Het kopen van een scooterhelm is makkelijker gezegd dan gedaan.
Al maandenlang kon je weten dat er op 1 januari 2023 een landelijke helmplicht geldt voor de (snor)scooter. Toch hebben veel bezitters van een tweewieler ervoor gekozen om te wachten met het aanschaffen van een helm. Niet slim, want een scooterhelm kopen is een moeilijke opgave geworden.
Retailers zien een enorme opmars in vraag naar een helm. De vraag is zo groot dat sommigen nee moeten verkopen, aldus het AD. Wellicht dat scooterrijders dachten dat ze nog wel even zonder helm konden rijden. Echter met name in de steden zitten handhavers en politie erbovenop. Op het niet dragen van een helm staat een boete van € 100, exclusief 9 euro administratiekosten.
Ondergetekende heeft in Rotterdam al met eigen ogen kunnen zien hoe die helmplicht uitpakt voor deelscooters. Want ook op deze tweewielers is een helm gewoon verplicht. Zwervende helmen bij omgevallen (of omgegooide) deelscooters lijkt het straatbeeld van 2023 te worden (zie foto). Mooi hoor..
Slimme ondernemers hebben natuurlijk groots ingekocht om aan de plotselinge vraag te voldoen. Echter is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Leveranciers kunnen door de populariteit niet altijd leveren. Meerdere scooterhandelaars hebben te maken met een wachtlijst bij de leverancier. Wie een (snor)scooter heeft en nog geen helm zal geduldig moeten zijn. Of stiekem rijden, met het risico op een fikse boete.
ponnie zegt
Weer zoiets dat net zoals andere ooit leuke dingen (recent voorbeeld: oud/nieuw) door een bepaalde groep om zeep is geholpen.
Rijd je gewoon 25 en gedraag je je normaal op zo’n snorfiets dan is er niets aan de hand, maar nee.
panam1 zegt
In mijn ogen is het puur gedaan om vervuiling tegen te gaan – uit onderzoeken bleek dat mss wel 75% van de snorfietsers geen scooter meer zou rijden bij helmplicht, en onder het mom van ‘levens redden’ hebben ze dit doorgedrukt (scooters zijn relatief vervuilend). Er zijn trouwens in de laatste jaren nog nooit zoveel ouderen overleden/ernstig gewond geraakt door elektrische fietsen – maar dat interesseert niemand wat, want electrisch is zogenaamd heilig………
kle500 zegt
Tuurlijk en allemaal aangejaagd door Gates, Soros en de Illuminati! Er was natuurlijk niets gevaarlijks aan al die snorscooter die allemaal onbegrensd als idioten reden.
kle500 zegt
Helmplicht voor ( elektrische) fietsen is overigens ook al een aantal jaren een discussiepunten, dus niet doen alsof daar nog nooit iemand over heeft gesproken.
maotje zegt
Het is allemaal te wijten aan toegenomen drukte.
De nederlandse bevolking us de afgelopen 70 jaar met 72% toegenomen.
Dat is gigantisch. We zijn ook maar een klein landje. Dat houd in meer verkeer. Meer verkeer is automatisch ook meer omgelukken, meer omgelukken is automatisch ook meer dodelijke slachtoffers. Het terugdringen van de max snelheid van 50 naar 30 kmh waar een aantal gemeentes mee bezig zijn is hier ook aan te wijten. Het is allemaal een logisch gevolg van.
panam1 zegt
Euhhh, nee, Nederland is vrij goed in statistieken, en het is statistisch bewezen dat het overgrote deel van spoedeisende hulp bij ouderen (plus 50) met bijna 260% is gestegen op het gebied van (elektrische) fiets ongelukken
maotje zegt
Op de spoedeisende hulp komen alleen geen dodelijke slachtoffers binnen.
Als je op de spoedeisende hulp kom leef je nog.
Het gaat om de dodelijke slachtoffers.
Robert zegt
Nou, de kans dat je een snorscooter gaat treffen die zich netjes aan die 25 km/u houdt is ongeveer net zo groot als op een willekeurige straathoek een Ferrari tegen komen: d’r zijn dagen dat je dat niet lukt. En precies daarom heeft de overheid na lang dralen (wat heet: deze discussie is inmiddels al 30 jaar oud) eindelijk ingestemd met wat feitelijk de opheffing zal betekenen van een totaal onzinnige -en vooral roekeloze- categorie verkeersdeelnemers.
baardmijt zegt
Mwah… Buiten de randstad ken ik er genoeg. Dames en heren op leeftijd op hun Tomos A35, die ze steevast ‘Thomas’ noemen. Ik heb er zat door mijn handen zien gaan die allemaal keurig 25 à 26 km p/u lopen.
Neemt natuurlijk niet weg dat het grootste deel te hard gaat, die stelling lijkt me wel juist.
baardmijt zegt
Oh, je noemde specifiek de snorscooter… Dan zou het beeld nog wel eens wat ernstiger kunnen zijn idd.
kennone zegt
Cdi of ecu vervangen voor een 45 exemplaar en omkeuren die handel
Tonnie zegt
Dan heb je nog steeds die helm nodig…
metalmike zegt
En daar gaat je haar van in de war zitten, dus het is niet cool. Dus koop je een fatbike en gaan met je banaan.
flow82 zegt
Of zo’n gooische “mindervaliden” kar.
bfvo zegt
Nou nog een helmplicht voor elektrische fietsen.
Groninger zegt
En een maximale loopsnelheid van 4 km/u
Gulli zegt
Helmplicht voor baby’s in maxi cosi’s!
baardmijt zegt
En een verbod op naaldhakken.
Van Epschoten zegt
Of een maximumsnelheid voor fietsers in het algemeen, dus ook wielrenners. Dan kunnen zij alleen nog op afgesloten wegen oefenen. Zoiets wordt ook wel een circuit genoemd. Laat ik daar als autoliefhebber toevallig heel blij van worden……
Diesel Rocks zegt
Daar rij je dan braaf (maar helm-loos) met je elektrische scooter 25 k/u terwijl je wordt ingehaald door een wankelende bejaarde op een iele e-bike zonder helm. Aan het einde van het fietspad staat oom agent je op te wachten om je te beboeten. De bejaarde mag met zijn dunne bandjes en slechte remmen gewoon doorrijden. Belachelijk. De eerste die de boete aanvecht en dit naar het Europese Hof brengt krijgt zeker zijn gelijk.
Iemand op een gewone fiets kan ook 25 km/u rijden, en zou dus ook een speed pedelec helm op moeten. De speed pedelec rijder moet een integraal helm op, net als de bromfietsers/scooter die 45 km/u kunnen.