Je leest het goed, een nieuwe Seat Ateca is nu veel goedkoper dan een nieuwe VW Golf.
Auto’s worden duurder en duurder. Het is een beeld dat we overal zien. Inflatie, graaiflatie, tekorten (qua onderdelen), rentes en een overweldigende vraag zorgen ervoor dat de prijzen van auto’s hoog zijn. Dat geldt voor zowel gebruikte als nieuwe auto’s.
Maar… We zitten op een kantelpunt. De voorraden zijn weer aangevuld en de klanten kopen niet meer blind. We worden weer iets kritischer en kijken ook naar de prijs. Dus gaan merken links en rechts weer stunten om auto’s te kunnen verkopen. Vandaag is het de beurt aan Seat en potjandrie, ze gaan er wel voor, zeg!
Prijsverlaging Seat Ateca
De Spaanse fabrikant (Seat is een afkorting voor Sociedad Española de Automóviles de Turismo) verlaagt de prijzen van enkele modellen. We beginnen maar meteen met de absolute prijspakker, de Seat Ateca. Die is nu te rijden van 31.500 euro. Voor de context, een Volkswagen Golf kost je tegenwoordig MINIMAAL 36.500 euro. En die heeft dezelfde 1.0 TSI met handbak!
Voor die 31.500 euro heb je niet de meest sexy variant (de 1.0 TSI Reference), maar who cares? Je hebt een C-segment crossover voor 31.500 euro! Die prijs komt tot stand door een prijsverlaging van 2.500 euro. Maar wacht, Mike, er is meer!!! Een DSG-automaat met dubbele koppeling is nu ook standaard (voorheen 3.660 euro meerprijs). Oh, en er is nog meer goed nieuws, want je krijgt ook nog eens 1.000 inruilpremie op je auto. Er is een addertje: die 1.0 TSI Reference kun je alleen met handbak krijgen, die gratis automaat geldt voor de 1.5 TSI (en die is een stuk duurder).
De Reference is geen bijzonder weldadige uitvoering, maar Apple CarPlay, LED-koplampen, 16 inch lichtmetalen velgjes, climate control en cruise control zijn gewoon standaard. Leuk detail: de leukste kleur (Energy Blue) is standaard, voor een saaie tint moet je bijbetalen.
Dan eventjes de concurrentie van de Seat Ateca. Deze was al het goedkoopst in zijn klasse en is dat nog steeds. De Citroën C4 PureTech 100 You kost 30.805 euro, maar is technisch gezien eigenlijk een B-segment auto, geen C-segment. De Ateca is nu dermate goedkoop, dat het een alternatief is voor de Dacia Duster, die kost 28.890 euro als je kiest voor de Duster TCE130 Expression. De Seat Ateca is nu goedkoper dan auto’s als de Ford Puma en Hyundai i30 Wagon. Wat dat betreft krijg je echt een hoop waar voor je geld bij de Seat-dealer.
Seat Leon plug-in ook voordeliger
Dan hebben we ook nog Seat Leon-nieuws voor je. Die is namelijk ook in prijs verlaagd. In dit geval heeft Seat de meest populaire uitvoeringen interessanter gemaakt. De Leon PHEV FR Intense is de dikste variant met 204 pk (systeemvermogen) en sportieve FR-aankleding en Intense-uitrusting. Het woordje Business zit er ook in, mocht je ‘m zakelijk willen rijden. De hatchback is er vanaf 38.990 euro, de stationwagon (Sportstourer) kost 39.990 euro. Ook hier heb je 1.000 inruilpremie.
Dan kijken we even snel naar de concurrenten van de Leon PHEV. De Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid Edition is 40.999 euro (de station kost hetzelfde). De technisch identieke Peugeot 308 HYbrid kost 40.710 euro. Dan is er nog een buitenbeentje in de vorm van de Kia Ceed Sportwagon PHEV, die is er vanaf 36.295 euro. Het tsjechische zustermodel van de Leon, de Skoda Octavia Combi iV PHEV, kost minimaal 40.450 euro.
Kortom, met deze prijzen begint het eindelijk weer interessant om te kijken naar een nieuwe auto.
Johanneke zegt
Ik weet dat je nieuw en 2e hands niet kan vergelijken, maar voor 30k van mijn zuurgespaarde euro’s wil ik wel meer dan een 1.0 driepitter. Dan wil ik of een dik blok, of minimaal riching de 200pk uit een (deels) elektrische wagen. Dus dan koop ik 2ehands.
willeme zegt
@4G63:
Bwoah, dit is gewoon een goede deal hoor. Ook een paar jaar geleden. Een nieuwe C-segment crossover voor 30 mille met fabrieksgarantie die je de komende jaren bijne onderhoudsvrij kunt rijden is gewoon een prima aanbod.
Natuurlijk, ik heb zojuist ook een auto gekocht met meer cilinders en power, maar daar staan wel veel hogere kosten om het rijden te houden tegenover. En een hoger gebruik. Dus nee, persoonlijk is het niet mijn type auto, maar een C-segment crossover met deugdelijke uitrusting voor de prijs is een strak aanbod ;-)
Johanneke zegt
Absoluut waar, dikke prima auto voor wie enkel voorspelbaar transport wil.
lpgbarrel zegt
Nee maar als zakelijke rijder ga je hier wel om lachen!! Ik denk dat je in een Leon PHEV niks te kort komt! Dus onbeperkt rijden voor een goeie €350 per maand netto!
martinus.tussengas zegt
Ik snap dat er geen auto meer nieuw gekocht wordt. Wat je zegt voor dat bedrag wil je wat leuks.
Richmond zegt
ik denk niet dat de reden is dat er weinig nieuwe auto’verkocht waren. Aantal jaar terug toen er 600k auto’s verkocht werden waren ook gewoon brood en boter auto’s ofwel het A naar B vervoer. De lijst stond toen ook niet vol met dikke 6 en 8 cilinders.
lekkerlinksrijden zegt
de laatste stuiptrekkingen van SEAT?
K. R. zegt
Als de instap Ateca nu 5000 euro goedkoper is dan de instap Golf, door een prijsverlaging van 2500 euro, was hij daarvoor dus ook al goedkoper dan een Golf…
Zegt vooral wat over de Golf en de gekken die dat geld blijven betalen voor zo’n doodsaaie auto