk een zwart dak. Nee, dan staat er een witte Hyundai Kona auto op de oprit en heb je het er maar mee te doen.
SEAT gaat het anders aanpakken. Het Spaanse automerk heeft een nieuw stukje innovatie wat ze de ‘Control Tower’ (verkeerstoren) noemen. Daarmee willen ze elk auto-onderdeel traceren en uniek maken. Klinkt als een onmogelijke opdracht, helemaal omdat er dagelijks 16 miljoen onderdelen op 2.300 auto’s geschroefd worden. SEAT wil concreet en uitgebreid elk onderdeel traceren voordat het in hun auto gezet wordt, om volledige controle over al die onderdelen te hebben.
Voor de consument een gevalletje ‘klinkt leuk, maar wat heb ík eraan?’ Daarvoor moeten we terug naar het voorbeeld uit de eerste alinea: SEAT meent dat je hierdoor letterlijk onderdelen kunt uitzonderen en vervangen. Niet alleen om foutieve onderdelen te vervangen, maar ook om op het laatste moment nog te kunnen kiezen en aanpassingen te maken. Dus dan kun je daadwerkelijk als de opdracht al gegeven is voor een witte auto, alsnog een zwarte auto bestellen. Dan wordt er zwarte verf besteld, in plaats van witte verf, alles tot en met de eerste spuitbeurt van de auto.
Handig voor de twijfelaars dus. Je kunt natuurlijk ook gewoon een goed overwogen keuze maken. Maar goed, met al die mooie nieuwe kleuren die elk merk tegenwoordig introduceert, is de keuze lastig.
bullgod76 zegt
Een goed overwogen keuze maken? Dat is helemaal niet zo moeilijk. Gewoon geen VAG product nemen en alles is goed.
1audi1 zegt
@bullgod76: Want? Echt elk Europees merk maakt tegenwoordig gewoon goede auto’s.
TimoBac zegt
@1audi1: volgens mij heb je gelijk, alleen zijn er bepaalde autoliefhebbers die kwaliteit alleen definiëren als: rijdt het over 30 jaar nog steeds? Dan kom je vaak uit in Japan, of bij Porsche. Een Polo of 208 gaat dat in veel gevallen niet op z’n sloffen halen.
raceface zegt
@timobac: gek he dat de polo’s en 205’s van 30 jaar geleden dat wel gewoon kunnen ?
Erik zegt
@1audi1:
Ook in de kwaliteit “goed” is absoluut een gradatie te maken tussen de Europese merken, feit blijft dat in de term “GOED – Beter – Best” de Europese industrie dus onderaan de ladder staat.
Tonnie zegt
@bullgod76: ik vraag me af of jij je reactie wel goed overwogen hebt.
20klepper zegt
@bullgod76: mooi he, zelf een Lambo afbeelding hebben op je account. Want dat is geen VAG whaha!
Denk eerst eens na man, en trouwens liever een VAG dan een bijv een Frans product. Kijk maar naar de verkoopaantallen maar ik bemoei niet.
romeoalfa zegt
@bullgod76: zegt iemand met een VAG product als foto… wat een niveau jongens..
lecomte zegt
Welke mooie nieuwe kleuren die een merk introduceert? Ik zie bij het gros van de merken nog steeds dezelfde kleuren staan. En bij sommige merken meerdere varianten zilver, grijs en blauw. Of je mag extra betalen voor een speciale kleur naar wens.
deVia zegt
Vader wil blauw, moeder durft knalgroen aan, dochter vind zwart wel stoer en zoon denkt dat bordeauxrood echt goed staat.
… Dan wordt het dus gewoon knalgroen met woezel en pip zonneschermpjes.
Dutchdriftking zegt
En dan zijn er 4 tinten grijs, en 6 tinten zwart te bestellen….. Doe maar een tweedehandsje, dan kan de familie zich niet bemoeien met de kleur.
drsjeroen zegt
Het filmpje even bekeken. Naast dat het oppervlakkig verteld is, wat inhoudelijke opmerkingen:
1) waarom wil je de klant de keuze geven over 2.300 onderdelen? Blauw i.p.v. witte accukabels of zo? Staat ook in het artikel, meer keuzestress
2) dit lijkt mijn logistiek een hele uitdaging. Standaardisatie is stukken makkelijker en goedkoper te produceren. Wie kan mij hier het nut van uitleggen?
3) Spanjaarden die dit gaan uitvoeren? Hadden ze niet bij Audi kunnen beginnen? Premium, dus kunnen ze er extra geld voor vragen.
mashell zegt
@drsjeroen: de fabrieken van VAG moeten elk volume merk kunnen bouwen, een Seat in Wolfsburg, een Audi in Barcelona etc. komt nu allemaal al voor. Bovendien is die logistiek wat ze nu ook al doen met de vele onderdelen, het worden er gewoon een paar meer. Standardisatie is ietsjes goedkoper maar op het aanbieden van personalisatie opties maakt een fabrikant de meeste marge. Dankzij automatisering kan dit allemaal gewoon geregeld worden.
vroaaaaaaaaaar zegt
@drsjeroen:
1. Natuurlijk zijn niet alle 2300 onderdelen customisable.
2. Een auto maken is sowieso al een logistieke uitdaging en standaardisatie is al van een hoog niveau. De hoge graad van automatisering die Seat invoert, maakt het juist beter beheersbaar. En dat maakt het dan mogelijk om bepaalde onderdelen makkelijker te customisen. Zijn we eindelijk af van die pakketten waarbij je verplicht dure verwarmde buitenspiegels krijgt als je alleen maar matrix led koplampen wilde aanvinken in de optielijst.
3. Vooroordelen…