Je kan nu deze Honda S2000 CR scoren.
Zo maken ze ze niet meer. De hoogtijdagen van de auto vielen ook samen met de gloriedagen van de Japanse auto. Eind jaren ’90, begin jaren ’00 waren de rice rockets gaver dan ooit. De EVO’s en WRX-en suisden je om de oren in rally’s en VTEC kickte in als je naar de bios ging voor The Fast and the Furious. Japan probeerde het ook in Le Mans met de GT-One en de R391, maar daar stal BMW uiteindelijk de show. Ach ja, je kan niet alles hebben. Helaas leek de totale Japanse auto industrie tien jaar later te besluiten zich alleen nog toe te leggen op saai. Gelukkig komen ze daar nu langzaam weer een beetje op terug.
En gelukkig hebben we de oude bleppers nog. Het is immers Japans spul, dus het blijft heel. Zelfs als je er heel veel stickers op plakt. Of als je er nooit mee rijdt. Dat laatste is gebeurd met het onderwerp van dit topic, een gele S2000 CR. Zoals collega @willeme al uit de doeken deed in de special over deze favoriet van de echte liefhebbers, is de CR zo’n beetje de gaafste S2000 die er is. De ‘CR’ in S2000 CR staat voor Club Racer en geeft het doel aan van de auto: trackdays owneren.
De 241 pk sterke motor van de S2000 CR was gelijk aan die van de normale S2000 van na de lift met de F22C1 onder de kap. Deze had iets meer inhoud en een iets lagere redline dan de 2.0 liter grote F20C die oorspronkelijk in de S2000 geleverd werd. Voor de CR werd de besturing iets directer gemaakt en het onderstel werd aangepast met stijvere dempers en strakkere veren. De Bridgestone Potenza RE070 banden waren breder en zachter dan voorheen. Optisch viel de CR op door een behoorlijk wilde bodykit met Boxster Spyder-achtige bulten achter de stoelen.
Honda maakte de CR 700 keer, waarvan 140 keer uitgevoerd in Rio Yellow Pearl. Kennelijk was dat de favoriete kleur van American Honda Motor Company, want deze ‘Muricaanse divisie van Honda hield de auto lang in eigen bezit. Op enig moment nam een werknemer de auto over, alvorens deze in handen kwam van de huidige verkoper. In totaal heeft de auto maar 1.300 mijl afgelegd. Nadeel: er is al 65.500 Dollar geboden en de veiling duurt nog zes dagen…
Jochempie zegt
Wordt dit de eerste fabrieksstandaard S2000 van >100000 euro?
emping zegt
Gaaf hoor, alleen een andere spoiler achterop.
rolov zegt
@emping: als die standaard is zo laten. Zeitgeist
emping zegt
@rolov: is volgens mij standaard maar dat maakt het niet automatisch mooi imo.
rhellema zegt
@emping: nee ben ik met je eens. Maar ik denk wel dat als je deze auto helemaal origineel houdt dat het dan best wel een investering kan zijn.
stephane8200 zegt
Zonde van de S2000. Ziet er uit als een typisch Amerikaanse tuning aanpak.
martingtv zegt
altijd jammer gevonden dat ze geen 6 in lijn er in hebben gelegd. Dat had mooi geklonken.
sleepyj zegt
@martingtv: hetgeen wat er nu in ligt klinkt ook niet verkeerd. Een van de gaafst klinkende 4 pinters.
joostgrn zegt
Is hij wel “fabrieksnieuw” …?
maferick74 zegt
@joostgrn: nee maar ik ken wel n bedrijfje, kost n paar weken door een specialist, maakt trouwens zijn eigen schoonmaakspullen, nou dan weet je het wel….. waarschijnlijk niet….
rolov zegt
@joostgrn: als die 1700 Mile heeft in een land dat geen zout gebruikt in de winter om te strooien moet dat bijna wel
toyotafortuner zegt
Klaar om mee te doen in een nieuwe Initial D adaptatie, als de wagen bestuurd door een nieuwe God Hand
kniesoor zegt
Op de bekende site voor tweedehandsjes van onze oosterburen staan er mooie AP2’s met lage kilometrage voor tussen de 25 en 30K. Dat zou voor mij vèr de voorkeur genieten boven zo’n extreem geprijsde CR, lekker scheuren met zo’n ding i.p.v. een museumstuk waar je – als je de waarde niet al te veel geweld aan wil doen – alleen maar naar kan kijken.
PunicaOase zegt
@amghans: ik vind de non-CR een stuk knapper en het originele blok heeft een hogere redline wat nu juist de partypiece is van deze auto.. hou ik ook nog zeker de helft van dit bedrag over ??
spyderweb zegt
Voor dat geld koop ik liever een NSX.