Zoals altijd, betekent subsidie dat er ook weer fraude gepleegd wordt. Of nou ja, behalve bij die toeslagenaffaire dan. Hoe dan ook, jij kan wellicht een slaatje slaan door een goedkope Duitse EV te kopen!
Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland worden EV’s lekker gepusht door de regering. Waar dat hier vooral gebeurt door auto’s met een verbrandingsmotor steenduur te maken en EV’s ietsje minder duur te maken, gooit men er in Die Heimat gewoon lekker een bak Deutschmarks Euro’s tegenaan. Bij de aankoop van een EV, kan je als klant in Duitsland een voordeel scoren van 9.000 Euro. 6.000 Euro komt daarbij van de staat, 3.000 Euro ‘van de fabrikant’. De Duitse overheid hoopt natuurlijk dat die fabrikant uit de eigen landsgrenzen komt, waarmee het een soort broekzak-vestzak verhaal is.
Gratis geld klotst tegen de klippen op
De subsidies en voordeeltjes houden daar nog niet op, want door middel van andere belastingvoordeeltjes en vrijstellingen, kan het daadwerkelijke voordeel voor klanten zelfs richting de 20.000 Euro gaan, kennelijk. Lekker man, het gratis geld klotst tegen de klippen op. Maar, waar gratis geld rondzwerft, zijn er ook altijd handige Harry’s (m/v), die de boel bij elkaar grissen en een dikke Ferrari voor zichzelf kopen.
Trucje
In dit geval doen dat, wie anders dan, autohandelaren. Het bedachte trucje is eigenlijk heel simpel. Handelaren laten ‘privépersonen’ een EV kopen en de blubberdikke subsidie opstrijken. Ze garanderen daarna meteen de auto voor een vooraf afgesproken prijs weer terug te kopen. Omdat afschrijving op auto’s momenteel om redenen vrij laag is, verliest de ‘klant’ hiermee geen geld en rijdt dan een half jaar ‘gratis’ of krijgt zelfs meer voor de auto terug dan hij (m/v) na aftrek van de subsidie betaald heeft.
Approprieren
De handelaar approprieert echter ook een deel van de subsidie en heeft nu een goedkope EV in handen, om die vervolgens in het buitenland kneiterduur weg te zetten tegen dikke winst. De truc is volstrekt legaal, hoewel het natuurlijk nooit de bedoeling zijn geweest van het Duitse pluche om de EV’s van Nederland, Denemarken en andere landen te subsidiëren.
Duitse EV’s verdwijnen als dief in de nacht het land uit
Hoe groot dit ‘probleem’ is vraag je je nu wellicht af? Wel, de menselijk aard is de menselijke aard, dus euhm, vrij groot. Vorig jaar werden tussen januari en september 236.695 BEVs toegelaten in Duitsland. Maar de hoeveelheid BEV’s op de Duitse straten steeg per saldo maar met 207.435. InsideEV’s becijfert dat 12 procent van de auto’s ‘verdwijnt’. Bij sommige merken zoals BMW en Tesla gaat het zelfs om 21 respectievelijk 19 procent. De Duitse overheid gaf in 2021 3,1 miljard Euro uit aan het EV subsidiepotje. het Center of Automotive Management (CAM) denkt dat 240 miljoen Euro daarvan verdwenen is in de zakken van handige sjacheraars.
Ga jij ook kijken of je een superdeal kan scoren bij zo’n Duitse ritselaar? Laat het weten, in de comments!
launchcontrol zegt
“Handelaren laten ‘privépersonen’ een EV kopen en de blubberdikke subsidie opstrijken.” Zijn dan toch automatisch marge auto’s geworden en dus voor de zakelijke rijder niet meer interessant of heb ik dat verkeerd?
jaapiyo zegt
Wie koopt er nog zakelijk een auto?
lecomte zegt
@jaapiyo: Toevallig kopen wij de auto’s zakelijk, want er is geen enkele leasemaatschappij die ons een aanbod kan doen met de kilometers die wij jaarlijks rijden met de auto’s. Wij zullen vast niet de enige in Nederland zijn. In ons geval is een EV nog niet interessant maar omdat een diesel niet populair is op dit moment zijn er leuke koopjes te vinden.
bischero zegt
@jaapiyo: eh is dat een serieuze vraag?
Voldoende bedrijven kopen nog auto’s voor in de vloot hoor.
mashell zegt
Leasemaatschappijen doen niet anders…
fanboy zegt
@launchcontrol: Ja dat zou hier in Nederland zo werken, idd marge auto geworden. In Duitsland kennen ze dat systeem geloof ik ook, maar is het wellicht niet zo’n heet hangijzer als bij ons.
MrHyde zegt
@launchcontrol, klopt. Als handelaar beperk je daarmee dus wel je markt.
Zelf ken ik iemand, die al privé een leuke elektrische voorraadauto vorig jaar naar NL heeft gehaald. (Net voor de schaarste)
>30% korting, onder aan de streep, door samenwerking met een privé persoon in Duitsland, en een dealer die van z’n auto af wilde.
DeWitteCondor zegt
Tja, de auto’s zijn wel de weg op, dat is waar het allemaal om te doen was. Volgens mij doen de handelaren niet iets wat niet mag. Dan had de Duitse overheid maar meer voorwaarden aan de subsidie moeten verbinden, bijv minimaal 4 jaar in bezit houden. Als je dit soort constructies niet aan ziet komen ben je niet geschikt om subsidievoorwaarden vast te stellen.
rutgerg zegt
@dewittecondor: precies die voorwaarde heeft NL dus wel in de SEPP opgenomen… zijn we toch een keer slimmer dan ze germans
flutterby zegt
@dewittecondor: het is met name een stimulans voor de fabrikant. Waarom denk je dat de aankoop subsidie in Duitsland en Frankrijk het hoogste zijn?
Robert zegt
@flutterby: net zo als de subsidieregelingen op ‘schone’ voertuigen in Nederland ook enkel hebben geleidt tot financieel voordeel voor importeurs, dealers, leasemaatschappijen en hun contractanten. En zolang ook nu nog al die met dikke korting geleverde auto’s aan het einde van de leasetermijn ook nog eens massaal (als in: 70-80%) worden geëxporteerd, rest het de tweedehands markt niets anders dan het importeren van ‘vuile’ auto’s. En daarmee is de doelstelling om het Nederlandse wagenpark te vergroenen, m.i. hopeloos mislukt. Of, in een meer optimistische zienswijze, heel erg duur betaald.
DeWitteCondor zegt
@flutterby: valt wel mee hoor. Kijk eens naar de acea inventarisatie. F en DE zijn niet eens de hoogste en veel landen zonder industrie geven ook flinke subsidie.
Turboost zegt
Was toch wel even makkelijk en voordelig ‘goedkoop’ om hier gebruik van te maken. Dat dit artikel nu pas wordt gepubliceerd met bijkomende verontwaardiging, verontwaardigd mij. Fijn weekend.
P.S. Als je slim bent maak je handig gebruik van alle subsidies en kun je daarnaast een fun-auto blijven rijden zoals velen hier willen.
Variomatic zegt
Klopt, o.a. partijen als Mrwheelson hebben zich hier op gestort, lekker subsidie stapelen in Duitsland én in Nederland: https://mrwheelson.nl/blog/koop-geen-nieuwe-elektrische-of-plug-in-hybride-auto-in-nederland
AudiRS zegt
In Nederland krijg je een paar duizend euro subsidie maar oom dat werkt niet. De autodealers spelen hier op in en verhogen gewoon hun prijzen met dat bedrag en adverteren er mee. Strijken zij deze alsnog op…
simonbv zegt
@AudiRS De inkoop ligt gewoon hoger. Want je weet dat er €2000 subsidie op zit.
De hybrides met half tarief MRB zijn ook enorm in prijs gestegen. Zit ook een subsidie op waardoor het een populaire auto wordt.
De 2018 auto’s met 4% bijtelling zijn ook duurder. Ook subsidie.
Variomatic zegt
door subsidies en belastingvoordelen stijgt de vraag. Stijgt de vraag, dan stijgt de prijs. Dat heet marktwerking, zo leuk, haha..
exclusivecarspotter zegt
Oud nieuws deze premie of subsidie op EV’s is al een tijdje van kracht, overigens is het volkomen legaal na 6 maanden zijn de auto’s vrij verhandelbaar de consument kan profiteren van de Duitse subsidie maximaal € 9.570,- en de SEPP regeling gebruikte EV’s € 2.000,- waardoor het zeer aantrekkelijk wordt om een gebruikte EV te kopen, zeker met de huidige brandstof prijzen.
Matc zegt
Hoe kan je daar dan gebruik van maken als nederlander?
ronaldotour zegt
@Matc: In ieder geval niet door het via een handelaar in Nederland te doen, die prijzen liggen echt niet veel lager dan de prijzen hier in Nederland.
Het mooiste is als je een Duitse kennis hebt die een auto koopt en hem na een half jaar aan jou doorverkoopt.
Tiemen zegt
Zelf ook wel eens contact gehad met een partij die dit deed en ook niet geheimzinnig deed over de oorsprong van de voertuigen. Ze worden in Duitsland een half jaar op naam gezet (In dit geval werden ze met Duitse papieren en al naar NL gehaald) alwaar ze te koop staan. Je rijdt dan een paar maanden met Duits kenteken. EN op een gegeven moment ben je de auto een weekje kwijt om hem op NL kenteken te krijgen. Met Duits kenteken mag niet zomaar, volgens de verkopende partij maakte dit niet uit omdat de BPM aanslag 0 euro is voor dit soort auto’s. Ik heb daar mijn trwijfels over maar goed..
vpowert zegt
Psst! Welke partij was dat? Het lijkt me wel wat.
shizzle zegt
In deze gratis whitepaper wordt alles uitgelegd, inclusief de valkuilen: https://mrwheelson.nl/whitepaper-bafa