De verkoop van F1-motoren aan andere F1-teams zal Scuderia Ferrari waarschijnlijk geen windeieren hebben gelegd, want de Italiaanse renstal denkt momenteel na om in de toekomst ook hun chassis aan andere teams te verkopen. Dit heeft Jean Todt medegedeeld aan La Gazetta dello Sport. Momenteel is het kopen van een chassis van een ander team nog verboden maar de FIA wil dit in 2008 toestaan.
Jean Todt meldt echter ook dat het geen prioriteit voor het Ferrari-team is. Hoe dan ook, aspirant-kopers hebben direct al aan de deur geklopt: Spyker en Toro Rosso tonen belangstelling en ook het nieuwe Prodrive heeft interesse getoond. Vooral voor Prodrive lijkt mij dit een goede stap in een succesvol debuut in de Formule 1. Ferrari moet er dan natuurlijk nog wel eventjes voor zorgen dat het chassis competitief blijft, want momenteel worden de Ferrari’s ‘zoek gereden’ door de McLaren Mercedessen (via: nu).
Overigens betekent dit natuurlijk niet dat Scuderia Ferrari zelf uit de Formule 1 stapt. Formule 1 vormt de basis van Ferrari en bovendien is Ferrari het oudste en meest succesvolle Formule 1-team, dus uitstappen zal niet gauw gebeuren. Wikipedia leert ons:
meest keer winnaar bij de constructeurs: 14
meest keer winnaar bij de coureurs: 14
meest aantal overwinningen: 192
meest aantal overwinningen in 1 seizoen: 15
meest aantal podiumplaatsen: 555
meest aantal podiumplaatsten in 1 seizoen: 29
meest aantal pole-positions: 186
hoogste aantal punten: 4550,8
hoogste aantal punten in 1 seizoen: 262
hoogste win percentage: 23% (voor teams met tenminste 10 overwinningen)
Barry330cd zegt
Als ze bij Spyker echt serieus aan de weg willen timmeren, dan is toch een hele goede optie lijkt mij!
Jordey zegt
zelfs ferrari doet er alles aan om aan geld te komen zeg.
PieterA zegt
Schaf de aparte teams dan af, geef ze allemaal dezelfde motor & chassis. Whats the point nog van aparte teams te hebben als iedereen bij iedereen zomaar kan shoppen…
Murrrphy zegt
@ PieterA
Goed punt.
Maar F1 zonder Ferrari????
PieterA zegt
Mss alle teams laten samenwerken aan één ultieme motor/chassis voor het hele seizoen, laat ze nog de naam & kleuren op hun wagens zetten (voor de show).
StyleX zegt
Ik ben geen Formule 1 kenner, maar volg het zo af en toe eens. Met de nieuws berichten van Spyker die ik gezien heb de afgelopen tijd zou ik haast zeggen dat een (waarschijnlijk zeer prijzig) chassis kopen niet zo verstandig is.
Daarnaast zal het ontwikkelen van een eigen chassis ook de nodige duiten kosten…
Wat denken jullie?
JLJ zegt
Op het eerste moment lijkt zo’n stap een goeie, maar owee als je klant sneller is dan jezelf, daar gaat je imago! Zie Honda/Super Aguri. Ik vermoed dat als gevolg hiervan heel wat grotere teams af zullen zien van het aanbieden van klantenchassis en het niet zo storm zal lopen.
Jan zegt
apirant=aspirant.
– EDIT: thanks! –
2XMX zegt
Een spijker met Ferrari chassis en Ferrari motor….
Dan blijft er alleen eigen aerodynamica (bodywork) en electronica over.
Dan kunnen de kleinere teams zich meer op de aerodynamica gaan richten,
in plaats van zich ook zorgen te moeten maken over een chassis. Ben alleen bang dat die koop-chassis een behoorlijke kostenpost met zich mee gaan brengen, waardoor sommige teams bij tegenvallende resultaten snel in de schulden zullen komen…..
Jan zegt
Wiki=Wikipedia (Verschillende dingen!!)
autoblogger zegt
Klopt, Wikipedia it is ;)
Jan zegt
@2xmx: chassis is in dit geval toch monocoque, dus in ieder geval is deel van de aerodynamica van Ferrari dan?
Een eigen chassis ontwikkelen lijkt me meer geld te kosten dan een te kopen (Zie: Kitcar -> Hier zie je vaak dat op basis van bijvoorbeeld een Eend een soort sportwagentje wordt gemaakt)
Nu zal wellicht een deel wegvallen van de individualiteit. Aan de andere kant, in de jaren ’70 was het schering en inslag een F1-team te starten met een Cosworth-motor…
2XMX zegt
@Jan: Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik weet niet waar ze exact de grens trekken bij die wagens, normaliter is het chassis het dragend gedeelte. Daar kan de monocoque ook wel onder vallen.
Een chassis ontwikkelen kost inderdaad veel geld. Maar ik vermoed dat het kopen meer een soort lease/huur constructie is. Dus dat een team per race een bedrag moet betalen aan de constructeur van het chassis. Dan kan het voor een team als Spijker, wat al een eigen chassis heeft, een erg duur geintje worden.
Voor een nieuw team als ProDrive zou het zeker een optie kunnen zijn, zeker om de eerste investering enigszins binnen de perken te houden.
Jan zegt
@2xmx: Ik ga er van uit dat dat voor volgend ajaar is. Spyker zou dan zowiezo een nieuw chassis ontwerpen (ga ik van uit)
Armada zegt
Als Spyker tegen die tijd uberhaupt nog bestaat tenminste.
Silverarrow zegt
Koopt Prodrive geen klantenchassis van Mclaren? Lijkt mij (gezien de huidige situatie) toch een betere optie. En ik vraag me inderdaad serieus af of Spyker wel de (financiele) mogelijkheden heeft, gezien de persberichten van de afgelopen tijd… Wordt dus maar weer afwachten wat het wordt.
Jan zegt
@Silverarrow: Prodrive heeft een wens uitgesproken, maar of Mclaren die ookuitvoert? Spyker personenauto’s, waar je de berichten over hoorde en de F1 zijn verschillende entiteiten.
2XMX zegt
Ik kan me vergissen, maar met de huidge veranderingen in het regelement die voor 2008 in de planning staan, lijkt het me niet logisch dat Spijker volgend jaar met een geheel nieuw chassis zal komen. Hooguit een doorontwikkeling van het huidige chassis, berekend op het krachtenspel van de nieuwe dubbele achterspoiler.
eMilt zegt
Voor iedereen die niet zo thuis is in de Formule 1, het eventueel verkopen van een chassis aan een andere team doet Ferrari niet vanwege het geld maar vanwege de extra data. Als er twee extra Ferrari chassis’ rijden, levert het ook twee keer zo veel gegevens op over het circuit en de afstelling. Het extra geld wat het oplevert is bijzaak want daar blijft onder de streep weinig van over.
JPM zegt
@ eMilt
Hahaha onder de streep blijft er weinig over?
Ferrari verdient daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geld mee hoor, zo’n ding zelf kost niets, maar ze verkopen het voor miljoenen. Dat geld gaat uiteindelijk weer in de Ferrari bolide zitten..
Kristof zegt
Zo zie je maar dat de pers direct de dingen verdraaid…
Prodrive gaat met McLaren in zee normaalgezien en Ferrari heeft gewoon vandaag gezegd dat ze er niet vies van zijn om er eens over te denken om eventueel hun chassis te verkopen.
Helemaal niks zeker dus…
Jeroen zegt
Volgens de rtl gp reporters is het al zeker dat Prodrive met het chassis en motor van McLaren gaan rijden
DeAutogids.nl zegt
@Jeroen: RTL GP zegt wel vaker wat…
@Kristof: Zie je het vraagteken bij de titel?
ZwerverRoodbaardNL zegt
Hmm krijgen we dan over 10 jaar alleen maar ferraries op de baan met andere merken erop en andere reclamen :S Vind het een beetje jammer maarjah zal misschien wel een eerlijkere strijd worden dan word de F1 nog saaier om naar te kijken :P. Nee doe mij maar Rally of D1.
DeAutogids.nl zegt
@ZwerverRoodBaardNL: Dan ben je de jaren ’70- vergeten, waar pak em beet de helft van het veld uit Cosworth-motoren bestond met een DHV-bak.
ronald zegt
en jullie denken dat ferrari de nieuwste designs verkoopt.. ;)
DeAutogids.nl zegt
@ronald: En denk jij dat Ferrari 2 ontwerpen gaat maken: Volgend jaar veranderen de chassis regels namelijk…
Roy zegt
Kan ik deze auto ook door de RDW laten keuren en er vervolgens mee de openbare weg op gaan? Twee kentekenplaatjes erop, verlichting eraan hangen en gaan.
2XMX zegt
@Roy: Ik denk niet dat het RDW die spoilers en uitstekende delen veilig vindt voor voetgangers. Mocht je echter zo’n auto ergens op de kop kunnen tikken, dan help ik je met plezier om het street-legal te maken ;-)
J. zegt
Als je de prestaties/tijd vergelijking maakt is niet Ferrari maar Williams het meest succesvolle team. Ze staan ruim boven de rest.
Voor zover ik weet wil Prodrive in één klap een complete McLaren kopen, dus chassis/motor. Dat ze interesse tonen in Ferrari is logisch, want als de deal met McLaren afknapt hebben ze een andere partij nodig om van te kopen, de voorkeur van Prodrive gaat echter naar McLaren uit.
De verhouding Ferrari/Red Bull is niet meer al te best, omdat Red Bull de Ferrari motoren heeft weggeschoven naar het 2e team Scuderia Torro Rosso, en zelf de Renault motor boven die van Ferrari verkozen heeft.
Persoonlijk denk ik dus dat Spyker en Prodrive de betere papieren hebben om het chassis te kopen (ik verwacht niet dat Ferrari aan meer dan 1 team het chassis verkoopt, net als ze dat het liefst met de motor hebben). Overigens denk ik dat Spyker nog meer kans maakt dan Prodrive, aangezien Spyker al ervaring met Ferrari heeft, en ook een verdrag heeft dat ze wanneer het echt nodig is van elkaars testcoureurs gebruik mogen maken.
Rick dos zegt
meest keer winnaar bij de coureurs: 14
En daar heeft ene M. Schumacher 5 voor zijn rekening genomen.
Historisch gezien is het altijd wel vruchtbaar geweest een samenwerking tussen Duitsers en Italianen. De ene samenwerking wat vruchtbaarder dan de ander, maar toch……..
Over het verkoop van de chassis, dat is niks nieuws onder de zon. Dat stond al een hele tijd te gebeuren en dat is speculatief nu al aan de gang.
Job zegt
Volgens mij had ik ergens gelezen dat een constructeur aan niet meer dan 1 ander team z’n chassis’ mag gaan leveren. Dezelfde regeling als met de motoren dus.
GOD zegt
ik haat schumacher, hij kon goed rijden maar het is een vieze flikker als ik zo vrij mag zijn het zo te zegggen
Smokin zegt
Euhm, die waren toch al lang te koop?
http://www.autosalon-singen.de/Ferrari/F310%20MICHAEL%20SCHUMACHER/Detail-08912_9005_01_02.aspx?languageID=de
chrizzzie zegt
Hiermee lost Spyker niet zijn problemen op. Toro Rosso en Spyker hebben dezelfde motoren. Toro Rosso heeft deze motoren in een vreemd chassis gelepeld (Namelijk die van Red Bull van vorig jaar) en Spyker heeft een chassis speciaal voor deze motoren gebouwd (OK toegegeven een evolutie op de auto van vorig jaar). Maar dit geeft dus aan dat Spyker gewoon de kennis niet krijgt van Ferrari en zelf de kennis ook niet bezit om het pakket verder uit te werken. Gascoyne heeft zowiezo nooit echt indruk gemaakt op mij en bij Spyker bakt hij er nu ook weinig van. Het kopen van de chassis zonder de knowhow van Ferrari zal daarom ook geen windeieren leggen als de kennis niet aanwezig is.
dekster zegt
Is nu eigenlijk die rel rond het huide klanten chassis van super aguri al opgelost?
eMilt zegt
@JPM: Je hebt duidelijk weinig kennis van het F1 spelletje…
Allereerst is een F1 auto aan onderdelen alleen al niet goedkoop. De productiekosten liggen zo rond de 1 miljoen dollar per auto (dat is uiteraard exclusief de kosten van het ontwikkelen en het gedurende het seizoen doorontwikkelen). Veel componenten kunnen maar in 1 of een paar races gebruikt worden. Sommige onderdelen worden vanwege slijtage of vanuit veiligheid iedere race of paar races vervangen. Als een team doorontwikkeld aan de auto worden diverse onderdelen in de loop van het jaar weer vervangen door nieuwe onderdelen (wielophanging, vleugels en andere aerodynamische onderdelen worden veelal doorontwikkeld). En er wordt natuurlijk ook geregeld nog eens schade gereden. Zelfs de monocoque gaat maar een beperkt aantal races mee.
Gemiddeld bouwt een F1 team zo’n 6 chassis’ per jaar. Bij grote crashes (zoals Kubica in Canada) of bij ontwikkeling van een B-chassis (Spijker, Honda, Toyota) midden in het jaar, kan dit oplopen tot wel 8 per jaar. De pure bouwkosten van alle chassis’ (incl. schade, nieuwe onderdelen, vervangen onderdelen) zullen schat ik zo uitkomen op zo’n 10-15 miljoen per jaar. Tel daar nog eens 15 miljoen bij op voor een motor (want als je kiest voor een chassis, zit je ook vast aan een bepaalde motor omdat de motor samen met de versnellingsbak tegenwoordig een structureel onderdeel van het chassis is).
Wat een klantenchassis deal gaat kosten is nog niet echt bekend. Maar reken maar dat Ferrari of McLaren daar niet rijk van wordt. Dit is ook niet zo bij de motorendeals. De Ferrari motoren achter in de Spijker kosten bijvoorbeeld 15 miljoen dollar. Daarvoor moet Ferrari motoren leveren voor 17 races (= 18 motoren voor 2 auto’s) plus extra motoren voor +/- 20.000 testkilometers (ook zo +/- 18 motoren). En dan gaan er zo af en toe nog eens een paar kapiot. Dat kan dus zo maar oplopen tot zo’n 40 of meer custom-made motoren voor 15 miljoen dollar. Daarnaast heeft Spijker bij alle tests en races de beschikking over twee engineers van Ferrari die alles met betrekking tot de motoren regelen. Afstelling, data, etc… Die engineers worden ook betaald door Ferrari. Er blijft onder de streep erg weinig winst over voor Ferrari.