Na Car en AutoCar heeft ook Fifth Gear kennis mogen maken met de bruutste productie-Ferrari van dit moment. En zo’n puur brok testosteron overhandig je natuurlijk niet aan Vicky. Needell is de juiste man om dit Italiaanse beestje eens hard aan te pakken!
Zou de 430 Scuderia werkelijk dezelfde rondetijd op Fiorano halen als de Enzo? Tiff zoekt het hoogstpersoonlijk voor je uit.
robbert zegt
Man wat klinkt die auto sexy zeg… Gimme Gimme
Chip zegt
Eigenlijk wel lachwekkend dat ze zo zaten te pronken met die Enzo terwijl je gewoon de 430 kan strippen en hetzelfde performance resultaat kan krijgen.
Wat ik me nu wel afvraag is waarom de Enzo dan evensnel is terwijl die toch meer PK’s heeft en ook superlicht is.
rickadelic zegt
altijd leuk met tiff maar jammer dat hij de caparo T1 niet getest heeft. in plaats van jason Plato ja dan weet je dat het fout gaat he:P
hier trouwens die rijtest. http://www.autojunk.nl/clips/view/133676
Blijft echt een super auto die 430 scuderia en ook de gewone hor.
Maar toch als je nu die f430 heb gekocht en die komt langs dan krap je jezelf we effe achter je oren
SjoerdV zegt
Heel leuk filmpje, en toch verrassend dat hij just as quick is as an Enzo en dat voor dat geld…hmm
Gerben zegt
mooi,
meeste waar voor je geld zou ik zeggen
Beste sportwagen tot nu toe
Chip zegt
@ rickadelic
In een ander filmpje kwam dat wel naar voren waarom je die superlichte misschien wilt kopen, maar de meerwaarde van die tientallen duizenden euro’s zit hem alleen in snellere ronde tijden. Dus de normale Ferrari koper heeft echt geen baat bij die voordelen. Maar nu is het natuurlijk wel zo dat als je een Ferrari hebt, je toch best ‘loaded’ bent dus misschien maakt het dan niet eens meer zoveel uit.
Mies zegt
Beetje onzin dat nu iedereen zegt dat een Enzo geen nut meer heeft vanwege deze 430. Een Enzo is 4 jaar oud de techniek gaat natuurlijk ook vooruit (kijk maar naar een 997 GT2 in vergelijk met een carrera GT). Neemt niet weg dat ik dit een ongelooooooflijke sportauto vindt. Hiervoor koop je zoiets, om lekker mee te schuren op een circuit!
GeoBem007 zegt
Klinkt zalig die auto :) De Enzo heeft 150pk meer maar is ook 115kg zwaarder! Dus eigenlijk is een standaard F430 al lichter dan een Enzo..
Maar legt onze Needéll niet het accent fout op Scuderia? Ik dacht dat het Scudéria was en niet Scudería..
rickadelic zegt
@ GeoBem007 dat dacht ik ook al
Huin zegt
Tikkeltje ant-climax, maar wel een ontzettend vette Ferrari!
vla zegt
kijk dàs nou een autoreporter!
en wat een geluid…
btw weet iemand hoe vlug de Enzo is/was?
en nog een btw; Italiaan gevraagd! wat wil Scuderia zeggen?
Pieter zegt
Over de uitspraak: hij zegt het goed, alleen wordt het vaak verkeerd gezegd. Over de auto: geweldige pure machine, ideaal als je als gefortuneerde bezitter af en toe je auto eens wil uitlaten op trackdays bijvoorbeeld.
Rick dos zegt
Dat geluid! Prachtig!
Ik heb het eerlijk gezegd niet zo op de huidige Ferrari´s. Als ik dan wat moet (mag :) ) kiezen uit het huidige Ferrari aanbod dan zou het wel een 430 zijn. Alhoewel ik niet lyrisch ben over het design…..
rickadelic zegt
@ de vlaeminck het betekent zoiets als renstal net als scuderio torro rosso
Frank zegt
Tiffy kan wel sturen btw!!!
lancia delta 1.8 lx zegt
scuderia betekent team.
mensen blijven maar denken dat de scuderia een uitgeklede 430 is. er zijn high tech materialen gebruikt om de auto lichter te maken. dat maakt de auto duurder en lichter!
sjaak zegt
[quote]Eigenlijk wel lachwekkend dat ze zo zaten te pronken met die Enzo terwijl je gewoon de 430 kan strippen en hetzelfde performance resultaat kan krijgen.
Wat ik me nu wel afvraag is waarom de Enzo dan evensnel is terwijl die toch meer PK’s heeft en ook superlicht is.[/quote]
De Enzo is een stuk zwaarder met 1300+kilo. Ook zegt pk’s lang niet alles. Handling, grip en remmen zijn bv misschien nog wel belangrijker omdat je daar op een circuit veel meer tijd mee kan winnen dan met alleen maar power. De Enzo is al een paar jaar oud en technologie gaat snel vooruit dus zo verbazend is het niet. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de Enzo veel exclusiver is en ook wat meer luxe bied (bv dat systeem waarmee je de neus omhoog kan brengen voor drempels).
Reventón zegt
Supercar! nu weet ik weer waar dat woord vandaan komt….. ;)
SJOERD zegt
Scuderia betekent renstal. De ‘S’ op het embleem van Ferrari slaat ook op scuderia. Waarom renstal? i dunno, maar heeft waarschijnlijk iets te maken met het steigerende paard..
Alex zegt
damn te vet die wagen.
echt grappig ook in dat dorpje ff laten brullen :P
gebbetje zegt
Dit blijft gewoon een natte droom van een automobiel.
lancia delta 1.8 lx zegt
de 430 s heeft een verder doorontwikkelde versie electronisch (E-diff in combinatie met skyhook) differentieel ten opzichte van de enzo, resulteert in nog meer grip voorbij de apex. hij schakelt bovendien nog sneller dan de enzo.
rider zegt
en vergeet niet dat de versnellingsbak van de 430 scuderia veel sneller schakeld, 60 tegen over 150milliseconden. scheelt ook weer per ronde.
de 430 scuderia is gewoon een bizar goede wagen (in de basis al trouwens). een perfect differentieel=E-diff (zelf te beinvloeden), licht van gewicht, uitgekiendere aerodynamica=minder luchtweerstand (beter dan bij de Enzo), handelbaarder (kleinere afmetingen).
ja de Enzo is en blijft een bruut van een wagen maar is ook al inderdaad 4 jaar oud, (super ecxlusief) maar de techniek staat ook niet stil en Ferrari heeft heel veel kennis uit de formule 1 in de 430 Scuderia gestopt en dat vertaald zich in deze rondetijden die gelijk staat aan die van de Enzo.
porsche heeft iets vergelijkbaars gedaan met de 997GT2 en de Carrera GT.
het is maar goed ook dat ze dit zo doen, anders is het stil staan. en stilstand is achteruitgang. want de concurrentie slaapt ook niet.
het is niet uit te denken als ze de 430 Scuderia ook van een carbon koets hadden voorzien (scheeld weer kg’s), dan had hij de Enzo zelfs om de oren gereden.
ben wel benieuwd waar hij staat op het bord van Top Gears snelste rondetijden? wanneer zal dat gebeuren?
Z3 zegt
Als ik van een achter, achter, achter oom een paar miljoen erf.. is dit de eerste auto die ik koop!! 100%!! wat een vette auto is dat ook..
Bram zegt
Mooi geluid!
Pannekoek zegt
@ rider
Luchtweerstand van 430 beter dan de Enzo?? Lijkt me sterk, de Enzo is een aerodynamisch meesterwerk..
En de 430 is al voorzien van carbon koets.
Pannekoek zegt
Excuus de koets niet, maar wel veel onderdelen..
Casper zegt
*FapFap* doe mij die maar! ;)
Maarten zegt
:( Nu wil ik er ook eentje…
nichos zegt
een heel duur speeltje voor in het weekend (en reken maar dat hij je nog eens zoveel zal kosten in onderhoud als je hem gebruikt waarvoor ie gemaakt is..), maar voor in de week koop je toch maar beter een gewone 430 denk ik.
Laurens zegt
Ben trouwens benieuwd of de Novitec Tu Nero hiertegen is opgewassen.. Lijkt me stug, maar daarmee zal niet snel een rijtest gedaan worden helaas.
Henne zegt
De Enzo & de F430 Scuderia zijn beide echte racers…
Beide in 3.6 naar de 100,
beide in een 1.25 over Fiorano met Dario Benuzzi achter het stuur,
beide een 1.29 met Tiff achter het stuur,
beide een sound track om kippenvel van te krijgen,
beide een setje Pirelli’s in de soft compund,
en beide de rev. limiter boven de 8.000 tpm.
Maar eentje die met behulp van de meester is ontworpen.
De F430 Scuderia… powered by M. Schumacher
‘Fantastico!’
Laurens zegt
Zie net dat de Tu Nero 707 pk in huis heeft tegenover de 510 pk van de Scuderia, waarschijnlijk wel tegen het oude gewicht van de F430.. Dus misschien is het een stuk minder stug dan ik dacht..
Wie zou er voor de Scuderia gaan en wie voor de Novitec?
heidekonijn zegt
Damn dat ding schakelt snel.
Racer X zegt
@ Laurens
Scuderia, by far… En nog niet eens omdat de Tu Nero “Hardcore” in z’n stoeltjes geborduurd heeft.
bradley zegt
benieuwd of ralf schumacher de nieuwe prius mag ontwerpen ;)
Gerben zegt
@pannekoek
de Enzo is aerodynamisch helemaal niet perfect. Het is een compromis tussen vorm en functie.
Als je de persmap van Ferrari leest zeggen ze dit natuurlijk niet maar het is wel zo…
SyriX zegt
BEAUTIFUL! hoe die meisje en de jongens schriken van de machtige motor geluid.. (2:49) xD
Pannekoek zegt
Ik had het ook niet over perfect.. ;)
Maar met stabiliteit bij alle snelheden, 750 kg downforce bij 300 km/h, en 366 km/h (gumball) Kunnen we toch wel spreken van een aerodynamisch meesterwerk, teminste in mij ogen wel.
C30CDIAMG zegt
untill proven other wise, this is a peugoet 406! :P
sebastian zegt
@ BMW M335D TOURING
de dag dat BMW of mercedes of enig ander bratwurst stationcar touring op de baan verslaat zal nog heeel lang uitgesteld worden.
met dank aan kimi
sebastian zegt
eeeh ferrari op de baan verslaat,
hubbu zegt
GATVER!!!!!!
Gerben zegt
Het verschil in de Enzo en F430 bestaat erin dat de Enzo idd 4 jaar geleden gebouwd is en veel exclusiever is.
Moesten ze 10 keer zoveel enzo’s maken zou de prijs al een pak dalen richting F430 scuderia.
Maar… al bij al wil dit toch zeggen dat Ferarri met de Enzo in mijn ogen helemaal geen meesterwerk afgeleverd heeft, de impact die de auto op de hele sportwagenindustrie had, was veel te klein.
Als je een topwagen in dat segment creert moet ie 10 jaar meegaan, zonder dat ie voorbijgestoken wordt door een auto uit een lagere categorie (in dit geval de F430).
Geslaagde voorbeelden zijn wel: De McLaren F1 en de F40
Gerben zegt
qua uiterlijk heeft Ferarri met de Enzo wel iets unieks gecreeerd en daar ziet vooral de aantrekkingskracht van de wagen. Qua prestaties is hij nu al voorbijgestreefd
C30CDIAMG zegt
@ sebastian
Humor!!! hahahahahahaha
Knorrit zegt
@ Pieter & GeoBem007:
Tiff Needell moet wél de klemtoon anders leggen. Tjeck: http://www.wordreference.com/iten/Scuderia En dus niet skoeduh-RIA.
En, wat een waanzinnige auto. Met name vanwege het geluid word ik er weer aan herrinnerd wat de reden is waarom ik Ferrari prefereer boven andere merken. Wauw.
Turbopaultje zegt
Kippevel geluid, sublieme onderstelafstemming, getrimd door de Schumacher…. Eindelijk weer een echte sportwagen van Ferrari.
ELB zegt
Sssssss… Jason ssssslisssst :P
Global Streetracer zegt
zalige wagen klinkt allessinds beter dan een 360 challenge stradalé zijn voorhanger
Danny zegt
Vicky kan ook met testosteron omgaan. Zou hem heel graag zelf willen rijden.
http://www.youtube.com/watch?v=-yUqdS_twjY